Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Bø

Skulle gjerne funne ut litt om min tippoldefar som var omskreven som ein 'reisende handelskarl'. Han var Hans Hansson Forsberg, født i Sverige i 1837. Muligens kom han fra Orsa. Mi eldste tante overtok garden etter son hans, Hans Hagerup Hansson Forsberg, født i Sørreisa i 1879 og denne garden heiter den dag i dag Orsa. Eg finn ikkje noko anna naturleg forklaring på kvifor ein gard i Sørreisa i Troms ber navnet Orsa enn at kanskje gamle Hans kom frå Orsa i Sverige. Etter det eg er blitt fortalt i barndomen, måtte gamle Hans flykta frå Sverige etter å ha seld ein 'vidundermixture' som folk vart svært sjuke av og nokon døydde og etter det folk sa. Både Kronofogeden og sivilistar jakta på han. Men om dette er sant veit eg ikkje, men hadde vore spanande å finna ut om so er tilfelle og ellers det som måtte finnast om han.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

2790 - Anne Lene/Birgitte AkerhaugenHar sökt i Stockholms Stadsarkiv - Rotemansarkivet, som täcker 1878-1926. Där finns något hundratal med namnet Levin men ingen träff på Leopold Benjamin med familj. Sök gärna själv där, jag kan ha missat.Klarabergsgatan ligger i Klara församling har jag för mig. Ska titta vad som finns i SVAR. I Folkräkningen 1900 får jag ingen träff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jostein Bø - 2801Ikke helt enkelt dette. Det er mange i Orsa i 1837 som er døpt Hans, og noen av dem har en Hans som far, men navnet Forsberg fremkommer ikke, så vidt jeg kan se, og da blir det vanskelig å peile ut noen bestemt.Han du søker reiser jo til Norge før noen folketelling jeg kunne ha funnet han i. Har heller ikke funnet noen på emibas som jeg tror det kan være.Kunne du forsøkt å finne han innflyttet til Norge. Se om du kan finne når han kom og hvor han da kom fra ? Da kan muligheten være større.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitte Akerhaugen

Anne Lene (2799) og Ulla (2802)Jeg har lett ganske mye i Danmark, ettersom resten av slekten holder til der, i danske kildene har jeg ikke klart å finne Leopold Benjamin noe sted.Det kompliserer nok saken litt at sønnen Kai Jensen (fikk senere også Levin som etternavn) ble født på Den Kgl Fødselsstiftelse (der ugifte kvinner kunne komme og føde uten at deres eller barnefarens navn ble oppgitt i fødselsregisteret). De eneste opplysningene jeg har om foreldrene, har jeg fra notater etter min mormors bror, og jeg vet ikke hvor pålitelige de er, selv om det jeg har kunnet sjekke ser nokså riktig ut.Familien Levin/Jensen flyttet til København etter at de hadde bodd på Klarabergsgatan, de bodde visstnok på Blegdamsvej da Leopold Levin døde i 1905, men jeg har ikke klart å finne dem i FT for området.Det jeg har å holde meg til, er altså opplysningen om at de bodde på Klarabergsgatan 'de første årene' (1887?-?) og at Kais to brødre Bror og Hugo mest sannsynlig er født i Sverige - og det er jo ikke så mye.Jeg har forsøkt å finne frem i de svenske kildene, og kommer også til å fortsette med det, men det har vært litt vanskelig å finne ut hva som ligger hvor, og så oppfatter jeg at det er mye som er betaltjenester? Ligger det f.eks noen folketellinger åpent tilgjengelig noe sted?Mvh (og stor takk for assistansen!)Birgitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad (2804):Jeg retter meg selv: Kai Jensen Levins to brødre het Bror og POUL - Hugo var Kai JLs sønn (den jeg har notatene fra)Birgitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Birgitte AkkerhaugenIkke helt enkelt nei. Har du forsøkt mulighetene i Danmark, uten funn, så blir det jo ikke enklere da heller.Om du ønsker å finne noe selv i de svenske kildene, så er det som du sier. Mye er betalingstjenester, selv om spredte ting ligger fritt tilgjengelig også. Bl.a deler