Gå til innhold
Arkivverket

[#51962] Samuel Frantsen Bø f.omkr.1616 i Øier

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Svein Tande's far var visstnok 'I. Monssen Tande'. Hva står 'I.' for ?Jeg har Frans (Torgersen) Kvam (c1595-1665) og Frans Riber (c1590-1646). F.år er selvsagt meget usikkert ....Ellers er jeg nok redd for at 'innsikten' min i disse sakene stort sett begrenser seg til avskrift av andres arbeid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

I'en finner jeg ikke noe svar på i boka til Hjørdis og Karstein. Basert på navnetradisjonen i distriktet ville jeg tro det er Ivar. I følge boka om Tande er en Ivar sønn av Oluff Bjørnsson Hong Rindal som kommer til Nordbø i Ringebu, altså Ivar som er oldebarn til Mons Tande gjennom rekken Mons Tande's unevnte datter som ble gift med Bjørn Haldorsson Rindal og som var far til Oluff Bjørnsson Hong Rindal. I knytning til Skåden/Rindal familien var det en Ivar Toraldesson som var gift med en Sigrid Alfsdatter tilbake i 1445, så Ivar navnet har vært innom familiene tidligere. I 1665 tellingen er det Ivar navn på Skjønsberg og nord-Bjerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Torkild Knudsen

