Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar SyrstadJa Carl August var født i Främmesta, broren Johan Fredrik var også det. Så flyttet familien til Otterstad en gang mellom 1853 og 1858 som er året hvor Maria Fredrika ble født i Otterstad. Så Carl August var jo ikke gammel når de kom til Otterstad.Dette var mest så du skulle kunne gjøre deg opp en mening om dette faktisk er den som du søker. Om du tror det er så kan jeg se videre i husforhørene. Det er sikkert mer å finne.Nå når du vet når han forlot Sverige, kan du jo forsøke å finne han som innflyttet på stedet hvor han evt fikk barn i 1880.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar Syrstad2 av Brødrene til Carl August emigrerte til Amerika.Først Axel som emigrerte 17/12-1886. Utreisehavn var Gøteborg, og utreisedato var 4/2-87. Destinasjon: Canton. Han reiste alene.Så var det Johan Fredrik som emigrerte 5/7-1888. Utreisehavn Gøteborg. Utreisedato 30/7-1888. Destiansjon: New York. Han reiste også alene.Da er nok den første dato på dem begge, den dato hvor de meldte flytting fra sitt hjemsted, mens den andre dato er den dato de faktisk reiste.Om det skulle forenkle noe å vite hvor brødrene dro.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Tor Ingar Syrstad Nok en gang har Anne Lene gjort en flott jobb. Jeg fant Maria Fredrika Brandt i Øredal i Hangløsa. Mannen er stats-torpar Karl Johan Nilsson f 1856. Det står Hassløsa som fødested. Barn Johanna Emilia f 1883 i Saleby,Karl Theodor f 1886 i Lindærva og Hulda Fredrika 1889 i Hangeløsa. Er fra 1890 telingen Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Anne Lene og Hanne. Dere er toppen! Vi får håpe at det er rett Carl etter alt dere har gjort. Det kan kanskje tyde på at det er et ganske kort opphold han har i norge, om det er Enebakk eller Oslo som er plassen han trefte Hanna Elise, og om han var der ved fødselen er meget usikkert... Om det da er rett mann. At han som dro til USA 10/09 1880 er vår mann er meget sannsynlig. Er det i Enebakk og Oslo lett å finne svensker på kortere elle lengere besøk??? Takk igjen. Mvh. Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lise Pedersen-2538Jeg har så langt ikke funnet Johan Erik på Emibas. Har sett på fødte i Uppsala og heller ikke funnet han der. Er det ikke noe kilder i Norge som angir noe mer bestemt hvor han var fra ? Vielse f.eks ? Hva med innflyttingslisten, har du sett der ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar Syrstad.Skulle du få noe holdepunkter for at dette kan være rett Carl August Brandt, så kom gjerne tilbake her. Jeg kan i såfall gå litt videre i husforhør for å finne mer om familien.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Pedersen

Hei Anne Lene. Her kommer noen flere opplysninger om Johan Erik Jahnsen/Jahnson. I kirkeboka til dåpen for et av barna står det at han kommer fra Præstegårdseie i Sverige. Ved dåpen til et av de andre barna står det at han kommer fra Uppsala. Da han giftet seg med Johanne Eriksen fra Gøteborg står det at faren hans Jan Erikson var jordbruker. I familien vår har det alltid vært sagt at Jan Erikson var stallmester hos kongen av Sverige.Jeg har ikke greidd å finne han i noen av de innvandringslistene jeg har kommet over. Hans første kone kom fra Moss og hun har noen av sine aner fra Sverige. Hilsen Lise P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lise PedersenJeg hadde sett i sognet/stedet Uppsala uten å finne familien. Men, Uppsala er jo også et län med mange sogn. Nå må jeg ha funnet familien.I husforhørene fra 1836 og til og med 1855 på plassen Karby 4 i Rasbo, Uppsala:Bonden Jan Ersson 24/7-1803hustru Greta Stina Pehrsdotter f 1807Barna: Jan Eric 13/4-32Anders Petter 27/9-35Carl Gustaf 25/1-37, død 16/8-39Carl August 26/3-38Johanna Christina 20/11-40, død 27/11-40Johanna Sophia 6/7-44Greta Stina 5/12-48Gustaf 20/11-48, død 15/1-49Moren her Greta Stina er født i Alunda, alle de andre i fam er født i Rasbo.Det fremkommer mer enn det jeg her har skrevet i husforhørene.Jan Eric har jeg forsøkt å følge litt. Han var dreng 1 år 1851-52 på Gran i Rasbo, flyttet så hjem igjen. I 1856 flytter han til Stockholm. Der har jeg ikke gjenfunnet han.Hva tror du - er dette rett familie ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Pedersen

