Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2670Jag tog en titt i AD och barnet fött 1822 heter troligen Anna Britta - men det är överstruket och svårt att se.I vänsterkanten står i kolumnen Boningsställe: Kasen (3) Torp Anders Ellis skall stå quar med barnen äfven Anna Britta 1822.Anmärkning till höger: 32 stå väl här utskrukne men hafva till B....... till mantalsskrifning flyttat och äro där ännu 1834 ..........Tyvärr ser jag inte ortnamnet - kan kanske vara Brostommen. Bronäset och Brobacken finns i ortregistret. Inte så mycket hjälp utan fortfarande oklart vart dom tar vägen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaTusen takk, så fint at du gjorde det. Ja denne innføringen var ikke god å lese.Kan jeg spørre deg om en ting til Ulla ? Om du ser innlegg 2673 og 2675. Jeg har nå funnet kun 1 Oliana i 1789 i Brastad og hun er født 18 mai. Jeg har problemer også med den innføringen. Vil du se på den ? Hva heter foreldrene her ? Jeg kan se at de bor på Gåseberg. På Genline starter husforhør for Brastad først i 1804, og da finner jeg ikke familien på Gåseberg. Starter husforhøret tidligere på Ad ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kennet HolterNå har jeg funnet (som det også fremkommer i innlegg 2677 til Ulla Bagge) kun en Oliana i Brastad i 1789 og hun er hva jeg kan se født den 18/5. Dette er tydeligvis dagen for vanskelige innføringer, for jeg sliter litt med denne også.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2677Här kommer lite spridda anteckningar om Oliana:Jag tycker också det står Brastad i Foss A1:6 1830-33 s165 (gid 883.20.93700) och i Foss A1:7 sid 219 har familjen flyttat till ovisst (okänd ort) 1837 (gid 883.22.5500). Hittar dock ingen flyttningslängd i Foss för det året men var flyttningen okänd för prästen skulle det nog inte finnas mer uppgifter där heller.I Brastad födelsebok 1789 nr 17 Oljana f 18 maj, döpt 21 maj med föräldrarna Anders Hansson (visst står det Hansson, jämför H i Hustru och flera av vittnena heter Hansson) och hustru Anetha? Olsdr i Gåseberg. (gid 873.13.115400) Husförhören börjar först 1804-1809 även i AD och då kan jag inte hitta familjen i Gåseberg.I Foss A1:2 1804-1811 sidan 210 finns pigan Oliana Andersdr f 18/5 1789 med anteckning upvist åldersbevis från Bro. Hon är skriven på Sågebacken hos Anders Svensson o hh Catarina Olsdotter. Osäker på om uppgiften om åldersbevis gäller bara Oliana eller alla tre? Det står inte att hon är deras dotter. Brastad är visst annexförsamling till Bro. (gid 883.16.28500)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ulla! Takk for hjelp.Jeg fikk informasjon om Oliana født i Brastad fra et annet sted samtidig, da fikk jeg beskjed om at moren het Martha Olsdr, kan det stemme bedre enn Anetha (jeg ser du har et spørsmålstegn der)?.Nå er det i alle fall 100% sikkert at det er rett Oliana, ettersom Sågebacken var bosted ved første giftemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk til både Anne Lene og Ulla, veldig bra(det er jo kjekt at de finn noko, men det eg synst det er storarta at de er så viljuge til å hjelpa!!)!