av folketellinger, men i farten tror jeg ikke det er noe telling tilgjengelig for Stockholm.Du har lett mye tydeligvis, og uten å finne noe. Da tor jeg nok at jeg ville anbefale deg å tegne et abbonnement for å komme noen vei i Sverige. Folketellinger finner du på Svar [url="http://www.svar.ra.se/>http://www.svar.ra.se/ Der finner du også kirkebøker/husforhør og mye annet. Kirkebøker finner du også på Genline http://genline.se/ og på Arkiv Digital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Tusen takk skal du ha Anne LeneDet så jo lovende ut dette her.Jeg har prøvd å finne Johan innflyttet til Andebu,men har så langt ikke funnet ham.Jeg får prøve å lete videre, og igjen tusen takk.Hilsen Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Til Frøydis Sørensen. Fra boka om Torrskog:Drängen Johan Aron Andreasson f 1842 dro från Stommen i Torrskog til Fredrikshald i 1870. Han hadde arbeidsattest for hvalfangst i Norge.Hans far Andreas Johansson var eier av en mindre del (7/96) i Stommen, Torrskog. Han bodde og drev sine eiendeler der. Andreas var født 1797 og var sønn til Johan Segolson og Catharina Olsdotter i Ängebo, Torrskog. Andreas giftet seg 1832 med Cajsa Andersdotter født 1809. Hennes foreldre var klokkeren Anders Arfvidsson og Greta Asmundsdatter i Stommen.Andreas og Cajsa fikk barna: Maria Lisa 1833, Katrina 1834, Beata 1840, Johan Aron 1842, Clara Sophia 1845, Stina Greta 1847 og Carolina 1849. Andreas Johansson døde 1869.Det er mulig å lete seg frem lenger bakover i dine aner i denne boka om Torrskog. Boka (utgitt 1996) kan sikkert fjernlånes fra Norge.Noen ganger kan det være lurt og også legge ut spørsmål 'åpent' på DA. Vi fra grensestrøka Østfold/Dalsland/Bohuslän følger med der, og kan sikkert også ofte hjelpe. Omtrent alle fra nedre Østfold har aner i disse områdene:0) Men det er ikke hver dag en går inn på Anne Lenes svenskedebatt, nedlastingstiden begyner å bli lang for oss som ikke har spørsmål å stille.Jeg 'samler' for tiden på Segol'er Og Thol'er fra Torrskog, Rölanda, Dals Ed og Nössemark, derfor fattet jeg interesse her. Anene bakover til Johan Segolsson i Ängbo har jeg fra tidligere, men de står også i denne boka. Hans far var Segol Tholsson f ca 1733 i Ärtemark, moren Anna Kåresdotter fra Nössemark.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Birgitte AkerhaugenNu har jag sökt iFolkräkningen Stockholm Stad 1880, 1890 o 1900 – ingen träffFolkräkningarna 1860, 1870, 1880, 1890, 1900 alla län – ingen träffUtflyttade Klara 1886-87, 1888-89 – ser honom inteUtflyttade rotemansarkivet 1879-1889 – ingen träffscangen - ingen träffAnbytarforum – ingen träff Jag antar att du inte vet vilket nr på Klarabergsgatan familjen bodde, eftersom du inte skrivit det. Eller vad kvarteret heter. Om man har dom uppgifterna kan det vara lättare att leta husförhörsboken. Det kanske inte går att få fram det?Funderar på om det finns någon bouppteckningen efter Leopold Benjamin Levin? Står där möjligen var han var född? Just nu har jag inte fler idéer var man kan leta, tyvärr.Arkiv Digital har mest från södra och västra Sverige skannat nu. Stockholm och övriga landet ska bli klart under 2009 - det är iallafall deras mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Til Liv S.HansenDette var over all forventning,og jeg tror det er denne Johan Aron som er min oldefar. Ser at hans eldste søster het Maria Lisa. Min farmor Johans eldste datter ble døpt Lisa Alvilde. Johan har vi lett etter i flere år,og endelig er han på plass Boka om Torrskog skal jeg prøve å fjernlåne. Hjertlig takk skal du ha Liv for alle opplysningene.Hilsen Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

