Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

Anne Lene! Jeg prøver å være mer presis. Hele Sverige er selvfølgelig for bredt søk. Jeg tror Bendt Wedin/Bengt Wedén skal søkes i Helsingborg.Jeg fant intet på ham i mikrofiche fra SVAR. Har sett igjennom Hälsingborg stadsf. C:4 44771, 1-6 födelse och dop, i 2/6 10.aug. 1781 finner jeg Anna Britha Balch født.Hälsingborg Stads och Landt husförhör 1787/1788 AI:3 44719. På s. 12 nr. 65 finner jeg Johanna Brita 5 år.I FT1801 Helsingør er Johanne Balck tjenestepike hos enkemann snekkermester Rusch, 48 år.01.05.1802 blir Johanne gift med Rusch. Johanne blir enke 24.12.1803. Står alene med 2 barn, 2 stedbarn og snekkerværksted.Bengt Wedén blir opptatt i Helsingør snekkerlav 16.04.1804. Heter Wedén i 1810, senere Wedin.Min hypotese om Wedens fødested: Det var mye trafikk mellom Helsingborg og Helsingør. De 2 byene ligger rett overfor hverandre det smaleste stedet i Øresund. Du finner mange født i Sverige i FTHelsingørSnekkerslektene Rusch og Balck kom fra Tyskland, og snekker Wedén stammer ifølge min familietradition fra franske hugenotter innvandret via Tyskland til Sverige. Dette i tillegg til det sterke sociale og faglige sammenhold i snekkerlaugene: Balck har skaffet Johanne en plass som tjenestepike hos Rusch, som han kjenner. Da Rusch dør, mangler de en snekker. Wedén får tips om ledig jobb, og krysser Øresund.Dette ble langt, kanskje også fantasifullt. Håper informasjonene er hjelp til søk. I løpet av vinteren skal jeg ta meg tid til å krysse Øresund og oppsøke arkiver hinsidan. Må finnes snekkerarkiver der. Registrering av utvandring er det visst dårlig med fra den tida. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Berit KnudsenFra husforhørene 1891-95 side 128 og 1886-90 side 144 for Kosta glasbruk, Egeberga, Kronoborg län:Glassliparen Gustaf Iversen f. 10/3-66 NorgeJulie JOhanneessen f 1/6-71 NorgeDatter - Gudrun Maria f 23/12-90 EkebergaGifte 23/11-89 De kom fra Norge til Ekberga 31/12-90 attest 45 og reiste tilbake til Norge 9/11-91 attest 53.Fra fødelsesbok for Ekberga:Født 23/12-90 GUDRUN MARIA. Foreldre: i Kosta, glassliperen Gustaf Iversen og Julie Johannessen 19 år.(Dette er kun innføring av fødsel, dåpsdato og faddere er ikke med).Berit ! Vil du ha kopi av originalene fra fødelsesbok og husforhørene så send meg en mail, så sender jeg deg det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fantastisk flott. Takk skal du ha for flott hjelp. Jeg tar gjerne imot en kopi av fødselsboka da det er det viktigste. Sender deg mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kai W. ØstrengDette var ikke lett. Jeg la inn fra folketellingen 1900 innlegg 302.Jeg har forsøkt å finne Johannes Larsson og Augusta Andersdotter som født/døpt, uten det aller største hell.Johannes Larsson, tør jeg ikke si at jeg har funnet. Alle kilder tilsier at han er født i Tvååker i 1857, til og med datoen har du. Det er bare det at det ikke er født/døpt noen i Tvååker på den dato som kan passe. I årene 1856-58 finner jeg egentlig bare en som kan passe, men muligens er det galt.Det er: Joh. Ludvig født 19/8 døpt 24/8-57 med foreldrene: Anders Larsson og Beata Chrr Petersdotter.Videre er det født en i løpet av året som er uekte født, hvor bare mor er oppgitt.Når det gjelder Augusta Andersdotter, så har jeg muligens funnet henne, dvs i løpet av 1856 er det kun en som passer.Født 16/6 døpt 20/6-56 Augusta. Foreldrene: Hem.eg Anders Andersson og hustrun Gustafva Petersdotter. Plassen de bodde på er noe utydelig, men jeg er ganske sikker på at det er Åhrs.Familien har jeg funnet i 1880 tellingen. Da med en annen kone til anders Andersson. Mulig han har blitt enkemann og da er gift på nytt igjen.Register: Folkräkning 1880 (Hallands län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Anders Olsson Hemförsamling: Spannarp Hemort: Spannarp N:o 5 Kontrakt: Varberg Län: Halland Födelseår: 1838 Födelseförsamling: Tvååker Hallands län Yrke: Ägare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 7 Rad: 10 