Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Bengt E. Vesthagen 2872Her stemmer faktisk ikke infoen fra Emibas helt. Familien flyttet til Norge i 56, som det tidligere har fremkommet til Hedmark. De som da reiste til Norge var hustru og barn. Lars selv hadde rømt til NOrge noen år før, så familien flyttet etter i 56. Så da hadde de nok fått kontakt med han i Norge.Det er også en sønn til her, som er hustruns uägte sønn. Han flyttet også bl.a til Norge, Hedmark.Jeg har fulgt familien i husforhør fra 1845 og til de reiser til Norge. Hele tiden på Wästra Backamon u/ Norra. Backa:Torpare Lars Svensson Hagström f 30/11-1819 Gräsmark. Han var fältjegare og fra husforhøret 1846-1850 var han afslutat fältjegare. Han rømte til Norge i 1852 og etter det ser jeg han ikke mer sammen med familien i Sverige. Kan avslutningen som fältjegare ha noe med årsaken til at han rømte ? Ren gjetning.hustru Märta Olsdotter 8/6-12 Gunnarskog. Hun skrives inn som fattighjon rundt den tid mannen rømmer, og har en arb.attest dater 5/6-51. Hun og deres to barn emigrerer til Hedmark i 1856. Se Hannes tidligere innlegg.Barna: hennes oägta son Johannes Nilsson 9/3-41 Gunnarskog. Johannes flytter også til Hedmark, men året etter de andre - i 1857. Han må ha reist tilbake til Sverige. For i flg emibas flytter han igjen og da er infoen slik:Post 759401Nilsson, Johannes Garvargesäll (ogift man)f. 9/3 1841 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/11 1869 från Avförda, Karlstads stadsförs, Värmlands län (Värmland) till Frederikssund, Frederiksborg amt, DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 1451Emibas emigrationsakt: Karlstads stadsförs S 1869 040Onormerade namnformer:Destinationsort: Fredriksund Destinationsland: DanmarkDe to andre barna her Maria f 4/8-46 Gunnarskog og Olof 3/5-51 Gunnarskog har jeg ikke funnet noe annen info om. Annet enn at de ble med sin mor til Norge i 1856.Jeg kan godt litt senere se om jeg kan finne foreldre osv til Lars Svensson Hagström og Marta Olsdotter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Hanne og Anne Lene!Jeg må bare si at dere fortjener favnen full av roser. Hjertelig tusen takk for hjelpen. Og vil dere titte på foreldre til Lars Svensson Hagström og Marta Olsdotter så blir jeg enda mer takknemlig, om mulig.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Bengt og Anne Lene I 1900 finner jeg en Marie Larsen født 1846 i Sverige. Hun bor på Løten gift med Peder Kristiansen f 1838 fra Løten. En sønn Laurits f 1890 på Løten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Martin Larsen

