Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Hei Anne Lene.Lurer på om du kan hjelpe meg ennå en gang?Jeg leter i blinde. En av mine utvandrede slektninger ble i Amerika gift i 1912 med en Marion Aakerstam ''av svensk slekt''. Ifølge US 1920 Census skal hun være født ca 1886 og immigrerte 1893, altså ca 7 år gammel. Så hun må ha utvandret sammen med sine foreldre. Finner dem ikke i Ellis Island records eller tilsvarende kilder. På den svenske Disbyt finner jeg at navnet Åkerstam finnes i Gävleborgs län.Dette er alt jeg har av informasjon. Er du i stand til å finne ut noe på dette grunnlag? På forhånd takk. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin - 2720Det er visst ikke mye jeg finner.Når det gjelder Anna Helenas søster Carolina som skal være født 1854, så stemmer det. Hun er født 26/11-1854 på Øvra Långåker i Hede. I husforhøret 1856-1861 er hun med, men i det husforhøret er hun strøket ut uten at det står hvorfor. I det neste husforhøret har jeg ikke funnet familien enda.Når det gjelder Anna Christina og Anna Catharina har jeg ikke funnet de på Emibas eller folketelling.Så det var fint lite, dette her.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Magne Paulsen 2726Som du sier, dette var veldig lite å gå på og jeg finner ingen ting. Har søkt litt i folketellinger, emibas osv. Som du sier så forekommer Åkerstam i Gävleborg. Når jeg søker på fornavnet Marion fødselsår 1886 /- 2 år og f.län Gävleborg, så finner jeg ingen ting. Når jeg så endrer f.länet til hele Sverige så finner jeg fortsatt ingen ting.Som barn, som hun jo var i 1890 som er den nærmeste tellingen, vil ikke etternavnet på barnet være oppført, kun fornavn. Jeg finner heller ingen Åkerstam som kan være foreldre. Det er i det hele tatt veldig få med det etternavnet.Marion, er det det svenske navnet, eller er det et amerikanisert navn tro ?Så desverre har jeg altså ingen ting.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

2726 - Anne Lene, takker så mye for at du tok deg tid til å undersøke litt for meg. Forstår godt at det er utilstrekkelig informasjon jeg ga deg. Siden jeg ikke har funnet Åkerstam/Aakerstam i amerikanske kilder, så har jeg en stund nå trodd at det kanskje var en feilstaving der borte. Kunne jo f.eks vært Åkerström/Akerstrom. Men iogmed at jeg fant Åkerstam i Gävleborg, så er dette navnet muligens korrekt likevel. Men jeg må nok prøve flere søk i Amerika før jeg evt plager deg igjen med denne saken. Kan godt være at Marion er et ''amerikansk'' navn, men det er vel flere mulige forslag til opprinnelig svensk navn.Takknemlig for den flotte servicen du gir oss brukere av DA. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Magne Paulsen-2729Tusen takk for hyggelig tilbakemelding (selv om jeg ikke fant noe nå)Når det gjelder Marion Åkerström el.l, så lurer jeg litt på fornavnet her. Marion bør være å finne i den svenske 1890 tellingen.Når jeg søker på kun Marion som fornavn, så får jeg opp kun 1 person i hele Sverige med det navnet. Det er Marion Kemp f 1876 i Storbritania, bor i Stockholm.Når jeg så endrer søkerkriteriet til at fornavnet inneholder Marion, så får jeg opp ytterligere 5 til. 3 av dem i Stockholm: Amalia Charl. Marion Svan f 1867, Hariiet Ann Marion Charl. Middechip f 1857 og Marion Marchal Norberg f 1824. I i Ørgryte: Dorothea Marionetta 1887 og en i gøteborg: marionetta Charlotta Sjøberg Åberg f 1809.Som du ser, ingen av disse passer. Og - man kan vel trygt si at ingen av disse passer med din. Derfor lurer jeg altså på navnet - amerikanisert ?Om du oppretter et eget tema på dette, så kan det jo være at du får hjelp av noen av de mange personer her som er så dyktige på amerika.Finner du noe nytt, så kom gjerne tilbake med nytt spørsmålHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ni vid forskning efter en Åkerstam med dopnamnet Marion, funnet denna i Amerika, är det sannolikt en anglosering av namnet Maria eller möjligen Mariana. Namnet Marion är så ovanligt förekommande, att inte ens Otterbjörk, Svenska förnamn tar upp det. Mariana är en fem. form till helgonnamnet Marianus och detta kvinnonamn är belagt i Sverige redan 1403.Blir lite förvirrad av denna avdelning; Är den efterfrågade funnen endast i USA eller finns det ett belägg i Norge? Om det endast finns belägg i USA och hon anges eller misstänks vara svensk, kan man ställa frågor i Anbytarforum [url="http://aforum.genealogi.se/discus/>http://aforum.genealogi.se/discus/ eller i Arkivguidens forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ny fråga ställs om 'Marion Akerstam'; Gör gärna en sammanfattning med:tdidgaste fyndsenaste fyndalla förekommande data man harDet blir lättare att hjälpa till då. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Anne Lene og Olle, takker så mye for disse kommentarene. Marion Aakerstam har vi bare fra en eneste kilde, en slektsbok som ble utgitt i Chicago i 1947. Der står hennes navn og kommentaren - ''Swedish girl''.Jeg skal først gjøre noen flere søk i amerikanske kilder og se om det er mulig å få noe mere håndfast der borte, før jeg sender ut en etterlysning i DA eller Anbytarforum. Muligheten er fortsatt stor for at også hennes etternavn er feilskrevet. Takker for hjelpen så langt. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tore berntsen

Hei Anne Lene! Jeg trenger hjelp igjen. Har du mulighet til å finne foreldre event. søsken til min morfar Carl August Anderson (han hadde vistnok også mellomnavnet Lieungh). Han er født i Ed i Älvsborg LÄn i 1872. Utvandret til Oslo en gang i 1890-årene. Fikk arbeid som spikerarbeider ved Christiania Spigerverk ca. 1890-1900 og bodde i en av bedriftens arbeiderboliger kalt 'Brogården'. På forhand takk.mvh. Tore B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore Berntsen 2734Hei igjen. Jeg har ikke noe spesiellt enda. Lurer på om han giftet seg i Norge, og at du da vet hva far heter ?Jeg har begynnt å se litt i Dals-ed i Älvsborg, det er vel da muligens der han er født. Jeg finner 2 stk Karl/Carl August Andersson som er født i1872. Skal se litt videre hva som skjer med disse to. Men, har du fars navn så hadde jo det hjulpet.Håper jeg finner det du trenger etter hvert. Kommer tilbake til dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Carl Adolf Svensson, født antakeligvis i Borås i 1870, sønn av Augusta Johansdotter f. 28 januar 1844. Augusta giftet seg senere Svensson, så det er mulig Carl Adolf har et annet etternavn ved fødsel/dåp. Familien er funnet i Folkräkningen 1890. Hva het faren til Carl Adolf?Mor og sønn døde rundt 1920-1923, moren først. Når og hvor døde de? Går det an å finne ut av Carl Adolfs kone og fire barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore Berntsen - 2734Det er 2 Carl/Karl Augst født i 1872 i Dals-ed, som kan passe til etternavnet Andersson. En kan jeg se bort fra skulle jeg mene, da han reiste til Amerika i 1891.Den som da er igjen er Karl August f 11/3-1872. Hans foreldre het: August Andersson og Kristina Persdotter. Karl August brukte hele tiden etternavnet Andersson. Foreldrene bodde på Åsen i Dals-ed. Den 14/11-94 flytter han hjemmefra og da blir det noen få år med flytting hvor han jobbet på plasser i Dals-ed som dreng.Husfohørene stopper i 1895 og da bor han på plassen Torp Westre og finnes på side 379. Der står det ikke noe om flytting. I tellingen 1900 finnes han på plassen Åsen sammen med sin far og det som muligens er fars 'nye kone', samt en bror av Karl August. Tellingen er det det siste jeg kan se Karl August, så jeg vet dermed ikke om denne personen reiste til Norge i det hele tatt.Spørsmålet er hvor sikker er du på når Karl August flyttet til Norge ? Kan han ha flyttet etter 1900?På far står det i et av husforhørene også etternavnet Ljung. Ljung-Lierung kan det være en skrivefeil her ?Men, jeg er jo absolutt ikke sikker på at dette er den karl august du søker, derfor har jeg heller ikke tatt med mer info enda. Vil bare høre hva du mener.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Siri Undall 2736Carl Adolf oägte født er som du sier født i 1870 den 4/6 og døpt 8/6 i Borås, älvsborg län. Moren: pigan Augusta Johannesdotter. Adresse: no 158 (side i husforhør ?).Når det gjelder hans kone og barn, så har jeg funnet dem i 1900 tellingen, dvs kone og 2 barn, så er det sikkert 2 som er født etter 1900.Fra 1900 tellingen:Om personen Namn: Karl Adolf Svensson Hemförsamling: Göteborgs Gamlestad Hemort: 18 roten 9 B 1 Kontrakt: Domprosteriets södra Län: Göteborgs- och Bohus län Födelseår: 1870 Födelseförsamling: Borås Älvsborgs län Yrke: Stationskarl Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F)Karl Adolf Svensson, f. 1870 i Borås Älvsborgs län, Stationskarl Jenny Teresia Jansson, f. 1877 i Borås Älvsborgs län Karin Teresia, f. 1897 i Borås Älvsborgs län Bror Harald, f. 1899 i Borås Älvsborgs länSkal se om jeg kan finne noe