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Anne Lene for oppklarende svar (2668). Vet du kanskje om denne Anna Britta (som jeg spurte om) er den samme som den som giftet seg 28. juli 1833 i Rølanda med Jacob Andersson Waccker 1802-1851 (død i Liden, Lerdal 4.5 1851). Jon Ferm var født i Stenby - hvor ligger det?Vennlig hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Odd BredeDe skal jeg sjekke opp. Kommer tilbake til det, men det er mulig at det fort blir torsdag innen jeg får gjort det, om det er ok. I morgen er jeg ikke så mye hjemme. Men, jeg kommer tilbake til det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kenneth och Anne Lene 2680När Oliana gifter sig 1812 står i vigselboken att hon kommer ifrån Sågebacken. I husförhöret Foss AI:3 1811-1819 finns Sågebacken, ödelagt, på sidan 184. Oleana finns inte där och Anders Svensson f 1767 24/3 och Catharina Olsdotter f 1708 2/12 har flyttat till . (gid 883.17.42200)I A1:2 finns hon på sidan 210 som vi redan vet och med åldersbevis från Bro.I A1:1 1799-1805 finns Sågebacken på sidan 134 och här står att Anders Svensson är f 1868, hustru Catarina Olsdotter 1769 och D. Oliana Andersdoter f 1791? (gid 883.15.15100) Här står alltså ett D för dotter framför Oliana. Ska försöka lägga in en bild på texten. På andra ställen har ju stått att hon var född i Brastad men den vi hittat där har föräldrarna Anders Hansson o Martha(?) Olsdr i Gåseberg. Så nu blir jag osäker vad som är rätt. Anne Lene vad säger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Takker igjen for veldig bra hjelp av Anne Lene og Ulla.Jeg forsøker å nøste opp trådene her.- Den Oliana Andersdotter som er død 20.07.1862 er 100% sikkert identisk med hun som gifter seg 01.05.1812, som gifter seg på nytt 02.11.1832. Det tidligste sikre tidspunktet er altså 1812, og da er bostedet Sågebacken. - At det i husförhörslängd for 1804-1811 er nevnt en Oliana Andersdotter på Sågebacken, som er nevnt med eksakt fødselsdato (riktig år, men to måneder feil, dersom alder ved dødsfall er korrekt lest av), tyder på at vi, med ganske stor sannsynlighet har funnet rett person. Denne Oliana må være den som blir født i Brastad.- Problemet inntreffer når Oliana i husförhörslängd 1799-1805 får fødselsår 1791 og angis som datter av Anders Svensson og Catharina Olsdotter. Når Anders Svensson her angis med feil fødselsår (han nevnes med eksakt fødselsdato og -år senere), er det kanskje ikke så rart om fødselsåret er feil for Oliana også. At hun er nevnt som datter kan være en feil, eller det kan være snakk om en annen Oliana (usannsynlig). Jeg tror vi her står overfor en feilinnføring.- En litt luftigere teori er at Anders Svensson = Anders Hansson (feilskrevet flere steder?) og Catharina Olsdotter = Martha Olsdotter (Martha Catharina?)Jeg holder i alle fall en knapp på at Brastad-Oliana er den rette. Finnes det flere kilder å sjekke ut? En kartlegging av Anders Hanssons og Martha Olsdotters andre barn, eventuelt en utforsking av hvem Anders Svensson og Catharina Olsdotter var, kan gi bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kenneth og UllaKan det rett og slett være snakk om 2 forskjellige familier her ?Olianas første ekteskap var med Magnus Larsson og de giftet seg 1/5-1812 i Foss. Han var jo da fra ômarken u/Foss Prestegård. I husforhøret 1811-1819 finnes de der på Ömarken sammen med Magnus sine foreldre (gid 883.17.44700). Så gikk jeg til husforhøret før 1804-1811 (gid 883.16.31300). De finnes også der begge to. Det må jo vært i løpet av det husforhøret Oliana har kommet dit ? Det står allerede da en H. foran hennes navn. Jeg hadde håpet å finne en anmerkning på hvor hun kom fra, men den gang ei. Så går jeg til husforhøret 1799-1805 men der kan jeg ikke finne Magnus sin familie, om jeg da ikke har oversett dem.Så dermed ikke noe lenger. Vi må vel anta at det som har kommet frem i tidligere innlegg er den rette familien i forhold til de Kenneth søker tror dere ikke ?Kenneth ? Den største usikkerheten her er at Olianas mors navn fraviker med det du har fått greie på. Hvor sikre er dere på navnet ? Dette ligger jo langt tilbake i tid, så det er vel neppe noen i dag som med sikkerhet kan