Jeg trenger opplysninger om Påske Pehrsson Bagge død 1717, gift med Anna Pehrsdotter Sahlgren f.1670 i Uddevalla, gift 1698 i Uddevalla. De fikk en datter som ble født 1702, hun ble i 1720 gift med krigscomisarie Petter Hiort,Inger og Petter kom til Strømstad ca. 1723-24, fra 1724 til 1726 var petter ifølge boken Strømstad`s historie sjøtullinspektør i Strømstad,han døde i september 1726,da flyttet Inger tilbake til Uddevalla,hun fikk en datter 1727 som fikk navnet Johanna Elisabeth. Finnes det noe mer historie om Påske Bagge,Sahlgren og Hiorth?MVH Egil M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Uddevalla-F1 (148501) Registret är senast uppdaterat:2003-11-16Detaljinformation Löpnummer: 380 Födelsedatum: 1700-07-08 Dopdatum: 1700-07-11 Kön: M Förnamn: Anders Adress: Uddewalla Adress, normaliserad: Uddevalla Faderns titel: Handelsman Faderns förnamn: Påske Faderns efternamn: Pehrsson Bagge Moderns titel: Hustru Moderns förnamn: Anna Moderns efternamn: Pehrsdotter Sahlgreen Övrigt 1: Döpt i Kyrkian af Hr Bartel Seijerus. Fadd: 1. Tullnaren Anders Waldenström, 2. Anders Anderson Skough, 3. Pehr Anderson Skough, 1. Comm: Rådhman Frandtz Pehrsons hustru, 2. Jöns Pehrsons hustru, 3. Willum Pehrson Bagges hustru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Löpnummer: 30 Sidnummer: 182 Vigseldatum: 1698-01-04 Mannens titel: Ehreborne Achtbare och Welförnehme Man Mannens förnamn: Påske Mannens efternamn: Pehrsson Bagge Kvinnans titel: Ehrborna dygd och Gudfr. Matrona Kvinnans förnamn: Anna Kvinnans efternamn: Pehrsdoter Sahlgreen Övrigt 1: Copulerad hemma af Hr Christen Pehrson i Grinneröd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen
http://www.glimten.net/gg/nr_11.htm#Sida 4Er dette samme slekten???Löpnummer: 1210 Födelsedatum: 1701-06-02 Dopdatum: 1701-06-05 Kön: M Förnamn: Pehr Adress: Uddewalla Adress, normaliserad: Uddevalla Faderns titel: Rådhman Faderns förnamn: Frandtz Faderns efternamn: Pehrsson Sahlgreen Moderns titel: H. Moderns förnamn: Mallena Moderns efternamn: Johansdoter Bagge Övrigt 1: Döpt i kyrkian af Rector Scholae Hr Bartel Seyerus, der til woro faddrar: Hr Mag: och Past: Elias Parnovius, Påske Pehrsson, Elias Andersson, Hans Arfwesson, Commater: Fru Magisterskan Johanna Parnovia, Fru Tullnerskan Maria Holst, Övrigt 2: Hr Johan Holstz hustru, Arfwe Johanssons hustru, Pehr Söfrenssons hustru den yngre.Födelsedatum: 1714-..-.. Dopdatum: 1714-08-27 Kön: K Förnamn: Anna Mariken Faderns titel: Rådman Faderns förnamn: Påske Faderns efternamn: Persson Moderns titel: H. Moderns förnamn: Anna Moderns efternamn: Sahlgreen Övrigt 1: Döptes i kyrckian. 1. Hr Inspector Alltijn, 2. Hr Rådman Lidberg, 3. Visit: P. Winterkorn, 1. Höglärde Hr Mag: Hasselquists hustru, 2. Johan Fehmans hustru, 3. Nills Jeansson Bagges hustru. Jeg var hos min mormor i sommer fikk en historie katalog over Uddevalla skal se etter den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelsedatum: 1702-04-20 Dopdatum: 1702-04-23 Kön: K Förnamn: Jnger Adress: Uddewalla Adress, normaliserad: Uddevalla Faderns titel: Handelsman Faderns förnamn: Påske Faderns efternamn: Pehrson Moderns titel: H. Moderns förnamn: Anna Moderns efternamn: Pehrsdotter Övrigt 1: Döpt i kyrkian af Hr Mag: och Past: E. Parnovius. 1. Majouren Lilliehök, 2. Lieutnant Bundi, 3. Rect. Sch: Hr Bartell Seyerus, 4. Jöns Gerdtson, Commater: Tullnären A. Wallenströms hustru, 2. Jöns Pehrsons hustru, 3. Rådhman Övrigt 2: Frandtz Pehrsons hustru, 4. Johan Fehmans hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ur begravningsboken:Rådman Herr Påscke Persson Bagge begravdes 24 februari 1717 i Kyrkian nedan om Kyrkgången under manfolcks stohlarna. (Uddevalla C:1 s279)Ingen uppgift om när eller var han är född.Husförhörsböckerna börjar hundra år senare, 1812, så där går det inte att få fram mer om honom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bengt E. Vesthagen, forts på 2872Jeg har funnet Marta som født den 8/6-1812 og døpt den 12/6 i Gunnarskog, av foreldrene: Olof Ingemansson og hustru Marta Nilsdotter på W. Backamon.Husforhøret 1810-1816 side 320 W. Backamon viser familien:Olof Ingemansson 1762 (mener det står Högsjön som f.sted)hustru Marta NilssonBarna: Anders 26/6-1806Sven 10/12-1809Marta 8/6-1812Olof 22/6-1813Barna født på Backamon, Gunnarskog. Faren her Olof Ingemansson ble nok enkemann i løpet av det husforhøret, slik at Marta Nilsson er han annen hustru. Den første het Inger ____? f 1774 og jeg mener det står Grøbol som f.sted. Uansett - første barnet Anders er barn av Olof og Marta, så det virker som disse 4 barna er barn av det ekteskapet, og ikke det første.Når det gjelder Lars Svensson Hagstrøm og hans fødsel har jeg enda ikke funnet den.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

