Gå til innhold
Arkivverket

[#52155] Prosjektet Norges eldste personer

Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

How about Ole Jentoft Olsen f. 20/7 1887 Skomo Brønnøy Nordland, son of innerst Ole Jaeger Kornelius Olsen og Julie Amalie Jonsdtr. Skomo. Ole died 24/8 1996. He emigrated to America 1888 with his mother (father emig. 1887). Of interest is that Ole Jentoft (called Jentoft Olson in America) married for the first time ca. 1974! Bosted var først Waukechon twp., Shawano Co. WI, seinere for Jentoft Genevieve, Saco, og Hinsdale Montana. Ingen barn. (he is Jentoff Olson on the SS death index, and Ole J. Olson on the MT death index).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei Margaret.I already had him on my list of Norwegian emigrants who died in high age.Thanks for providing additional information about him.Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Celvin-send mail-adresse, så får du navn på en dame på 105 1/2 år som døde for 2 dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Firdaposten i Florø hadde 18. mars ein artikkel henta frå Nordre Bergenhus Amtstidende 14.-18. mars 1908.:110 år gammelForleden feirede som meddelt godseier Johannes Regneby på Toten, sund og aandsfrisk, sin hundreaars fødselsdag. Dette er jo store ting, men vi vil idag fortelle om en anden nordmand, hvis aldersrekord vistnok er uden sidestykke hertil lands. Hans navn er Abel Eliasson Malvik i Lofoten.Fødselsdagen kan ikke sikkert fastslaaes da bøkene er brendt, og oldingen selv ikke kan gi nøyaktig besked. Men han mener trygt at han må være på den rette side av mindst 110 år. Dette slutter man av at Malvik i 1812 seilede med nordlandsjekt til Bergen. Nu har unggutterne i Nordland pleiet at foreta denne reise for første gang i 17-aarsalderen, og fra denne almindelige regel tør man da slutte sig til Malviks alder. Abel har i seklernes løp tjent som dreng hos forskjellige, og som god nordlending naturligvis drevet som fisker. Han har en usedvanlig kraftig legemsbygning og gaar daglig 15 kilometer, og kan paa sin ryg bære 40-50 kilo mel. Hans tender er lige saa gode som hans hukommelse, og han forteller med liv og glimrende humør om sit lange livs oplevelser. Tre generasjoner kan ikke huske Abel annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei Gunnar og takk for opplysninger i innlegget ditt.Alderen hans er blitt sjekket tidligere. Se tråden 28141: Abel Eliasen, 1826-1917 (Buksnes, Lofoten)Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Celvin, samarbeider du med Aase eller er dere å betrakte som konkurenter?Synes selvfølgelig det er flott det dere begge gjør, men dobbeltarbeid er unødvendig. Jeg har forresten gitt dere begge en del info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mitt hovudinteresseområde er dei nolevande, faktisk heilt ned til 95 års alder, med enkelte sidespor bak i historien når eg kjem over noko spesielt i andre samanhengar. Eg held greie på eldste nolevande kvinne og mann i alle kommunar/fylke, og kven som er eldst historisk kvinne og mann i kommune/fylke.Alt eg har, ligg tilgjengeleg på Google Docs for dei eg har invitert til å sjå på det - mellom andre også Celvin, men eg kan ikkje legge det ope ut, sidan det er snakk om fleire tusen nolevande personar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre ei lita opplysning til: Når eg har hatt etterlysningar av namngjevne gamle her på forum, har det vore personar frå før 1951 (som er utanfor hovudområdet til Prosjektet) i den grad alderen deira kunne konkurrere med eldste mann/kvinne i kommunen etter 1951.Interesserte finn meg framleis på aasers@2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

I Avisa Nordland av 19.3.08 står det at samme dag fylte Gine Johanna Sofie Antonsen på Engavågen i Meløy kommune 101 år.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

I dag gratulerer vi INGEBORG JOHANNA MESTAD, 5260 INDRE ARNA i Bergen kommune med 109 års dagen. Hun ble født 15.11.1899 og er en av Norges eldste nålevende. Jeg kan ellers fortelle at hun bor på Arna Helseheim, der forøvrig jeg har tre tanter, hvorav en på 98 og en på 93 år.Ingeborg er utdannet sykepleier og har bl a arbeidet på Kysthospitalet Hagavik. Hun er født på Hauge i Arna (tidl Haus kommune). Ingeborg giftet seg sent, i 1936, og fikk tre sønner fra 1937 til 1941. Hennes ektemann døde ca 1960.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Aase, kan du kanskje i anledning Ingeborgs store dag legge inn de tre eldste, slik at vi klarer å holde oversikten?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Fikk lyst til å komme med en liten digresjon - ved å komme med et avisutklipp fra Morgenbladet, 28. januar 1825, hvor dødsfallet til Marta Jokkumsdatter Heggen fra Hornindal, ble omtalt.Marta døde, iflg. avisnotatet, 12. desember 1824, 105 år gammel, hennes siste mann var 'en olding' på 70 år, som hun selv hadde holdt over dåpen (vært fadder til?). Hun hadde ellers spist grøten sin til siste dag.....Så spørs det om hun virkelig ble såpass gammel? Regner med at hun i 1801 het Marthe Johansdatter, var 68 år, og bodde på Heggen i Hornindal sogn, EidLenke

bilete5954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tidligere en dag så jeg reprise på lokalnyheter, og så da tilfeldigvis når det var for Hordaland. Der var det en Magnhild som feiret 109-årsdag. Det var i forrige uke en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skammer meg, og burde ha kikket på tidligere innlegg før jeg skrev, men innslaget kalles hun Magnhild Mestad mens du Arfrid skriver Ingeborg Johanna Mestad. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.