Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Anne Lene. Viser til innlegg 2759,2761,2763 og 2766. Kan det være at det er riktig person du fant i innlegg 2761 i og med at farens navn er den samme? Kanskje det ved vielsen skulle stått stemor isteden for stefar. Mvh Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche WalerSå til den andre familien du søker: Nils olsson og Maria Nilsdotter. Jeg har fulgt familien i noen husforhør, fra 1816-1851. Først på Gålsvik/Gårdsvik i Gillberga. Ca fra 1845 til Galtebol og fra 1848 igjen på Gålsvik. Et funn også i tellingen 1890. Når det gjelder Maria Nilsdotter så kalles hun så og si hele veien for Karin Nilsdotter. Kun en gang eller 2 er hun nevnt som Maria Nilsdotter. En sjekk i f.boken viser at navnet er karin, så derfor er det det navnet jeg bruker nå.Familien er slik, og alle stedsnavn som er nevnt er i Gillberga om jeg ikke har skrevet noe annet:Nils Olsson f 7/8-74. Han var svaksynt. Død 4/3-45.Karin Nilsdotter 21/10-84. Rett etter at hun ble enke flytter Karin og yngstebarnet Britta til Galtebol, i 1848 flytter de tilbake til Gålsvik. Karin dør 3/11-51 på Gålsvik.Barna: Maria 19/4-1912. Utlyst till äktanskap med drengen johannes Wallin 9/6. Jeg tor året kan være 1840. Det er i allefalll i løpet av husforhøret 1836-1841. De bosetter seg på Gålsvik, samme plass som henne foreldre. Johannes sin f.dato har du jo. de fikk i allefall barna: Carl Fredrik 23/10-40 og Charlotta 7/5-45. De flytter til Glava 14/10-1844.Nils 5/1-15. død 14/7-17 gravlagt 28/7: gossebarn Nils Nilsson från Gårdsvik druknad i en källa.Stina 27/9-17. Lysning utfärd for Stina och hem.eg drengen Anders Nilsson från Go_____ i Stafnes 4/9-40. Vigde 26/12-40. I 1900 tellingen er Stina enke. Hun bor på Norra Skasås i Stavnes og har datteren Stina Kajsa Andersdotter f. 1850 Gillberga.Britta 1821. Hun flytter til Stavnes i 1848.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn Kallekleiv 2825Når ca er disse brødrene født ? Ble de boende i sverige eller emigrerte noen av dem ?Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen Anne Lene!Ref til ditt innlegg 2774. På grunnlag av dette, så tok jeg en sjanse og sjekket emigrerte fra Trondheim - det er jo 'like borti høgget...' for Undersåker. Jeg fant faktisk en Anders Berg fra Sverige 32 år reist 12. desember 1888. Det var så mange ting som passet at jeg bare må sjekke dette videre.Han reiser sammen med Kone Brita Berg 26 år, Anders Kjelberg 33 år og hans kone Johanna Kjelberg 22 år. Det at disse er gift, kan jo være for enkelhets skyld pga emigrasjonen, og kanskje ikke, jeg vet ikke... Uansett - kan du se om du finner noen av disse i Emibas?Evnt. kan noen av disse finnes igjen i Undersåker?Tusen takk igjen!Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Tema 2825 Den elste av brødrene er Olaus og jeg tror han er født ca 1866.Mener Per var den som emigrerte til Usa. Eller har jeg skrevet e epost til han i usa som ville ha hjelp,kansje han vet noe mer .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Tema 2825 Per ble gift med en dame fra Trysil,hun het Andersen til etternavn.Per emigrerte til Usa med sin kone.Hans døde i Høljes, hadde en datter som het Karen Asta Hildeborg Berg og hun døde 1954.Hans og konen Karolina Larsson og datteren skal være gravlagt i Høljes. Olaus og August ble boende i Sverige. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Frøydis Blyverket 2826Tja, jeg vet jo ikke helt. Kan jo ikke si sikkert at det var rett person jeg fant i innlegg 2761. Usikkerheten var jo der allerede da.Nå har jeg forsøkt å følge den Lars som ble født i 1811, men så stopper det opp for meg. Han bor hjemme frem til han i 1828 flytter til Blomskog. Desverre har jeg ikke tilgang på lister over utflyttede fra Trankil/Innflyttede til Blomskog for året 1828, så dermed vet jeg ikke noe om hvor i Blomskog han flyttet eller hvor lenge han ble der.Har sett grovt gjennom Blomskogsboken, men desverre var han ikke der. Om det skyldes at jeg har oversett han i farten eller andre årsaker vet jeg ikke. Kanskje han ikke bodde der så lenge, og at han dermed ikke kom med i boken. Kunne du tenke deg å selv sjekke i boken, så send meg en mail.Du kunne jo sikkert kontaktet hembygdsforeningen i Blomskog. Kanskje de sitter på flyttelister for 1828 og kan si noe mer om hva som skjedde med han. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn Kallekleiv 2831Det er svært lite kjente sikre opplysninger her. Jeg tror jeg skal få bruke noen dager på dette, og ta det litt i ledige stunder. Så får vi se om det lar seg gjøre å finne noe. Om du skulle få mer informasjon så hadde det vært fint.Jeg kommer tilbake til dette.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Hei,kjempeflott at du vil prøve,dukker det opp noen nye opplysninger fra Usa skal du få dem så fort som mulig .Takk fra Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Anne Lene - Står fast i søk på foreldre til Jon Olsson Ferm,født 11 02 1763 Blomskog Värmland,han døde 10 05 1825 i Ranebo Lur.Han var gift med Ingeborg Andersdotter,født 12 02 1760 Naverstad.De giftet seg ca 1784,og hadde følgende barn:Anders 1785-Jacob 1793-Christen 1796-Anna 1804,alle trolig født Jonsbo Naverstad.Jon er nevnt som korporal,så Ferm er vel hans soldatnavn.Takknemlig for hjelp.Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Hei Anne Lene. Nye opplysninger fra Usa sier at de nå tror disse brødrene er født i Norge og at iallefall Hans Berg senere flyttet til Sverige.Så jeg tror vi avslutter letingen etter dem i Sverige inntil videre ,så skal jeg lete etter dem i Norge.Håper du ikke har lagt ned for mye tid på dette .Beklager ,med hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Anne Lene!Enda en gang tusen takk for hjelpen! Sikkert ikke en lett jobb å lete i gamle kanskje utydelige bøker. Så takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe meg.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingjerd Van Bruggen 2829Ja, jeg forstår at du synes det er likheter her og at du vil sjekke det ut. For det låter ikke usannsynlig dette her.Desverre så finner jeg ingen av de du nevner i innlegg 2829 på Emibas, heller ikke i 1880 tellingen.Så da ser det ut som jeg ikke kan stadfeste ting du lurer på, desverre.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn Kallekleiv 2836Hadde faktisk tenkt å spørre deg om det var noe Norsk her, for ut fra navnene, så hørtes det litt norsk ut, både person og stedsnavn.Jeg har sett litt, men hittil ikke funnet noe. Så jeg er enig med deg. Let i NOrge og se hva som finnes der. Kom gjerne tilbake her om det skulle fremkomme noe å gå på.Lykke til.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Karl Johnny Sommer 2835I første omgang var ikke dette helt enkelt. Fødelsesboken for Blomskog på den tiden er ikke god å lese. For noen år siden ble Blomskogsboken gitt ut. Jeg vet at den om man kan si det på en måte er et godt supplement/erstatning for alle de elendige kirkebøkene som Blomskog har. Og, all honnør til forfatterne, for såpass dekkende er boken at den faktisk kan fungere som en god supplement/erstatning. Boken tar for seg plass for plass, alfabetisk.Jeg har sett igjennom boken for å se om jeg kan finne Jon Olsson Ferm, men jeg skal ta en titt til.Om jeg går til Naverstad og husforhør der, så finner jeg noe info om Jon Ferm og hustru/barn, men de avviker litt fra den info du har. Bl.a også når det gjelder Jon Ferms f.år, og derfor skal jeg se i boken igjen tenkte jeg.Jeg har sett i husforhør 1792-1815 for Naverstad, og den er jamen ikke mye enklere enn Blomskogs kirkebok. Grunnen til at jeg synes den er forvirrende er at den er så mye oppdelt, så jeg vet aldri helt hvor jeg er når det gjelder tid. I allefall er infoen i løpet av 1792-1815 på plassenen Jonsbo og Gillemarken Stom i Naverstad. De første 2 barna er i allefall født på Gillemarken Stom. Familien er slik:Soldat/korporal Jon Ferm f 25/11-1760hustru Ingebor Andersdotter 12/2-1760Barna: Anders 1785 mulig dato er 2/4Olof 6/12-1786Jacob 11/4-1793Christen 26/4-1796Anna 24/1-1804Jeg har lett etter vielsen, i Naverstad, i håpe om å få Jons fars navn, men har ikke funnet den enda.Du finner en del om familien på