Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Anne Lene.Sitter her med boken om Torrskog og lurer på følgende.Min oldefar (innlegg 2798) hadde flere søstre som jeg muligens finner utvandret til Norge.Beata Andreasdotter f. 1840 fra Stommen emi. Norge 1856Maria Lisa Andreasdotter f.1833 fra Borgan emi. Norge 1856Clara Sophia Andreasdotter f. 1845 fra Stommen til Berg emi. Norge 1864Stina Greta Andersdotter f.1847 Stommen fra Gulbrandsbyen til Tistedalen emi. 1865.Carolina Andreasdotter f. 1849 fra Borgan til Berg i 1869.Kan du si noe om disse jentene var søstre til Johan Aron ?Foreldre :Andreas Johansson og Cajsa Andersdotter StommenHilsen Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

SteinI Folkräkningen 1870 Västerbotten finns:Katrina Gustafva Bergqvist f 1825 Skellefteå Landsförsamling, änka efter Häradshövdig Törnsten. Hon är bosatt i Norrböle, Skellefteå lands.Har försökt hitta henne i födelseboken för att följa henne och hennes familj. Kanske hade hon en bror som var länsman? Jag fick den tanken när jag såg makens titel. Men böckerna är svårt brandskadade och partier saknas. Kanske någon känner till mer om den här familjen Törnsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg er helt åpen for alle forslag. Det som er håpløst er at det ikke står noe om faren i forbindelse med dåpen til Sven Petter. Det kan være en hvilke som hlest Bergquist/qvist/kvist fra nær hele Nordkalotten som er faren. Det eneste som er å gå etter er nettop dette med Lensman.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Ad 2801Eg prøver meg igjen! Har ikkje funne ut når Hans Hansson Forsberg kom til Norge, men sonen hans, Hans Hagerup vart fødd 25.6.79 i Sørreisa. Det var han vitterleg han som gav garden i Sørreisa navnet Orsa etter heimstaden til faren. Orsa i Dalarna. Ei eldre, svært oppegåande tante av meg seier at Hans slettes ikkje var nokon kvakksalvar i Sverige. Tvert om studerte han til doktor, men so tukla han litt med ei prestedotter og det endte med at ho vart gravid. Då vart han kasta ut av universitetet. I Sørreisa Bygdebok som eg no har fått tak i (tre bind) står det at det ble fortalt at han gikk i apotekerlære i Sverige og i Sørreisa vart han kjend for å kunna laga medisin mot forskjellige sjukdomar. Tanta mi fortel at Forsbergsalven vart mykje etterspurt og han kunne trekkja tenner!!Og no har eg og eit tilleggspørsmål. Med god hjelp her på forumet har eg kome fram til tippoldefar min på bestemorsida i Sørreisa, han Hans Vilhelm Hansson, f. 1829, gift med Gunnhild Sevaldsdotter frå Skjåk. Han var son til Hans Mikkelsson Knighta og Anne Grete Pedersdotter i Jukkasjärvi. Spennande navn, så eg skulle gjerne hatt opplysningar om dette og!!mvhJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Ad 2854 og 2855Mulig opprinneleg navn var Hans Persson. Faren heitte iallefall Per! Og sønnen til Hans Mikkelsson Knighta, han Hans Vilhelm Hansson ble som 10-åring sendt med flyttsamer (fjellfinner)fra nord Sverige, muligens slo de seg ned først i Målselv.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Hanne!! Kva tyder dei bokstavane m mt og b hf g?? Står det verkeleg at han var Kvakksalvar i tida 1840-1850 i Sverige?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Frøydis Sørensen 2851Jo, dette er alle søsken av Johan Aron. Husforhøret 1851-1859 for Stommen i Torrskog viser familien slik, alle født i Torrskog:Andreas Johansson,7/1-1792Cajsa Andersdotter 6/5-09Barna: Maria Lisa 24/3-33Beata 5/5-40. Til Norge i 1856Johan Aron 23/6-42. Til Norge i 1858Clara Sophia 30/1-45Stina greta 6/2-47Carolina 1/7-49Andreas Evin ?/2-1855. Død 24/9-55Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stein Ole Kjær / UllaHøres ikke helt enkelt ut dette her, og vi har vel også lett etter dette før ? Jeg har ikke noen gode ideer så langt. Men, forsøker litt senere i dag, for å se om det er mulig for meg å finne noe. Men, har en anelse om at når ikke ulla har funnet noe så finner vel heller ikke jeg det helt store. Gjør et forsøk og håper på at det er noe å oppdrive. Vet jo veldig godt selv hvordan det er med slike nøtter man bare ikke får løst. Jo lenger de pågår jo mer oppsatt blir man på at løsningen må være å finne et sted, og det er den jo. Det er bare så enkelt som å finne den!! Det hørtes jo lett ut, ja hadde det bare vært enkelt hver gang. Kommer tilbake med en beskjed om jeg finner noe eller ikke.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jostein Bø 1854Du har funnet sønnen til Hans Hansson Forsberg i Norge. Har det da fremkommet noen opplysninger i Norge ? Jeg tenker på:1. Hva kommer frem av viktige opplysninger ved dåpen om foreldrene ? Hva heter mor ? vAr hun svensk ?2. Var foreldrene gift, og har du i såfall funnet vielsen ? (om de da giftet seg i Norge). Da vil det fremkomme info om f.dato/sted og de respektive fedrene.3. Han Hansson Forsberg. Har du funnet han som innflyttet til Sørreisa. Om ikke du har lett etter innflyttingen så er det en ide å gjøre det. Det vil da fremkomme hvor han kom flyttende ifra og det er nyttig informasjon.hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Anne LeneTusen takk skal du ha. Men jeg lurer på en ting. I innlegg (2798 )står det at Johan Aron utvandret til Norge 28/10-1870,men i innlegg (2858 )står det 1858. Hva er det riktige? Kan han ha reist ut to ganger?Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

