Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene.Takk for dine svar/innlegg. (2724 og 2727).Beklager sent svar, men har vært vekke fra maskinen.Tippoldefar Karl August dro til Halden i 1852/1853. Jeg vet at hans far het Magnus Hjelt ifølge vielse i Halden i 1853. Ifølge noen er Hjelt soldatnavn. Jeg husker ikke hva virkelig etternavn var, men jeg tror det står i innlegg i Anbytarforum (tror det var sommeren for tre eller fire år siden). Under Kville-forum og under navn-forum. Karl August Magnussen under Kville. Eller under navnet Hjelt. Jeg vet ikke hva hans mor het. Synd at kirkebøkene rundt Karl Augusts fødsel,konfirmasjon er begravd.Jeg ser fra tiligere innlegg at Hans Jacob, f. 1848 (innlegg 2187) er i live i 1900. Han bodde flere steder i Hede gjennom flere år. Kan han finnes i dødbøkene?Kan søstrene til Axel Knut finnes i dødbøkene? (2724, 2727)?Carolina, f. 1854 (Anna Helenes og Hans Jacobs søster, kan hun finnes i dødbøkene? Når hun er strøket i husforhør mens hun var liten, så kan det være tegn på at hun døde tidlig.Jeg nevnte i innlegg 2720 nederst at jeg hadde opprettet tema om henne i brukerforum ang. hun i USA med fødselsår,emigrasjonsår. Kanskje du mente i Sverige egentlig? Jeg har sett at Anbytarforum krever betaling. Er usikker på hvordan jeg skal betale for å svare på innlegg.Du (og andre) får ha en riktig god jul.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hattmakargesäll Carl Gustaf Forsell i Lindesberg. Den 12.november 2005 ble følgende etterlysning lagt ut på anbytarforum; 'Söker mer information om hattmakargesäll Carl Gustaf Forsell i Lindesberg som 1852 får en dotter; t ex upplysningar ur husförhörslängder eller liknande som visar hur familjen såg ut under 1850/1860-talet. Jag försöker nämligen spåra min farmors farfar August Forsell som ska vara född i Linde ca. 1850. Han har dock inte återfunnits i födelseböckerna för varken 1850 eller -51. ' Jeg tar opp denne tråden, da jeg i mitt arbeide med en norsk slekt i Bergen i 1854, har kommet over et barn født utenfor ekteskap i Bergen i 1854, barnets navn er: Gustav Adolph Carlsen. Hans mor er fra Bergen, Norge og heter Bornie Christine Jørgensdotter og faren er oppført i kirkebøkene som 'hattemaker Carl Gustav Forsell fra Sverige'. Jeg finner ingen spor av hverken faren eller moren senere. Barnet vokser opp som fosterbarn hos familien til Carl Johan Henriksen fra Gøteborg. Carl Johan Henriksen f.30.12.1825 i Gøteborg.Han er gift med Lisebeth Henriksen,som er fra Bergen. Kan noen bistå med opplysninger om den ovenfor nevnte hattemakergesell Carl Gustaf Forsell og muligens knytte ham til reiser til Norge, er jeg kanskje nærmere en løsning. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kennet HolterNå er det visst jeg som skal takke. Så mye godord da. Tusen tusen takk.Kristin AasenJeg har ikke funnet de dødsfallene du lurer på i dødboken. Glem det jeg sa om et nytt tema. Det var visst noe jeg overså ja. Du har jo gjort det som du sier. Når det gjelder anbytarforum så er det en beskjeden avgift i året,lurer på om den er på 100 kr? Den gjelder for 1 år om gangen. Det er ikke noe avgift for hver gang man svarer på noe. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hans gangstø - 2752Tar med denne før julefreden senker seg over heimen, og jeg tar en pause fra debatten.Jo visst finnes August i fødelsesboken for Lindesberg. Født 5/3 døpt 6/3-1850. Foreldre: Borg...(?) Söderbergs datter Mathilde Söderberg i (starbo?) folio 247. (gid 358.59.93000)Husforhøret 1851-1862 side 261 viser fam slik:Hatm.gesel med ......? Carl Gustaf Forsell 27/7-1824 Åmålhustru Johanne Mathilde S¨derberg 14/3-1819Barna: Emilia Amalia 5/1-46August 5/3-50Maren Lovisa 5/8-52Carl Albert oägta 10/10-56Hustru og barna er født i Lindesberg. Paret giftet seg 17/11-50.De to første barna har jeg sett på i f.boken Emilia Amalia og August. De er begge innført uten far. Kan det være for at foreldrene enda ikke var gifte ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for informasjon. I og med at jeg forsøker å plassere ham i Bergen ca 1854 undres jeg om det finnes utreiselister på den tiden som kan evnt dokumentere om den gode hattemaker reiste utenlands. Kan du også ved leilighet se om du klarer opphavet til den nevnte Carl Johan Henriksen som skal være født i Gøteborg 30.12.1825. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hei Anne Lene.Har du noen mulighet til å finne noe om Nils Nilsen Dahlgren, f 14-04-1824 i Töckmark, Värmland, Sverige. Gift 12-04-1855 med Berthe Marie Gulbrandsdtr. Østgarden Fjeld I Hole, Buskerud. Far skal være Niels DalgrenMvh Tore Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Anne Lene.Trenger hjelp til å finne en Lars Andreasen som skal være født i Trankil annex Blomskog pastorat. Han skal ha bodd hos sin stefar Andreas Olsen. Han giftet seg med Anne Margrethe Johannesdatter i Tune i Østfold 20 sep. 1839. LenkeHan skal vel da være født rundt 1812. Har prøvd å finne han blant innflytta svensker i Østfold, men har ikke lykkes med det. Håper du kan hjelpe meg.Med hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene.(2751 og 2754): Takk så mye for hjelpen du har ytt her.1.Jeg skrev at Kville-bøkene var begravd, men skrev i farten feil. Mente å skrive brent. 2. Jeg tror det er riktig kr. 100,- i Anbytarforum. Det var fint å vite at det er pr. år. Trodde det var engangsbetaling. Lurer på betalingsmåten. Om det går bra med Visa? 3. Jeg skal høre med barnebarnet til Ellen (i løpet av jul og nyttår), Axel Knuts kone om han vet pikenavnet til Ellen, gift Lindquist. Kom fra Jønkøping. 4. Jeg antar at far (Magnus Hjelt) til Karl August var ca. 50-60 år i 1860. Karl August var født ca. 1834. Lurer på om navnet Magnus Hjelt finnes i husforhør i Kville fra 1860 og i årene fremover? (Når husforhør starter).Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Frøydis Blyverket 2759Jeg kan finne en Lars f i Trankil 1/7 døpt 5/7-1811 på plassen Kjällsbyn. Foreldre: Andreas Andersson og Maret Olsdotter.Jeg er bare ikke sikker på at dette er den Lars du søker. Du sier at han skal ha bodd hos sin stefar Andreas Olsen. Jeg kan ikke se at denne Lars fikk noen stefar.Han mor døde ung og faren giftet seg på nytt. Så det er mulig at det er feil Lars Andreassen jeg her har funnet.Jeg får nok se litt mer, om jeg kan ha oversett noe i f.boken.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore Johansen 2758Er du sikker på f.dato og f.sted ?Jeg har sett i f.boken for Töcksmark og kan ikke finne Nils Nilsen Dahlgren den 14/4-24, ikke i det året i det hele tatt.Har du sjekket om du finner han innflyttet til Hole ? Hvor kom han i såfall fra da ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå er vi så tett oppunder julen, at nå tar jeg en juleferie fra debatten her.Frøydis Blyverket og Tore Johansen. Jeg gjør selvfølgelig feridig deres spørsmål før ferien. Evt spørsmål til innleggene mine kan dere vel sende meg på mail. Mailadressen min i innlegg 2757.For alle nye spørsmål tar jeg altså juleferie nå, og er gjerne tilbake igjen på nyåret.Ønsker alle en god jul.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg leter etter opplysninger om Cajsa Danieldotter, f 1838 i Sillerud, Värmland, dtr av Daniel Engelbrektson. Hun flyttet til Norge ble gift der og levde der til sin død i Norge i 1916. Skulle gjerne vist mere om hennes opphav, kan noen hjelpe med det?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for at du så etter Anne Lene, jeg skal samle sammen det som er å finne om han og sende deg en mail senere, så kan du kanskje se på det på nyåret.Ønsker deg ellers en God JulMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Anne Lene. Er ikke så flink til å lese mange av disse kirkebøkene, men jeg mener det er det som står i vielsen se innlegg 2759. Men det står også oppgitt som fader en Andreas Andersen. Takker for hjelpen i alle fall, og ønsker deg en riktig God Jul. Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Sjøblom

