Gå til innhold
Arkivverket

[#51993] Lauge Nielsen på Molde død 1661 - kvar kom han fra

Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Lenka der eg fann Vellingård http://www.vellinggaard.dk/Pussig nok kan ein finne følgjande i Grüner si bok om Hollendertida i Romsdal s. 106:'I 1646 overtar Lauge Nielsen saga som kalles Nedre Molde sag. Han har saga til 1663. I 1664 og 1665 er Karen, enka etter Lauge Nielsen oppført som eier. Et enkelt år, 1654, var Hans Nielsen oppført som eier, men det var kanskje skrivefeil'Men kan nokon tenkje seg kva H står for når det vert skrive Lauge Nielsen H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Interessant stoff! Peder Ravn er nemnt på Molde i 1603, så vidt eg forstår. Kan det vere eit samband med danskane? (Ein 'Niels Raffne' var nemnt på Yksnøya, Sunnmøre, samtidig, skatta av 2 mællag odelsgods i 1603.)Kor er det Lauge Nilssen er utstyrt med ein 'H' etter namnet? Kan det ha vore ein 'R'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ja - eg og har lurt på om H kan vere feil-lese. Eg har også lurt på om det kan vere Haar. Men har ikkje kome nokon veg der.Niels de Seve: Molde bys historie bd. I s. 81/82:Vi ser en gang Lauge Nielsen opptre som fullmektig for Christopher Nielsen Lem på Våge, som var Romsdalsfut på den tid Lauge Nielsen var sorenskriver. – På et segl finner vi ”Lauge Nielsen H”, ...Seglet finst kanskje på skattedokumentet som er nemnt av Schneider?J. A. Schneider: Molde og Romsdalen s. 41- Stedets anseligste Mand omkring 1650 synes at have været Lauge Nilssøn; nævnte Aar attesterer han paa Molde Thingstue, at Skatten i samtlige Ottinger er takseret av 6 svorne Lagrettesmænd paa hvert Thingsted i Fogdens Nærværelse; han var Eier af den nedre Sag i Molde – Elven og en Tomt (”Laugepladsen”).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.