Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Anne Lene!Takk for lenken!Jeg har søkt litt på Arkivdigital og tror jeg har funnet familien til Magnus. Måns Larsson f. 1748 og Anne Nilsdatter Sik. Fant familien på Husforhøret og har funnet Magnus i fødselsregisteret født 26/10-1784. Så da tror jeg at jeg skal klare en del selv. Takk for hjelpen til å finne ut av sogn og len.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne Karin KringbergSå fint at du forsøkte Arkiv Digital og fant dine der. Ja, bruk dagene, alltid moro å bli kjent med noe nytt. Håper andre med interesse også forsøker lenken.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arne Kjell ØverlandFortsettelse av Ullas innlegg 2588 og 2509Ulla fant jo familien i husforhør i Värmskog. Der fremkommer det at Abraham Fredriks foreldre var Jan Jansson Finne og Anna Stina Larsdotter.Jan Jansson Finne skal være født 7/10-1814 i äppelbo. Jeg finner kun Äppelbo i Kopparbergs län, og der finner jeg han ikke født der. Kan det være noe äppelbo i Värmland da ? Jeg har ikke klart å finne det som et sogn.Anna Stina derimot finner jeg født 7/12-1815 døpt 10/12. Foreldre: Bergsmansson Lars Jacobsson og Catrina Olsdotter, på gamla Wiker.Husforhøret 1811-1820 s. 59 gamla wiker, viser flg fam:Bergsman Jacob Olsson f 1758 hustru Anna Jansdotter 26/2-62. De to ble gift 1787.Barn: Anna Jacobsdotter 26/2-1800Lars Jacobsson 13/4-1791.Lars var gift med Cathrina Olsdotter f 19/6-1783. De ble gift: 2/1-1813 og hadde barna:Eric 18/6-1814. Død samme år.Anna Stina 7/12-1815Eric 2/7-1819Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Caijsa Bryngelsdotter/Karen Brynildsen, f. 9. mai 1843 i Töftedals sogn, Dalsland, kom til Norge og endret navnet til Karen Brynildsen/Bronildsen, giftet seg med Erik Jørgesen, f. 17. april 1830. De bodde i Fredrikstad, men han døde 11. februar 1909 i Örgryte forsamling, Bohuslän. Det er skrevet inn i kirkeboken for Onsøy, KLOK I 2. At han døde i Ørgryte, kan tyde på at de hadde flyttet til Sverige. Men når døde Caijsa/Karen B? Kan dere finne ut av det, ville jeg bli svært takknemlig. Vennlig hilsen Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Jeg søker spor etter Ole August Nikolaisson født 1849 og Britta Kajsa Pettersdotter født 1854 som døper en datter i Bragernes kirke i Drammen i 1880. I 1900 står Ole August oppført som enkemann men hittil har jeg ikke klart å finne ut i kirkebøkene hverken noen av barna eller konens død. Se eget innlegg som heter Fra Bragernes til Brastadengen gård i Lier nr 63751vennlig hilsen Kikki Brill

bilete5812.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kari Horn Jeg finner i dødboken som du sier at Erik Jørgensen dør den 11/2-1909 i Ørgryte og han dør av 'forkalkning i hjärta och karl'.Han er registrert innflyttet til Ørgryte den 11/7-1905 alene, og er da enke. Så det virker som dødsfallet til hustrun er å finne i Norge.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikke Brill - 2531Vet ikke helt om jeg har forstått dette. Men, du mener at en eller begge her er Svenske ?Foreløpig har jeg bare sjekket Emibas, som er en databasen over personer som emigrerte fra Sverige. Det som jeg kan finne der, som en mulig kandidat er:Post 558592Bodal Pettersdotter, Britta Kajsa Kvinnaf. 21/8 1854 i Gestad, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 26/5 1875 från Ulleberg Lilla, Gestad, Älvsborgs län (Dalsland) till Drammen, Buskerud fylke, NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Gestad P 1875 003Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeHva tror du ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikki BrillJamen tror jeg det er rett person jeg fant i forrige innlegg.Det var ikke bare Britta Kajsa som reiste til Norge den 26/5-75, men hele hennes familie, dvs foreldre og søsken. Alle til Drammen.Husforhøret A1:20 side 6 Lilla Ulleberg viser flg fam:Petter Bodal, kyrkovaktare f 6/10-22hustru Lotta Andersdotter 1826Barna Britta Cajsa 21/8-54Christina 11/10-56Carl Otto 2/11-66Johan Albin 6/4-69Alle er født i Gestad og alle reiste til Drammen 26/5-75.Grunnen til at jeg tror det er rett familie. Er at jeg i allefall gjenfinner Lotta Andersdotter i dåpen du henviser til i innlegg 2531.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei alle sammen. Jeg driver og leter etter en mann, min oldefar, Carl(Karl)August Brandt, født 1854. Fikk barn med Hanna Elise Karlsen 1mai 1880, dro muligens til USA 10.09.1880. Hvis dette er rett mann er han fra Otterstad i Sverige. Håper noen kan hjelpe meg. Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Anne Lene, Jeg beklager at jeg ikke skrev at de var svenske begge to! Det er utrolig hva du har funnet, jeg har ikke visst noe om min manns farmor så fra 1912 og ut hadde vi ikke opplysninger før en tante fortalte at Julie satte bort alle unntatt Vera og reiste til USA. Skal se om jeg finner EMIBAS på nettet så jeg ikke bryr deg med alle svenske spor i familien fremover! Igjen hjertelig takk og en god lørdag til deg ps: det er en svenske til...han forsøker jeg å legge inn senere i dag så får vi se om han er mulig å finne.hilsen kikki brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Pedersen