Hei Anne Lene. Takk for svar. Jeg er litt usikker på om det er riktig familie da han jeg søker heter Johan Erik, mens sønnen i ditt materiale er nevnt Jan Erik. Kan det være flere måter å skrive det på i Sverige? Ellers er det interessante opplysninger som gjør at det kan væe min Johan Erik da noen av barna til Johan Erik har samme navn som noen av brødrene/søsknene hans. Det gjelder Carl og Johanna Christina. Du skriver at det framkommer mere i husforhørene. Kan jeg få tak i disse? Kan de gi nærmere opplysninger som avklarer mer montro. Hva med stedet Præstegårdseie, kan det ha noe med Karby 4 i Rasbo å gjøre. Hvor kan jeg finne ut av det? Som du ser har jeg en rekke spørsmål, men synes det er svært interessant å gå videre på det du har funnet. Tusen takk, så langt. Hilsen Lise P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lise PedersenJeg er nok heller ikke 100% sikker på at dette er rett familie. Vi har nok for lite info til å kunne være det. Johan Erik/ Jan Erik er nok ikke nødvendigvis et signal på at det er gal familie. Likeså Ericsson/Ersson. Det har jeg sett masse eksempler på at navnene kan skrives forskjellig.I de husforhørene jeg har sett i, fremkommer det nok ikke mer som kan avklare dette. Det som der kan finnes om det er interessant er rundt johan erik/jan eriks søsken og da ting som flytting, vielse, barn, dødsfall osv. Dette er ting som jeg ikke tok med her, nettop for at jeg var usikker. Og tok bare med en grov oversikt. I håp om at du kunne gjenkjenne noe.Kopier av husforhørene kan jeg sende deg om du sender meg en mail. alenehagen@hotmail.comDet er vanskelig å vite hvor jeg skal lete så lenge vi bare aner Uppsala. Menes da länet med alle forsamlinger eller stedet/byen Uppsala ? Jeg skal gå tilbake til kirkesognet Uppsala og se. For her var fødelsesboken svært utydelig, så jeg kan ha oversett noe.Send meg som sagt gjerne en mail. Vi kan jo avvente kopi av husforhør kanskje til vi føler oss mer sikre på om dette er rett familie.Jeg vet ikke helt hvor mye jeg få gjort i dag eller i morgen med dette.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei alle sammen. Jeg leter etter Emma Charlotte Andreasdatter(dotter). Hun er født i Sverige 1865, gift med Hans Olaf Antonsen(Solstad) 19 mai 1895 i Sagene kirke. Klarer ikke tyde hvor i Sverige hun kommer fra, men faren heter kanskje Andreas Anderson. Håper noen kan finne ut litt mer om henne. Mvh. Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. 2311Hei Anne Lene.Prøver å ta opp denne igjen.Når det gjelder Nicella Lundblad så døde hun (ifølge slaktdata) 27. april 1888. Da var hun 79 år, 10 mnd. og 22 dager gammel. Hvis jeg da regner litt på dette kommer jeg frem til at hun ble født ca. 5. juni 1808. Er dette noe som kan bekreftes gjennom svenske kilder ?Når det gjelder tvillingen PEHR som ble født i 1797, så fant jeg ut på slaktdata at han døde i 1808, 11 år gammel. Så da kan ikke han være min Pehr.Du har helt rett i dine antakelser om datoene jeg skrev om Pehr i innleg 2302. Disse er helt feil !!Du fant ut i 1880-tellingen at Nicella og Pehr (f. 1808) bodde på Lervik. Dette er nok veldig sikkert min Pehr. Det kan vel ikke finnes flere med disse navnene som bor sammen ? Så Pehr skomaker er nok rette mann.De giftet seg 28. desember 1829 og fikk sønnen August 22.januar 1834. August er min tippopldefar.Så da kommer jeg til ønskene mine:1: Datoer på fødsel og dåp på Pehr og Nicella. Også datoer for andre viktige hendelser i deres liv og levnad !2: Foreldre / forfedre til både Pehr og NicellaPå forhånd, 1000 takk !Hilsen Ted Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar Syrstad (2563)Har sett etter Emma Charlotta på Emibas. Den eneste som der fremkommer er flg:Post 826598Andersdotter, Emma Charlotta Arbetardotter (ogift kvinna)f. 10/5 1865 i Stavnäs, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 28/10 1892 från Stömne, Stavnäs, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 485Emibas emigrationsakt: Stavnäs S 1892 041Faren her heter Andreas Jansson, så da er det kanskje gal person ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ted LierJa, det var nok helt sikkert dine som jeg fant i 1880 tellingen.Foreløpig har jeg ikke avklart hvor Nicella er født. Jeg har fulgt henne og mannen i flere husforhør fra 1839 og til de begge dør. Hele tiden bor de på samme plass virker det som, de bor på Søder Lervik i