Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Jansson, Anders JohanAlen 3, S Ringgatan 48Död 22/2 1958.Kyrkobokförd i Alingsås stadsförs, Alingsås kn (Älvsborgs län, Västergötland).Född 24/10 1880 i Dalskog (Älvsborgs län, Dalsland).Frånskild man (11/4 1939). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Alingsås, Alingsås kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Dalskog (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk Hanne!Å utgi seg for å være ugift når man har vært gift 2 ganger i Norge og har minst 9 barn er utrolig! På den måten ble det vel også hans søsken som arvet han.Har et bilde av han tatt i 1895 da han jobbet for svenskekongen på hans sommerbolig på Jeløya. Han var kusken til kongen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaiSå fint-her har vel Hanne funnet det du lurte på ang Adolf skulle jeg tro.Du spør om alt i Sverige er basert på abbonnement, til det så er vel svaret at i allefall mye er det abbonnement på. Det finnes søkbare sider osv som er gratis, men ikke noe helhet i det. For Älvsborg kommer jeg i farten ikke på noen sider å foreslå. Man har jo selvfølgelig [url="http://www.familysearch.org/eng/default.asp>http://www.familysearch.org/eng/default.asp som dekker mange land, også Sverige. Om ikke du kjenner til Familysearch fra før, vil jeg si at du bør være litt obs og ikke ta alt du finner for rett før du har kontrollert det.Her finner du dis-sverige http://www.dis.se/ Så har man anbytarforum som det ofte også kan være noe å finne på. Lenke Du kan lese alle innlegg, men ønsker du selv å lage innlegg, så er det en avgift å betale. kr 100 pr år, så den er ikke så høy.Det finnes også en del materiale å få kjøpt på cd, bl.a i bokhandelen til Svar Lenke Hos svar får du også kjøpt abb, som da gir deg tilgang til kirkebøker, husforhør, folketellinger og mye mer. Det er også en del cd materiale å få kjøt her http://genline.se/ Også der på genline kan du kjøpe abb på kirkebøker og husforhør. Likeså på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk for all hjelp Anne Lene og Hanne!!!!Har nettopp vært i kontakt med kirkegårdsforvaltningen i Gøteborg men de finner dessverre ikke Adolf der i det hele tatt. De spurte etter hvilken forsamling han tilhørte. Er forsamling det samme som lokal menighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei .Har dere anledning til å hjelpe meg med dette tema: LenkeSvar helst direkte i temaet eller på mail: jafjohan@start.noMvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Anne Lene:Har du mulighet til å sjekke om Alma het Alma Kristine et sted? Prøver å finne hvor hun ble av i Norge. Har funnet en kandidat som kan passe med fødested Dalsland se LenkeHar du også mulighet til å sjekke hvor Anna Lisa (f.22.8.1886) ble av, hvor,når hun døde bl.a. Når døde foreldrene Jon/Jan Jonasson og kona Anna Lisa Olsdatter?Vet du forresten også hvor navnet Berggren har sitt opphav fra? Ved sjekk på navnet i 1900 tellingen kommer stort sett de fleste fra Sverige.Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei igjen.Jeg prøver meg med et problem til, jeg, her får man god hjelp!Johannes Hansson, født 16.02.1819 i Sverige, flytter 26.01.1859 til Rygge og er da oppført å være fra «Bahus Lehn i Sverige», og har «attest 23/4 55 af Söberg i Bro i Tunge Hana? i Bahus Lehn».Ved hans første giftemål i 1859 står far oppført som Hans Olsen, mens i andre giftemål står far oppført som Hans Larsen.Er det mulig å finne igjen denne Johannes Hansson i Bro, Tunge, Bohuslän? Og hvor er han født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Mai BerggrenHer har jeg desverre ikke noe svar til deg. Kildene stopper med folketellingen 1900 for Dalskog. Husforhørene stopper også der, så jeg får desverre ikke funnet noe opplysninger om familien etter det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kenneth HolterHar ikke noe svar til deg i første omgang, bare spørsmål.Jeg har tittet etter han som født i Bro forsamling i Göteborg og Bohus län