FrøydisJa, jeg sier: så godt at mine svar leses med åpne øyne. For noen ganger er det ikke til å unngå at ting blir galt.Jeg har gjort en feil her, ved å lese litt skrått på 2 linjer. Johan Aron reiste ikke til Norge i 58 men han flyttet til Kjesemacken i Torrskog og tok post som dräng der.Så dermed er det fortsatt 1870 som er tiden for hans emigrasjon. Beklager feilen.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Tema 2836 Hei igjen. Har fått hjelp til å finne de savnede guttene Olsson. Far ,Ole Engebretsen f,1827 i Trysil og mor Pernille Hansdatter f ,1836 i Trysil . Olaus Olsson f.1862 i Trysil Hans Olsson f,1866 i Trysil Så er de neste født i Sverige ; Per Olof F,1869 og August f,1876 i Transtrand,Kopperbergs lan ,Dalarna.Bostedet kalt StorMoberg.Hans ble gift med Karolina Larsson og de hadde en datter,Karina Asta Hildenborg Berg og skal ha bosatt seg i Høljes,Hans skal ha vært Urmaker og tatt etternavnet Berg. Hans m,fam,og skal være gravlagt i Høljes.Olaus olsson ble gift med Stina Lisa Erikson,ingen barn Han var Mekaniker og smed ,og min amerikanske venn kaller stedet i Sverige for sorsjoen og sier at det uttales Sirshooen Disse stedene tror jeg ligger i nerheten av grensen til Norge og Trysil .Kansje du kan finne noe mer ? Det jeg håper å finne er hvor Olaus og Hans er gravlagt.Eller er alt av interesse ,Hilsen Gunn Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn Kallekleiv 2836Så fint, for nå ble det mye lettere å finne informasjon her. Jeg har fulgt familien nå i husforhør for Transtrand i Kopparberg, som du sier det meste av tiden på Stora Moberget. Har fulgt familien så langt jeg kan, for Transtrand vil det si t.o.m 1915. Familien er slik:Ola Engebretsen 14/10-27 Trysil. De ble gift 29/12-59 og vi kan vel anta at det var i Trysil ?. De kom til Stora Moberget fra Trysil den 5/12-63. I 1910 flytter Ola og Pernille til samme plass som sønnen Olaus, nemlig til: Storagen og Sørsjøn. Der dør Ola den 21/9-191 av ålderdom og gravlegges den 6/10.Hustru Pernille Hansd 7/11-36 TrysilBarna: Olaus 1283-62 Trysil. Konf i Trysil i 1877 – god kunnskap. Gift 11/12-87 med Stina Lisa Ersdotter f 21/9-61. Hun kom ifra Sörsjön (i Transtrand) i 87 og bosatte seg sammen med Olaus på samme plass som hans foreldre. Etter hvert er de å finne på liste over Utenlandska undersåter på Sørsjøn. Värnpliktig i 1862. Flytter så til : Storagen og Sørsjøn i 1897. Olaus blir Svensk medborgare 16/7-1906.Hans 12/11-66 Transtrand. Konf i Trysil 14/10-83, attest 1/7-84. Vernplikt i 87. I husforhøret 1891-1895 står flg anm: Kallar seg Berg. Gift i Høljes. Flytter til N. Finnskoga 20/10-94. I Norra Finnskoga er han innflyttet samme dato til Høljes lappheden. Det står at han giftet seg den 24/12-92 med Anna Jönsdotter f 16/4-70 N. Finnskoga. Hennes foreldre/søsken finnes på samme side. Si ifra om det er interessant. Når jeg så forsøker å gå inn i neste husforhør 1896-1900 får jeg en melding om at siden ikke finnes på server, og at Svar må undersøke feilen. Så langt stopper det altså her i Høljes, og det har enda ikke kommet noe barn inn i bildet.Hvor Olaus og Hans er gravlagt er altså ikke klarlagt enda. Hvor Hans er gravlagt bør kunne finnes ut om problemet løser seg og jeg kommer inn på videre husforhør. Skal sjekke det om et par dager, om det er ordenet opp. Kanskje du kan minne meg på det om jeg glemmer det ? Enten her eller på mail alenehagen@hotmail.com Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn KallekleivEtter en stund så gikk det helt greit.Jeg kan følge Hans og Anna i husforhørene for tiden til og med 1921. Jeg finner ingen barn innført jeg. I det siste husforhøret 1917-1921 bor det riktignok 2 til der, men jeg tror ikke det er familie. Den ene er Ida Sofia Lundquist f 1895, som er telefonist. Den andre kan jeg ikke tyde navnet på men er født i 1888. De er ikke innført slik at jeg får inntrykk av at det er barn, eller familie på annen måte.Fikk også sjekke døde t.o.m 1926 men hverken Hans eller Anna er innført frem til det. Så da blir det vanskelig å finne dødsfallet. Hva med å ta kontakt med kirkekontoret i Höljes da ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Hei Anne Lene.Tusen hjertelig takk for utrolig god hjelp, nå er disse gutta plassert og jeg tror nok jeg skal finne ut når de døde .Nå vet jeg om en amerikansk familie som planlegger Norgestur(Og Sverige) som blir veldig glad .Takk så mye,hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn KallekleivI en søvnløs nattestund er det godt å pusle litt, og da kan jeg jo rette opp et par ting. Olas døde 21/9-1912. Ser også en feil til: Olaus er født 12/3-62.Tenk at August forsvant bakveien ut for meg før jeg rakk å skrive noe som helst om han. Visst var det nevnt litt om han også. Jeg har jo heller ikke skrevet om Per Olof jo. Kan ikke skjønne annet enn at noe av innlegget mitt ikke har kommet med jeg. Men, men, retter det opp nå uansett hvorfor det ble slik.Per Olof ble født 10/7-69 i Transtrand. I Norge enl attest av 1/7-87. Conf 7/9-85 enl. attest 23/6-86 från Trysil. I husforhøret 1891-95 står det värnplikt: frikallas. Den 13/8-1904 emigrerer han til Minnesota. Han var da ugift og alene. Etter det ser jeg han ikke mer i Sverige.August var født 26/3-76 i Transtrand. Conf i 1891. Det er mulgi at hans konf. var i Sverige, for det stod ikke notert at det var i Trysil, slik det har gjort på de andre. I husforhøret 1896-1904 står det som anm at han var frånvaronde 1898-1902. Han er da overført til side i husforhøret over obefintliga den 4/12-03, så da antar jeg jo at han fortsatt var 'borte'. Har ikke sett han etter det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Følgende familie kom flyttende til Løten på Hedmark sommeren 1855 fra Gunnarskog i Värmland: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513070352.jpg>LenkeLars Svendsson, f. ca. 1819, GräsmarkMarthe Olsdotter, f. ca. 1812, GräsmarkMaria Larsdotter, f. 4.8. 1846, GunnarskogOlof Larsson, f. 3.5. 1851, Gunnarskog.Her er familien i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

