Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant denneFörnamn: Johannes Adress: (se övr) Faderns titel: Drängen Faderns förnamn: Anders Faderns efternamn: Andersson Moderns titel: Pigan Moderns förnamn: Anna Moderns efternamn: Olsdotter Övrigt 1: Barnet oäkta. Fadern från Fredrikshall och modern från Rimseröd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Anne Lene. Etter iherdig leting om innvandring til sagene menighet kom jeg over Emma Andreasdotter, da med fødselsår 1868.... Hun flyttet nok til Norge 9 jan. 1892. Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar SyrstadDa har også jeg sett blandt innflyttede i Sagene på den dato du sier 9 januar 1892. Permanent sidelenke: Lenke Innflyttingen finnes på høyre side her og er nr 4 i 1892.Det virker for meg som hun er født 1/7-1868 og at vi muligens skal til älvsborg.Vil noen tyde kommentaren helt ut til høyre, som begynner med 1/7 ? Hva står etter den datoen ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2578Jag tycker det står Vänersb.Hittar en Emma Charlotta född 1 januari 1868 med föräldrar Anders Petter Anderson, arbetare och Anna Kristina Eriksdotter på Lyckan nr 23. moder 40 år. (scb Älvsborg gid 100015.66.31000)1 juli kan jag inte finna någon Emma C. Tror du det kan vara densamma född 1 januari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla.Tusen takk. jo da det kan jo fint være 1 januar. Har nok sett feil på 1 og 7, jeg var usikker her og da er det så godt at noen andre ser.Da skal jeg nok se om det går an å finne noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene - fortsättning 2578Jag har tittat i utflyttning från Vänersborg 1887-1895 och hittar detta som måste vara fel person, men jag skriver id nr så du kan hitta det lätt om du vill.Emma Charlotta uflyttar från Vänersborg, Rosen sid 259, 18/10 1887 till Masthugget, Göteborg. (Vänersborg B:3 1887-1895, Svar id A0021329_00011) I hfl Vänersborg A1:28 1882 –1894 finns familjen på sid 259. (gid 735.47.20000) Fadern heter Anders Petter Andersson f 1828 26/12 i WassändaHustru Anna Kristina Ersdotter f 1827 18/12 i NaglumBarn: Karl August f 1857 8/1 i WänersborgGustaf Edvin f 1865 10/12 WänersborgEmma Charlotta , här står att hon är född 1869 21/2 Wänersborg – utlf Masthugget 1887. Hon finns infl i Masthugget 30/11 1887 till nr 48 AA 628. (B1:2, gid 898.34.22700)I hfl A1:11 1886-1892 sid 628, flyttas hon till obefintligregistret s 3505. (gid 898.28.43300).hittar inte sid 3505 i genline – finns i AD och där står att hon flyttar till Göteborg domkyrko (Gustavi) 15/1 1892. Inflyttad där 19/1 1892 till Ld. 13 R 94 A. (gid 632.217.38200)finns i Gustavi A1A:27 sid 182, 13:e Roten hus 94A och till nya boken 1894 (gid 632.21.32600)I AD ser jag Gustavi A1a:46 sid 196 13 R 94A att Ennma Ch. flyttar 13R 78 2 1897 – kan inte ha gift sig I Norge – fel Emma!Det finns också en Emma Charlotta född 1867 1/6 i Vänersborg men henne har jag inte följt.Förutom Vänersborg finns det en ort som heter Vänersnäs och jag har kollat fb utan att hitta någon tänkbar Emma Ch. där.Vilken ort står det att hon kommer ifrån när hon flyttar in i Norge 1892?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

2516Anne Karin Kringberg: Beklager sent svar! jeg har ikke så meget mer å komme med, dessverre, men følgende gjør at jeg tror at svaret er ja.Når jeg bruker www.eniro.se, 'kartor', søker på 'Råstorp, Borås' (Fristad tilhører Borås kommun) ser det ut til at navnet fortsatt finnes. Med største forstørrelse (nede t.v.) og 'hybrid' valgt som kart (oppe t.h.) fås en markering i skogen, som kan tilhøre Råstorp, men jeg ser ikke noen bygninger. Når jeg bruker www.lantmateriet.se, Kartsök och ortnamn, og søker Råstorp, Västra Götalands län, ligger markeringen litt mer mot øst. Det ser ut til å kunne vaere en av de gårdene som ser ut til å ha aktiv gårdsdrift.2563, 2578Jeg leser V.r.. - muligens Vårvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar Syrstad / Ulla Jeg har infoene kun fra lenken i innlegg 2578. Men, når jeg ser på den igjen så synes jeg nok f.datoen er tydelig 1/7.Det står jo at hun innflyttet den 9/1 fra Sverige. Det er jeg som lurer på om det er f.stedet som fremkommer etter f.dato ut på høyre side.Kanskje Tor Ingar Syrstad kan klare å finne flere opplysninger, men det er kanskje vanskelig.hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Anne Lene og Ulla. Det er så spennende å se hva dere finner ut. Jeg vet ikke om jeg har noe nytt å komme med, men Emma Charlotte kan være konfirmert i 1880. (se ekteskap sagene- 1895-19 mai (nr 33). Det står også noe mer der som jeg ikke klarer å tyde. Når jeg ser på innvandring 1892 syns også jeg at 1/7 ser riktig ut??? Kan det også være F. Elfsb. der og Reinhold et eller annet???? Og hva kan 30/1 92 bety?Takk igjen Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Tor Ingar Syrstad:2586: Staf...i W.... kanskje Stavnäs F(örsamling) i Värmland(s län)?2578: Muligens: Vår.. i Elfsb... kanskje Vårvik(s) F(örsamling) (i) Älvsb(orgs län)?I 1908 var Vitalis Reinhold Svensson 2. komminister i