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Anders Olsson, f. 1838 i Tvååker Hallands län, Ägare Anna Beata Pettersdotter, f. 1832 i Tvååker Hallands län Augusta, f. 1856 i Tvååker Hallands län Petronella, f. 1858 i Tvååker Hallands län Johan, f. 1863 i Tvååker Hallands län Sven, f. 1866 i Tvååker Hallands län Fam. nr 2Lena Jönsdotter, f. 1803 i Tvååker Hallands länHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hermod MoursundOgså her svært lite er jeg redd, for ikke å si enda mindre. Jeg har lett og jeg har lett. Johannes Andersson og Cajsa Nilsdotter finner jeg igjen på Slanthallen. Et barn i tillegg til de to du nevner.Husforhørene 1800-04 og 1805-09 sidene 49 og 43 viser:Jonas AnderssonCajsa NilsdotterBarna: AndersLars 1804Britta GretaHusforhørene er svært mangelfulle på opplysninger i allefall for denne familien. Fødsesdato/år/sted mangler stort sett. I husforhøret 1805-1809 er det skrevet på Cajsa Nilsdotter og sønnen Anders, uten at det står når. Det barnet som er nytt for deg nemlig Lars er med i det første husforhør men ikke i det neste og det er ingen anmerkninger om at han er død. Men, vi kan vel anta det ? Om ikke han er plasser bort da ?Dødsfallet til Cajsa Nilsdotter bekreftes av dødboken, som sier at hun døde i Slanthallen 9 juli 1807 og gravlagt den 12 juli. Det står en dødsårsak men den har jeg vanskelig for å tyde.Så i det neste husforhør som da går fra 1809 gjenfinner jeg ikke familien.Vil du ha kopier fra disse husforhørene, så send meg gjerne en mail, så sender jeg dem til deg pr mail.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Du verden, Anne Lene. Jeg hadde egentlig tenkt at det var så vanskelig.Jeg vil gjerne ha en kopi av dette, men det blir nå altfor mye arbeid. Sender deg en mail.Tusen hjertelig takk for svært god service, om vi kan kalle det det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Jeg har spørsmål til deg om personer fra 4 forskjellige slektsgreiner. Jeg vet ikke om jeg må lage 4 innlegg eller stille spm. om dem i samme innlegg. Kan du svare meg på det?Men jeg begynner med et spørsmål som er viktigst nå. Mulig svar kan hjelpe meg og to andre (sendt mail til meg etter å ha sett mitt innlegg i Anbytarforum). Spørsmålet mitt er om du kan finne vår felles ane som kom fra Carlshamn. Ifølge en som svarte meg i Anbytarforum, så kan Carlshamn ligge i Blekinge len, Jønkøping i Småland, Kalmar i Småland, Kronoberg i Småland. Vår felles ane het Niels Widerberg og giftet seg med Johanne Marie Hansdatter i Bergen. Ved vielsen (6/8-1826) i Bergen er det opplyst at Niels sin far het Woldemar (det var det jeg kunne tyde) og var tømmermann.Kan du hjelpe oss med å finne ham i Sverige; husforhør, folketellinger og evt. kirkebøker?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen!Jeg glemte å nevne at han N. Widerberg var født 1800 eller 1801 (antagelig på slutten av fødselsåret). Widerberg og Woldemar kan ha andre stavelser.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Anne Lene Til innlegg 354 vedr Johannes Larsson: Nei dette er slett ikke lett, det har jeg selv erfart ....:-) Men, du har kommet lenger enn meg og funnet en fra Tvååker som nesten passer. Jeg har tidligere sett at de ikke alltid tar fødested like alvorlig i svenske folkräkningar og husforhör . I noen tilfelle har de (for enkelthets skyld ?) også satt samme födested på begge ektefeller, selv om dette i ettertid har vist seg å være galt ..... Samtidig kan jo manglende opplysninger om dåp og ekteskap ha sammenheng med tilhørighet til dissentersamfunn eller andre trossamfunn.Augusta Andersdotter har jeg også funnet i folkräkning for Halland 1880 i Spannarp (nær Tvååker) i samme hushåll som Anders Olsson og Anna Beata Petersdotter sammen de øvrige barna Petronella (kalt Pella), Johan og Sven. (Dette stemmer med ditt siste sök.)Jeg har funnet at Anders Olsson (födt Töllered, Tvååker , 8.desember 1832, og ikke 1838 som angitt i folkräkning Halland 1880) og Anna Beata Petersdotter (födt 29.aug. 1832, Kärragärde, Tvååker, ) giftet seg den 19.september 1855 