svare på det. Så vi må vel ta høyde for at mor kan hete noe annet enn det dere antar hun heter ? Det har jeg i allefall selv erfart ved flere ganger, at jeg sikkter på en informasjon jeg tror er riktig. Så viser det seg å være annerledes. Bare en tanke.Du spør om det finnes flere kilder å sjekke ut. De sikreste kildene er vel uansett kirkebøker og husforhør. Det finnes jo andre søkbare kilder bl.a http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch Jeg har søkt litt der og finner en del om denne familien, men ikke mer enn vi allerede vet.I dag er jeg borte i hele dag, så kommer det ikke flere svar fra meg i dag så vet dere hvorfor. Da er jeg tilbake her igjen i morgen.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Odd BredeNå har jeg fått sjekket opp litt og JA det er den Anna Britta du spurte om som gifter seg med Jacob Anddersson Waacer. Som du sier , de giftet seg i Rölanda den 28/7-33.Jeg finner også dem boende sammen med Anna Brittas foreldre på Torsängen i husforhøret 1835-1840 side 112, gid 1003.5.12400:Soldat Jacob Waacer f 25/11-02 Lerdalhustru Anna Brita Jonsdotter 15/5-1797 RölandaBarna: Maria Johanna 16/3-34Anna Cajsa 4/12-35Johanna 28/12-37Barna er født i Rölanda. Det er noen kommentarer til familien, som jeg ikke har tydet desverre, likeså flytter de i 1840 til en plass jeg ikke får klarhet i.Det har desverre vært en del utydelig her, og sånn vet vi jo det er noen ganger. Disse håndskriftene er ikke alltid like gode, når det i tillegg finnes overstrykninger her og der så er det ikke alltid like lett, i allefall ikke for meg. Jeg er nok desverre ikke noen ekspert på alle skriftene, men gjør så godt jeg kan.I 1880 tellingen ser det ut som det er deres datter Johanna som er i Stockholm:Om personen Namn: Johanna Jakobsdotter Hemförsamling: Kungsholm Rote 4 Hemort: Bergfallet N:o 3 Kontrakt: Stockholm Län: Stockholms stad Födelseår: 1837 Födelseförsamling: Rölanda Älvsborgs län Yrke: Sömmerska Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Famstkod: Ensamstående (E)Personer i hushållet: Fam. nr 1Johanna Jakobsdotter, f. 1837 i Rölanda Älvsborgs län, SömmerskaI 1890 er hun fortsatt i Stockholm stad, adressen er: sågen nr 1. Hun er fortsatt ugift.I 1900 er hun i Maria Magdalena Rote 10, Stockhold stad. Adresse: Fabriken no 2. Hun er fortsatt ugift og er kappsømmerska.De to andre barna fant jeg ikke i tellingene, og heller ikke i Emibas som emigrerte.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Odd BredeLitt mer fra samme husforhør. Som jeg sa tidligere, sønnen Sven bodde også der på Törsängen i samme husforhør som gift og med barn.Hans kone var Maja/Marta Bryngelsdotter 1795. Det står Märta understreket på linjen, så står Maja innført over uten at Märta er strøken. Så jeg vet ikke om hun heter begge navnene, eller hva som er rett.Deres barn: Anna Brita 1820Lisa 1823Märta Stina 1826 10/10Jonas 1829 17/12Helena 1832 30/12Cajsa 1835 20/11Barna er født i Rölanda.Av barna som jeg med sikkerhet kan si er en av disse i folketellingene, så finner jeg datteren Anna Brita i 1890 og 1900 tellingene. Hun bor da på Törsängen og er ugift.