Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

HanneSå fint. Det ante meg at du kanskje fant noe her. Jeg hadde ikke sjekket i Svarteborg enda. Skal se om jeg får gjort det snart, og det blir jo mye lettere nå når du har funnet datoer osv. Kjempebra.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. Aasen 2890Nå har jeg fått sett i Svarteborg, og Hanne gjorde jo det lettere for meg.I husfhorhøret 1868-1875 side 243 og 256 på Svarteborg i Svarteborg, Gøteborg og Bohus län:pigan og jeg mener det står hustru også Anna Christina Christiansdotter f 14/6-40 FossBarna: oäs Johan Hilmar 12/8-69 Svarteborgså mener jeg det står syster Emeli Johannesdotter 16/8-50 Svarteborg.Adolf 19/8-71 SvarteborgPå Anna christina står flg anm: mannen Johan Petter Carlsson på Foss, lös länge.Emeli flytter til Strømstad 5/5-70, mens Anna Christina og de andre barna flytter til Arendal i Norge 10/7-74 evt er datoen 10/9. Overstrykningen i husforhøret er såpass kraftige at det ikke alltid er så lett å se hva som står under.Så har jeg sjekket f.boken for Adolf som ble født i 1871. Også han er oägte født og innført uten far.Noen August Johannessen har ikke dukket opp her.Så jeg vet ikke om du ble så mye klokere av dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

2890 KristinHer er AnnaFödelseregister Foss-F5 (143001) Registret är senast uppdaterat:2005-08-23Detaljinformation Löpnummer: 10206 Födelsedatum: 1840-06-14 Dopdatum: 1840-06-16 Kön: K Förnamn: Anna Chrestina Adress: Nedre Ödsby Adress, normaliserad: Ödsby, Nedre Faderns titel: Hemmansägaren Faderns förnamn: Christian Faderns efternamn: Larsson Moderns förnamn: Anna Maria Moderns efternamn: Hendricksd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

2890 KristinVigseldatum: 1863-02-27 Mannens titel: Drängen Mannens förnamn: Johan Peter Mannens efternamn: Carlsson Mannens adress: Torreby Kvinnans titel: Pigan Kvinnans förnamn: Anna Christina Kvinnans efternamn: Christiansdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelsedatum: 1863-05-23 Kön: M Förnamn: Dödfödd gosse Adress: Torreby Faderns titel: Drängen Faderns förnamn: Johan Peter Faderns efternamn: Karlsson Moderns förnamn: Anna Christina Moderns efternamn: ChristiansdotterFödelsedatum: 1864-05-16 Kön: K Förnamn: Amalia Charlotta Adress: Torreby Faderns titel: Drängen Faderns förnamn: Johan Peter Faderns efternamn: Carlsson Moderns förnamn: Anna Christina Moderns efternamn: Christiansdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne Lene og KristinVet det er August du ser etter. Men den Emeli du fant,kan det være Anne og Johans datter født i foss. Hun bor i Gøteborg Masterhugg og jobber som piga 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne / KristinDu har jamen funnet mye i dag Hanne, bra jobbet. Har vært fraværende litt nå.Ang ditt innlegg 2906 Hanne. Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg må ha feiltolket syster foran Emeli, i mitt innlegg 2902. Nå har jeg sjekket f.boken. Hun er født Emilie den 16/8-50. Foreldrene var Johan Arfvedsson og Anna Maja Olsdotter. Så det kan være at vi får se bort fra Emilie her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest August Ringmann