Karl August Sjöblom født 29.10.1886 Stockholm. Han ble plassert i barnehjem, Almena Barnhuset, og ifølge arkivet står han innført som barnhusbarn nr. 1250. Har kommet fram til at hans mor, Edla Sofie Sjøblom, født 17.12.1860, og var ugift. Står inget steder hvem faren er. Men han ble adoptert av Jonas Dahlgren, som han kom sammens med til Norge den 10.10.1892. Norsk statsborger den 26.09.1918. Etter dette er jeg helt tom. Trenger all den hjelpen jeg kan få !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan Erling - 2764Litt pc pusling i dag.Det må være din Kajsa jeg finner født den 21/8-1837 i Höghult, Sillerud. Foreldre: Daniel Engelbrektsson og Maret Nilsdotter.Div husforhør i tiden 1837 (det var da de kom til plassen) og til ca 1870, hele tidenpå Höghult viser familien slik:Egare Daniel Engelbrektsson 3/5-98 Sillerud (f.boken sier at han er f. 7/5, så det er muligens den rette dato). død 11/2-60.hustru Maret Nilsdotter 1813 SilbodalBarna: Anders aug 1835 Sillerud. I husforhøret 1856-1860 står det at han er i Norge (besøk ?) og at det lyses til ekteskap i 1865. Flytter til Silbodal 1867.Kajsa 21/8-37 sillerud. Til Norge 1860, står ikke hvor.Agneta 18/1-40 sillerud. Agneta har en oägta son Daniel f. 11/2-1860. Den 28/10-1870 gifter hun seg med Nils Eriksson f 7/3-38 Silbodal. Han innføres da i husforhøret som Daniel f 1860 sin far, det står da deres oägta son.Maria 30/6-43Nils 4/7-46. I husforhøret 1861-70 står han som feltjägare Klo.Tellingen 1890:Moren Maret bor alene på Höghult. i 1900 finner jeg henne ikke, så trolig er hun da død.Anders er gift og bor i Källeboda og har 8 barn:Om personen Namn: Anders Danielsson Hemförsamling: Silleruds Hemort: Kålleboda Kontrakt: Nordmarks Län: Värmland Födelseår: 1835 Födelseförsamling: Silleruds Yrke: Hemmanseg. Civilstånd: Gift (G)Anders Danielsson, f. 1835 i Silleruds, Hemmanseg. Anna Charlotta Andersd:r, f. 1847 i Silleruds Daniel Kornelius, f. 1874 i Silleruds Maria Elisabet, f. 1876 i Silbodal Vrl. L. Anders, f. 1878 i Silleruds Frida, f. 1880 i Silleruds Sara, f. 1882 i Silleruds Karl, f. 1885 i Silleruds Torsten, f. 1888 i SillerudsAgneta, bor på Sanda sammen med sin mann Nils. De bor alene. Deres oägta son Daniel emigrerte til Norra Amerika i 1888:Post 822438Danielsson, Daniel Ägarson (man)f. 11/12 1860 i Sillerud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 25/5 1888 från Sanda, Sillerud, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0771888028 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 514Emibas emigrationsakt: Sillerud S 1888 028Tilbake til foreldrene her.Daniel Engelbrektsson ble født i Honungsstaka, Sillerud 7/5-1795. Foreldre: Engelbrekt Ersson og Annika Andersdotter.I flg husforhør 1793-1800 var fam slik:Engelbrekt Ersson f 1761Annika Andersdotter 1760Barna: Nils 1789Karin 1786Daniel 1798.Moren Maret Nilsdotter, ble født i Barlingehult, Silbodal den 5/6-1813. Foreldre: Nils mattsson og Maria Olsdotter.I flg husforhøret 1810-1815 var fam. slik:Bonden Nils Mattsson 1781 Glafva. Han dør i 1814hustru Maria Olsdotter 1780 SilbodalBarna: Anna 1810 SilbodalBritta 1811 Silbodal. Hun dør i løpet av dette husforhøret.Maret 1813 Silbodal.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Marte Sjøblom - 2767Jeg finner forsåvidt de samme tingene som du skriver. Så skriver du at : etter dette er jeg helt tom.Jeg tyder deg da dithen at du er interessert i tiden etter at han kom til Norge ? Har jeg forstått deg rett ?I såfall er det vel bedre å lage et eget spørsmål om dette, slik at flere kan trå til ?Om jeg har misforstått deg og det er eldre info i Sverige enn det du har du er interessert i, så er det jo noe annet. Da kan jeg gjerne se hva jeg finner. Gi meg i såfall gjerne et hint om det da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Anne Lene!Kan du hjelpe meg med en ting? Jeg har selv abb på Arkiv Digital da jeg stort sett forsker i Värmland, men nå har jeg en som har 'stukket av' fra mitt område - til Gävleborg... Kan du hjelpe?Han heter Anders Jonsson (mulig han tar navnet Berg) f. 22. september 1856 i Eda, Värmland. Flytter til Hudiksvall, Tuna i Geflevad (Gävleborg) i juni 1882 eller november 1883.Lurer på hvor det blir av ham. Genline har jeg ikke tilgang til dessverre, for jeg tror kanskje man kan gjøre oppslag i Gävleborg der. Er det mulig for deg å se om du kan finne ham - evnt hvor han blir av - eller hva det blir med ham etterhvert?Tusen takk! Ingjerd, Askim :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest August Ringmann