1704 blir det i Øier gravlagt en dame med navnet (Thore?) Frandsdatter Simengaard 90 år gammel. Hun var altså født ca.1614 og kan da muligens ha vært en søster til Christoffer Frandsen Li f.ca.1615 og Samuel Frandsen Bø f.ca.1616.Er det noen som kjenner til denne damen? Hadde hun etterslekt?Kan dette kanskje være søsteren til Sara Frandsdatter Hummer ( det var jo nevnt at Frans Nilsen Rieber hadde to små døttre i 1616)?Da vet jeg foreløbig følgende. Thore Frandsdatter Simengard f.ca.1615, Sara Frandsdatter Hummer f.ca.1615, Christopher Frandsen Li født ca.1615 og til slutt Samuel Frandsen Bø f.ca.1616. Da er spørsmålet, er noen av disse søsken? og hvem er eventuelt barn av Franz Rieber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Det finnes også en Frans Kvam som også kan være sannsynlig far til denne Thore. Om du går inn på Lenke vil du finne Frantz Quamb, død ca 1665, som har en datter som blir gift til Rindal, min anerekke.I listene ser jeg at Ole (Oluff) Bjørnsson på Rindal i fogderegnskapet for 1614 har 1 hud i ødegården Quamb, det samme som Jørgen Ellingsson Moshus. Når så Frans har skatt der i 1620 kan han være etterkommer etter Jørgen i og med at hans datter gifter seg med sønn til Ole Rindal, Erik Rindal. I min rekke er Frantz med unevnt far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Denne Frans Kvam har måttet bruke Kvam svært lenge. Kanskje omkring 45 år. Kanskje det er snakk om to personer Frans Kvam. en far og en sønn?Samuel Frandsen Bø kan ihertfall ikke være sønn av Frans kvam siden hans datter Gjertrud Samuelsdatter Bø gifter seg med Frans Kvams sønn Torgjer Frandsen Kvam f.ca 1645.Synd farsnavnet til Frands Kvam ikke er kjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frans (Torgersen) Kvam (og Asg(j)erd Olsdatter Huse) ser ut til å fått sine barn i perioden ca.1625-1655. Frans kan selvsagt ha fått barn tidligere (1614), men da helst som 20-25-åring ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kanskje du har det fra denne websiden?http://onshus.no/html/wc21/wc21_082.htmJeg vet ikke om dette kan være riktig, jeg har ikke sett noen kildehenvisninger til det.Er det ingen som sitter inne med opplysninger fra primærkilder når det gjelder familiene på Kvam og Bø.Jeg har inntrykk av at dette er to likeverdige slekter sosialt i bygda. Kanskje har de felles opphav lengre bakover i tid når det gjelder navnet Frans+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Her er belegg på Frans Kvam sitt patronym, frå futregnskap for Gudbrandsdalen 1616-1617: Frans Torgersen betalte 1. byksel av 3 1/2 hud krongods i eit 'Engeland kalldis Quamb' som i langsommelig tid har vore brukt under fire andre garder. Det er kanskje verre å finne belegg for Asgjerd sitt patronym(31)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kjempebra, her har jeg vært veldig usikker lenge.På denne linken er det mye bra stoff fra Øier:http://www.kaldor.no/oyergenealogy/index-n.phpSiden jeg ikke har tilgang til primærkildene selv, har jeg benyttet informasjon fra websiden til Kaldor gård, som jeg synes virker som ett godt utgangspunkt for videre leting.En ting jeg har merket meg, er Samuel Frandsen Bø sin hustrus navn, Anne Bjørnsdatter Li. Er det noen som kan dokumentere at dette var hennes riktige navn og at hun var mor til barna. Jeg er litt usikker fordi navnet Bjørn ikke er tilstede blant den nærmeste etterslekten til Samuel Frandsen Bø. At hun heter Anne er sikkert riktig siden de fleste av barna hans har en datter som heter Anne, men navnet Bjørn eksisterer ikke som sagt.Vanlighvis blir oppkallingsreglene fulgt nøye, men det er selvfølgelig unntak. Derfor vil en normalt, utifra min erfaring, kunne forutse mye av anebilde for de nærmeste slektsleddene bakover i tid ved å se på for eksempel barnebarna og oldebarnas navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Anne Bø er død 1674. Det står ikke noe patrynomikon på henne i boka så eventuell opplysning om det vil vel finnes i arveoppgjøret etter Samuel etter 1676.Asgjerd Kvam er død i 1679. Samme med hennes patrynomikon.Ser for øvrig at i 1679 får presten Monrath en sønn døpt Franz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud
LenkeHer har du vel vært før. Som du sikkert så (?) i kirkebøkene på nettet er Franz Monrath dåp på samme side Som Asgjerd Kvam (Quam). Skulle ikke forundre meg om lensmannen hadde skifte? I så fall finnes det sikkert på statsarkivet på Hamar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(37/39:) Øyer-presten Fredrik Eriksen Monrad (fra Ribe) sin svigermor var Sara Frandsdatter Hummer (fra Lie i Øyer ?) (g.m. 'formanden' Hr. Cold), derav døpenavnet Frants (1679-1721) (som såvidt jeg vet hadde en ''M.'' foran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Eriksen Monrad sin tippoldemor (farfars farmor) sin søster var visstnok gift med Martin Luther, intet mindre ! (følg lenken i #39 over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ser ut som om det skal bli vanskelig å finne en løsning på hvem Samuel Frandsen Bø sine foreldre er med det første. Det er jo ikke kommet frem noe, som understøtter teorien om at Frands Nilsen Rieber og Birgithe Kjeldsdatter Hummer er hans foreldre. Det er jo i grunnen bare sammenfallet i tid og det sjeldne navnet Frans (i Øier), som er holdepunktet for teorien?Hvor bodde forresten Frans Nilsen Rieber, var det på Bø?Jeg hadde følt meg endel sikrere på en forbindelse hvis en fann navnet Rachel (som nevnt tidligere) i familien til Frans Rieber eller Birgithe Hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har funnet en Sara Samuelsdatter Lium, er det vel det står, Lenke som ble begravet 6 p. Trin 1714, 76 år. Kunne hun være en søster til de andre barna fra Bø? Hun ville i så fall ha vært på nabogården til Heggen, der søsteren Berit Samuelsdatter var gift. Hvis Sara var gift på Lium, var det kanskje med Erik Olsen Lium (ca. 1641-1705), skjønt jeg har ikke sett at Eriks datter Mali hadde noen datter Sara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sara passer jo godt inn her, med sitt bibelske navn, som ev. søsken av Frants og Rachel, og hun kunne i så fall vært oppkalt etter sin mulige faster Sara Frandsdatter (Hummer) (g. med sognepresten i Øyer, Anders Madsen Cold). Hun virker litt gammel til ev. å være d. av Samuel Bø (c1616-1676). Ligger Lium også i Follebu ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt nabogård til Heggen. Aldersangivelsen kan kanske sikkert tas med minst én klype salt. Har inntrykk av at de fleste var rundt 10 år eller mer yngre enn oppgitt. (Det rinner meg forresten i hu en mann på Hadeland, som ble 20 år eldre i løpet av en tre-fire år på tinget - så det sto vel litt dårlig til med aldershukommelsen til enkelte av de levende, også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man jo spørre seg hva som er kilden til at Berit Heggen, Anne Tande, Frantz Bø, Rakel Hov og Gjertrud Kvam alle skulle være barn av Samuel Bø, dersom det altså er minst en Samuel til i Øyer? Hvis Sara Samuelsdatters alder oppgitt ved dødsfallet (og den behøver altså ikke ha vært riktig satt) gjør henne for gammel til å være datter av Samuel Bø, vil jeg minne om at Berit Samuelsdatter på Heggen skulle ha vært f. ca. 1639, altså bare ett år unna Sara. Men det er kanskje ikke bevist at Berit var datter til Samuel Bø, heller? Kan nevne at Per Seland, i sin artikkel 'De eldste slektene på gårdene Heggen og Fougner i Gausdal', i NST XXVIII (1981), nevner Berit Samuelsdatter, men ikke hvor hun var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.