Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jon Torp – 2772Her vet jeg ikke om jeg har så mye forslag. Jeg har heller ikke funnet noe Stegen eller noe som ligner i Frändefors. Nå skal det sies at husforhørene der starter først i 1778. I mellom ca 1645 og 1778 ligger det lang tid, og mye kan jo ha skjedd med bosteder på den tiden. Om vi nå skulle anta at han i alle fall er født i Frändefors uavhengig av hvilken plass, så starter f.bøker der i 1750 og dermed får jeg ikke sjekket opp det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

August Ringmann - 2771Så langt, har jeg ikke funnet noe til deg enda. Jeg ser litt mer og kommer tilbake til det senere i kveld eller i løpet av morgendagen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Mange takk Anne Lene. Dette var bra. Imidlertid ønsker jeg også å vite mer om Catrine Jonasdotter også, dersom det er mulig. Hun kommer jo fra Rølanda og var 22 år da hun kom hit i 1866. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Anne Lene: I ditt svar i 2775 skriver du at far til Johannes er Andreas Nilsson. I lysningen i Norge står faren ved navn Anders Svensen.? Kan du ha lest feil eller kan Johannes ha oppgitt feil navn ved bryllupet i Norge? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn AngelandFørst ditt innlegg 2778. Jeg måtte bare ta det i 2 etapper, jeg holder på med Catrine Jonasdotter og kommer tilbake til det, men vet ikke helt om det blir i kveld.Ditt innlegg 2779. Her har jeg gjort en blemme. Fint du stilte spørsmål ved dette. Dette er min feil. Når jeg nå går tilbake til f.boken ser jeg at jeg har feiltolket innføringen. Far er ikke innført ved fødselen. Andreas Nilsson er ikke far men fadder. Det jeg har skrevet om mor er fortsatt rett men, se bort fra det jeg har skrevet om far. Her klusset det seg til for meg. Beklager feilen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk for rask respons Anne Lene. Du har ingen ting å beklage, tvert imort. Med all den informasjonen du håndterer er det ikke rart at en 'blingser' en gang i mellom, som vi alle gjør. Du skal derimot ha STOR TAKK. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei og godt nytt år. Lurte på om du kunne hjelpe meg med familien til denne karen? Hans foreldre er Jakob Johannesson f 1836 i Holm og Lena S. andersdotter f 1832 hvem er deres foreldre. Så lurer jeg på hvem Johannes ine søsken var? Har Karl, Anna og Anders. Er det fler? Mvh Hanne Jakobsson, Johannes Manf. 13/12 1869 i Järn, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 3/5 1895 från Ragelbråna, Järn, Älvsborgs län (Dalsland) till Tönsberg, Vestfold fylke, NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Järn P 1895 003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn AngelandForts fra 2775. Nå har jeg funnet Catrine Jonasdotter.Har fulgt fam i husforhør 1846-1850 side 147, 225 og 139, 1851-55 side 144 og 1856-60 side 159. Alle stedsnavn, f.steder osv er i Rölanda om jeg ikke har skrevet noe annet.Fam bodde på plassen Stenungen, i 149 flyttet de til Rostorp bodde der i en kort periode så i 1850 flyttet de til Smedjebön. vet ikke hvor lenge de bodde der, men ihvertfall resten av den tid jeg har fulgt dem, dvs t.o.m 1860. Familien er slik:Soldat nr 953 Jonas Olsson Strid f 2/2-1818. I ca 1850 skrives han som afg soldat, så fra da er han ikke lenger soldat. Jeg står fast på et ord, men forstår at han muligens er lunggesyk. Fra husforhøret 1856-1860 er han kyrkovaktare.hustru Christina Olsdotter f 1811 1 Gesäter. Død i 1858 på Smedjebön.Barna: Maria 19/4-1842Catrina 1/12-1840Anna Kajsa 4/4-1847Johanna Christina 3/10-1849Johannes 12/1-1855.Så har jeg tatt en titt i husforhøret 1866-75, der finnes de på side 375. De bor da på Gillanda. Her bekreftes det at Catrina flytter til Onsø, datoen er 14/6-67.I 1890 tellingen finner jeg Catrines søster Anna Kajsa:Namn: Anna Kajsa Jonasdotter Hemförsamling: Rölanda Hemort: Gillanda Kontrakt: Vestra Dals Län: Älvsborgs Födelseår: 1847 Födelseförsamling: Rölanda Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Peter Jakobsson, f. 1849 i Rölanda, Jordarbet. Anna Kajsa Jonasdotter, f. 1847 i Rölanda Johanna Sofia, f. 1875 i RölandaFant også broren Johannes i 1890 tellingen:Namn: Johannes Sund Jonasson Hemförsamling: Nössemarks Hemort: Sund: Kontrakt: Vestra Dals Län: Älvsborg Födelseår: 1855 Födelseförsamling: Rölanda, Elfsb. l. Yrke: soldat Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F)Johannes Sund Jonasson, f. 1855 i Rölanda, Elfsb. l., soldat Kristina Eriksdotter, f. 1848 i Steneby, Elfsb. l. Anton Karlsson, f. 1872 i Steneby, Elfsb. l. Anna Kajsa Johannesdotter, f. 1875 i Steneby, Elfsb. l. Karl Fredrik Johannesson, f. 1878 i Steneby, Elfsb. l. August Alfred Johannesson, f. 1880 i N:mk Hilda Vilhelmina Johannesson, f. 1883 i N:mk Johan Ludvig Johannesson, f. 1886 i N:mk Klara Johannesson, f. 1888 i N:mkAnna Kajsa som jeg fant i 11890 fant jeg også i 1900. Da var hun enke og alene, bodde på samme plass.Broren Johannes fant jeg også i 1900 på samme plass, lik info, men nå hadde de ytterligere et barn: Otto Torvald f 1891 i Nössemark.Deres søsken Maria og Johanna Christina har jeg ikke funnet i tellingene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne - 2782Riktig godt nytt år til deg også, og takk for alt hyggelig samarbeide i året som har gått.Når det gjelder den fam du lurer på så har jeg funnet dem i husfohør 1891-1895 på Ragelbråna i Järn side 159:Torpare Jakob Vilhelm Johannesson f 25/1-1836 Holmhustru Lena Stina Andersdotter 10/12-1832 Holm. Gifte 15/6-1866.Barna: Anna Lovisa 10/12-66 Jern. Hun har en oägta dotter Valborg Lovisa f 28/7-93 i Borre socken i Norge. Kom fra Borre og hjem til foreldrene 28/6-94, Valborg Lovisa har dåpsattest fra Borre. Om denne datteren Valborg Lovisa står flg anm: oägta dotter til pigan Anna Lovisa Jakobs. og ungk ________? Edvard Syvertsson f. på Rön/Rör 28/7-93 døpt 6/8 samme år. Du vil finne Anna Lovisa på emibas, at hun igjen flyttet til Norge, men det står ikke hvor, datteren Valborg er ikke med i oppføringen så vidt jeg kan se, men hun kan jo ha vært med allikevel.Johannes 18/12-69 Jern. Han var fraværende ved husforhør 1890-94, var da i Norge. Flytting 3/5-95 til Tønsberg. Han var nok så en tur hjemme igjen, for den 24/7-95 melder han igjen flytting til Tønsberg.Anders Magnus, feltjegare 26/3-72 JernKarl Vilhelm 22/10-78 Jern.Jeg finner Jakob og Lena i 1900 tellingen på samme plass. Da har de barna Anders Magnus og Karl vilhelm hjemme hos seg.Så til foreldrene: Jacob Vilhelm Johanness. er født 25/1-36 døpt 26/1 i Holm, av foreldrene Johannes jacobsson og Maja Lisa persdotter.Finner dem i husforhør 1834-1839 side 41 Mellerud:Johannes Jacobsson f 1809hustru Maja Lisa Persdotter 1806Begge var sjuka.Barn: E... Fredrik 14/1-27Maja Cajsa 24/1-29Eva Lovisa 3/10-31Augsusta 13/2-33Jacob Vilhelm 25/1-31Jan Magnus 19/9-38Alle barna født i Holm.Så til lena Stina Andersdotter , hun er f. 10/12-34, døpt den 16 i Holm av foreldrene: Klockaren Anders Olofsson og Katarina Ingevaldsdotter i Täppan.Finner dem i husforhør 1828-1833 side 53 Täppan:Klockare Anders Olofsson 1804 HolmCathrina Ingevaldsdotter 1806 HolmBarna: Eva Cajsa 1/4-27 ÖrCarl Johan 17/4-30 HolmLena Stina 10/12-32Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Anne Lene. Enten har du jobbet i natt eller så er du oppe grytidlig. Uansett, Tusen takk for flott informasjon om Catrine Jonasdotter og hennes familie. Ha en fantastisk dag i dette flotte vinterværet. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

