Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Tanum V5 1800-11-23 Ungkarl Cornelius Pehrsson Piga Christina Olsdotter Oppen Dette er vielsenDøde tidligLöpnummer: 6610 Dödsdatum: 1814-05-12 Begravningsdatum: 1814-05-22 Kön: M Förnamn: Cornelius Efternamn: Persson Adress: Stora Oppen Adress, normaliserad: Oppen Dödsorsak: Holl och styng Dödsålder: 49 årInformation om registret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Anne Lene - 2448Her er giftemålet Lenke til Abraham og Regine KristineDe var i 1876 i Stavanger og er nok senere flyttet til Visnes i 1879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger Marie Næsset - 2491Jeg har vært fraværende en dag og jamen har det skjedd en del her. Nå har jo Hanne funnet så utrolig mye til deg. Supert. Jeg har ikke satt meg inn i dette, men er det noe jeg kan se etter, så får du si ifra.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ove Karlsvik 2495Så vidt jeg vet så er det ikke noe Aarnal sogn i Sverige, og jeg antar at det bare er en skrivefeil i tellingen og at vi kanskje snakker om Åmål sogn?Jeg har lett gjennom fødte i Åmål 1831-1833 uten å finne han. Det er en Lars Gustaf i 1832 men far heter Johan Peter Nordberg, så det er nok feil. I 1833 er det også 2 stk L.G men heller ikke her passer navnene. Det er også noen som heter bare Lars, men de stemmer heller ikke med lars.... til etternavn.Det er også noe som heter Åmåls landsogn, men der er det ikke noe lister for fødte. Vet ikke om det er for at føringen foregikk i en bok eller om det bare ikke er scannet.Severine Lovise ble født 1862 i Fr.hald. Har du funnet dåpen ? Har du funnet fam i 1865 ? Det har ikke jeg enda, men de bør jo være der. Kanskje man skulle studere innfl. listene til Fr.hald? Begynne på 1861/62 og gå noen år bakover, for å se om han dukker opp ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arne Kjell Øverland - 2503Merkelig hvor vrient dette skulle være. Jeg synes det står at han er født i Värmskog/wärmskog, men der finner jeg han ikke innført. Jeg har også sett i lysningsprot og klokkerbok i tillegg til din link til ministeralboka. Det ser hele tiden ut som det står värmskog som fødested.For Värmland er første telling i 1890 og han reiste jo til Norge før det, så det er vel ikke mye hjelp der. Jeg ser litt mer.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Karlsvik

Takk for hjelpa, Anne Lene. Jeg har funnet husmann uten jord og skredder Gustav Larsen, 33 år, f. i Sverige, kona Thorine Syversdatter, 31 år og dattera Severine Lovise, 4 år, på garden Nye Løkker i 1865-tellingen for Berg. Her bruker han altså Gustav som fornavn - ikke Lars Gustav. Kan det gjøre søket i Sverige enklere?Hilsen Ove Karlsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ove Karlsvik.Fortsatt har jeg ikke funnet noe, desverreHar sett gjennom fødte i Åmål og utvidet perioden til å gjelde 1830-1835. Finner ingen som kan passe.Det er litt usikkerhet ute og går, først og fremst om det virkelig er Åmål han er fra. Deretter en usikkerhet på når han kom til Norge. Kom han alene som voksen, eller kom hele hans familie mens han var liten ? Jeg tror at det må gjøres mer leting her i landet. Det er i allefall 3 ting jeg tror vi må forsøke å finne noe om: 1) Datteren Severine Lovises dåpsinnførsel. Hvor var det ?(jeg har ikke funnet henne i Berg som det henvises til i tellingen, om ikke jeg har oversett henne da). Det vil gi oss svar på om hun var ektefødt eller ikke. Samt en del mer info. 2) Er hun ektefødt, så må vi forsøke å finne vielsen til foreldrene hennes. 3) Vi må forsøke å finne Lars Gustafs flytting til Norge. Den flyttingen hvor han kom fra Sverige. Hvor kom han da fra ?Jeg tror vi må forsøke det først før jeg leter mer i Sverige, så vi kan få noe mer holdefast å gå på.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arne Kjell ØverlandJeg har heller ikke her funnet noe desverre.Har nå søkt på Emibas etter konkret f.dato uansett navn og finner ingen som passer som flyttet til Norge.Jeg tror innflyttingen må forsøkes. Hva med å begynne med innflyttede til Stavanger på vielsestidspunktet og noen år før det ? Til Stavanger må han jo ha kommet enten det da var fra Sverige eller et annet sted i Norge. Men, ved å følge han i flyttelisten, så vil forhåpentligvis den flyttingen hvor han kom fra Sverige finnes. Hva står det i såfall der ?Jeg har et hefte som inneholder 50 antavler fra Värmland. Her forekommer navnet Finne i 2 av antavlene. Jeg skal se om jeg finner den/de personer Finne i heftet og se om de kan være aktuelle. Kommer tilbake til det.