Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei, håper dere eksperter kan hjelpe meg med å finne bakgrunnen til Selma Nielson, se kopi fra annet innlegg på webdebatt: Mvh Lill Juelsen64165: Fødsel i Sverige 1877, kan noen hjelpe?Lill Juelsen, Oslo, 8.11.2008 15:20 (1) Selma Line Nielson ble født i Sverige i 1877. Jeg vet ikke hvor, men moren var trolig Anna Elise eller Lisa Nilsdotter f. 09.11.1858 i Fogelvik i Wärmland, Sverige. De skal senere ha utvandret til Norge. Jeg antar at det er moren som er gift med Ferdinand Svendsen og bosatt i Son i 1900.Kan noen finne nøyaktig fødselsdato for Selma, hennes far og mest mulig bakgrunnsstoff, ville det vært til stor glede for barnebarn i USA!Lill Juelsen, Oslo, 8.11.2008 16:16 (2) Da har jeg fått ny informasjon som kan antyde att Anna Lisa eller Anna Elise Nilsdotter også kan være en søster av Selma Nielsdotter. Far kan være Niels Svenson i Fogelvik. Töcksfors er også nevnt som opprinnelsessted. Håper noen kan hjelpe med dette! Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

TrondKan det være henne???? Bergman, Anny MariaAlvik 7604 951 90 LuleåDöd 9/9 1980.Kyrkobokförd (1969) i Nederluleå, Luleå kn (Norrbottens län, Norrbotten). Mantalsskriven (1969) på samma ort.Född 6/8 1906 i Nederluleå (Norrbottens län, Norrbotten).Änka (14/12 1972). -------------- Födelseförsamling i källan: NEDERLULEÅ (Norrbottens län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ted Lier 2593Innføringen gir ikke noe annet en n navnene her og vielsesdato. Dermed vet jeg jo ikke sikkert om dette er rett vielse. Men, vi kan jo anta at det er det ? Innføringen i vielsesboken er desverre ganske så dårlig. Det fremkommer sikkert et sted de bor på der, men det får jeg altså ikke tak i her. Desverre.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy Kåsa 2594Har desverre ikke noe til deg enda. Når jeg ser på Emibas og begrenser fødselsåret til 1863 så finnes det en aktuell. Han emigrerte i 1886 men til Birkeland i Hordaland, og det harmonerer vel dårlig med at han gifter seg samme år i østfold ? Hvor sikker er du på f.året. Om jeg utvider det til 1860-1865 kommer det ytterligere 6 kandidater, f.år 2 stk i 1860, 3 stk i 1861 og en i 1865. En av disse dro til Fr.hald, ellers stod det bare Norge.Det er jo et vanlig navn i Sverige, og dermed har vi nok litt få opplysninger og da i allefall på å være sikker på at vi evt finner rett person. Kjenner du til f.eks søsken ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arnfinn Bernaas 2600Nå, endelig fant jeg vielsen. Den skjedde i Sunne akkurat som vi antok. Datoen var 9/10-53. Ingen fedres navn fremkommer i innføringen.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arnfinn Bernaas 2600Nå, endelig fant jeg vielsen. Den skjedde i Sunne akkurat som vi antok. Datoen var 9/10-53. Ingen fedres navn fremkommer i innføringen.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Anne Lene. Tror nok det blir vrient å finne rette mann ja! Fødselsår 1863 er året han han står skrevet med ved gifte, ved innfl til Fredrikstad fra Skjeberg i 1887 og ved Ft 1900 i Borge. Ingen steder er noen dato nevnt, så hvem vet? Synd jeg ikke kan tyde hans fødested ved gifte, men jeg mener bestemt det begynner med en T og slutter på stad.(Tror jeg) Også hvor han er konfirmert står det, men også dette er håpløst for meg å tyde.(Pokker til prest!) Skjønner du står fast her, det blir jo bare gjetninger når jeg ikke kan gi deg mer.Ingen søsken osv. Glem det Anne Lene. Kansje jeg finner noe mer spesifikt å gå etter senere. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tor Ingar 2563Emma Charlotta Andreasdotter f 1865 10/5 som Anne Lene hittat i inlägg 2565 har jag tittat på i kyrkoböckerna. Hon flyttar till Norge 1892 28/10 attest nr 59 (AD Stavnäs utflyttn B:4) (Har också letat efter hennes inflyttning i dom norska böckerna men hittar inte henne utan bara Emma f 1868)Hon och hennes familj finns på sid 485 i husförhöret Stömne Säteri, Westgötetorp. Fadern heter Andreas Jansson f 1829 i Stafnäs och modern Ingeborg Karlsdr f 1836 18/10 i Stafnäs. Dom gifte sig 1858. (AD Stavnäs hfl 1891-1895 A1:26)Syskon till Emma Charlotta född 1865 10/5:Anna Lisa f 1859, Maria Stina f 1861, Anders Gustaf f 1863, Augusta f 1867, Karl Johan f 1870, Ingeborg f 1872, Beda Lovisa f 1874, Wilhelm f 1877 – tvilling, Karolina f 1877, Elin f 1880.Syskon till Emma född 1868 1/7 (AD Vårvik 1881-1885 A1:17 sid 190)Josefina f 1859, Nils f 1862, Anders Gustaf f 1864, Johan Edvard f 1866, Fredrik f 1870, Manne Emil f 1877.Hoppas att du med ledning av syskonens namn kan komma fram till om någon av dessa två Emmor är den rätta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor Ingar / UllaUlla du har gjort en kjempejobb med å finne dette. Jeg har gått gjennom det du har skrevet. Først er jeg helt enig at Emma i innlegg 2582 ikke er Tor Ingars Emma. Så det kan vi se bort ifra.Den du har funnet i innleg 2588 ser for meg veldig riktig ut. Jeg har heller ikke funnet noen andre aktuelle kandidater.Kand et tyde på at den Emma jeg fant i innlegg 2563 kan ha vært feil, ut fra fars navn.Den mest aktuelle er muligens den i innlegg 2588 eller hva ? Selv om hun da ikke har navn nr 2.Jeg er egentlig litt usikker her. Det er kanskje vanskelig å bli sikker uten å finne mer i Norge først ? Om det da er mer å finne i Norge ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Anne Lene og Ulla!Takk for den kjempejobben dere gjør. Jeg har noen momenter som kanskje kan være til hjelp (eller forvirring).Både ved datterens fødsel 23 feb.1896 se paulus 196. og ved sønnens fødsel 23.8 1898 se paulus 1899 nr41 er Emmas fødselsår 1865. Det står også under merknad. Att 4/2-66 Hva kan det bety tro. Dåp???Emma er i live i 1925. Hvordan finner jeg dødsfall etter den tid?Jeg lurer litt på om vår Emma født 1868 kan være ei flott Emma, men ikke min Emma, hva tror dere??For å gjøre forvirringen total, gikk datteren Ingeborg Alfhild Margrete Solstad hen og giftet seg med en fra Sverige. Karl Reidar Karlson het han, og faren Hjalmar Karlson. Kan det skje at de kommer fra samme sted som ho svigermor. Huff, dette ble da bare rot, men, men. Takk igjen.Ha en fin dag. Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tor IngarEmma Charlotta som är född 1865 i Stavnäs och som du hittat vigselnotisen till i Norge stämmer in bäst tycker jag. Hon har ju barn som har namnen Ingeborg och Karl och hennes mor heter Ingeborg Karlsdr och hon har även en bror med namnet Karl. Det som saknas är inflyttningsnotisen i dom norska böckerna.Så här står det i hennes födelsenotis:År 1865 nr 41 född 10 maj döpt 14 maj Emma Charlotta, föräldrarna Torp.(are) Andreas Jansson Hustru Ingeborg Carlsdr. Westgötetorp under Stömne, pag 594 (i husförhörsboken). Moderns ålder 29 år.Dopvittnen: Torp. Andreas Carlsson och dess hustru Anna Andersdr, Korpetorp. (AD Stavnäs C:10)Du nämner Karl Reidar Karlsson. Har sökt i Folkräkningen 1900 Värmland – där är han inte med. Det finns endast en (1) Hjalmar Karlsson, f 1886 Skogsberg, Väse, Värmland. Vet du födelseåret på Karl Reidar? Om han är född på 1900-talet blir det dock lite svårare att hitta honom. 