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Omkr. 1880 kom det flere svenske familier til Næs Jernverk, Aust-Agder, Norge. En nyansatt svensk bruksdirektør Lindvik skal ha rekruttert dem. Det ser ut til at de fleste av dem kom fra Lesjöfors Bruk i Värmland.Blant disse fantes en Johan Danielsson Kruse, f. ca. 1847, g. i Sverige m. Emma Ekström, f. ca. 1857 (hun døde i 1950-årene på Næs Jernverk, over 90 år gammel).De hadde disse barna, de to eldste muligens f. i Lesjöfors:1. Johan Daniel Kruse, f. 1881.2. August Emil Kruse, f. 1884.3. Emma Kristina Kruse, f. 1886.4. Gustaf Adolf Kruse, f. 1888.5. Oscar Hofman Kruse, f. 1891.Det finnes en stor etterslekt i Tvedestrand-/Arendal-området. Mange bruker fremdeles Kruse som slektsnavn.Johan Danielsson Kruse var stålvalsemester v/Næs Verk Familien skal ha utvandretden 8/4 1880 Lesjöfors, Rämmens socken i Värmland til Näs Jernverk i Norge:Arbetare Jonas Danielsson f. 28/9 1847 Hustru Emma Persdotter f. 1/2 1857 Dotter Emma Kristina f. 15/7 1877 Dotter Anna Maria f. 28/1 1879 - alla födda i Rämmen.(Rämmens utflyttningslängd 1880 Emibas vars källa är Rämmens husförhörslängd 1880)------------------Det jeg i denne omgang først og fremst er interessert i, er om noen har ytterligere opplysninger om opphavet til Emma Persdotter Ekström, f. 1/2 1857 ant. i Rämmens socken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddbjørn JohannessenJa, Emma Persdotter Ekström ble født i Rämen den 1/2-57 og døpt den 7/2. Foreldre: pigan Maria Greta Mattsdotters äkta dotter. Fader för barnet upgafs varra drängen Per Halfvardsson (så er det et navn til på han som er utydelig, men det kan godt være Ekström som står der) från ? i Eksherrad.I husforhøret som dekker tiden hun blir født 1858-1864 Andersberg, Rämen side 285:måg ? Gustaf Nilsson 30/8-38hustru Maria Greta Mattsdotter 25/12-32hennes oäd Emma 1/2-57Begges barn: Gustaf Adolph 9/2-65Så går jeg til husforhør som dekker Emma og Jonas sin utflytting. Husforhøret 1876-1880 Lesjöfors, rämen side 279:Arb Jonas Danielsson 28/9-47hustru Emma Persdotter 1/2-57Barna: Emma Kristine 15/7-77Anna Maria 28/1-79Alle født i Rämen. Her fremkommer det at Jonas og Emma giftet seg 3/12-1877. De flyttet til Norge, Nes jernverk 8/4-80.I dette husforhøret bodde de på samme plass som Emmas mor og hennes mann og deres barn. Det fremkommer så at Maria Greta matsdotter og Gustaf Nilsson giftet seg 10/10-62.I dette husforhøret står de oppført med flg barn(bortsett fra Emma, som er nevnt for seg selv), og dette er deres felles barn:Amanda 10/4-63Adrian 5/1-68Anders Gustaf 8/4-72Karl og Elin som var tvillinger f. 26/3-75Alle er født i Rämen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hyggelig å kunne hjelpe. Du er jo også en av de Oddbjørn som er flink til å hjelpe der DU kan. Hyggelig at du tydeligvis føler at du har fått svar på dine spørsmål nå og tidligere.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Anne Lene for fyldig og oppklarende informasjon. Utgangspunktet mitt var Anna Cajsa 4.12.1835 som flyttet til Borge i Østfold og har etterslekt der - bl.a. min hyggelige nabo som jeg nå forsøker å hjelpe.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei!Leter etter min manns oldefar Adolf Berggren f. 1870 i Dalskog, Alvsborg (Elfsborgs län. Han tok navnet Berggren og het før det Johanson/Johansen. Jeg finner han i FT1900 Nesodden Lenke og i kirkeboka for Moss da han giftet seg med Janette Marie Svendsen i 18.9.1898 (klarer ikke lenke på kirkebok ennå...Klokkerboka for Moss/Bysoknet s.343 nr 21)Her står det at far het John Johnsen.Er det mulig å spore han opp noensteder i Sverige? Takknemlig for alt av info!!! Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Mai BerggrenJa jeg finner Adolf født den 1/2-70 og døpt 4/2 på Grönhult i Dalskog, foreldrene var: Jon Jonassong og Anna Lisa Olsdotter.Jeg har så fulgt familien i husforhør fra 1861 og til 1890 da hele tiden på Grønhult. Jeg finner denne familien som da er Adolfs foreldre og søsken. Alle er født i Dalskog, evt annet f.sted noterer jeg:Arb. Jan Jonasson 25/6-41hustru Anna Lisa Olsdotter 6/2-45. De ble viet 30/3-69. De finnes på Grönhult i 1900 tellingen sammen med datteren Anna Lisa.Barna: Adolf 1/2-70Alma 14/9-72. Hun finnes på emibas som utflyttet til Norge den 24/10-94.Janne 24/3-75, død 4/12-80 skarlagensfeberKristina 4/7-77. I 1900 teliingen finnes en Christina Jansdotter f 1877 i Dalskog. Hun bor i Gustafvi forsamling i Göteborg, ugift fabrikarbeterska. Adressen: kvartståande obefintliga sedan åren 1891-1900.Anders Johan 24/10-80. Han finnes i Göteborg og Bohus län i 1900 tellingen på Rud Mellangård i Västra frölunda forsamling, ugift dräng.Alvina 13/3-84, død 9/6-84Anna Lisa 22/8-86. Hun finnes hjemme hos sine foreldre i 1900 tellingen.Barna her flytter jo etterhvert hjemmefra. Jeg har ikke fulgt noen av Adolfs søsken i husforhør.Når det gjelder Adolf så flytter han hjemmefra i nov 85 og har et par poster på plasser i Dalskog som dräng. 1 år etterpå i ov 86 er han igjen hjemme hos sine foreldre og er da soldat og har tatt navnet Berggren. Så det er tydeligvis han soldatnavn. Så flytter han igjen og fra den 5/12-94 finner jeg han på listen over qvartstående obefintliga, som f.d soldat. Nå er han tydeligvis lösdrivare. Her stopper husforhørene, så noe dato for flytting til Norge finner jeg ikke. I og med at han var lösdrivare kan vi kanskje gjette på at det ikke gikk så lang tid før han flyttet.Så går jeg tilbake til det første husforhøret jeg fant familien 1866-1870. Jan Jonasson og Anna Lisa Olsdotter bodde jo på Grønhult. Sammen med dem bodde en familie til, som er Jons mor som da var enke:egare enkan kerstin Jansdotter 1810. Hun ble enke 26/7-65 og dør selv 20/2-67. Hos seg da hadde hun barna:Kerstin 20/10-45Josef 12/10-54Anders 13/3-31Barna Kerstin og Josef flytter til andre plasser i Dalskog mens sønnen Anders blir boende.For å finne hvem hun var enke etter og dermed Adolfs far gikk jeg til husforhøret før 1861-1865 og der finner jeg han. Jonas Adolfsson f 29/9-1796 i ödsköld. I tillegg hadde de der barna Stina f 3/9-48 som døde 11/1-62.Det er grunn til å tro at Adolf har flere søsken, for det er jo litt sprik mellom disse barna.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

tusen hjertlig takk Anne Lene! Dette var mer enn vi hadde forventet å få greie på!Men det er litt mer som er usikkert ang Adolf. Han ble skilt fra J.M.Svendsen og giftet seg senere med en Anette Amalie Hagbartsdatter fra Nesodden. De fikk tilsammen 8 barn. Men Adolf ble også skilt fra Anethe og han reiste tilbake til Sverige i perioden 1930-35. Han kom til Nesodden på besøk i 1947 og døde i Gøteborg i 1949. I Gøteborg jobbet han som tregårdsmester(gartner) i Gøteborg parken. Er det mulig å finne ut hvor i Gøteborg han evnt bodde og hvor han ble gravlagt? Er alt av registere ab.basert i Sverige? Ingenting som disnorge.no??? Tusen takk igjen!!!Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei MaiBerggren, AdolfÖrgrytehemmetDöd 25/10 1949.Kyrkobokförd i Örgryte, Göteborgs stad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 1/2 1870 i Dalskog (Älvsborgs län, Dalsland).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Härlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Örgryte, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Björkekärr, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Dalskog (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Mai. Her er søsteren KristinaJonsson, ChristinaAnolfsbynDöd 31/12 1951.Kyrkobokförd i Skållerud (Älvsborgs län, Dalsland).Född 4/7 1877 i Dalskog (Älvsborgs län, Dalsland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Skållerud, Melleruds kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: Dalskog (Älvsborgs län)Källor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.