i Himle, Tvååker. De bodde först i Anna Beatas foreldrehjem Kärragärde, Tvååker. Vigselregister for Tvååker bekrefter at han bodde No 1: Töllered, Tvååker før vigsel i 1855 og da var 22 år gammel. Han er betegnet som Dreng ved vigsel og hun som Åbodotter.Augusta Andersdotter hadde eiendom i Skreddargården og Kvarngården Himle/Tvååker/Skenninge.Dersom Johannes Larsson ikke er født i Tvååker, kunne Johannes August Larsson, (f. 1857, Starrkärr, Ale kommune) som giftet seg med en Augusta Andersdotter värt en god kandidat , men han giftet seg i Starrkärr og döde 1.sept 1882 : (Kilde: Rentzhog Sten (SR) 'Starrkärr-Kilanda Hembygdsgård' 1971, s. 204-205 ) Nå kan Johannes Larsson like gjerne komme fra Spannarp, Starrkärr, Fastarp eller til og med Göteborg..... er jeg redd, dersom folkräkningen er unöyaktig.Men, med bryggare som yrke for Johannes Larsson (på et av Göteborgs mange bryggerier) har du gitt meg en ny og god ledetråd som jeg vil pröve å gå videre med via Prippklubben og andre med kunnskaper om gamle Göteborgs-bryggerier.Tusen takk for stor innsats og god hjelp.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Prøver igjen.Jeg søker også etter min tippoldefar. Erik Larson Strøm f. ca 1835. Gift i Skedsmo 12.11.1863 med Caroline Marie Olsdatter Høgslund. I kikeboken står Eriks far ved navn Lars Pederson men det kan like gjene være Persson. Om Strøm er ett navn Erik har tatt med fra Sverige eller om det er ett tegn på at han har hatt tjeneste på en av Strøm-gårdene i Rælingen vet jeg ikke.Det finnes ikke noen dokumentasjon på dette. Iflg.Bygdebok for Skedsmo er Erik født i Salvedal i Östergötland. Familierykte sier at Erik er fra Älvdalen. Tidligere forespørsel til Riksarkivet i Sverige har ikke gitt noen resultalt.På forhand takk LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenOm du skal sende meg flere spørsmål, så er det lettest for meg om du deler det opp. Enten som flere innlegg her eller om du sender meg mailer.Ang Nils Widerberg. Jeg regner med at du har sjekket på familysearch. Har du sett på den eneste kandidaten som kommer opp om man søker på Niels Widerberg født 1800+/- 2 år ? Det stemmer ikke med fars navn, men ellers stemmer alt annet ganske så bra.Jeg begynner med å se hva husforhørene for han viser.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenDen fra familysearch var feil person.Nils Wideberg er født 14 des 1800 og døpt den 15 i Karlshamn, Blekinge. Faren er som du sier Woldemar Wideberg og moren er In...Jansdotter.Jeg kommer ikke videre på den enda. Det er noe jeg ikke kan tolke der, om det er bosted eller fars 'tittel' er jeg usikker på. Uten bosted er det vanskelig å gjenfinne fam i husforhør.Jeg kan sende deg kopien så kan du se om du kan tyde det. Send meg isåfall en mail.Jeg har sjekket utflyttede fra Karlshamn 1821-1826 uten å finne han. Det kunne nemlig gitt meg et holdepunkt i husforhør.Folketellinger for Blekinge starter først i 1890 så der er det nok heller ikke noe å hente.Du kan jo evt forsøke å søke og lete litt på ddss.nu for Karlshamn/Blekinge skal jo ligge i det området som ddss dekker.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Leif B MathisenFint at du prøver igjen. Det kan vel bli vanskelig om ikke riksarkivet har klart å finne noe.Du sier han er fra Östergötland, at han kan være fra Salvedalen, men også at familierykte sier han kan være fra Älvdalen.For Östergötland har jeg ikke funnet noe kirkesogn Salvedalen, så da kan Salvedalen være den plass de bodde på. Da kan det bli vanskelig å finne.I Sverige har jeg funnet et sogn med navnet Älvdalen og det er i Kopparbergs län. Kopparberg og Ôstergötland ligger vel et stykke fra hverandre, eller er jeg helt på jordet der ?I allefall har jeg sjekket âlvedalen i Kopparberg og døpte i året 1835. Finner ingen Erik der med en Lars Pedersson som far. Det fødes en Erik 27 des 1835 som er uekte født og hvor kun mor er oppgitt. Moren var Anna Pehrsdotter. Det er en Jan Larsson blandt fadderne.Men dette er vel dog litt tynt til å ha noe særlig formening om dette kan være din Erik.Folketellinger for Östergötland starter 1890 og kopparberg i 1880, så begge deler er vel litt sent for å få noe ut av det. Jeg søkte på folketellingen 1880 på Anna Pehrsdotter som var mor til den Erik som ble født i älvdalen 1835, men uten å finne henne. Hun var vel trolig død da.Så da tror jeg at jeg trenger noen gode ideer for å kunne forsøke å finne han.