egil Martin larsen 2881Da har ikke jeg lett noe etter det du spurte om. For nå virker det vel som Hanne og Ulla har funnet det som kan finnes, i og med at husforhør begynner først så mye senere ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg trenger å vite hvem foreldrene til Johan Jørgen Widerberg er. Står det evt. noe fødselsdato på Johan Jørgen og hans foreldre? Giftet Johan Jørgen seg i Sverige før han dro til Norge? Hvis, så er jeg intr. i opplysninger om bruden.Johan Jørgen Widerberg, bødkermester er opplyst å være født i Helsingør. Han var 28 år i 1848/1849 da han var innflyttet 5/1-1848 fra Laurvig. Scannede kirkebøker s. 423 Skien 1843-1867 nr. 46 1849. Det står i samme innførsel attest 15/8-1843 af Sogneprest Boye. Jeg vet ikke hvor Boye var prest. I Laurvig?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Fins det opplysninger om August Johannesen, født 1840 Bohuslen? Foreldre,fødselsdato,fødselssted,yrke osv. Det er opplyst i kirkebøker i Oslo, Arendal og Sarpsborg at han kom fra Qville,Bohuslen. Han fikk barn med Anna Kristine Kristiansen/Kristensen født 1840 (fra Svarteborg len) i Sverige i 1869: Johan Hilmar Johannesen (fødselsdato 12/8-1869, dåpsdato 25/4-1869-født/døpt i Bohuslen)(konf. Kampen 20/4-1884). Er også intr. i opplysninger som kan finnes i dåpsinnførselen. Når reiste de til Norge? Håper det er nok info.Takknemlig for all info.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Søker etter foreldere til Anders Wilhelm Anderson. Født 19 Mars 1839 Farnebo i Varmland. Ved vielse het hans far Anders Johnson. Anders Wilhelm giftet seg i Bamble, Telemark 8 juni 1868. Har at han er innflytta til Bamble i 1867.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Martin Larsen

Hei Hanne og Ulla. Den Per som er født 1701 kan jo være den samme slekten som Anne Phersdotter Sahlgren,men vanskelig å stadfeste,om det skulle finnes noe i mormors historie Hanne, er jeg takknemlig for opplysninger, Glimten var også bra,ellers var det andre kjent.Takk til begge.M.V.H. Egil Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigvald Karlsen

Hei! Kan noen hjelpe med anene til Peter Abraham Petersen født ca 1862 Karesuandro, komfirmert: Jukkasjärvi ca 1880?, ved vielsen i Lyngen 1895 er faren oppgitt som Peter Abraham Isaksen. Mvh Sigvald Karlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigvald Karlsen