uten å finne han. Har også sett på utflyttede der rundt den dato du oppgir. Fant han ikke. Da tittet jeg fra 23/4-55 og til 1859. Fant da en Johannes Hansson men han flyttet med kone og 3 barn, så han er det nok ikke. Skal nok ta den titten igjen, for jeg kan ha oversett han.Så sjekket jeg om det er noe Tunga forsamling, og det er det i älvsborg. Sjekket f.datoen der og uten å finne noe.Kan du legge lenker her til det du henviser til rundt innflytting, og vielser ? Har du også funnet han i innflyttede Svensker til Østfold ? Jeg har sett i Emibas, men foreløpig uten å finne han der.Kjenner du til om han har søsken ? Har du funnet han i bygdebøkene for Rygge. Ekholt var en gård. I dag er det et stort boområde med masse hus og leiligheter, på grensen til Moss.Jeg ser mer og kommer tilbake til dette, men er svært usikker på om jeg får gjort det i dag.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Innflyttet Rygge 1859, nr 3: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=416&idx_id=416&uid=ny&idx_side=-346>LenkeInnflyttet i Østfold: LenkeGiftemål nr. 1 Rygge 1859, nr. 13: LenkeGiftemål nr. 2 Rygge 1862, nr. 12: LenkeVed siste giftemål (det er definitivt samme mann, se merknad om hans forrige kone) er han oppgitt med en alder på 30 (1832), mens han i virkeligheten er 43 (1819). Det kan se ut som om han senere har holdt seg til denne «historien», eller eventuelt at presten ved det nedenfor nevnte tilfelle har gått tilbake til giftemålet i kirkeboken og sjekket alderen på mannen der. Jeg mener nemlig at det må være samme mann som får et uekte barn i 1885 (da har han tilhold på Høyda/Höiden):Uekte barn, Rygge nr. 40:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Innleggene mine med spørsmål (2204 og 2205) kan jeg ikke se å være besvart. Jeg spør pent: Kan jeg få svar på disse? Glem spørsmålet om ubefintliga qvarståande.Dere som hjelper gjør fint arbeide.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenDu må da være en tolmodig sjel Kristin, som ikke har etterlyst svar før nå. Når jeg ser tilbake så var dette i en periode med mye spørsmål ja, og det har nok kommet bort for meg. Det beklager jeg veldig.Så til ditt spørsmål når det gjelder Edvard Martin Widerberg f 30/3-1849. Jeg har ikke funnet han i folketellingene 1880-1890 eller 1900. Jeg har heller ikke funnet han som emigrert fra Sverige, desverre. Det finnes noen Widerberg i tellingene, men han finnes ikke der.Så til Anna Helenas bror Carl som du har funnet. Så stemmer jo det, jeg finner også han. Han finnes faktisk med på husforhøret 1846-1850, så det må jo være en stoooooor forglemmelse av meg at jeg ikke har tatt han med tidligere i oversikten. Det jeg i allefall kan se om han er at han døde som liten gutt. For han er innskrevet som død i det samme husforhøret, men dato og årstall er ikke innført. Han døde da altså mellom den dato han ble født og 1850.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kenneth HolterJeg har altså desverre ikke funnet noe.Når det skrives at han har: att 23/4-55 af Søberg i Bro i Tunge, så vil jeg jo gjette at sognet her er Tunge og adressen han da var å finne på ville vært Bro. Nå finnes ikke Tunge forsaml i Göteborg og Bohus län, men det finnes Tunge fors i älvsborg, men der finnes ikke noe Bro i det sognet. Likeså det finnes Bro forsamling i Göteborg og Bohus län men der finnes ingen bosted med navnet Tunge.Det virker som du er sikker på länet Göteborg og Bohus. Da har jeg lett etter han på den dato du skriver 16/2-1819 uten å finne han. Siden er utydelig og jeg kan ha oversett han. For sikkerhets skyld har jeg også sjekket den dato i Tunge forsaml. i älvsborg ogdså der uten å finne noe.Han kom jo til Norge i 1859, så da finnes han jo ikke i noen folketelling. Ser du har funnet han i databasen over Svensker som kom til Østfold. Jeg har ikke funnet han i Emibas, et funn der ville jo ha gitt oss mye, men desverre.Så, jeg vet ikke helt hvor jeg kan lete. Kanskje noen har noen ideer. Du har jo lett alle steder der info om