http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch Du kan jo selv se om du finner noe mer. Der vil du finne det som er fra Naverstad. Blomskog er ikke med der. Kanskje du kan finne vielsen ? Flere øyne er ikke dumt noen ganger.Sjekker Blomskogsboken igjen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ikke denne Jon da????Födelsedatum: 1760-11-26 Kön: M Förnamn: Jon Adress: Jonsbo Faderns titel: Bonde Faderns förnamn: Olof Faderns efternamn: Jonsson Moderns förnamn: Anna Moderns efternamn: Pehrsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Karl Johnny / HanneTakk Hanne, du har helt rett. Han er født i Naverstad, og jeg hadde ikke tenkt så langt som til å sjekke det. Lette etter han som født i Blomskog, så da vet vi jo hvorfor jeg ikke fant han der.Jeg har funnet familien i husforhør 1759-1778 på Jonsbo i Naverstad. Litt forvirrende noe av det, og dette er det første husforhør jeg får sett i, men familien er slik:Olof Jonsson 1717 26/5hustru Anna Persdotter 1730 27/10Barn: Kerstin 1744 8/11Dorta 1751 10/8Anna 1755 21/4Ingjerd 1757 11/12Jon 1760 26/11Anders 1763 13/12, død i nov 1763Per 1767 12/12Når jeg sier at det er litt forvirrende noe av dette, så bygger det bl.a på at mor her kun er 14 år når første barn fødes.Husforhørene er veldig tungvinte å lese for Naverstad på denne tiden. Da ser jeg litt mer på släktdata. Hva jeg kan forstå så er både Olof Jonsson og Anna Persdotter enker når de gifter seg. Derfor regner jeg med at i allefall første barn er fra Olofs tidligere ekteskap.Släktdata viser at Kerstin f 1744 har en Anna Torgersdotter som mor og at det neste barnet Dorta har en Anna Pellesdotter som mor. Pellesdotter kan det være en feilskriving for Pehrsdotter ? Eller kan det være 2 forskjellige ? I allefall barnet nr 3 Anna, har Anna Pehrsdotter som mor.Jeg tror du kan finne mye mer om familien om du bruker tid og søker på släktdata. Hvis du så finner noe som du vil jeg skal forsøke å finne mer om enn det du finner på släktdata, så kom gjerne med spørsmål om det.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Anne Lene Hagen: Jeg søker informasjon (anene) til følgende person:Erik Vilhelm Wolfenstein, født 20 mar 1890 i Aspaas, Jemtland, Sverige (Kilde: Kirkebok for Haugesund/Haugesund, KLOK, 1920-1931, Fødselsdato innført ved vielsen.); død i Sverige. Han er sønn av (tror jeg): Lars Vilhelm Wolfenstein, født 1846 i Frøsø, Jemtland, Sverige (Kilde: Folkräkningen 1890. Jämtlands län, Aspås Annex församling.) og Marit Larsdotter, født 1855 i Aspaas, Jemtland, Sverige (Kilde: Folkräkningen 1890. Jämtlands län, Aspås Annex församling.)Lars Vilhelm Wolfenstein, er sønn av, (tror jeg) Elisabeth Wolfenstein, født 1827 i Frøsø, Jemtland, Sverige (Kilde: Folkräkningen 1890. Jämtlands län, Frösö församling.) og fornavn ukjent på hans far. Elisabeth er i folketellingen innført som 'sersjant-enke'Erik Vilhelm Wolfenstein, ble skilt i Haugesund på midten av 1920 tallet og flyttet tilbake til Sverige (Østersund?) her fikk han en datter med Navn ukjent. Datterens navn er kjent og hun lever og bor i Stokholm.All informasjon om Erik og hans aner i Sverige er av interresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bernt Jenssen 2844Erik vilhelm er født 20/3-90 og døpt 23/3 i Aspås. Foreldre: Lars Vilhelm Volfenstern og Märta larsdotter.Foreldrene hans Fältjegaren Lars Wilhelm Wolfenstein og bondedotter Märta Larsdotter ble viet i Aspås den 26/2-1877. Lysning 11/2.I husforhør 1875-85 side 172 og 1885-95 side 190. Adr: i Socken, Aspås er fam. Slik:Lars Wilhelm Wulfenstein f 24/6-1846 FrösönHustru Marte Larsdotter 6/1-55 AspåsBarn: Charlotta Wilhelmina 9/3-84 AspåsGerda Elisabeth 3/3-86Erik Vilhelm 20/3-90Ved 1890 tellingen er Lars W. Skomaker. I 1900 har de adresse Storgården i Aspås. Opplysninger ellers er da lik de over her.Om jeg går til tellingen 1860 for Kråksta Flo i Frösö, så finner jeg flg:Elis Charlotta Wolfenstein f 23/5-1827 Frösö. Ugift og mor.Barna: Lars Wilhelm Wolfenstein 24/6-46Hilda Wolfenstein 1848 Frösö.Olof Didric Wolfenstein 22/12-50 Frösö.På samme plass finnes en Lars Grefberg f 1785 Frösö, han var pistolsmed. Lurer på om dette kan være Elis Charlotta Wolfensteins far. Grunnen til det er at jeg finner Lars Wilhelm Wolfensteins fødselsinnføring slik:Født 24/6-1846 døpt 13/7 Lars Wilhelm. Foreldre: Sergeanten wid kongl jämtlands hästjägare Corps (?) og dets hustru Elisabeth Charlotta Grefberg.Litt forvirrende, for her har vi jo to motstridende infoer om hans foreldre var gift eller ikke.Så går jeg til Marit/Märte Larsdotter. I flg folketellingen 1860 var hun født 6/1-1855 Aspås i Jämtland. 