Sunne i Värmland iflg. Svensk Rikskalender 1908 hos www.Runeberg.org. Hvis han tidligere arbeidet i Vårvik kanskje det var han som signerte attesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tor Ingar1868 1/7 föds en flicka som döps till Emma i Vårvik, Mossviken sid 283. Föräldrarna heter Andreas Aronsson och Katarina Johansdotter. (AD Vårvik C:8)Jag har följt henne i husförhören och 1892 30/1 flyttar Emma till Kristiania, Norge från Näs i Vårvik. Hon flyttar tillbaka till Näs 1893 20/7. (AD Vårvik A1:18 1886-1895, sid 210)Emma är i Norge 1899 (AD A1:19 sid 231) Längre har jag inte kunnat följa henne. Är lite osäker om detta är rätt person. Hon har inte andra namnet Charlotta och flyttar ju till Oslo 1892. Ligger Sagene i det området? Ska försöka hitta vigsel och se om jag kan få fler ledtrådar där.Även hennes far har varit på arbete i Norge 1877 19/11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tor Ingar 2586Har hittat vigsel och kan läsa 1880 Stafnes, F. Verml? ... arb. Andreas Andersson. Ser att Sagene är i Oslo Fylke så det kanske är hon ändå. Stafnäs nästa ...Vibeke 2587 Vårvik ser ut att kunna vara rätt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

HeiJeg leter etter en dame som heter Anny Bergman(n), født omlag 1920 /-. Hun var datter av en norsk dame som het Ida Emilie Louise Andersen (Hansen?). Muligens født i Gällivara?Hun ble gift med en svenske som het (?) Bergman(n) i Sverige.Mye usikkert, men har du noen mulighet for å sjekke noe rundt dette? evt noen regiser ala gravminner?MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Ulla.Ser veldig riktig ut det du har funnet(2589). Faren ind. arb. (Industriarbeider) Andreas Andersson. Syns det ligner mer på Andersson enn Aronsson. Emma Ch. er i live når sønnen Karl Arvid blir konfirmert 1913, men om hun også er det i 1920 da datteren gifter seg vet jeg ikke.Jeg er litt (veldig) nybegynner, så jeg lurer litt på hva dette AD viser til?Mvh. Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne Lene !Ref: 2571På FamilySearch har jeg funnet følgende:JOHANNES JONSSON gifter seg 24. august 1800 med SISEL OLSDR.Sted: Hogdal, Goteborg Och Bohus, SwedenKan dette bekreftes utifra noe materiale du har, at dette er 'mine' forfedre som gifter seg ?Mvh. Ted Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei nok en gang. Prøver meg igjen med en ny svensk innvandrer. Johan Alfred Johansson født 1863. Han giftet seg 1886 i Skjeberg med Helene Emilie Ingebretsdtr. Har ikke funnet ham innflyttet. Han er nevnt flyttet fra Skjeberg til Fredrikstad i 1887. (Innflytta svensker til Østfold 1812 - 1920.) Ved gifte i 1886 står hans far som Johannes Andersson. I 1900 er fam bosatt i Borge i Østfold og havner senere i Rjukan i Telemark. Er det mulig å få mer 'kjøtt på beina tro'? Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar Syrstad / UllaJeg har vært fraværende i dag og mye i går. Så fint at du har funnet det du har Ulla. Da har du kanskje funnet det Tor Ingar lurte på, eller er det noe som også jeg skal se etter ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Trond Gellein Løkken 2591Dette er det desverre ikke så enkelt å hjelpe deg med. Fødelesboken for Gällivare stopper om jeg husker rett i farten på 1906. Det gjør også annet materiale fra Gällivare.Har sett i Sveriges dødbok 1947-2003 i tilfelle jeg kunne finne Anny Bergman der, men fant henne ikke.Vet du når hennes mor kom til Sverige ?Mvh Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Anne Lene For å være helt ærlig, aner jeg ikke når Ida kom til Sverige. Det eneste sporet jeg har er at Anny ble født i Sverige, og ble gift med en mann som het Bergman(n) der. den eneste linken jeg har til Gällivara var at Idas far kom derfra og bosatte seg i Tysfjord i Nordland, og så har jeg et bilde av Ida og Any tatt på 20 tallet, og bakpå står det referert til Malmberg, som er et sted i Gällivara.Tusen takk for forsøket:)MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tor IngarHar inte hittat något mer som styrker att det är rätt Emma som jag hittat i Vårvik. Tveksamt om det är den du söker. Hon saknar namnet Charlotta, fadern heter Aronsson och ingen notering om att hon skulle ha gift sig.Vet du om Emma Charlotta hade syskon och deras namn? Dom uppgifterna skulle kunna bekräfta eller utesluta om det är rätt person.AD är en förkortning för Arkiv Digital, [url="http://www.arkivdigital.se>http://www.arkivdigital.se, där man kan abbonera på digitala kyrkböcker skannade i färg.Genline, http://www.genline.se och SVAR,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Anne Lene: Eg ser du står på i tilnærma heiltidsjobb med svenske kjelder. Sidan eg fekk så mykje hjelp av deg tidlegare i veka er eg nokså audmjuk når eg no spør om du vil finne ut av ei sak som vi ikkje blei heilt ferdige med da.LenkeDet gjeld innlegg 22 der du seier du vil sjekke: ' Vielsesdato var ikke innført, men jeg antar at det må ha vært i Sunne. Det kan jeg sjekke i vielsesboken senere, men blir nok ikke i dag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.