Mitt innlegg nr. 2771, Anne Lenes svar nr. 2787/91 og Ullas svar nr. 2788Anne Lene/UllaGodt nytt år til dere! Beklager at det har tatt så lang tid før jeg svarer, men her kommer det.Takk så mye for opplysninger om Elias Ringman Johansson, min svenske oldefar. I følge Anne Lene er han født på Loviseholm i Töftedal 14/4 1825, døpt 16/4 1825 i Töftedal. Hans foreldre: Johan Olsson Ringman f. 1792 i Håbol (nabosoknet til Töftedal) og hustru Cajsa Eriksdotter f. 1798 i Ed (også nabosoknet til Töftedal).I klokkerbok for Halden 1853, side 492, nr. 148, har jeg funnet en Elis Johannesen, 25 år, innflyttet 1851, som er kommet for å søke arbeid. Der står det imidlertid at han kommer fra ”Lundbye” og er døpt i ”Tufe”. Har søkt i Sverige etter Lundby og Tuve socken og finner disse navnene som nabosokn i nåværende Gøteborg by. Men dette rimer dårlig med opphavet til ”min” Elias. Men i Töftedal finnes også gården Lundby (jf. kart), og ”Tufe” kan være en vanskelig lesbar forkortning for Töftedal. Så det er mulig at det likevel er ”min” Elias som flyttet inn til Halden i 1851. Jeg ser også at Ulla (innlegg nr. 2788) nevner Lundby Hålan som et bosted for familien.Elias Johannesen fra Töftedal giftet seg i Halden 30. april 1854 (28 år i ministerialboka, 29 år i klokkerboka, far Johannes Olsen) med Stine Nielsdatter (29 år i ministerialboka, 30 år i klokkerboka) fra Näsinge, dvs. hun kan være født ca. 1824. (I “800 Haldenprofiler”, 1950, står det Kristina Nilsdotter ”f. ant. 1822 i Töftdal”). Hennes far Nils Hansen.I ministerialbok for Halden 1854, side 493, nr. 14 har jeg funnet en Stina Nilsdotter Asp, 34 år, innflyttet 14/1-54, som er kommet for å søke tjeneste. Hun kom fra ”Gilberga, Sverig”. Denne Stina er altså født ca. 1820. På tross av litt ulike aldersangivelser kan hun likevel være ”min” Stina, men Gillberga ligger i Värmland, noe som er et godt stykke unna Näsinge, som ligger innenfor Strømstad.De fikk 4 barn, alle født i Halden. Carl Johan 1855, Olaf Marinius 1861, August Edvin 1863 (min bestefar), og Nils Christian 1865.Elias Ringmann Johansson (Yrke skipstømmermann) døde tidlig, 1/10 1871, ombord på skipet “Union” på reise fra Frankrike. Begravet 7/10 1871. I kirkeboka for døde og begravede 1871 Halden, står det under oppholdsted: Skib Union paa reise fra Frankrig. Dødsaarsag: Ubekjendt.Ved folketellinga i 1865 bodde de i Borgergata, Halden. Hans hustru Kristina Nilsdotter Johansson døde 24/11 1904, begravet 30/11 1904. Ved hennes død står det skrevet i kirkeboka: ”Forsørget av sin Søn Høvleriarb. Aug. Eliassen”. Hennes fødselsår blir her oppgitt til 1822.Min bestefar August Edvin Eliassen ble gift tre ganger, enkemann to ganger, tilsammen 6 barn. Noen ble døpt Eliassen og andre Ringmann, deriblant min far. Jeg har undret meg mange ganger på hvor dette navnet Ringmann stammer fra. Kan noen finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Ad 2801, 2854 og 2855Hei hei! Prøver meg igjen! Har nå fått rede på at Hans Hansson Forsberg egentlig hette Jønsar Hans Hansson og var sønn av Jønsar Hans Ersson f. 1815 fra Slåttberg i Orsa død 1861 og Anna Hansson f. 1818 fra Kyrbyn i Orsa, død 1892. Hans Forsberg (Jønsar Hans) hadde også to brødre, Jønsar Erik Hansson. Han forsvann fra Sverige etter en eller annen dom i Huddiksvall i 1875, og reiste til USA. Den andre broren var Jønsar Per Hansson og ble kalt 'Papo'. En ny grunn for at Hans reiste til Norge har jeg og fått. Han var redd for å komme i militæret og derved havne i krig. Har ikke funnet når han kom til Norge, men før han kom til Sørreisa var han en tur innom Ballstad i Lofoten. Jeg er først og fremst på jakt etter den egentlige grunnen til at han rømte fra Sverige.Når det