BengtSvensson Hagström, Lars Inhyse (gift man)f. 30/11 1819 i Gräsmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1856 från Backa Norra, Gunnarskog, Värmlands län (Värmland) till Löten, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 639Emibas emigrationsakt: Gunnarskog S 1856 009Onormerade namnformer:Destinationsort: Hedmarken Löten Destinationsland: Norge Olsdotter, Marta Hustru (gift kvinna)f. 8/6 1812 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1856 från Backa Norra, Gunnarskog, Värmlands län (Värmland) till Löten, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 6Larsdotter Hagström, Maria Dotter (ogift kvinna)f. 4/8 1846 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1856 från Backa Norra, Gunnarskog, Värmlands län (Värmland) till Löten, Hedmark fylke, NorgeLarsson Hagström, Olof Son (ogift man)f. 3/5 1851 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1856 från Backa Norra, Gunnarskog, Värmlands län (Värmland) till Löten, Hedmark fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

GunnHer Olofs kone. Han døde i 1944.Olsson f. Ersdotter, Stina LisaSörsjön 3:5, Östra Sörsjön.Död 31/7 1950.Kyrkobokförd i Transtrand (Kopparbergs län, Dalarna).Född 21/9 1861 i Transtrand (Kopparbergs län, Dalarna).Änka (18/3 1944). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Transtrand, Malungs kn (Dalarnas län, Dalarna)Födelseförsamling i källan: Transtrand (Kopparbergs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

GunnOlsson, AugustÅ församlingen skrivenDöd 19/5 1967.Kyrkobokförd i Transtrand, Transtrands kn (Kopparbergs län, Dalarna).Född 26/3 1876 i Transtrand (Kopparbergs län, Dalarna).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Transtrand, Malungs kn (Dalarnas län, Dalarna)Födelseförsamling i källan: Transtrand (Kopparbergs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.