Hei! Kan noen hjelpe med anene til Peter Abraham Petersen født ca 1862 Karesuandro, komfirmert: Jukkasjärvi ca 1880?, ved vielsen i Lyngen 1895 er faren oppgitt som Peter Abraham Isaksen. Mvh Sigvald Karlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. Aasen 2890Når det gjelder dine innlegg 2890 og 2891, så har jeg så langt ikke funnet noe. Det er litt få opplysninger å gå på.For Kville starter f. boken i 1860 og dermed kan jeg ikke finne August Johannessen f 1840 (innlegg 2890) Sønnen Johan Hilmar har jeg ikke funnet født i kville. Finner ikke familien i Emibas.Når det gjelder J.J.Widerberg i innlegg 2889, så har jeg heller ikke funnet noe. Sjekket på familysearch, og finner der at han er døpt 14/10-21 i Sankt Olai, Helsingør, Fredriksborg i Danmark. Foreldrene er Peder Wideberg og Christiane Ellerød.Jeg trenger nok noe mer å gå på. Har du sjekket flyttelistene f.eks, for å se om det kan gi noe ? Om du ikke har, så er det kanskje en ide og se om det er noe å finne der ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Unni Knudsen 2892Jeg finner ikke Anders Wilhelm som født 19/3-39 i Färnebo, heller ikke en annen dato i 1839.Et søk på familysearch viser at det er en født i Färnebo den 9/9-1842. Det er jo i såfall et sprik fra den dato du har.Du sier han kom til Bamble i 1867 jeg tok en rask titt på innflyttede til bamble det året uten å finne han. Han reiser jo fra Sverige før noen folketelling jeg kan finne han i.Så dermed ser det ut som jeg trenger noe mer info her, om det er å finne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Sigvard Karlsen 2894Hm, det ble litt leting dette her, før jeg fant familien. Jeg fant de ganske fort i 1870 tellingen, og der hadde de adresse Karesuando i Karesuando. Når jeg så skulle gjenfinne dem i huforhør, så fant jeg dem ikke på Karesuando.Jeg vet ikke om det kanskje kan skyldes en tastefeil i tellingen. Sognet er ikke så stort, så jeg tenkte å se side for side i husforhøret, og da fant jeg dem på plassen Idivuoma i Karesuando. Infoen her er fra husforhørene 1866-1875 side 29 og 1876-1885 side 41, Idivuoma, Karesuando, Norrbotten. Da er familien slik:Backstuguson Petter Abraham Isakson Stark f 2/11-1827hustru Anna Lisa Andersdotter 9/8-33BArna: Nathaniel 1/11-60Petter Abraham 1/4-62Isak 8/5-63Margreta 20/8-66Sofia Carolina 26/7-68Johan 8/7-70August 21/6-73Petter Abraham og Anna Lisa ble gift i 1860. De flyttet til Øfvra Torneå 1/3-67 og tilbake igjen i 1868.Fødested står ikke oppført i husforhøret her, men i flg 1870 tellingen er de alle født i Karesuando. Der er ikke dattern Sofia Carolina som døde med, og jeg vet ikke om det samme dermed gjelder for henne.Hele familien flyttet til Norge i 1877 og jeg tror datoen er den 11/11. Så dermed er vel veien videre å finne for familien i Norge skulle jeg tro.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

2890 Kristin og Anne LeneHer er sønnen.Födelseregister Svarteborg-F4 (143005) Detaljinformation Löpnummer: 30090 Födelsedatum: 1869-08-12 Kön: M Förnamn: Johan Hilmer Adress: Svarteborg Moderns titel: Hustrun Moderns förnamn: Anna Christina Moderns efternamn: Christiansdotter Övrigt 1: Barnet oäkta. Fader okänd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

2890 Födelseregister Svarteborg-F4 (143005) Detaljinformation Löpnummer: 31540 Födelsedatum: 1871-08-19 Kön: M Förnamn: Adolf Adress: Kamperingen under Svarteborg Moderns titel: Inhyses Moderns förnamn: Anna Christina Moderns efternamn: Christiansdotter Övrigt 1: Barnet oäkta. Fader okänd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.