Gå til innhold
Arkivverket

[#51926] Matrikkelen 1723

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja kanskje det skal stå holding der(tredjeårstake). Det med tredjeårstake er såvidt jeg kan se ikke nevnt ellers på skjemaet, og det burde jo være med. Fant på internett at det var en avgift som leilendingen betalte hvert tredje år, men skal se om jeg finner mer i leksikon på biblioteket i morgen. Har jo lært om det i 1/2-årsenhet Norsk i Historie 1997-98(fjernundervisning over ett skoleår med 5 samlinger, men finner ikke notater eller bok hvor dette var forklart. Jeg føler jeg bør vite mer om dette.Matrikkelen for Helgeland 1723 har jo en generell del og en del hvor dette med brukere står, og det er jo fra den siste delen jeg har tatt kopier. I den første delen så står det også om tønner og noe jeg trodde var måleenheten skjepper, men kanskje det egentlig står skippund. Den delen av matrikkelen skal jeg se mer på, nå etter at jeg begynner å forstå litt mer av den. Jeg kan sikkert ha mikrofilmen 1 uke eller 2 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare føye til at det er fint at en har gode hjelpere på Digitalarkivet når en ikke kommer seg på arkiv, og det er jo heller ikke alltid man får hjelp om man kommer seg på arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På den andre mikrofilmen med matrikkelen 1723 er matrikkelen ført for Gildeskål, Bodø, Steigen og Løddingen. Når jeg ser på min eneste ane i Løddingen på denne mikrofilmen under årlig antatt tiende er rug ført med 1 ort, eller udi p(en slags lang p) 30 og 1/2. Betyr dette orten er omregnet til skilling. Har også kommet frem til at det kan stå noe tilsvarende for brukere på Helgeland, men det passer jo ikke helt med eksemplet i innlegg 24 hvor ost er ført med 12 skilling som da blir omregnet til 4/16 skilling. Her er det noe som ikke stemmer.Ellers trodde jeg ikke at det ble betalt toll så tidlig som i 1723, men mine aner ser ut til å være ført med 'tolding'. Hva betalte de toll for?Kan også ellers opplyse at det er like detaljerte opplysninger om brukerne i Løddingen og Steigen som det er om brukerne på Helgeland i 1723. Jeg så ikke Bodø og Gildeskål før jeg leverte mikrofilmen, for der har jeg ingen. Den for Helgeland holder jeg enda på med. Så jeg kan absolutt anbefale dem som har aner i de nevnte områder å se mikrofilmene med matrikkelen 1723 for Helgeland, Bodø, Gildeskål, Steigen og Løddingen(Løddingen var siste stedet på filmen jeg leverte inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.