FOLKETELLINGER 1970Kan noen hjelpe meg med et oppslag i folketelling 1970 for Sverige?Personen jeg er på jakt etter er Anny Andersson, født 19/11 1917 i Åre (Jämtlands län, Jämtland).Da hun døde i 1995 bodde hun i Andvägen 3, 618 35 Kolmården.Hun var gift Andersson og jeg tror hennes mann het Frans Erhard Andersson, som bodde i Skarphagsg 49 I, 603 64 Norrköping i 1970.Han var født 24/9 1907 i Älvsby (Norrbottens län, Norrbotten). Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg med denne?MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Trond - 2812Jeg har desverre ikke den tellingen, men kanskje Ulla eller Hanne ville sjekket dette for deg ? Eller om det kanskje er noen andre som har den ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

HeiDatoen har jeg fra Sveriges dødbok (på CD som en dame har vært så vennlig å hjelpe meg med):19171119-8901Andersson, AnnyAndvägen 3 618 35 KolmårdenDöd 25/2 1995.Folkbokförd (1980) i Krokek, Norrköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).Född 19/11 1917 i Åre (Jämtlands län, Jämtland).Änka (7/4 1976).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Birgitte Fant denne familien, har de noe med hverandre å gjøre med dine???Levin, Hugo Julius Handlande (gift man)f. 13/1 1870 i Fåborg, DanmarkUtvandrad 24/3 1921 från 13 Rote 122, Göteborgs Vasa, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 13Emibas emigrationsakt: Göteborgs Vasa O 1921 025Onormerade namnformer: Levin, Leopold Benjamin Yngling (ogift man)f. 20/8 1907 i Göteborgs Mosaiska, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Utvandrad 24/3 1921 från 13 Rote 122, Göteborgs Vasa, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 13Emibas emigrationsakt: Göteborgs Vasa O 1921 029Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Göteborg Mosaiska Håkansson Levin, Anna Rut Margareta Hustru (gift kvinna)f. 13/7 1876 i Köpenhamn amt, DanmarkLevin, Bertil Martin Yngling (ogift man)f. 6/12 1903 i Göteborgs Mosaiska, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Levin, Inga Lisa Flicka (ogift kvinna)f. 5/8 1906 i Göteborgs Mosaiska, Göteborgs och Bohus län (VästergötlandLevin, Erik Herbert Yngling (ogift man)f. 21/10 1912 i Göteborgs Mosaiska, Göteborgs och Bohus län (VästergötlandMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Anne Lene! Takk for svar.Ser jeg har skrevet feil spørsmål. Jeg mente å spørre etter foreldrene til JohannesÅbo Henrik wallin f. nov. 1791 og Maria Jonsdotter f, mai 1787,Långsrud,VärmlandNår døde de?De hadde barna :Johannes 1814-1859Andreas f. 1817-1826Elsa Maria f. 7.9-1821,GilbergaHenrik f. 8.9-1823Anders f. 6.5-1829Ønsker hjelp til å finne ut mer om søsknene til Johannes.Johannes gift med Maria Nilsdtr. sine foreldre:Nils Olsson f. 7.8-1774,Gilberga og Karin Nilsdtr. f. 21.10-1784,Värmlandbarn: Nils f. 5.1-1815- d.12.7-1817Stina f. 27.9-1817,GilbergaBritta f. 1821,GilbergaØnsker flere opplysniger også om disse hvis mulig.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche Waaler - 2818Vil bare si at jeg har ikke glemt deg. Mulig jeg ikke får sett på dette før torsdag. Håper det er ok.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ulla (2810) og Hanne (2817)!Jeg vet ikke om de du har funnet, Hanne, er slektninger i noen retning, men jeg får lete videre ut fra de informasjonene jeg har fått. Det er mulig det ligger noe i Landsarkivet for Sjælland (Fødselsstiftelsens registre ligger der), men foreløpig har jeg ikke fått tak i noen som kan sjekke det for meg. Kan se ut som jeg blir 'nødt' til å reise til København på sommertur - det skal jeg nok klare å få overtalt familien til!Og Ulla (og selvsagt dere andre også!)