August Ringman - 2771Dette tok litt tid, og jeg har nok desverre ikke all verdens til deg. Dårlige kirkebøker og husforhør må nok få noe av skylden, de er slett ikke gode å lese. Så var det jo ikke all verdens info som var kjent, og dermed litt leting.Elias Ringman har jeg funnet født i Töftedal 14/4-1825 døpt 16/4. Foreldrene: Johan Ringman og Cajsa Eriksdotter på Loviseholm.Har funnet familien i husforhør 1827-33 side 25 Hajom og 1834-40 side 56 samme plass. Så de må jo ha flyttet fra Loviseholm.Joh. Olsson Ringman 1792 Håbolhustru Cajsa Eriksdotter 1798 EdBarna: Elias 1825Cathrina 1828Johanna 1832Sophia 1835Joh. Magnus 1839Barna er født i Töftedal. Familien var utfattig. I husforhøret 1834-1840 flytter de til en plass jeg ikke klarer å tyde navnet på.Et av barna her Katrina finner jeg i 1890 tellingen:Om personen Namn: Katrina Ringman Hemförsamling: Dals-Eds Hemort: Knipan Kontrakt: Vestra Dals Län: Älvsborgs Födelseår: 1828 Födelseförsamling: Töftedal, Elfsborgsl. Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Johannes Pettersson, f. 1828 i Dals-Eds, Torpare Katrina Ringman, f. 1828 i Töftedal, Elfsborgsl. Anders Magnus, f. 1867 i Dals-EdsKristina Nilsdotter som du også lurte på har jeg enda ikke lykkes å finne født i Töftedal.Kanskje noen har noe å tillegge ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

God fortsättning Anne Lene!Hoppas du haft en fin jul- och nyårshelg. Jag tog en titt på Hajom s 56 som du nämner i inlägg 2787 och och där står att familjen flyttar till pag.94 som är Lundby Hålan(?) och på den sidan i anmärkningen till höger står:Har ej Bibel. Utfattig. Vistas i Mörkhultet under Hajom. Vistats på Töftesäter 39 & 40.Mörkhultet finns på s 60 i samma hfl - dom är inte skrivna där och jag ser ingen koppling till personerna som bor där. Töftesäter börjar på s 133 och inte heller här ser jag någon med namnet Ringman. Men dom kan ju vistats hos någon släkting som det är svårt att veta namnet på nu. Det krävs ju mer omfattande forskning om familjen innan man kan se ev. släktskap. Återigen är jag imponerad över hur mycket du på kort tid har fått fram ur dom här gamla böckerna. Det är verkligen en bra grund för den som ska fortsätta leta sina anor i Sverige.Kristina Nilsdotter hittar jag inte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Anne LeneLurer på om du kan hjelpe meg med å finne ut hvor i Sverige min oldefar kom fra.Hans navn var Johan Aron Andersen(Andreassen)Han var f. i 1842. I hans 1.ekt. står hans far oppført som Andreas Johansen. Da Johan gifter seg første gang den 30.10.1874 er han 32 1/2 år.I hans 2.ekt. forstår jeg det slik at han ble konf. i 1857. Der står hans far som gårdeier Andreas Johansen.I begge ekt.skrives han som Johan Andersen,men da hans eldste datter gifter seg er han oppført som Johan Aron Andersen Dette er jo ikke mye å gå på all den tid jeg ikke vet hvor i Sverige han kom fra.Og det er vel ikke akkurat det letteste navnet heller.Vennlig hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitte Akerhaugen

Hei! Jeg leter etter en Leopold Benjamin Levin, født ant. 1858, død i København 1905. Han fikk en sønn utenfor ekteskap i 1889, denne sønnen ble født i København og fikk navnet Kai Jensen. Moren het Thora Emilie Jensen, 20 år da sønnen ble født. Leopold Benjamin var gift, hustruen var psykisk syk. Jeg vet ikke om de ble skilt eller om hun døde, men jeg vet at Leopold og Thora Emilie senere ble gift og fikk to sønner til, Poul og Bror, disse ble muligens født i Sverige. Leopold og Thora Emilie bodde sammen på Klarabergsgatan i Stockholm den første tiden, jeg vet ikke om de ble gift mens de bodde der. Vet heller ikke når de flyttet dit, men gjetter på 1887 eller kort etter. Mitt håp er at det går an å finne ut noe mer om Leopold Benjamin (og forsåvidt også Thora Emilie) med utgangspunkt i bostedet i Stockholm. Jeg vet at Leopold Benjamin var jøde, men antar de ble gift enten borgerlig eller i en kristen kirke - men vet altså ikke hvor eller når. Vet heller ikke om Leopold var svensk eller dansk av fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla/August RingmanRiktig godt nytt år til deg og Ulla, og takk for alt vi har samarbeidet om i året som gikk.Det var vanskelig lesbare sider her ja, sånn er det jo noen ganger. Så tusen takk for at også du har sett etter. Kanskje vanskelig å komme videre her.Et forslag til August Ringman. Om du tar for deg listen over innflyttede til Halden, og finner ut når Elias Ringman og Kristina Nilsdatter kom, og ikke minst hvor de kom flyttende fra. Da er det mulig vi kan ta utgangspunkt i det og gå bakover.