Jeg er barnebarn av August Edvin Eliassen, høvleriarb. Født i Halden 26. sept. 1863. Han var sønn av tømmermann Elias Ringmann Johanson (fra Tøftdal i Sverige), død i Halden 1. okt. 1871. Moren var Kristina Nilsdatter (f. ant. 1822 i Tøftdal), død 24. nov. 1904 i Halden.Ovenstående opplysninger er hentet fra Edvin Haug: ”800 Haldenprofiler”, med unntak for dødstidspunkt, som er funnet i kirkebøker fra Halden.Jeg finner ikke giftermålet for Elias og Kristina i Halden kirkebok i årene før 1855. Ekteparet fikk 4 barn så vidt jeg kjenner til: Carl Johan Eliassen f. i Halden 10. mars 1855, Nils Eliassen, ukjent fødselstidspunkt (finner ham ikke i kirkebøkene for Halden), Olaf Marinius Eliassen f. i Halden 30. april 1861 og August Edvin Eliassen f. i Halden 26. september 1863.Jeg lurer på om mine manglende data om disse personene er å finne i svenske kilder? Men disse har jeg dessverre ikke tilgang til. Derfor spør jeg om det er noen som har muligheter til å kikke nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lene!Jeg har en ane (Anders Bengtsson) som er født ca. 1645 i Dalsland. Når han dør i Arvika 23 mars 1728 sies det at han er født i Stegen i Frändefors. Jeg klarer ikke å finne et gårdsnavn ligner på dette i Frändefors. Har du noen kreative forslag? (Har funnet Stigen i Färgelanda.... kanskje det er rett??? ) Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Anne Lene og Godt Nytt År. Jeg trenger hjelp til vedr. Johannes Anderson og Katrine Jonasdotter som giftet seg i Onsø på Elingaard i 1872Lenke (no. 30)Som du ser er begge innvandret fra Sverige og de finnes også i listen over innvandrede svensker til Østfold. Trenger å vite mer om dem og deres aner. Håper du klarer denne oppe i alt det andre. Bjørn Angeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingjerd Van Bruggen – 2770Jeg har så langt ikke funnet flytingen til Hudiksvall, Tune, Gävleborg. Jeg finner han født på den dato du sier, på N. Fjäll i Eda. Han bor hjemme frem til husforhøret 1866-1870, da står det at han i 1870 var i Norge. Hav må jo da ha kommet tilbake fra Norge, men når vet jeg ikke.Om han så flytter til Hudiksvall, Tuna, Gävleborg ca 1882-1883, så kan han ikke ha vært der så veldig lenge.Jeg finner han nemlig på emibas, der det fremkommer at han i 1888 flytter til Amerika.Post 49195Jonsson Berg, Anders Arbetare (ogift man)f. 22/9 1856 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/12 1888 från Järpen, Undersåker, Jämtlands län (Jämtland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 418Emibas emigrationsakt: Undersåker Z 1888 019Som du ser var han da ugift mann( og han reiste alene).Husforhøret som det her henvises til er for Undersåker i Jämtland 1886-1894 side 418. Her står det at han kom fra ____? Tuna 2/8-1888, så der har han jo ikke vært så lenge. Han var i dette husforhøre t Han var da arbeider på plassen Järpen.Så om han ble gift, fikk barn osv, er da tydeligvis i Amerika du må lete etter svar.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn Angeland – 2773Johannes finner jeg født i Ödskølt den 6/1-1847 døpt 7/1. Han var uægte født og foreldrene var: pigan Cajsa Eriksdotter på Fagersand og Andreas Nilsson (på Vången ?)I husforhør 1846-1850 side 180 Fagersand i ödskölt finner jeg :Inh.piga Caisa Eriksdotter f 1804 Ertm ( ertemark ?)Oäd Ana Maja Andersdotter f 1830 ØdskøltOäs Elias Andersson 25/3-34 ØdskøltOäs Johannes 6/1-1847 Ødskølt.I 1857 flytter moren og Johannes til Orsbyn. Ana Maja flytter samme år til Dals-ed og Elias samme år til plassen Aneliden i ødskølt. Der dør han den 7/3-53.Når det gjelder Johannes så flytter han til Tingvoll i Dals-ed den 15/11-64. Der skrives han som dräng, ej i tjeneste. Dette oppholdet ble ikke langvarig, han flyttet tilbake til Ødskølt igjen i 65. Etter det har jeg ikke sett han, før han flyttet til Norge. Hans far har vi jo navnet på. Jeg kan ikke se at Johannes sin far og mor har bodd sammen noen gang.Når det gjelder faren Andreas Nilsson. Så finner jeg en på Vången i Ødskølt med det navnet født i 1782. Den andreas nilsson er gift og har 4 barn. Om dette er Johannes sin far, så er det vel derfor han aldri bodde sammen med Caisa. Han var jo gift. Men, jeg er usikker, for det står ikke noe notat om at han er far til en oägte født sønn.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.