1860 tellingen viser henne med søsken og foreldre: alle født i Aspås:Bonde Lars Månsson 1807Gertrud Gustafsson 18080 24/9. De bor på plassen Storgården nr 1. Jeg finner dem også på samme plass i 1880 tellingen. Da er det datteren Anna som bor hjemme. I 1890 tellingen finner jeg hverken Lars eller Gertrud. Trolig kan de være døde da.Barna: Lisbeth 1845 8/1. Hun har jeg ikke funnet i tellinger.Agnes 1847 12/3. I 1880 og 1890 tellingen bor hun på Torphammar i Torp, Västernorrlands län. Hun er gift med: Handlande Karl Andersson f 1849 Hovsta, Ørebro län. De har barna: Karl Emil 1879 Torp, Ernst Gunnar 1882 Torp og Lars Uno 1886 Torp. I tillegg er det i 1890 tellingen en: olga Johanna Stafberg f 1880 i S:t Jacob Stockholm. Hun står som barn i familien, men er vel kanskje ikke deres datter ? Usikker.Anna 1850 26/5. Hun bor hjemme hos foreldrene. I 1890 tellingen når jeg ikke finner foreldrene, så bor hun alene og ugift på Storgården no 1. Samme plass som foreldrene bodde på.Ble dette forvirrende. Tar du penn og papir og sorterer så går det kanskje greit ? Det er nok sikkert mer å finne her, avhengig av hvor mye du ønsker å finne om de enkelte. Jeg kan sende deg kopier av folketellinger om du ønsker. I såfall må du sende meg en mail. alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Heisann - Min sønns tipp-oldefar kom over fra Jokkmokk til Lofoten rundt 1860. I forbindelse med ekteskap i Flakstad oppgav han at faren var Lensmand Bergquist. Alle har gått ut fra at dette var en 'tvilsom' opplysning og at han brukte tittelen Lensmand litt 'grepet ut av lufta'.Jeg har sjekket på alle mulige måter og ikke funnet noen Lensmand som het Bergquist i det aktuelle eller i tilstøtende områder i Jokkmokk. Nå er jeg blitt oppmerksom på at Länsman faktisk er et finsk eller evt. samisk navn som er i bruk selv i dag - ihvertfall som etternavn. Da er det logisk å tenke seg at dette også kan ha vært brukt som fornavn - ihvertfall tidligere.Mitt spørsmål er derfor - er det noen som har tilgang til kilder rundt 1840 - 1860 som kan se etter om det har eksistert en med navn Länsman Bergquist i disse områdene på denne tiden. Eller kanskje rettere - om de som har kilder og som leter i disse områdene kan være våkne for dette navnet.Jeg har slitt med denne i snart 10 år :-(Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Stein!Så du sliter fortfarande med denne Sven Petter med matronymet Ingasson. Jag har plockat fram det jag hade kvar av mina anteckningar från när jag letade för några år sedan. Nu har jag sökt igen i Folkräkningarna i Norrbotten 1870 på alla möjliga parametrar och får tyvärr ingen träff på Länsman Bergqvist. Kanske någon annan hittar nåt nytt. Jag håller tummarna. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Nei Ulla - ingenting nytt. Men jeg har jo gjort meg mine tanker. Sven Petter er født i Jokkmokk og ingenting tyder på at hans mor har vært 'ute' av trakten. Dermed er hun blitt med barn her. Det må jo også være en grunn til at han a) tok etternavnet Bergquist og b) at han oppgir Lensmand Bergquist som sin far. Dette må en jo tro har blitt fortalt han av enten moren eller andre slektninger.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Ulla og Stein Dette er bare løse tanker og du har kansje vært igjennom disse, men kan de være fra andre steder i Norrbotten?Hans Petter Bergqvist f 1821 i Øverkalix. Isak Petter Bergqvist f 1827 i Nederluleå. Jacob Bergqvist f 1830 i Nederluleå Johan Fredrik Bergqvist f 1829 Reneå Johannes Bergqvist f 1849 i ReneåRegner med du kansje har prøvd Ulla:) Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.