- takk for innsatsen! Jeg slutter meg til rekken av imponerte og takknemlige 'letere'!Birgitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche WalerNår det gjelder Henrik Wallin og Maja Jonsdotter, så har jeg funnet noe, men ikke deres dødsdato. De fikk et dødfødt barn den 30/7-1845 i Nor.Jeg har så funnet dem i div husfohrør fra 1825-1860. Om bostedene: De bodde først i Mörnersberg i Nor. Flyttet så til Gillberga i 1825 bodde der på Odenstad og Hult. Flyttet så til Kila 1830, finnes der på Kvarntorp u/Strøm frem til de i 1835 flytter til Glafva. Der finnes de på Yttre Rud frem til 1837 der jeg finner dem på Kroktorp u/Fors resten av tiden jeg har fulgt dem. Familien er slik:Henrik Wallin 23/11-91 Kila. Han nevnes som torpare og Åbo.Hustru Maja Jonsdotter 23/5-87 LångserudBarna: Johannes 7/1-1814 LångserudAndreas 28/6-1817 NorHenrik 16/8-1820 Nor, død av brøstsjuka 27/5-23Henrik 8/9-1823 NorElsa Maria 7/9-1826 Elgå Andreas 6/5-29 ElgåBarna flytter ut i tur og orden og til slutt bler Henrik og Maja boende alene i gjen på Kvarntorp.Av deres barn, dvs Johannes søsken, så døde jo Henrik f 1820 som liten. Han er det dermed ikke noe å finne om.Når det gjelder Henrik f 1823, så gifter han seg med Lisa Andersdotter f 2/5-1830 Glava. I husforhøret 1861-1865 bor de på Fors i Glava og har barna: Johan 1/1-58 Glava, Anna Sophia18/2-61 Glava og Maria Cajsa 20/8-63 Glava.I tellingen 1890 er Henrik enke og bor på Glasfors. Her har han 2 barn Anders Gustaf 1870 Glava og Kristina 1872 Glava.Når det gjelder Anders/Andreas Wallin f 6/5-29 finner jeg han i 1890 tellingen på Fors i Glava. Han er da gift med Ingrid Fredriksdtr.f 1827 Elgå. De har sønnen Karl Johan f 1870 glava.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche WalerNår det gjelder Henrik Wallin og Maja Jonsdotter, så har jeg funnet noe, men ikke deres dødsdato. De fikk et dødfødt barn den 30/7-1845 i Nor.Jeg har så funnet dem i div husfohrør fra 1825-1860. Om bostedene: De bodde først i Mörnersberg i Nor. Flyttet så til Gillberga i 1825 bodde der på Odenstad og Hult. Flyttet så til Kila 1830, finnes der på Kvarntorp u/Strøm frem til de i 1835 flytter til Glafva. Der finnes de på Yttre Rud frem til 1837 der jeg finner dem på Kroktorp u/Fors resten av tiden jeg har fulgt dem. Familien er slik:Henrik Wallin 23/11-91 Kila. Han nevnes som torpare og Åbo.Hustru Maja Jonsdotter 23/5-87 LångserudBarna: Johannes 7/1-1814 LångserudAndreas 28/6-1817 NorHenrik 16/8-1820 Nor, død av brøstsjuka 27/5-23Henrik 8/9-1823 NorElsa Maria 7/9-1826 Elgå Andreas 6/5-29 ElgåBarna flytter ut i tur og orden og til slutt bler Henrik og Maja boende alene i gjen på Kvarntorp.Av deres barn, dvs Johannes søsken, så døde jo Henrik f 1820 som liten. Han er det dermed ikke noe å finne om.Når det gjelder Henrik f 1823, så gifter han seg med Lisa Andersdotter f 2/5-1830 Glava. I husforhøret 1861-1865 bor de på Fors i Glava og har barna: Johan 1/1-58 Glava, Anna Sophia18/2-61 Glava og Maria Cajsa 20/8-63 Glava.I tellingen 1890 er Henrik enke og bor på Glasfors. Her har han 2 barn Anders Gustaf 1870 Glava og Kristina 1872 Glava.Når det gjelder Anders/Andreas Wallin f 6/5-29 finner jeg han i 1890 tellingen på Fors i Glava. Han er da gift med Ingrid Fredriksdtr.f 1827 Elgå. De har sønnen Karl Johan f 1870 glava.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche WalerUff, der kom samme innlegg opp 2 ganger.Den andre familien du spurte etter: Nils Olsson og Maria Nilsdotter har jeg ikke glemt. Av praktiske hensyn måtte jeg dele det opp i 2 innlegg. Det kommer litt senere.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Hei, Prøver å hjelpe venn fra Usa med å finne slekt i Sverige ,trenger hjelp til å finne disse karene ; Brødrene jeg leter etter het Olaus Olsson Holla,gift med Stina Lisa Erikson , August Olsson Holla,Hans Olson Holla og Per Olson Holla. Far til disse guttene het Ola Holla.Stedsnavn som er nevnt er Store Moberg og Sorsjøen Hans bodde i Holjes( Høljes),var urmaker og kalte seg Berg til etternavn.Han var gift med Karolina Larsson. Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.