han kan finnes i Norge, så der er det ikke mer å hente, info nå må være å finne i Sverige.Kanskje Ulla leser dette ? Om du gjør Ulla, kanskje du kan sjekke om han er født 16/2-1816 i Bro forsamling. Kanskje det er tydeligere på AD?Du har sikkert sjekket familysearch selv Kenneth. Det er flere Johannes Hansson født i Bro, men ikke på den dato du angir. Navnet er jo ikke uvanlig, men kanskje verdt å se på de, om f.datoen er usikker, og det kan den jo være her. Jeg søkte på VRI, Göteborg og Bohus län og valgte sognet Bro. Der søkte jeg på Johannes Hansson f 1825 /- 10 år, da får jeg med både 1819 og 1832. Jeg fikk opp 15 stk.Jeg skal se litt mer, og kommer tilbake om jeg finner noe. Er det noen som har tips så er jo det fint da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vegar Næass - 2713Vedr. ditt første spørsmål, August Ferdinand Johnson. Har du fått lagt inn gal lenke her ?Vedr. ditt andre spørsmål. Niels Edelberg. Han fikk barn i NOrge i 1884, hvor var det ? Var det også i Aker ? Det betyr at den eneste folketellingen jeg kan finne han i Sverige er 1880 tellingen og der har jeg ikke funnet han, men så er den tellingen ikke komplett for hele sverige enda. Jeg har heller ikke funnet han på Emibas, som er en database over personer som emigrerte fra Sverige.Da er det vanskelig å vite hvor jeg skal lete, så lenge vi ikke vet hvor i Sverige han kan være født. Tror kanskje det må forsøkes mer i Norge. Det første vi vet om han i Norge er tydeligvis at han ble far i 1884. La meg nå gjette at det også var i Aker, da bør innflyttingslistene dit sjekkes en periode før 1884. Finner du hans innflytting så vil det jo fremkomme hvor han kom fra og da er vi jo et stort skritt lenger.Prøv om du finner hans innflytting til Norge, og legg ut lenke til den siden, så får vi jo sjekke ut om det da er mulig å finne mer om han, men med den info vi nå har så kan det være vanskelig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2716Jodå, jag läser regelbundet inläggen i den här tråden. Det är otroligt vad snabbt du hittar mycket information och kan svara utförligt på efterlysningarna! Och det gör du i dom gamla kyrkoböckerna som många gånger är både kladdiga, mörka och svårtydda. Imponerande!Jag har letat efter Johannes Hansson, som skulle vara född 1816 16/2 i Bro. Det närmaste jag kommer är denne: Nr 8: 4 februari 1816 döpt HANS, född 1 febr. Föräldrar Torpare under Lännestad Hans Larsson och hustru Christina Demrin? 23 år gammal. Faddrar är ej antecknade. (AD Bro C:3)I A1:4 1815-1820 finns dom på sidan 47 längst ner, men jag kan inte se sonen Hans där och inte heller i A1:5 sidan 63.Eftersom jag inte kan återfinna honom i hfl har jag inte kunnat följa honom och se om han flyttat till Norge. Kanske dog han späd? Har också tittat i utflyttningslängd 1855 i Bro.Det finns ett Tunge i Västergötland - inte heller där hittar jag honom. Man kan ju försöka hitta prästen Söberg (eller Sjöberg?) som skrev attesten och se varifrån han var. Det har jag möjlighet att göra först senare i kväll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Ulla.Kjempefint at du slenger deg på.Johannes skal være født 16.02.1819, ikke 1816.Jeg tror jeg har funnet Johannes i 1900-tellingen for Moss, der er han oppført som født i 1824 «Göteborg», så det er kanskje mest sannsynlig å lete etter ham der.Ved lysning til giftemål i 1862 står det at han «har været her i 9 Aar», hvilket skulle tilsi 1853. Det kan være feil, men attesten kan jo ha blitt hentet/sendt ved en senere anledning?Det er jo ikke sikkert at Johannes er født i Bro selv om han får attest derfra? Men siden han står med nøyaktig fødselsdato ved innflyttingen, og attesten av 1855 er den eneste som nevnes, er han nok derfra.Var det 1816 du sjekket, og ikke 1819?Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Anne Lene (2715): Takk for infoen om Carl (bror til Anna Helene) og Edvard Martin Widerberg.I innlegg 2204 (viser til 2197) spør jeg om det fins husforhør i perioden 1830-1900 for Kville,Bohuslen.Fins det?Hvis, kan man finne familien til tippoldefar Karl August Magnussen?I innlegg 2195 har jeg noen spørsmål som jeg ønsker svar på. Etter kopieringen og innlimingen har jeg skrevet når Ellen Lindquist er født og når hun emigrerte fra Jønkøping.Kopiert fra 2195 og hit: ' Når det gjelder Sjøholm; er det sett etter i Emibas eller i dødbøkene om Anna Christina og Anna Catharina emigrerte eller døde? (2189)Når det gjelder Lindquist; jeg lurer fortsatt på om dere har funnet frem til opplysninger/uppgiftar ang. Axel Knuts kone Ellen kom fra og hennes familie (søsken med etterslekt)? (2167-2170 og 2175) Hvis det er vanskelig å finne opplysninger om henne og hennes familie, så kommer jeg til å opprette et nytt tema ang. USA og spørre etter hennes fødselsår og emigrasjonsår.Susann: Jeg har vært bl.a. de som har spurt om folk i Hede der min tippoldemor Anna Helene kom fra. Kunne du se om du finner hennes brødre og hennes søster (Carolina) i dødbøkene og si hva evt. står der? (2187) Som Anne Lene skriver, så var det tynt med etterslekt.'Jeg har fått svar etter å ha laget tema på at Ellen Lindquist er født ca. 1881 og emigrerte fra Jønkøping 1897/1898. Kan dere finne henne i Sverige?Imøteser svar. Si fra hvis dere lurer på noe.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaTusen takk, det var veldig pent sagt av deg. Det er jo ikke alltid man kan finne noe, sånn er det jo, men det er i såfall aldri viljen det står på. Takk for at du sjekket i AD, det var flott.KennethJeg har ikke funnet noe mer enda. Jeg tror vi skal gå ut ifra at Johannes som du sier kan være født et annet sted, egentlig hvor som helst kanskje. Det vi må kunne gå ut ifra er at når han flyttet til Norge så var det fra Bro, men fødestedet bør ikke ha vært der.Nå er vi i allefall 2 par øyne til å lete, det er bra. Jeg skal prøve å konsentrere meg om å finne hans utflytting fra Bro. Får utvide tidspunktet for flyttingen med noen år. Så får vi se.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kenneth 2719Ja, jag har letat i födelseboken i Bro och Tunge både 1816 och 1819. Och nu har jag även tittat i Skepplanda 1819 efterson Tunge var annex till den församlingen då. Hittar ändå ingen Johannes (eller varianter på namnet - Johan, Hans, Jon och möjligen Jonas) med en far Hans Olsson eller Hans Larsson.Har också sökt efter prästen Söberg i Folkräkningen 1880 Älvsborg och Göteborg o Bohus utan träff. Det finns ingen tidigare FR skannad.Däremot har jag inte letat efter Johannes f 1824 i Göteborg än.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

2711: Innflyttingsattesten er fra Søberg (Sjöberg?) eller Løberg i Tunge Härad ifølge link til innflytting.Litt internetsøking senere ser det ut til at Tunge Härad er Foss, Svarteborg, Håby og Tose?Går det å finne ut hvis Johannes står som utflyttet fra et av de nevnte prestegjeldene kring attestens dato? Han trenger jo ikke å vaere født der, men han burte jo stå registrert - han hadde jo attest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin-2720Du lurer på om det finnes husforhør for Kville, perioden 1830-1900. Det er veldig lite tilgjengelig for Kville og det starter først i 1860. Når det gjelder Karl August Magnusson og hans familien, så er det ikke godt å vite hvor jeg da skal se. Jeg finner han ikke i folketellinger. Så desverre, kan det bli vanskelig. Kanskje noen med noen bedre ideer ?Når det gjelder Ellen, hustru til Axel Knut, så har jeg foreløpig ikke funnet henne. Du vil vel ha større hell her, om du oppretter et nytt tema på henne som du nevnte. Da kan du vel nå flere.Når det gjelder Anna Christina og Anna Catharina, så må jeg få komme tilbake til det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kenneth HolterDet ligger an til at du har kommet med en skikkelig nøtt her. Jeg har så langt ikke kommet lenger, og det virker det som ingen andre har gjort heller.Litt senere kan jeg lete litt på de steder som Vibeke foreslår i innlegg 2723.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.