Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Trenger hjelp til å se når Axel Theodor Karlsson fra Skee kom til Norge? Han er født 1875. Tror broren Hilmer kom over også men er ikke sikker. De bodde på Solberg gård i Skee. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei HanneDette skulle jeg selvfølgelig så gjerne ha hjulpet deg med, men desverre kan jeg ikke svare eksakt på det.Husforhørene er scannet til 1895 og da bor han fortsatt hjemme på Solberg Øfvre. Så en gang mellom 1895 og 1900 må jo være tidspunktet han flyttet til Norge.Forresten hans far Carl Nilsson døde den 26/1-94, men det vet du kanskje?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Hanne!Det går att följa Axel Theodor Carlsson f 1875 11/10 i Solberg Öfre fram till 1897 2/7, i Arkiv Digital, då han flyttar till Tossene. Vart han tar vägen sedan kan jag inte få fram då böckerna i Tossene förstördes i en brand 1898.Brodern Johan Hilmer Carlsson är född 1864 26/4. Han står som ägare Solberg Öfre 1896-1900. Det finns församlingsböcker fram till 1910 i AD. Ska se senare om jag får fram mer. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hanne 2652Anne Lene, du och jag letade samtidigt i böckerna ser jag. Ja ibland finns det mer i AD och här kommer lite mer, fast flyttningen till Norge hittar jag inte: Så här ser familjen ut i husförhör och församlingsböcker från 1891 och fram till 1910:Carl Nilsson f 1812 13/9 i Skee (död –94 som Anne Lene redan berättat)hustru Anna Cathr. Simonsdr f 1828 1/2 Skee. d 1902 4/4Amanda Josefina f 1854 17/1 i SkeeJohan Hilmer f 1864 26/4 i Skee, hemmansägare (överstruket och Johannas man är ny ägare)Johanna Carolina f 1866 20/9 i Skee, gift 1897 29/12 med Adolf Johansson f 1862 29/5 i Skee. Hemmanägare. Dom har barnen Carl Johan f 1899 22/7, Anna Maria f 1900 1/10, Nils Adolf Werner f 1902 28/8, Hans Martin Bolin f 1904 19/11, Torsten Axel William f 1906 29/7 död 1909 4/1, Clara Johanna Cathrina f 1908 21/10.Hilda Erika f 1869 4/5 i SkeeAxel Theodor f 1875 11/10 i SkeeMina källor är AD Skee A1:29 sidan 617, AIIa:2 sidan 625, AIIa:4 sidan 629, AIIa:6 sidan 632. Varken Hilmer, Amanda eller Hilda har gift sig under den här tiden.I församlingsboken 1896-1900 AIIa:2 sidan 625 har Axel Theodor en anteckning inom parantes och troligen skriven med blyerts för den är svagare än övrig text, att (Maximiliana p. 761 anmält att han är far till hennes barn) uppgjordt. En titt på sidan 761 Lilla Aseröd, Stubbekas, berättar att Maximiliana heter Nilsdotter och är född 1868 13/6 i Skee och sonen heter Axel Oscar född 1894 1/12. Där står inget om vem fadern är och inte heller i födelseboken C:15. Har också tagit en titt i scb-utdraget i Genline – även där saknas uppgift om far. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei. Håper du kan hjelpe meg med dette.Oliana Andersdotter, bosted Sågebacken, gifter seg 01.05.1812 Foss, Bohuslän, med Magnus Larsen Ömarken. De får seks barn. Enken Oliana Andersdotter Ömarken gifter seg på nytt 02.11.1832 Foss, med Andreas Thoresson Berg. De får i alle fall ett barn sammen. Andreas dør 04.12.1838.Jeg har forsøkt å finne ut hvem Oliana Andersdotter var barn av, og har søkt gjennom alle kirkebøkene for Foss (de ligger på nett). Dersom Oliana dør i Foss, er det bare én kandidat, og hun skal da etter sigende være født 18.03.1789, men det finnes ingen født på den datoen i Foss.Kan husforhør gi svaret på når Oliana var født og hvor hun kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - trenger litt hjelp med nedenstående:Paret Jon Ferm og Britta Bryngelsdotter døper en datter Anna Brtta 17.mai 1797 i Rølanda, Alvsborg, Sverige.Ville ha blitt svært glad om du klarte å finne ut noe om foreldrene - fødselsdata, ekteskapsinngåelse evt også dødstidspunkt.