Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Lundin f. Johansdotter, JosefinaStormgat stg 620Död 19/7 1949.Kyrkobokförd i Varberg (Hallands län, Halland).Född 27/5 1862 i Värö (Hallands län, Halland).Änka (18/1 1946). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Varberg, Varbergs kn (Hallands län, Halland)Födelseförsamling i källan: Värö (Hallands län)Källor: DB, FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Øivind. Det bor en Carl Fredrik f 1866 i Värö på Biskopgården i Värö i 1890 telinngen. Han bor med sin bror som er sjøman Johan Bernt Johansson f 1863. Kan dette være en bror?? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hanne. Takk for nye opplysninger. Da kan jeg avskrive Josefine i forhold til Canada.Når det gjelder Carl Fredrik f. 1866, så stemmer jo både navn og årstall. Han hadde en bror Berndt Johan, f 23/12-49 ifølge de opplysningene som Anne Lene fant. Det er jo merkelig at det skulle være to andre brødre med samme navn hvorav den ene er f. i 1866, men fødselsåret på Johan Bernt/ Bernt Johan stemmer jo ikke så bra, så jeg er usikker.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk, Anne Lene for innlegg 300 og 302. Med de 3 ekstra barna til Johannes Larsson og Augusta Andersdotter har 'my favourite wife' sannsynligvis noen flere slektninger i live enn de få hun kjenner til....:-)Jeg er spent på hva husforhørene sier om Johannes Larsson: De hadde tydeligvis flyttet litt på seg Hemförsamling 1900: Göteborgs Gustavi. Hemort: Landala 10 qvarteret N:o 17I 1890 (og 1893) bodde Johan og Augusta i 13:de Roten N:o 31 B, Göteborgs domkyrkoförsamling. og i 1885/86 i Göteborgs Haga. Her fins det kanskje Husforhör ?Anene til Augusta Andersdotter har jeg funnet og disse går tilbake til Långarydslekten.Med takk og vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiHar også sett disse to brødrene i nr 328, men de er feil. De er riktignok brødre, men om du ser på tellingen Hanne, så står de som barn i familien. De er dermed barn av: Johan August Johansson og Inger Christina Johansdotter. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for oppklaringen (331), Anne Lene. Da er det fortsatt åpent hvor disse to brødrene befinner seg i 1890.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ØivindMen Carl Fredrik utvandret jo i 1886, muligheten er jo stor for at han ikke reiste hjem igjen til sverige. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Beklager (332), Carl Fredrik, f. 5/3-66 er vel sannsynligvis i Canada eller USA i 1890. Det er broren Berndt Johan, f. 23/12-49 som har ukjent oppholdssted.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne Lene. De står som brødere, ikke som sønner av Johan. Da hadde det stått barn. De er ikke stilt opp med familien heller. Det er 15 år mellom disse. Er jo ingen garanti for at det ikke er rett. Jeg hadde i allefall skjekket. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er ikke helt enig Hanne, men kan gjerne sjekke det.Det står broder, ogift man, barn i familjen.Post 2437620Johansson, Carl Fredrik SjömanDe kan jo tross alt bo for seg selv, men allikevel på samme plass som de andre. f. 1866 i Värö (Hallands län, Halland)broder Ogift man, barn i familjenBiskopshagen N:o 1 Värö (Hallands län, Halland)Födelseort i källan: Wärö

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk igjen for nye innlegg, Hanne og Anne Lene.Jeg tror jeg holder det litt åpent foreløpig om det er Olivia Sofias brødre som bor på på Biskopgården i Värö i 1890. Jeg prøver å finne ut om Carl Fredrik Jonsson reiste til Canada i 1886 og om han ble værende der. Har undersøkt Census 1901 i Canada uten å finne ham, men letingen fortsetter. Problemet kan være at navnet kan være såpass endret at han ikke er så lett å finne.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Først står den som har ansvaret på gården , så mor, barn. Når noen har barn fra tdligere står de oppført. Så står det gjerne et mellomrom til svigermor eller evt søsken.Men dette vet du sikkert. Så bruker tittelen stå bak sviger mor til personen som har ansvar på gården, eller mor eller bror. Hvis guttene var sønnene til Johan og Inger hadde foreldrene vært 15 og 11 når de fikk de. hadde vært gøy om sjekket det ut. Jeg har ikke sagt at det er rett, men at det kan være en mulighet. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da har jeg sjekket i fødelsesbok/ husforhør. Det er ikke Olivia Sofias brødre som bor på biskophagen i 1890Den Carl Fredrik som bor på biskophagen er født 12/8-66 på Biskophagen av foreldre Johan berndt Johansson oh Maja Stina Larsdotter.Så det var vel noe merkelig føring i 1890 tellinga, noe som understreker at info bør sjekkes mot originalkilder. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ØyvindNår jeg tittet i husforhøret så var det lett å trå galt på Carl Fredrik. Det fremkommer nemlig at han har vært i Amerika i noen år på besøk, kom hjem igjen i 90 og giftet seg i 92.Amerika reisen var nok for meg til å tanken på at dette allikevel var Olivia Sofies bror som var hjemkommet fra Amerika. Men, da jeg synes at noe skurret slo jeg opp i fødelsesboken. Der avkreftes altså det.Så her kunne vi lett ha koblet feil. Det ville igjen gitt gal hustru og barn osv. Bare nevner det som et eksempel. Vel og greit med alt vi kan søke på. Det er jo veldig lettvint da. Men, vi må sjekke det opp i originale kilder. Det kan vi vel aldri få understreket nok. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Anne Lene.Takk for de siste innleggene. Jeg tolker det siste innelgget slik at det ikke var Olivia Sofias bror som kom hjem. Er det slik å forstå at Carl Fredrik, f. 5/3-66 antakelig fortsatt oppholder seg i utlandet i 1890?mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja da tolket du meg riktig Øivind. Så det spørs nok om ikke han fortsatt er i Amerika. Det var ihvertfall ikke hennes bror som var på Biskophagen. Så den letingen må nok fortsette. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Helt enig Anne Lene, jeg sa det måtte sjekkes. Men da var ikke de på gården foreldrene For de het Johan August og Inger Kristina. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er en Bernt Johan Johansson f 1849 i Lilla Lahall i varø, dreng Hos Johan Bernt Berntsson. Halve plassen der heter jo Bernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja Hanne, vi er helt enige. Men, ja merkelig føring på den tellingen.Nå har jeg gått Bernt Johan litt etter i sømmene. Jeg har klart å følge han frem til 1900 og da hele tiden i Sverige.Han flyttet mye på seg som dreng i mellom värö, onsala og askim.I 1880 bodde han i Onsala som dreng på en plass der.Ved 1890 tellingen er eneste kandidat den som Hanne fant i forrige innlegg, på Lilla Lahall i Värö.Etter det dukker han opp som dreng på Stora Lahall. I et av husforhørene der sår det at han ble enkemann den 20/3-93. Der er noe jeg har oversett i all flyttinge. Han kan ikke ha vært lenge gift. I 1890 var han tydeligvis alene og i 93 enke.Så i 1900 tellingen er han igjen gift:Register: Folkräkning 1900 (Hallands län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Olena Britta Berndtsdotter Hemförsamling: Varberg Hemort: Söder om staden Lilla Berg N:o 5 Kontrakt: Varberg Län: Halland Födelseår: 1853 Födelseförsamling: Värö Hallands län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 111 Rad: 21 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Berndt Johan Johansson, f. 1849 i Värö Hallands län, Arbetare Olena Britta Berndtsdotter, f. 1853 i Värö Hallands länNoe barn har jeg ikke sett. Det er jo mulig at han og Olena Britta kan ha fått barn etter 1900.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg må bare takke for at dere fortsatt står på, Hanne og Anne Lene.Jeg driver fortsatt og leter i Amerika etter broren Carl Fredrik, f. 5/3-66, men det er ikke noe gjennombrudd i det arbeidet foreløpig.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anne Lene jeg lurte på om du kan hjelpe meg med en bekreftelse på min bestemors fødselsted/dato og dåpsdato.Glassliper Gustav Iversen f. 1866 Greftegrefseie, Jevnaker og h. Julie Johannesen f. 1871 Prestegårdseie, Jevnaker flyttet 13/10 1890 fra Jevnaker til Småland, Sverige.De kom tilbake til Jevnaker i 1891 fra Kosta Glassverk i Sverige. Men nå hadde de med seg en datter, min farmor. Gudrun Marie f. 23.des. 1890 og døpt 18.jan. 1891 i Kosta.Jeg har heller ikke utflytningsdatoen deres fra Kosta. Om det tilfeldigvis står noe om hva de gjorde der i noen få måneder ville det være flott om du kunne ta med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Iversen, Gustaf Glasslipare (gift man)f. 10/3 1866 i NorgeUtvandrad 9/11 1891 från Kosta Glasbruk, Ekeberga, Kronobergs län (Småland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 128Emibas emigrationsakt: Ekeberga G 1891 013Johannesen, Julie Hustru (gift kvinna)f. 1/6 1871 i NorgeUtvandrad 9/11 1891 från Kosta Glasbruk, Ekeberga, Kronobergs län (Småland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 128Emibas emigrationsakt: Ekeberga G 1891 014Gudrun Maria Dotter (ogift kvinna)f. 23/12 1890 i Ekeberga, Kronobergs län (Småland)Utvandrad 9/11 1891 från Kosta Glasbruk, Ekeberga, Kronobergs län (Småland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 128Emibas emigrationsakt: Ekeberga G 1891 015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tusen takk skal du ha for hjelpen Hanne. Så de var altså i Sverige i nesten 13 mnd. Tror du at du mulighet for å se etter dåpen til Gudrun Marie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.