gjelder Hans Mikkelson Knighta kom familien opprinnelig fra Kengis i Øvre Kalix. Om han er jeg på jakt etter alle opplysninger som dere kan finne og hvilke folk han egentlig tilhørte.mvhJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jostein Bø - 2909Så fint at du har fått ny informasjon. Nå har jeg funnet familien på bakgrunn av det nye, men må nok beklage at jeg ikke har funnet svar på ditt hovedspørsmål, hvorfor Hans reiste til Norge. Jeg tar allikevel med det jeg har funnet her, i tilfelle det er nye ting for deg. Jeg må gjøre deg oppmerksom på at materialet her var til tider ganske så utydelig, slik at opplysninger her er litt sammensatt av husforhør og diverse kirkebøker bl.a. Jeg finner familien på Kyrkobyn i Orsa hele tiden, opplysningene her starter rundt 1860. Barna er født på Kyrkobyn i Orsa:Hans Ersson 6/2-1815 Slåttberg, død 2/5-61 Kyrkobyn. Navnet hans er overstrøket så er det i stedet skrevet Jonsar. I dødboken står det at Bonden Jönsar Hans ERsson från kyrkobyn f 6/2-1815, gift 1837 med A. hansdotter, 4 barn, dør den 2/5-61 gravlagt 9/5. Dødsårsak: Bröstinnflammation.Hustru Anna Hansdotter 15/6-1818 Kyrkobyn. Hennes foreldres navn skal være: Jönsar Hans Hansson og Anna jönsdotter. Anna blir boende på Kyrkobyn også etter at hun ble enke. Etterhvert bosetter sønnen Per også på plassen, med sin familie.Barna: Hans 11/3-1838. Han flytter i 1862, til Haverø i Västernorrland. Der finnes han på en side med overskriften: förteckning öfvar försvarslösa å okänd vistelsesort. Det står da at han var dräng og kom fra Orsa 7/12-1862. Videre at han flytter til Norge 29/4-1884, men noen grunn til flyttingen står det ikke noe om.Post 1024939Hansson, Jönsar Hans Dräng (ogift man)f. 11/3 1838 i Orsa, Kopparbergs län (Dalarna)Utvandrad 29/4 1884 från Socken, Haverö, Västernorrlands län (Medelpad) till Balstad, Nordland fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 320Emibas emigrationsakt: Haverö Y 1884 001Onormerade namnformer:Destinationsort: Balstad, Lofoten Destinationsland: NorgeAnna 13/3-45. Død i november 1849Eric 29/6-41. Han flytter til Huddiksvall i 1875. Han finnes i Huddiksvall i 1880 tellingen på plassen Huddiksvall. Han var da ugift arbeider. Finnes på samme plass i 1890 tellingen. Var da dagverksarbetare. Likeså finnes han i 1900, på adressen 3:e kv.93, han var fortsatt ugift og han var gårdfarihandl, hans navn var nå Jönsar Eric 'Orsa' Hansson. Jeg har ikke funnet noe reise til usa.Per 26/1-51. Han bosetter seg på Kyrkobyn, på samme plass som sin mor. I 1880 tellingen er han bonde, gift med Kerstin Andersdotter f 1846 i Skattunge kapell Kopparberg län. De har da barna hans f 1872 4/10 i Orsa og Per f 1876 10/3 i Orsa. Flere barn finner jeg ikke på dem. De er registrert i 1890 og 1900 tellingen med lik informasjon. Husforhøret 1870-79 sier at de gifet seg 23/3-72.Disse barna til (Jönsar) Hans ERsson og Anna Hansdotter er ikke innført i dåpboken med Jönsar navnet, men navnet har allikevel vært mye brukt foran dåpsnanvet deres.Ditt andre spørsmål om Hans Mikkelson Knighta har jeg ikke sett på igjen enda.Håper det var noe nytt her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