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!I helgen har jeg kommet over et gammelt dokument skrevet av min ane Magnus Magnussen Granrud f.11 mars 1832 på Furnes. Han skriver følgende: Min Fader Magnus Monssen er født i Sverige paa Gaarden Raastrup i Frisla Sokn i Elfbergs Len 1 mil fra Boraas. Min Fars Forældre Mons og Anne havde 5 børn.Går det an å finne ut når Magnus Monsen ble født (Rundt 1783)? Er det mulig å følge slekta videre bakover i Sverige?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2509I flyttningslängden B:1 sid 153 Värmskog 1848 finns B.Gruffogde Jan Jansson Finne med hustru och barn som inflyttade från Nora till Vegerbol. Dock står ej Abraham Fredrik med. (gid 531.23.71800)Dom finns i husförhörslängden Värmskog A1:15 sida 293 Wegerbohls Silver och Kopparverk, Hyttan:Gruffogden M. Jan Jansson Finne f 7/10 1814 i ÄppelboHustru Anna Stina Larsdr f 7/12 1815 i NoraCarolina f 3/3 1837 i NoraAnna Margareta f 18/11 1842 i NoraJan Erik f 9/9 1844 i NoraAbraham Fredrick f 13/12 1847 i WermskogDom flyttar redan 1849 till en ort som jag inte kan se vad den heter. (gid 541.22.57400) Ska se om det syns bättre i SVAR eller Arkiv Digital. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

fortsättning 2509Det står Philipstads Bergslag ser jag i Arkiv Digital. Jag har inte så bra lokalkännedom i dom trakterna men om jag förstår rätt finns Filipstads landsförsamling och Värmlandsberg i Färnebo. Just nu har jag mycket omkring mig med barndop och andra träffar och har svårt att följa upp flyttningen och se när han beger sig till Norge. Men det är kanske en tråd du kan fortsätta på Anne Lene? Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Svigermor har svenske aner og dette visste hun om Johanna Andersdotter: Født: 14.oktober 1838 i Søderbarke Gift med Per Ersson Skog/Skoog Født: 25.desember 1833 i Søderbarke. De ble gift i 1857.Spørsmål: Hvem var foreldrene til Johanna og Per? Hun hadde også nedskrevet disse notatene om familien: Barn: Johan August født: 31.august 1859 Per Fredrik født: 11.januar 1865 Anders Gustaf født: 12.mars 1868 Maria Sofia født: 25.mars 1871 Johanna Fredrika født. 19.september 1874Bosteder: Født i Søderbarke 1859-74 Wikmannshyttan i Lågfors1874-75 Presthytte bruk i LågforsSøderbarke og Lågfors, hvor leter jeg på kartet for å finne disse bygdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Til (2510) Fra Borås ligger Fritsla en nokså drøy mil sørover (hvis ikke to), og Fristad (lokalt har navnet stum d) omtrent en normal mil nordover.I Fristad ligger en gård Råstorp. Hvis det ligger noen gård med navn som ligner på Raastrup i Fritsla vet jeg ikke.(Elfsborgs län er lik Älvsborgs län som idag er en del av Västra Götalands län.)Vennlig hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Vibeke!Jeg tror helt sikkert du har rett angående gården. Den heter nok Råstorp. Og stedet er da Fristad. (Ikke alltid lett å tyde gammel håndskrift.)Eksisterer gården ennå?Da har du fått på plass en del brikker!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla- 2511Tusen takk for at du fant dette. Da kommer vi sikkert et skritt videre. Selv hadde jeg ikke sett i flyttelistene enda.Til dere som nå har lagt inn spørsmål. Jeg blir fraværende et par dager, og får desverre mest sannsynlig ikke anledning til å se på spørsmålene før torsdag, mulig onsdag. Håper det er ok.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Karlsvik

2508Jeg har nå funnet bryllupet til Lars Gustav Larsen og Torine Bastine Syversdatter, Berg 28.8 1864. Ny opplysning her er navnet til Lars Gustavs far, Lars Johansson. Forloveren heter Magnus Larsen - kanskje bror til brudgommen? Kanskje gir disse nye navnene flere holdepunkter i letingen etter Lars Gustav Larsens svenske slekt? Lenke til bryllupet:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 5 (1861-1877), Ekteviede 1864, side 240. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=348&idx_id=348&uid=ny&idx_side=-241>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ove Karlsvik og Arne Kjell ØverlandSelv om det har kommet frem ny informasjon her, så sliter jeg litt med spørsmålene deres. Gi meg en dag eller to til så skal jeg lete litt mer. Det er fremkommet såpass mye her at det burde være mulig å komme videre. Så antakeligvis så har jeg oversett noe.