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Leif B. MathisenEn liten korreksjon av meg selv. Erik i älvdalen var døt 27 mai, aner ikke helt hvor jeg fikk desember fra når jeg skrev det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Salvedal ligger ved Åtvidaberg i Östergötalands län ifølge Lantmäteriet. Det finnes flere Älvdalen i Sverige. Jeg forbinder stedet med Dalarne (Kopparberg län gikk inn der 1997), men det finnes også plasser med dette navnet nordover.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Anne Lene. En av mine aner Marit Ersdotter var født 4.11.1736 i Østra Bøn i Töcksmark. Hun var datter av Erik Ersson og Marit Evensdotter (Övensdotter?). Har du noe i dine registre om hennes foreldre? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene H!Viser til 359,360,364,365.Takk så mye for lokaliseringen av hvilket Carlshamn!Jeg sender mail til deg for å få tilsendt deler av kirkeboka (fødsel/dåp).Jeg fant denne Niels på Familysearch, men hadde anelse om at det var feil person. Jeg har også sett/søkt på ddss.nu, men fikk ikke treff på Widerberg. Lurer på om du selv får treff der.Neste person jeg lurer på om du kan finne data for meg, er Karl August Magnussen (far: Magnus Hjelt/Hjalt. Klarer ikke å sette : over a/e). Karl August er født i tidsrommet 1830-1835. Forskjellige kirkebøker angir forskjellige fødselsår. Han var fra Kville/Quille i Bohuslen. Kirkebøkene fra den aktuelle tidsperioden er brent. Lurer på om du kan finne ham i husforhør og evt. folketellinger? Kanskje konfirmasjon også?Han giftet seg i Norge.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Neste person: Dagny, f. 09.04.1905. Pikenavnet: Eggum. Ifølge 'rykte' i familien ble hun gift et sted i Sverige. Hun var fra Skoger/Horten/Lærdal. Det var de stedene hun bodde el. ble født i Norge.Kan du finne henne? Og evt. dødsdato/sted? Jeg vet ikke om du kan finne etterkommere så sent (1900-tallet).mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Den 4. og siste person het Bergliot Sofie, f. 24/12-1889. Født Johannessen i Kristiansand. Hun ble gift i 1918 (i Helsingborg) med Karl Edvin Anderson. Mer vet jeg ikke.Kan du finne henne og evt. hennes mann? Og evt. dødsdato/sted + husforhør +folketellinger? Kan du se om du finner dem blant utvandrede for sikkerhetsskyld? Det samme også med Dagny (konfirmert i Horten høsten 1920/1921) fra Sverige (mitt forrige innlegg) for sikkerhets skyld? Vet ikke om du kan finne personer, f.eks. Dagny i husforhør, folketellinger fra 1920-årene og utover.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørg BrynildsenJeg har din Marit Ersdotter i databasen ja, som født 4 nov 1736 i östra bön, døpt 7 nov. Hun var gift med Brynte Bryntesson født 7 aug 1735.Om Marits foreldre har jeg kun info om at de var: Erik Ersson født ca 1693/94 og død i Østra Bøn 1 nov 1739 og begravet sanne dag. Om mor vet jeg kun at hun het Marit Efvensdotter og var født i 1700. I 1754 var hun enke i Østra Bøn med sønnen Erik 1719, datteren Marit 1736 og datteren Karin 1728 som var gift med soldaten Åsfält.I tillegg til de 3 barn som bodde hjemme hos Marit i 1754 så hadde de også en datter Marit født 7 mai 1730. Hun ble vel antakeligvis ikke så gammel i og med at de da også i 1736 fikk en datter ved navn Marit.Av disse barna har jeg noe etterkommere på Marit født i 1736 om det er aktuellt, men det har du kanskje selv. Noe mer om aner har jeg dessverre ikke.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Leif B. MathisenJeg har lett litt i Åtvidaberg som Liv Hansen foreslo og jeg har sett i Yxnerum, men så langt uten å finne noe.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.