August Ringmann 2908Jeg har ikke funnet noe særlig nytt nå siden sist. Det er nok som du er inne på at når det står at han kom fra Lundebye så er nok det plassen i Töftedal som han er fra.Jeg har funnet at han flyttet til Gesäter i 1844. der er han i husforhøret 1841-1846 side 37 å finne på Forsane og er dräng. I det neste husforhøret 1846-1851 side 36 samme plass, står det at han flyttet til plassen Gesäter (i gästeter) i 1846. Derfra flyttet han tilbake til Tøftedal i 1848.Når det gjelder Ringman navnet, så vet jeg ikke, det første som slår meg er at det kan ha oppstått som et soldatnavn. Men, det er altså ren gjetning.Det er født 2 stk Johan i Töftedal i 1792 som kan passe med etternavnet Olsson. Den ene er i januar, men der døde foreldrene mens barna var små. Barna flyttet til nye hjem. Det var ikke noe Ringman navn på foreldrene her.Den andre Johan er født den 1/10-1792. Foreldrene her heter soldaten Olof ______? (tyder ikke etternavnet, men Ringman er det ikke) og Maja Andersdotter i Lundshultet. Innføringen finnes på genline 1910.26.82200 om noen vil sjekke meg. Her kommer jo dette inn at far er soldat, slik at Ringman da kan ha dukket opp på et senere tidspunkt.Men - jeg vet jo egentlig ikke 100% sikkert at dette er rett foreldre. Jeg kan senere forsøke å følge familien i noen år og se hva som så dukker opp.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Tusen takk Anne Lene!Det var mykje! Men innser at det kan være vanskelig å finne ut den virkelege grunnen kvifor min tipp oldefar 'rømte' fra Sverige. Hadde jo og vore spanande å vita om han verkeleg fekk born med ei prestedotter!! Rart var det og at så mange heitte Jønsar!!Ventar i spaning om Hans Mikkelsson Knighta og om dei verkeleg var fjellsamar som eg har fått høyra. No er eg ikkje så flink med internettsøk, men søkte på navnet og fekk då opp eindel med polsk og muligens russisk språk.Venleg helsingJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Jostein Bø - ref. innlegg 2910 og 2911:Jönsar er nok et gårdsnavn, ikke et fornavn i vår betydning av ordet. Det var vanlig skikk i Dalarna med foranstilt gårdsnavn (- i motsetning til her i landet der gårds-/plassnavnet ble etterstilt fornavn og patronym).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Takk for det Tore. Då er det jo meir forståeleg.Elles er det jo utruleg kor mykje ein får hjelp til på dette forumet som eg berre har kjent til eit par tre månader. Fantastisk kva folk veit rundt om i bygd og by.mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jostein Bø / ToreNår det gjelder ditt andre spørsmål, så er det tomt der jeg leter, finner ikke noe.Har du funnet vieslen mellom Hans Vilhelm og Gunhild ? Hva fremkommer i såfall der ? Tror du må forsøke å finne innflyttingen til Norge, for å se hva som der fremkommer. Spesiellt hvor i Sverige han da kom flyttende fra.ToreKan være enig i dette, men Jönsar brukes her hele veien som fornavn, så da vet jeg ikke. Hva tror du ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

JosteinVi skrev visst samtidig vi. Ja visst er det mye god hjelp her på forumet. Mange mange som gjerne vil hjelpe til rundt om kring, og det er jo moro da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Anne Lene!Ja eg har vielsen til Hans og ho Gunnhild frå Skjåk, men det har eg heime. Er på kontoret no. Det eg har fått vite av ei gjenlevande tante av meg er at han som ung gut vart sendt med reisande fjellsamer (eller fjellfinner som ho seier)på grunn av stor nød, frå Jukkasjärvi, og at hans foreldre muligens også var fjellsamer. Han kom først til Målselv, men eg har ikkje funne han der. Er ikkje så kjent i Sverige så eg veit ikkje om Kengis, der familen opprinneleg kom frå er ei typisk