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikki Brill - 2513Noe har jeg funnet. Husforhørene var mye utydelige, så jeg ber deg være oppmerksom på at F.dat og sted kan være gale noen steder, selv om jeg ikke håper og tror det.Født i Söderbärke, Kopparbergs län den 25/12-1833 døpt 26/12 Per, av foreldrene: Eric Ersson og Anna Hansdotter på Gorkebo.Husforhøret 1837-1846 Gorkebo side 143 viser da familien slik:Eric Ersson 11/12-1798Anna Hansdotter 18/7-1802. Gifte i 1827Barna: Stina 15/12-23Anna 1/9-28Eric Gustaf 8/11-30Oer 25/12-33Så går jeg til Johanna Andersdotter som er født 14/10-38 døpt 18/10 på Løfmarken, Söderbärke, av foreldrene Anders Olsson og Anna Persdotter.Samme husforhøret side 156 Løfmarken:Anders Olsson 23/8-1799Anna Persdotter 9/8-1801 (død 27/12-1846)Barna: Stina 24/2-24Greta Lisa 15/4-29, dør i løpet av dette forhøret 1837-46Petter 19/7-32Lovisa 23/9-38, hun dør også i løpet av dette forhøret.Johanna 14/10-38Anders 28/5-42Jan Eric 18/8-46Når det gjelder Per Ersson og Johanna Andersdotter, så tolker jeg det slik hen at de bodde og giftet seg i Lagfors. For Lagfors er det desverre svært lite som er tilgjengelig. Så i originalmaterialet der er det ikke noe særlig å hente.Jeg lette etter dem i 1880 tellingen og fant dem og der har de flere barn, bl.a de navnene du nevner, samt noen til. Kopi fra tellingen:Om personen Namn: Per Ersson Skog Hemförsamling: Hedemora lands Hemort: Wikmanshyttan Kontrakt: Hedemora Län: Kopparberg Födelseår: 1833 Födelseförsamling: Söderbärke Kopparbergs län Yrke: Klensmed Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F)Per Ersson Skog, f. 1833 i Söderbärke Kopparbergs län, Klensmed Johanna Andersdotter, f. 1838 i Söderbärke Kopparbergs län Per Fredrik, f. 1865 i Hedemora landsförsamling Kopparbergs län Anders Gustaf, f. 1868 i Hedemora landsförsamling Kopparbergs län Maria Sofia, f. 1871 i Hedemora landsförsamling Kopparbergs län Johanna Fredrika, f. 1874 i Hedemora landsförsamling Kopparbergs län Anna Lovisa, f. 1878 i Hedemora landsförsamling Kopparbergs län Johan August, f. 1859 i Hedemora landsförsamling Kopparbergs länHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Kjære Anne Lene, Igjen tusen hjertelig takk for at du har funnet noen svensker for oss. Dette var spennende! Jeg gleder meg til å fortelle dette i slekten. Med vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne Kari Kringberg - 2510Det er nok som det fremkommer i innlegg 2515 Fristad i Råstorp om jeg skulle gjette. Finner ikke noe Raastrup el.l i Frisla sogn.Jeg har tittet litt overfladisk i husforhør forskjellige år og uten i å ha funnet noe i første omgang.Et søk på Familysearch viser at de fikk første barn i Furnes i 1817, datteren Johane.Vet du når de flyttet til Norge ? Prøv å finne vielsen deres , det vil gi viktig info til å kunne finne dem i Sverige. Familysearc har 5 barn på dem: Johane 1817, Hans 1819, Johanne 1826 Hans 1829 og Magnus 1839. Vi kan vel da gå ut ifra at de giftet seg. Kanskje årene før 1817 er et sted å begynne ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Takk for at du forsøker å finne han!De ble viet 8 nov. 1811 i Ringsaker. Eli Hansdatter fra Enger gård i Ringsaker, Magnus Monsen fra Sverige.Ville da tro at han kom til Norge noen år tidligere.Det er hentydet i 'brevet' at han kom over for å selge vevde stoffer og på grunn av krigen med Sverige ikke kunne komme seg tilbake til Sverige.Han kom da fra gården Råstorp i Fristad. Foreldrene heter Mons og Anne. Magnus Monsen dør i 1872 og det står at han ble 89 år, men dette stemmer jo ikke alltid. Så han burde være født rundt 1863. Han skal ha 4 søsken ifølge papirene, 2 søstre og 2 brødre (Hvis jeg skjønner rett skal den yngste broren hete Lars og ha en sønn som heter Magnus. Mulig det står at Magnus er den nest eldste av guttene.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne Karin kringbergDer var det litt nye momenter. Så jeg forsøker igjen. Skal bort nå, så det blir nok ikke i dag.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I dag kommer jeg desverre ikke inn på Genline før utpå dagen. Det er noe arbeide med deres server.I går fikke jeg en mail fra Arkiv Digital, som også har scannede kirkebøker bl.a. De feirer nå i disse dager sitt 3 års jubileum, og tilbyr i den forbindelse alle å bli nærmere kjent med Arkiv digital. Så dermed fra kl oooo søndag den 23/10 og til og med søndagen den 26/10 kan man fritt lete i deres scannede materiale.http://www.arkivdigital.se/news/k_listVille bare nevne det. Så er det noen her som er nysgjerrig på selv å finne sine i Sverige, og å gjøre seg kjent med det svenske kildematerialet, så er jo dette en gyllen mulighet. Så er dere interessert - bruk tiden fullt ut i de åpne dagene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.