Jeg leter etter anene til Johan Erik Jahnsen og når og hvor Johan E. flyttet til Norge. Han er født 13.04.1832 i Sverige (muligens Uppsala). I Norge har jeg funnet han i Oslo 1862, Hokksund og Drammen 1865 hvor han bodde til han døde i 1923. Han var gift 1. gang med Jacobine Cristiane Børresen/Jacobsdatter f. 18.12.1834 fra Moss i 1858, 2.gang med Johanne f. 1828 fra Varmland. Faren til Johan Erik skal visstnok het Jan Erikson. Kan noen hjelpe meg med noe av dette montro? Hilsen Lise Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Her er min siste ukjente svenske: Christian Johannesson giftet seg 31 juli 1857 med Karen Petrea Thorsdatter i Stavern (Fredriksvern) i Vestfold. Hun var 39 og mannen 29 år da de giftet seg. Christian er vel da født i 1828 og faren hans oppgis til Johannes Borjeson. Er dette nok til å spore ham opp? vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikki Brill - 2536En råsjans. Hva tror du om denne karen ?Post 692325Niklasson, Olle August Hemmason (ogift man)f. 28/11 1849 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 7/5 1875 från Oppen St.Sörgård Winbäck, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Drammen, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 648Emibas emigrationsakt: Tanum O 1875 018Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeNår det gjelder Emibas, så er ikke den søkbar på nett. Det er en cd som er til salgs.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar Syrstad - 2535Jeg har ikke funnet noen Carl August Brandt f 1854 i Otterstad som emigrerte.Jeg finner 2 brødre Axel f 10/11-61 emigrert 1886 og Johan Fredrik f 11/1-50 emigrert i 1888. Begge to er født i Otterstad, heter Brandt til etternavn og emigrerte til Amerika. Dette kan jo teoretisk sett godt være søsken til Carl August.Jeg skal sjekke i husforhøret om det kan være tilfelle. Kommer tilbake til det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikki Brill-2539Her tror jeg det er noe lite info å gå på. Aner du hvor i Sverige han kan være født ?Tror du skal prøve å finne han innflyttet til Stavern. Hvor kom han da fra ? Sverige ? Hvor i Sverige står kanskje da innført.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg har nettopp kikket på vielsen til Christian Johannesen i Stavern kirkebok for Kikki. Der står at han er f. i Quille sokn, og oppgitt alder 29 år 1857. Jeg fant ikke Quille sokn i farten, men det kan muligens du likevel ha nytte av , Anne Lene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn vielsen fra denne kilden også: LenkeFant ikke noen som passet ved søk på din lenke Anne Lene, heller ikke opplysninger i kirkebøker for Fredriksvern om innflytting.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar Syrstad - 2535 og 2541Fortsettelse fra innlegg 2541. Det var en bror Carl August der, riktignok født i november 1853. Han er ikke født i Otterstad men i Främmestad. Begge deler ligger i Skaraborgs län. Et par søsken av Carl August var født i Otterstad, men altså ikke Carl August.Husforhøret 1861-1865 Senäte i Otterstad side 229, viser flg familie:Johan Henrik Brandt (snickare) f 6/5-22 Gøteborghustru Johanna Jönsdotter 25/4-21 FrämmestadBarna: Johan Fredrik 11/1-50 FrämmestadCarl August 28/11-53 FrämmestadMaria Fredrika 14/1-58 OtterstadAxel 10/11-61 OtterstadTheodor 10/11-61 Otterstad (tvillinger), død 18/11-61Når det gjelder Carl August har jeg fulgt han videre i husforhør for å se hva som skjer med han. Han flytter hjemmefra i 71 og fra da har han noen år hvor han jobber på forskjellige plasser i Otterstad som dreng. Før han den 3/3-1880 flytter til Norge. Det står ikke hvor i Norge han flytter til.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Anne Lene, jeg takker deg inderlig for alt du har funnet om Drammen-svenskene, men nå har flere erfarne slektsforskere påpekt for meg at navn og år er riktig for Julie men at det desverre er en annen Julie enn min. Får håpe noen som leter etter nettopp denne familien kan ha nytte av mine spørsmål til deg. Jeg skal lete på slektsdata selv nå som jeg forstår hva Quille betyr. Ønsker alt godt, Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Anne Lene. Jeg er helt stum. Dette er helt fantastisk. Tyder det da på at Carl August var født i Framstad, men bodde i otterstad i den tiden han flyttet. Det virker veldig riktig dette syns jeg. Men har han fått barn med Hanna Elise??????, det er det store spørsmålet. Er det mulig å finne han igjen på innflyttere tror du. Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Anne Lene. Jeg er helt stum. Dette er helt fantastisk. Tyder det da på at Carl August var født i Framstad, men bodde i otterstad i den tiden han flyttet. Det virker veldig riktig dette syns jeg. Men har han fått barn med Hanna Elise??????, det er det store spørsmålet. Er det mulig å finne han igjen på innflyttere tror du. Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.