samebygd.mvhJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2911Soldaten heter Olof Dalsten.Töftedal är annex i Dals-Eds, Nössemarks, Håbols och Töftedals pastorat. Intill 1656 var även Rölanda och Gesäter annexer till Dals-Ed. Töftedal var 1656-1664 annex till Rölanda. (urklipp från Arkiv Digital)Har tittat i fb 1792 i dom annex där boken finns men hittar ingen med namnet Ringman. Man får nog göra så att man följer Elias bakåt i husförhören år för år tills man hittar honom hos föräldrarna. Och hoppas att det finns anteckningar om hur han flyttar. Själv har jag lite dålig möjlighet att göra detta den närmsta tiden. Mitt bredband är sååå s e g t. Vi håller på att byta i fastigheten och jag vet inte riktigt när det nya blir klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Innlegg (2892) Takk til deg Anne Lene. Skal ta en titt i Bamble kirkebøker igjen for å se om jeg har skrevet noe feil. Mvh Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Anders Wilhelm Anderson Bamble Klokkebok Innflytta, (1860-1876). side 391, nr 5. Ser ut til at det står 14/19-1830/31/37/39 ?? Fornebo Forsamling? i Warmland. Far Anders Johnson. Vielse: Klokkeb. (1860-1876)side 291, nr 12. Anders Wilhelm Anderson født 19/5-1839?gift med Kirsti Marie Rasmusdatter. Eller. Bamble Mini. (1854-1869) side 335, nr 12. 19/5-1839? Far. Anders Johnsen/Johnson.Ved vielsen så ser det ut som at det står 19/5-1839. Hvis du kikker, så kan du vudere det selv. Ser ut til at dette blir ei nøtt.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UnniDa skal jeg ta å kontrollere meg selv. Jeg kan ha oversett noe, ikke umulig det da. Gi meg litt tid til å pusle med dette da. Tror nemlig ikke jeg får anledning til det i dag.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Anne Lene. Har prøvd meg på å lage Lenke. Kanskje du kommer inn her.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Klokkerbok nr. 6 (1860-1876), Inn- og utflyttede 1867, side 391. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7832&idx_id=7832&uid=ny&idx_side=-278>Lenke. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Klokkerbok nr. 6 (1860-1876), Ekteviede 1868, side 291. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ref. mitt innlegg 2913 om navneskikk i Dalarna.Fra Svenska Heraldiska Föreningens nettsted www.heraldik.se har jeg sakset følgende:''Ett särpräglat namnskick med så kallat gårdsnamn finns i Dalarna och har där fortlevat vid sidan av namnlagen. Dessa gårdsnamn utgör namn på gårdarna i en by och fungerar samtidigt som ett slags släkt- eller familjenamn. Namnskicket innebär, att en person namnges genom sitt förnamn föregånget av gårdsnamnet, dvs. ett ord som anger från vilken gård han är.De som bodde på Saras gård hette alltid Saras Erik, Saras Per, Saras Märta etc. En följd av denna sed var bl.a. att en man som gifte sig och övertog sin hustrus föräldrars gård också övertog gårdsnamnet (tog ''särknamnet'').Exempel: sångerskan Busk Margit Jonsson och designern Nygårds Anna Bengtsson.''Et annet eksempel fra min egen slekt er en inngiftet dalkarl fra Orsa som het Bäckar Erik Jonsson - mannen het altså Erik, var sønn av en Jon og kom fra gården Bäckar i Orsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ToreAha, der lærte jeg noe nytt. Man lærer så lenge man lever - heldigvis. Tusen takk. Da skal jeg se litt næremere om jeg kan finne noe på bakgrunn av dette.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.