Hogdal, fra husforhøret som starter i 1885 heter plassen Lervik u/ Nordby uppeg, men det virker som det er samme plass.Når det gjelder Nicella, så står fødestedet åpent hele tiden, bortsett fra i et husforhør hvor det står Hogdal, men med et spørsmålstegn bak. Jeg har ikke lykkes i å finne henne på den oppgitte dato i Hogdal, men bøkene er ganske så utydelige, så sikker er jeg ikke. Hennes mann er født i Hogdal (i flg husforhør).Det jeg har funnet er som flg:Torpare, senere skomakare Pehr Johannesson f 20/3-1807 Hogdal, død 7/6-89.hustru Nicella Lundblad f 5/6-08. Død 27/4-88.Barna:August f 22/1-34. Han har en flytting til et sted jeg ikke tyder, men kommer hjem igjen. deretter flytter han til noe som ser ut som Hvalö. Har visst glemt å notere meg dato, men den kan jeg finne tilbake til.Anna Olena f 30/8-30. Hun får en oäkta dotter Selma Johanna f 18/5-61. De to reiser til Norge 9/12-61 og det ser ut som det står til Hvaler, men er usikker.Fra husforhøret som starter i 1841 bor det en Johannes Jonss hos dem f 10/6-1777. Han er enkemann og betegnes som fader. Han bor der til han dør den 12/12-1865.Etter dette bor Nicella og Pehr hele tiden alene, frem til de dør i hhv 1888 og 1889.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene. Takk for info.Kan opplyse at August emigrerte fra Näsinge O.S. 19.08.1859 til Hvaler, Øsfold som en ugift sjømann. Giftet seg senere på Hvaler med min tippoldemor Pauline Alette Hansdatter fra Hvaler.Finnes det noen mulighet for å finne foreldre / forfedre til Pehr og Nicella ?Takker så mye en gang til. Må si jeg er mektig imponert over innsatsen din her i debatten ( og kanskje andre steder også for alt jeg vet) !Mvh. Ted Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ted LierNicellas foreldre har jeg så langt ikke funnet, rett og slett for at jeg ikke har funnet hennes fødsel.Når det gjelder Per sine foreldre, så må denne familien jeg fant i et husforhør være rett fam skulle jeg tro. Husforhør 1821-1839 Hustyft i Hogdal side 9:Brukas af Simon i Hustyfttorpare johannes Jonsson f 10/6-1777hustru Cicilia Olsdotter 3/2-1766Barn: Olof 20/6-1803. Bräcklig.Per 20/3-1807Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne - 2568Selvfølgelig Hanne, men har nok ikke alle svar.I husfohør 1842-1848 side 4 Amunderød i Naverstad:Anders Andersson f 1806Anna Ollsdotter 1801Barna: Johannes 25/2-28Hans 1833Olle 1838Andreas 1842Otto 14/6-45Helena 4/12-34Fam kom fra Rør (i Naverstad) i 43 og flytter til Lur socken i 45. Jeg har så langt ikke klart å se når Anders kom til Sverige.Husforhørene her er så som så, ikke så helt gode å lese.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneJa, vielsen har jeg nå funnet den var 8 nov 1828. Der står det drängen, ungkar Anders Andersson från Fredrikshald. Altså ikke mer enn du vet. Adressen deres er Böseröd.Jeg går så til husforhør 1824-1830 Bøserød side 90, og finner da det som må være hennes foreldre og en søster. Første familien er:mann Oluf Andersson ______? 8/7-1773Hustru Sara Andersdotter 6/4-1770Datter Christina 11/11-1811Så til neste familie:Anders Andersson 1806 (dato utydelig)Anna Olsdotter 1801 (dato utydelig)o.ä.son Johannes 25/2-1828Det står at lysning er tatt ut, men jeg kan ikke få tak på datoen, men året er jo 1828. Heller ikke her står det når Anders kom.Det er en innflyttingsliste for den aktuelle tiden, men den er litt tidkrevende å se gjennom. Finner jeg noe så kommer jeg tilbake med det.Det som er gjengitt her i dette innlegget, er med en viss fare for feil. Det var et veldig dårlig husforhør. Bare så du er obs på at det kan være feil her, spesiellt på datoer, men også på Sara Andersdotter. Her er jeg rett og slett usikker på fornavnet.hIlen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

De er ikke enkle. Kan det være disse???Naverstad F3 1801-01-01 Anna Soldat Olof Bös Sara Andersdotter Flötemarken Naverstad F3 1794-07-21 Elisabet Soldat Olof Andersson Bös Pigan Sara Andersdotter Flötemarken Naverstad F3 1796-08-18 Anders Soldat Olof Bös Sara Andersdotter Flötemarken Naverstad F3 1798-03-28 Olof Soldat Olof Bös Sara Olofsdotter Flötemarken Naverstad F3 1803-10-16 Olof Soldat Olof Bös Sara Andersdotter Flötemarken Naverstad F3 1806-03-16 Jonas Soldat Olof Bös Sara Andersdotter FlötemarkenÅ takk for all hjelp. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.