mer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Anne Lene jeg drister mem og spørre etter hjelp om dennemannen Peder Johnson som var i Velfjord i1896-1897 fikk et barn med Elle Didriksdatter Gamel dama sa at peder kom fra dalarna i sverge dette er dejeg har om denne mann har jeg noe hop eller er det kansje i lierne jeg må lete venlig hilsrn jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Anne Lene Hagen 2738Tusen hjertlig takk for info om Carl Adolf! Jeg må korrigere meg selv: det står i kilden min at han hadde 'flere barn', så jeg vet ikke om det er flere enn de to du har funnet.Hvis det er mulig å finne mer om Augusta Johannesdotter, hvem hennes foreldre var, er jeg også interessert i å få vite det!Tusen takk! - Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jarle Magne Martinsen - 2739Dette var litt lite å gå på, og kan dermed bli litt vrient.Et par spørsmål:Hvor er Velfjord ?Aner du ikke hvor han er ifra i Sverige eller hans alder ? Dalarna er jo nevnt, da antar jeg at du ikke har noe nærmere stedsangivelse ?Reiste han og Ellen Didriksdatter tilbake til Sverige ? Eller ble de her i Norge ? Om de ble her i landet, har du funnet dem i 1900 tellingen ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore Berntsen og Siri UndallJeg jobber litt med spørsmålene deres, og regner med å komme tilbake forhåpentligvis med ny info rett over helgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Anne Lene Velfford ligger i norland fylke helgeland Vi har ikke mye om denne Peder Johnsonfikk en sønn med Elle Didriksdatter i1897 hun ble i Velfjord han reiste eldre folk sier sverge men nu i dise tider sies det mest sansylig Lierne i N.Trøndelag. At han kom fra Daldrne sa den damen men hun er borte nå Dette er ale vi har deter ikke mye men et lite hop om hjelp mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tore berntsen

Anne Lene 2737. Jeg er ganske sikker på at du har funnet rett person. De oplysningene jeg satt inne med har jeg fått muntlig av min mor, untatt fødselsted og fødselsår. Jeg har alltid hørt at han het Karl August Ljung Andersson. Slik at da jeg skrev Lieungh så er det et feilskriv fra min side. Det kan vel ikke være flere med det navn å velge i.Han giftet seg med en Karoline Andresen fra Eidsvoll og de fikk sitt første barn i 1903 så det passer at han flyttet til Norge noe før den tiden. Kan du finne ut noe mer så er jeg deg evig takknemlig.mvh. Tore B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Siri UndallJeg har ikke funnet flere barn av Carl Adolf og jenny Teresia.Datteren Karin Teresia dør i 1990 som ugift kvinne:18971207-5069Svensson, Karin TeresiaKondensatorsg 2 421 34 V FrölundaDöd 14/7 1990.Kyrkobokförd (1985) i Västra Frölunda, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1985) på samma ort.Född 7/12 1897 i Borås (Älvsborgs län, Västergötland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Västra Frölunda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: BORÅS (Älvsborgs län)Källor: RTB 90 / SPAR 90Hennes bror Bror Harald f 1899 har jeg ikke funnet dødsfallet til.Ikke så mye nytt men,....Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jarle Magne MartinussenJa, det er lite å gå på dette her, og jeg har desverre så langt ikke funnet noe. Det er nok noe lite å gå på foreløpig for å finne noe i Sverige. Mulig du må lete mer i Norge først ? Tenker da først og fremst på en innflytting til Velfjord. Finner du den, så ser du jo om han kom fra Sverige eller et annet sted. Da har vi straks et sted å begynne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det går fort mot jul nå, og jeg regner med at tiden vil gå med til litt andre ting fremover nå.Derfor tar jeg nok en liten pause fra debatten til etter jul når det gjelder nye spørsmål. Dvs kan nok hende jeg er her litt til og fra. Uansett bruker jeg nok lenger tid på å besvare nye spørsmål nå, evt kommer tilbake til det etter jul.Regner vel med at flere vil bli opptatt med litt andre gjøremål fremover. Ønsker alle en fortsatt fin adventstid.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Anne Lene!En riktig så god jul ønskes deg (fra én mossing til en annen). Din uegenrådige hjelpsomhet er til glede og inspirasjon for mange, og hvis nissen har fulgt godt med, husker han nok spesielt på deg i år.Tusen takk for god hjelp med svenske aner!Julehilsen fra Kenneth, utflyttet mossegutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.