1900 är senaste året som det finns sökbara folkräkningar på SVAR. Hur du ska leta vidare i dom norska böckerna vågar jag inte svara på, jag har för lite erfarenhet av att söka i dom. Hjalmar Karlsson kan jag titta mer på om du tycker att han kan vara rätt person åldersmässigt? Så får man se om det eventuellt kan ge fler ledtrådar till att bli helt säker på att det är rätt Emma Charlotta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Ulla.Jeg var nok litt kjapp med Karl Reidar og hans familie, de bodde i oslo i 1900. Klemens gate 4.Far Hjalmar født 1872, mor Anna 1874, Karl Reidar 1897 og lillebror Oskar 17/11-1899. Det er det jeg vet om dem.Når det gjelder Emma Carlotte syns jeg det ser veldig rett ut, unntatt farens etternavn, syns ikke det ligner Jansson på ekteskapspapirene (sagene 1895-19 mai -nr 33), men mer Andersson??? Takk igjen.Mvh. Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Tor!Inte hade jag någon tur, men varför ska det vara lätt? I Folkräkningen 1890 Värmland finns ingen Hjalmar Karlsson. Det finns 27 med förnamnet Hjalmar f 1872. Men jag hittar ingen bland dem som har en far som heter Karl. Många står förstås ensamma som dräng. Dom är ju runt 18 år och bor inte längre hemma, så vad fadern heter kan jag inte se för alla.Du vet kanske redan att FR 1890 Värmland finns fritt sökbar på nätet: http://www.foark.umu.se/folk/s/ samt några av norrlandslänen. Tyvärr kommer jag nog inte längre nu, men jag skulle tro att Emma Charlotta finns kvar i bakhuvudet en tid. Håller på och letar egna anor i området och om någon tänkbar dyker upp återkommer jag här. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er de i 1900, men betyr ikke t på fødestedet atde er født på stedet. For i så all er de jo født i Oslo. Hjalmar Karlson m b hf g Stenhugger, Kleberstenstomten 1872 Sverrige Svensk s 168918 Anna Karlson k b hm g Hustru 1874 Sverrige Svensk s 168919 Karl Reidar Karlson m b s ug 1897 t n s 168920 Oscar Karlson m b s ug 17.11.1899 t n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Trenger hjelp av de flinke damene her til å få noen opplysninger om ekteparet, Eva Petersdatter f. 1836 i Fergelanda og Peter Jonasson f. 1828 i Rennelanda. Hvem var deres foreldre og på hvilken gård bodde de? Har hørt de drev en gård som het Kroksrud i Høgseter. Finner ikke den gården men ser det er en gård som heter Kråkserud, er det den samme tro? Flott om dere har noen opplysninger om familien. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Terje Narten - 2616Din Per Jonasson fødes den 23/1-1828 og døpes 25/1 i Nycklebyn, Rännelanda i Âlvsborg län, av foreldrene Jonas Persson og Inger Larsdotter. Han får altså navnet Per og ikke Peter, bare så du er klar over at det ikke er skrivefeil her.Jeg finner så familien i husforhøren 1826-1830 og 1831-1835 på Nycklebyn sidene 39 og 55. Så er det et hull hvor jeg ikke finner familien. Før jeg igjen finner familien i husfrohrhør 1846-1850 på Kråkserud i Högsäter. Plassen skrives også som Kråxerud. Det står da at fam kom til Kråxerud (dens krivemåten ser ut til å være mest brukt) i 1846 fra Rännelanda. Litt frem og tilbake har det nok vært, når vi ser på barnas f.steder. Fra 1846 er de på Kråxerud i den tid jeg har fulgt dem. Familien er slik:Jonas Pärsson 4/7-1800 Högsäter, død 17/9-69 på Kråxerud, HögsäterIngrid Larsdotter f 18/9-1803 HögsäterBarna: Lars 19/6-25 RännelandaPer 23/1-28 RännelandaCajsa 22/3-31 RännelandaAnders 5/10-34 FärgelandaKerstin 7/5-44 RännelandaRebecka 21/11-47 HögsäterPer som du etterlyser, flytter litt og har et par jobber som dreng i Högseter, frem til han flytter hjem igjen til Kråxerud hos foreldrene. Der blir det tatt ut lysning i 1857 og gifter seg 19/6-1857 med Kajsa Andersdotter f 14/12-29 Högseter. De to bor på Kråxerud samme plass som Pers foreldre. De får sønnen Anders Magnus der den 5/11-59. Kajsa dør så allerede 21/1-1862.Per gifter seg så igjen den 22/2-67, da med:Eva Petersdotter 29/6-36 FärgelandaDe fikk flg barn som alle er født på Kråxerud:Inga Maria 5/11-67Lars Peter 14/?-72Hanna Fredrika 20/9-74Christina 29/7-76Carl Gustaf 8/11-77Jonas Agathou 24/2-82Sønnen Anders Magnus fra første ekteskap flytter til Norge 25/7-84. Resten av familine flyttet fra Kråxerud den 19/11-84 til Edstena Nordre, også det i Högsäter. Der har jeg ikke fulgt dem videre.Jeg har ikke fått sjekket noen her mot folketellinger eller emibas enda.Pers andre hustru Eva Pettersdotter, som du jo også spør om har jeg også funnet.Hun er født 29/6 døpt 3/7-1836 på Strand i Färgelanda av foreldrene: Petter Bengtsson og Maja Persdotter 30 år.Har funnet familien på Strand i husforhørene 1835-41 side 73, 1841-1845 side 95 og 1846-1850 side 130, da ser familien slik ut:Petter Bengtsson 7/9-05 Strandhustru Maja Persdotter 10/1-06 RennelandaBarna: Christina 16/11-29Zacharias 10/12-31 RennelandaEva 29/6-36 StrandAnna Lena 29/9-38 StrandPer 19/12-43 StrandFaren her Petter Bengtsson har den 20/11-40 fått attest att i Norge ha arbete, men jeg kan ikke se at familien da flytter. I 1848 fikk han aldersbetyg for at afflytta til Högseter (hva nå det betyr, de bor jo der(. I 1849 flytter familien til Olsängen som også er en plass i Högseter. Videre nå har jeg ikke fulgt dem.Jeg har altså enda ikke sjekket noe mot folketellinger og emibas, og får heller desverre ikke gjort det i dag. Men, kan jo hende noen andre får gjort det for deg i dag ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Terje NartenLitt fra folketellingen 1900 allikevel:Om personen Namn: Lars Peter Persson Hemförsamling: Högsäter Hemort: Edstena Vestra Kontrakt: Vestra Dal Län: Älfsborg Födelseår: 1872 Födelseförsamling: Högsäter Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: s. Famstkod: Barn (B) Eva Petersdotter, f. 1836 i Ferglanda, Inh. Enka Lars Peter Persson, f. 1872 i Högsäter Hanna Fredrika, f. 1874 i Högsäter Karl Gustaf, f. 1877 i Högsäter Jonas Agaton, f. 1882 i HögsäterAnne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Anne Lene !Lurer på om du kunne hjelpe meg med å finne opphavet til min oldefar, Elias Edvard Johansson Rydberg.Han var født 16. april 1863 Backmo, Norbo sogn, Gefleborg län, Sverige, døpt 19. april 1863, Norbo sogn, Gefleborg län, Sverige.Hans foreldre var av Reisende slekt, så det kan vel være vanskelig å finne opplysninger om dem i skriftelige kilder ?? Se forøvrig mitt tidligere innlegg i Webdebatt ( nr.29934) : LenkeFaren til Elias Edvard, Johan Magnus Rydberg, oppgis å være død i Alster (?) sogn engang før 1871 (Elias søster, Josefine Amanda, er døpt 10. mars 1871 Torsa Forsamling ,Gefleborg län,Sverige. Moren, Ingeborg, er da oppgitt som enke). Jeg tror at kanskje Ingeborg og Johan Magnus er gift engang før 1860 i Sverige ? Deres eldste sønn, Johan Alfred, skal være født i Bergsjø 25. august 1860. Da er foreldrene oppgitt som gift. Har hatt litt hjelp med å finne dåpen til min oldefar, og hans 2 søsken. Skulle gjerne ha hatt opplysninger om hans foreldres giftemål, hans fars død osv. Har ikke tilgang til svenske kilder, så jeg håper at du kan hjelpe meg videre. På forhånd takk. Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Terje Rølvåg - 2622Som du sier dette kan bli vanskelig, og jeg har da også støtt på problemer her.I fødelsesboken for Bergsjø finner jeg født 25/8-60 døpt 29/8 Johan Alfred. Foreldrene: skomakaren Johan Rydberg och hans hustru Ingeborg Pettersdotter från Levanger i Norrige eller och från Fahlun.I fødelsesboken for Nordbo, finner jeg som du sier at Elias Edvard ble født og døpt. Der står det en masse innskrevet både smått og utydelig, som jeg ikke har tydet. Tydelig at det fremkommer en del der, men hva vet jeg ikke. Er du god på skrifttyding eller kjenner noen som er så kan jeg sende deg siden om du vil.Torsa forsamling er det ikke noe som heter, men det finnes en Forsa forsamling i Gävleborg. Jeg sjekket om det var korrekt og det var det. Der finner jeg i fødelsesboken: f 7/3-71 Josephina Amanda. Foreldre: Johan Rydbergs enka Ingeborg Pettersdotter från Norrige och Totens församling. Anmerkning: Betyg derom 27/3-71. Innføringen er så overstrøket, uten at jeg vet hvorfor.Ingen av stedene fremkommer det hvor de bor, slik at jeg kunne ha kommet inn i husforhørene. Det nærmeste der er jo som du mener at Elias Edvard var født på Backmo i Nordbo. Jeg har ikke funnet Backmo enda, men ser litt mer etter det.Moren Ingeborg Pettersdatter, har du jo her diverse f.steder på. Hva er rett tro ?Så sjekker jeg Rydberg i Emibas, som er en database over personer emigrert fra Sverige. Der finner jeg Johan og Ingeborg som flytter til Norge med sønnen Elias Edvard.Der fremkommer det at Johan Rydberg var født 1/10-1803 i Bjørnlunda, Sødermanland. Ingeborg Pettersdotter skal være født 12/10-32 i Norge. Mens sønnen Elias Edvard er født som vi allerede vet 16/4-63 i Norrbo.Familien flyttet til Norge 3/7-68 fra: Skuggarvet, Se Slutet, Stora Kopparberg, kopparberg län.Her har jeg heller ikke funnet rett sted i husforhøret enda. Dvs jeg har sett på Skuggarvet uten å finne dem innført der, men så er det tydeligvis Slutet jeg skal se på og det har jeg enda ikke funnet.De må jo så ha kommet tilbake til Sverige før 1871 når datteren Josephina Amanda fødes i Forsa. For sikkerhets skyld er det ikke tilgjengelige inn/utflyttingstidspunktet for Forsa forsamling på det aktuelle tidspunkt.Jeg har heller ikke lykkes enda med å finne faren Johan Rydberg innført i fødelsesboken for Bjørnlunda 1/10-1803.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Terje RølvågNå fant jeg dem i allefall i et husforhør, som er det som dekker utrlyttingen til Norge, Stora Kopparberg 1867-1871 (uten sidenummer) gid 176.81.36300. På Skuggarfvet:Johan Rydberg 1/10-1803hustru Ingeborg Pettersson 12/1-32Barna: Elias Edvard 16/4-63Robert Wilhelm 20/12-65Her er det også en del som er utydelig og svakt og som jeg ikke har tydet, både vedr fødesteder og utflytting. Jeg mener allikevel at det er en anmerkning der på at sønnen Robert Wilhelm er død.Fam kom fra Bergsjø 25/10-61 (usikker på året 71?)Johan Rydbergs dødsdato står som 16/2-70, men det står ikke hvor. Når det gjelder vielsesdato står det ?Mitt spørsmål: sønnen Johan Alfred som ble født i Bergsjö i 1860. Hvorfor er ikke han med tro ? Vet du noe om han ? Døde han f.eks ?Dette var ikke så mye lenger, men litt her og litt der ....Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.