Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rølvåg

Hei Anne Lene ! Tusen takk for hjelpen, dette var flotte greier ! Jeg har ikke hatt noe fødselsdato på Johan Rydberg d.e., bare antydet at han skulle være født ca 1832. Men dette tyder på at han var mye eldre. Som sagt, har jeg tidligere fått tilsendt opplysniger om min oldefars dåp. Når det gjelder teksten til min oldefars dåp, så står det følgende:'Elias Edvard, son till kringvandrande skomakaren Johan Rydberg och dess hustru Ingeborg Pettersdotter ifrån St. Kopparbergs socken i Falu län, föddes här i Norrbo hos soldaten Johan Mörk i Backmo den 16 april och döptes här i prästgården den 19de i samma månad av undertecknad pastor.Såsom barnets faddrar voro närvarande nämnde soldaten Johan Mörk och dess hustru Anna Bergroth, drängen Anders Ersson i Bästdal (företrädande bondesonen Olof Jonsson i Backmo) samt pigan Margreta Wård i Backmo.Föräldrarna företedde vandringsbetyg av d. 21 nov. 1862 utfärdat av pastor C E Winström, ställt på konungariket Norge, där hustrun är född i Östre Totens prästgäld och där ifrån makarna borde vara återkomna till hemorten inom sex månader.Respasset var således nu mera än ett halvt år för gammalt. Mannen förklarade att avsikten med den tillärnade resan till Norge varit att där få avlämna till en släkting deras 2-åriga son Johan Alfred Rydberg, för vilken pastor Winström därifrån även utfärdat ordentlig utflyttningsattest som här förevisades.Resan till Norge hade dock blivit inställd, sedan makarna vunnit goda bärgningsutvägar i Undersviks socken, där de uppehållit sig ifrån början av maj 1862 till d. 11 november s. å. enligt v. comminister S Brovallii betyg å deras resepass.Makarna ämna nu så fort hustruns hälsa bliver stadgad, begiva sig samt deras 2ne söner hem till St. Kopparbergs socken. Dopattest avgick med posten till pastorsämbetet i St. Kopparberg d. 25/4. En duplett av samma attest lämnades till barnets far Joh. Rydberg och på vandringsbetyget antecknades att föräldrarna åtföljdes härifrån av 2ne söner, Johan Alfred och Elias Edvard. L O Berg 'Når det gjelder Johan Alfred, så døde han i Trondheim 5. mai 1916. Han var i Norge når Husforhøret foregikk, derfor er han ikke med her.Sto det noe om dødsårsak da Johan Rydberg d.e. døde ?Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Terje RølvågNei noe dødsårsak er ikke innført.Jeg har nå funnet dødsfallet innført i dødboken. Som du sier så døde han i Alster og det er i Värmland län.Død 16/2-1870 gravlagt 20/2 Johan Rydberg, skom. Fahla el.l Stora Kopparberg församling. Uppgifna till ...? d 1/3-70. Ålder: 66 år 4mnd 15 dagar. Gift. Attest afsendt d 28/2-70 til pastorsembetet i Stora Kopparbergs församling.Likeså er dette også innført i dødboken i Stora Kopparberg (Scb døde 1870). Der står akkurat lik info innørt. I tillegg står det, Dødsårsak: ej uppgifven.Så det kan tyde på at du ikke vil finne ut hvorfor han døde.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Terje.Flott jobb Anne Lene har gjort igjen.Her er noe fra dødsboken. Mvh HanneStenberg, Jonas AgatonLillesäter 1:10Död 15/7 1954.Kyrkobokförd i Färgelanda, Färgelanda kn (Älvsborgs län, Dalsland).Född 24/2 1882 i Högsäter (Älvsborgs län, Dalsland).Gift man (31/12 1909). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Färgelanda, Färgelanda kn (Västra Götalands län, Dalsland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Terje Her er Jonas sin kone.Stenberg, FredrikaÄsperödshemmet 451 00 Uddevalla (Boendeadress 1 nov 1970)Död 5/12 1972.Kyrkobokförd i Uddevalla, Uddevalla kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven på samma ort.Född 17/7 1885 i Färgelanda (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (15/7 1954). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Uddevalla, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän) Bäve, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Anne Lene !Tusen takk for hjelpen, dette er ting som jeg lenge har prøvd å finne ut av.Nå får jeg prøve å finne giftermålet mellom Johan og Ingeborg. Det kan jo hende at de giftet seg i Norge ?Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Terje RølvågHyggelig om du kom noe videre på din nøtt.Jeg har vært tilbake og tittet på husforhøret jeg henviser til i innlegg 2625. Der det står ? på viet. Det står et lite ord der også, og jeg lurer på om det kan stå trolös ? Men er usikker.Ingeborg betegnes jo som hans hustru, så gift er de jo, men det må kanskje ikke være i kirken.Desverre er akkurat det husforhøret det eneste sted jeg har sett noe om vielse, så det er ikke lett å komme videre på en så sped informasjon.Skulle du finne noe mer 'hint' på din vei, så kom gjerne tilbake med det. Fint i såfall om du henviser til nummer på innleggene her nå.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Det har dukket opp en person, Georg Vilhelm Høiholm f.15 mars 1876 i Gravvik i Nord-Trøndelag. Georg Vilhelm døde i Østersund 10.desember 1939. Han finnes i de scannede kirkebøkene ved fødsel og konfirmasjon , men ikke i 1900-FT.Han skal ha kommet til Persåsens by i Oviken i 1925. Finnes han registrert i noen folketelling i Svrige rundt 1900 ? Jostein Riseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Tusen takk, Hanne! Merkelig han het Stenberg, burde vel het Persson? Har du mer innfo. om barna til Per og Eva så er det flott. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl-Ludvig Grønhaug