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Frøydis Sørensen-2790Et spørsmål. Jeg tolker dette til at Johan Aron Andersen giftet seg her i Norge, stemmer det ? Hvor var det ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Anne Lene! Tusen takk for hjelpen. Dette med Hudiksvall og Gävleborg er kun et notat i HF, kanskje han aldri dro dit, og er derfor ikke å finne der. Han kom kanskje ikke lenger enn til Jämtland... Har hørt at han reiste til Amerika ja, men ville bare ha dette bekreftet fra sikrere kilder enn den muntlige overføring. Igjen, tusen tusen takk for hjelpen! Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Anne LeneDet stemmer at han giftet seg i Norge.1 ekt. i Andebu og 2 ekt. 17.4.1892 i Hedrum begge i VestfoldFrøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

2774 Anne Lene/IngjerdSer att det står Järpen och det är mina 'hemtrakter' så jag måste ju ta en titt.I Hälsingtuna flyttningslängd hos SVAR ser jag att Anders Jonsson Berg utflyttar till Undersåker 16/4 1888, från Åvik. Kommer till Järpen, Undersåker 2 augusti och han var alltså bara några månader i Jämtland innan han fortsatte till Amerika.Han finns på sidan 602 Åvik och kom ifrån Eda 23/11 1883. (Hälsingtuna A1:16 1881-1890)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei! Åbo Henrik Wallin f. 1791,Kila,Värmlandgift 23.2-1840, Gilbergä,VärmlandMaria Jonsdotter f.1787, långsrud,VärmlandØnsker hele fødselsdato og eventulet hvor og når de døde.De fikk barna:Karl Fredrik f.23.10-1840Selma Marie f. 2.1-1841Johan f. 28.2-1846Charlotte f. 21.1-1849- 27.10-1889,OsloAugust f. 14.5-1852- 6.12-1909,OsloElsa f. 23.9-1856- Oslo?Vet ikke om Åbo og Maria utvandret til Oslo,men ser at flere av barna gjorde det.Har familien til Karl Fredrik, som jeg finner igjen på 1900 tellingen,men da er Karl Fredrik død.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Frøydis Sørensen - 2789Med såpass få kjente opplysninger, så blir det jo mye gjetting her og vanskelig å være sikker, i alle fall i første omgang.Om vi nå antar at f.året 1842 er korrekt, så finnes det på cd'n emibas (emigranter fra sverige) kun en person som kan være aktuell. Han emigrerte fra Torrskog og til Fr. Hald i okt 1870. Da må man lete etter hans evt flytting til Vestfold 1870-1874, for å kunne være sikrere på at han er rett person.Jeg har slått opp i f.boken for Torrskog og foreldrene hans er: Andreas Johansson og Cajsa Andersdotter i Stommen. Så fars navn stemmer med det du opplyser.Her fra emibas:Post 573859Andreasson, Johan Aron Dräng (ogift man)f. 23/6 1842 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 28/10 1870 från Stommen, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Fredrikshald, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 362Emibas emigrationsakt: Torrskog P 1870 038Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche Waler - 2797Er du sikker på foreldreinformasjonen du har her ? Jeg finner det som helt klart må være den familie du søker, men foreldrene har altså andre navn og f.år.Johannes Wallin 3/1-1814 Långserud, død 3/3-1859 Gilbergahustru Maria Nilsdotter 19/9-1812 GilbergaBarna: Carl Fredrik 23/10-1840 GilbergaCharlotta 7/5-43Johan 23/2-46 GlafvaCharlotta 21/1-49 Glafva. Til Oslo 19/4-1872August 14/5-52 Gilberga. Til oslo 4/9-1875Elsa 22/9-1856 Gilberga. Til oslo 29/11-1873Noen avndre barn her som reiste til Oslo har jeg ikke funnet. Datteren du nevner Selma Marie 2/1-41 har jeg ikke funnet.Familien flyttet litt. I Gilberga bodde de på Gålsvik ca 1936-1844. Så flyttet de til Glafva der 2 av barna deres ble født. I Glafva var de fra 1844-1849. Tilbake til Gålsvik i Gilberga i 49, så flyttet de til plasser i Gilberga: Närbyn i 54, Gilberga Qvarn i 55, Mölnerud i 55. Husforhøret 1856-1860 er det siste jeg har sett i og da bodde de på Mölnerud.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.