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Hanne.Ja, dette er min 3.-tippoldefar, som utvandret til Norge.Ser ut til å være en Sågebacken i Foss også, og et par andre forsamlinger, hun kan også ha vært i tjeneste der, og da sier det oss ingenting. Husforhørslistene er vel den eneste kilden som kan si meg helt sikkert hvor Oliana Andersdotter kom fra eller fødselsdatoen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hun ble enke igjen i 1838 stakkarn. Kan det være noen opplyninger på om hun giftet seg igjen?Putta inn utreisen til JohanAndersson, Johan Emanuel Dräng (gift man)f. 7/12 1832 i Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 15/7 1859 från Aspång, Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Berg, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 186Emibas emigrationsakt: Foss O 1859 004Onormerade namnformer:Destinationsort: Ber Destinationsland: NorgeAndersdotter, Mathilda Carolina Hustru (gift kvinna)f. 18/9 1830 i Håby, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Johansson Emanuelsson, Adrian Son (ogift man)f. 5/3 1855 i Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Johan Peter Andersen f.1829, f.Kråkstad i Bohuslen iflg. bygdebok for Nøtterøy (han gifta seg der).Finnes det opplysningar om han?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kenneth Holter 2660Kan du legge inn lenke/info til dødsfallet til den Oliana du lurer på ? Jeg tror nemlig at det er rett Oliana.Jeg finner henne på Ömarken under Foss Prästegård, men husforhørene er ikke alltid så enkle her. Oliana skal være født 18/5-1789 og det er ikke i Foss, men jeg har ikke tydet stedet enda. Hennes første ektemann Magnus Larsson er født 24/4-1785. I ekteskapet med han var det flg barn:Andreas 4/4-1813, død 1829 Britta Maria 1816, død 1826 Gustaf 24/9-19 Fredrica Carolina 14/9-24 Eva Maria 1827, død 1829De er født I Foss. Så blir altså Oliana enke, og gifter seg på nytt den 5/10-32 i Foss, med han som i noen år hadde vært dräng hos dem Andreas Thoresson f 27/7-1810 i Foss. I dette ekteskapet fikk de sønne Johan Emanuel 7/12-1833.Denne infoen er fra husforhørene fra 1819-1841 hele tiden på ömarken. Så en gang i løpet av husforhøret 1833-1841 flytter Oliana og Andreas, men dette er utydelig, så jeg vet ikke hvor de flyttet. Det er derfor jeg lurer på dødsfallet av den som du lurer på er Oliana. Da kan jeg finne det, og forsøke å nøste derfra.Her er Fredrika Carolina i 1880 tellingen:Namn: Fredrika Carolina Magnusdotter Hemförsamling: Foss moder Hemort: Faleby Kontrakt: S. Wikornas Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1824 Födelseförsamling: Foss Göteborgs- och Bohuslän Civilstånd: Gift (G)Personer i hushållet: Fam. nr 1Anders Christian Christophersson, f. 1822 i Bro Göteborgs- och Bohuslän, Backstugusittare Fredrika Carolina Magnusdotter, f. 1824 i Foss Göteborgs- och Bohuslän Carolina, f. 1867 i Foss Göteborgs- och BohuslänHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Odd Brede 2661Jeg finner familien i husforhør fra 1788 og fremover i allefall til 1840., på Torrsängen/Törrsängen, soldat stommen:Sodaltet Jon Ferm f 1766 StenbyBritta bryngelsdotter 1768 StenbyBarna: Anna 1784Maria 1786Jonas 1791Cajsa 1794Anna Britta 1797 (husforhøret: 1821-1826, bräcklig)Andreas 1801Peter 1805Stina 1811Barna er født i