Oldemor kom fra Sverige. Vi har ingen opplysninger om hennes familie der. Den opplysning vi har er vedlagt og oppgitt navn er Anne Stina Johnsdatter, f. 28/10-1828 i Jærns, antagelig ved Grinstad, Mellerud, i Dalsland. I Norge hadde hun navnet Johannes(Johans)datter.Mvh Karl-Ludvig Grønhaug

bilete5898.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Karl-Ludvig Grønhaug 2635Da er det nok Anna Stina som jeg finner i fødelsesboken for Järn C:4 I älvsborg län:Født 18/10-28 døpt den 19 Anna Stina av foreldrene Johannes Andersson og Brita Svensdotter i Bräcketorp i Järn.Fødselsdatoen står altså som den 18/10 og ser jeg din kopi i innl 2635 så ser det også ut som det står 18/10. I husforhørene står også f.datoen 28/10. Om man da skal gå ut ifra fødelsesboken som den rette så er hun født 18/10-28.Jeg har også sett litt i husforhør i noen år etter henne fødsel og da hele tiden på Bräcke Norra, og finner familien slik:Johannes Andersson 1794 Holm. Som en anm føres det inn en anm på at han er bräcklig enl läkeres betyg og noe som jeg en årsak el.l men som jeg ikke tyder.hustru Brita Svensdotter 1796 HolmBarna: Maja Lisa 1818. Flytter til Erikstad i 1839. Anm: ej dopbok.Cajsa 26/12-21. Flytter til H i 1838. Kan det stå for Holm ?Anders 4/11-25Anna Stina 18/10-28. Hun flytter ut fra foreldrene i 1847. Er piga et par år før hun i 49 flytter igjen. Jeg får ikke noe mening i hvor hun da flyttet, men skal jeg gjette så er det mulig det menes Erikstad eller Grinstad (gid 740.4.12900)Johanna 4/3-32Eric 18/7-35. Død 10/10-1843Johannes 5/10-39Alle barna er født i Järn. Familien er fulgt i husforhør fra 1823-1851.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hei.Hadde vært ønskelig å vite litt mer om Elias Eliassen fra Saalentuna, Sverige. Når ble han født og hvem er hans foreldre....Han kom til Norge etter hvert og stiftet familie her...alt det har jeg funnet ut...men ikke opphavet hans.Håper du kan hjelpe meg.Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hei.Hadde vært ønskelig å vite litt mer om Elias Eliassen fra Saalentuna, Sverige. Når ble han født og hvem er hans foreldre....Han kom til Norge etter hvert og stiftet familie her...alt det har jeg funnet ut...men ikke opphavet hans.Håper du kan hjelpe meg.Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BirgerLurer på om du kan legge lenke til vielsens hans som du har funnet. Evt fortelle hvor /når vielsen skjedde ? Har du funnet han som innflyttet til det stedet han giftet seg ? Om du har funnet vielsen. Hva het hans far ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff, jeg glemte å ta i betraktning at det kunne skrives Sollentuna. Sjekket andre skrivemåter men ikke denne. Fant en Sollentuna forsamling nå. Sjekker der.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har ikke funnet han i Sollentuna i 1843. Tok da også med tiden 1842-1844.På vielsen ser det ut som de giftet seg i Nordsinni. Jeg har selv en del slekt på Nordsinni. For det første så er det en super bok fra Nordsinni, som har virkelig god gårds/slektshistorie. Nå husker jeg ikke i farten hva boken heter. Heter den rett og slett Nordsinniboka tro ? Det er en bok blandt flere om Land, hvor altså en tar for seg Nordsinni. Skulle ikke undre meg om du har noe å finne der.Så har vi Lands Museum som er en avdeling av opplandsarkivet.http://www.opa.no/randsfjord/index.php?id=1 De er bare unike når det gjelder hjelpsomhet. Om du tar en telefon dit f.eks ? De har en egen database som er ganske så innholdsrik og som kan gi deg en del svar du selv ikke finner. Jeg har selv fått super hjelp derfra ved flere anledninger.Ellers. Jeg titter selvfølgelig litt mer i Sverige. Men, med den info vi har til nå, så er det mulig det kan bli litt lite å gå på.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har utvidet letingen litt. Har sett igjennom 1840 t.o.m 1850 for Sollentuna. Ingen med navnet Elias i det hele tatt som jeg har funnet.Da kommer spørsmålet er han født i Sollentuna eller var det Sollentuna han kom flyttende fra da han kom til Norge. Da kan han jo være født et annet sted.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Typisk. Da er det ikke scannet flyttelister for Sollentuna for den aktuelle tiden.Forsøk en mail/telefon til arkivet på Dokka.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.