Rölanda. Jon Ferm og Britta Bryngelsdotter betegnes fra 1815 som bräckliga. Britta bryngelsdotter dør 19/2-1840.Datteren Anna britta får en oäkta dotter Anna Stina Jonasdotter den 12/1-1828.Barna flytter jo etterhvert ut hjemmefra. Anna Brittas oägta dotter bor i forhøret 1835-1840 hjemme hos sine besteforeldre Jon Ferm og Britta Bryngelsd. Hun er da den eneste de har boende hos seg.Sønnen Sven gifter seg etterhvert og får flere barn, de bosetter seg på samme plass som hans foreldre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Marian Stokken – 2666Det er ikke all verden jeg har funnet her, men litt. Fra fødelsesboken i Krokstad, Gøteborg og Bohus län i 1829: Født 29/4 døpt 1/5 JOHAN PETTER. Foreldre: på Kasen u/Flogene Frd(tror det er frd det står – føre dette ?) Soldat Anders Elis og Cathrina Jansdotter 41 år. Vittner: erik Mattisson på Ekelunden u/Flogene og dets hustru Oleana Andersdotter.Ut fra dette fant jeg dem omsider i husforhøret 1830-1834 side 11, gid 593.24.91100. Dette var utydelig og det finnes en del der jeg ikke har klart å tyde. Fint om noen andre vil se på det husforhøret. Familien er slik:Soldat Anders Ellis 1791Catrina Johansdotter 1789Barna: Johannes 1816Katarina 1826 20/4Johan Peter 1829 29/4NN 1817NN 1822Andreas 1834I det neste husforhøret har jeg ikke funnet dem. Enten så har jeg oversett dem eller så må de ha flyttet i løpet av foregående husforhør uten at jeg har registrert det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kenneth Holter – 2669Jo, da er det samme person. Hun som døde 20/7-1862 var henne som jeg fant i innlegg 2667 og hun døde av magonde. Hun var også enke da hun døde. Da hun i 1862 dør, bor hun på Smedberg i Foss. Der bor også sønnen Gustaf med hustru og barn. Han begegnes som statdr.Hans hustru var: Anna Maja Olsdotter 15/3-1819. De hadde barna:Carolina 4/3-46. Hun emigrerer til Berg i Vestfold den 22/7-65.Johan August 21/8-50Edvard Theodor 21/9-50Gustafs mor Oleana Andersdotter bodde altså også der og hun var enke. Jeg har nok tidligere tydet hennes f.dato galt. Hun er født 18/3-1789 og ikke 18/5 som jeg tidligere skrev. Fødestedet hennes er Bråstad/Brastad som du også antydet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Tusen hjertelig takk, Anne Lene! Dette var flotte greier.Når du sier at du nok har tydet fødselsdatoen galt, er det fordi alderen ved dødsfallet tilsier den datoen? Det er nemlig født en Oleana Andersdotter den 18. mai 1789 i Brastad. Kan jeg stille deg et siste spørsmål? Har du mulighet til å sjekke om det (også) er født en Oleana Andersdotter den 18. mars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Mariann StokkenJeg skal se litt mer om det er noe mer og finne og i såfall legger jeg det ut her.Slik som infoen er i innlegg 2670, så er den jo desverre litt amputert. Men, valgte å legge det ut litt 'ufullstendig' i tilfelle det er noen som har noe mer å komme med.At det ble litt ufullstendig dette her skyldes skriften i husforhøret, den var ikke helt god, men det skyldes også ikke minst noen kraftige overstrykninger, som det ikke er godt å lese hva som står under. Bl.a gjaldt det barna som jeg bare har kalt NN.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kenneth HolterJeg skal dobbeltsjekke dette nå. Det som i allefall er sikkert er at den Oleana som du linket dødsfallet til i innlegg 2669 er den samme som hustruen i innlegg 2667. Dermed er det f.datoen som er usikker. Kommer tilbake med det forhåpentligvis om ikke så lenge.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.