Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Leif og Anne Lene. Satt å så litt på Älvdalen, lurer på om dere vet hvorfor de fleste har 'kalle' navn. Det gjelder både i 1890, dødsboken og 1980 tellingen Andersson, Tysk Anders Andersson f. Olsdotter, Spjut Anna Danielsson, Stenhols Maria Kristina Eriksson, Bil Erik Alfred Eriksson, Bil Edit Elin Sofia Eriksson, Klockar Anna Maria Bil blir brukt som fornavn på både kjønn i dag også.Har ikke sett dette før Er vell en måte å vise slekteforhold på. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg har en beskrivelse av denne navneskikken i en eller annen gammel svensk bok hjemme (Sigfrid Svensson?), men jeg er ikke i øyeblikket så oppdatert at jeg tør gi meg ut på nærmere utredninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Til Anne Lene.Jeg leser endel om navnskikk tydelig myntet også på meg uten å riktig skjønne hvorfor. Jeg søker Erik Larson Strøm f. ca 1835. eller mellom 1830-1840. Fler kilder henviser til Salvedal i Yxnerum i Østergøtland. Hva har dette med navskikk å gjøre? Håper du fremdeles kan hjelpe meg.LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LeifHar ikke gitt meg nei. Var ikke så mye hjemme i går og da måtte det vente litt.Jeg har sett gjennom fødte i tidsrommet 1830-1845 og jeg er ganske sikker på at jeg ikke har funnet han. I denne perioden er det 5 stk som er født med navnet Erik/Eric i enkelt eller dobbeltnavn.1) 1830 Erik Gustaf, far: Jonas Ringstrøm2) 1834 erik Magnus, far: Peter Månsson3) 1840 Jonas Erik, far: Jonas Andersson4) 1840 Lars Erik, far: Carl Fr. Nilsson5) 1842 Erik, far: Per Westrøm.Ingen av disse er født på Salvedal eller noe lignende navn.Så har jeg gått til husforhøret 1830-1840. I tillegg til Salvedal er det 2 plasser til, som kan være ganske like i navn og det er Salved og Sjølveden. Har sjekket alle 3 stedene i det husforhøret. Ikke finner jeg Erik og heller ikke noen Lars Pedersson. Hverken sammen som familie eller hver for seg som f.eks drenger. Neste husforhør 1841-45 har jeg også sjekket Salvedal uten å finne noe.Så har jeg søkt på Emibas etter 1) fødested Yxnerum og 2) utvandringsort: Yxnerum. Da har jeg søkt på en med fornavn som begynner på Eri , uansett etternavn. Ingen aktuelle som da kom opp.For Østergøtland er første tilgjengelig husforhør i 1890 da ville Eriks far i såfall være gammel om han fortstt lever, men en liten muligheet finnes det. Et søk på han viser kun 2 personer med fødested eller bosted Yxnerum som kunne vært aktuelle i forhold til alder. Men, ingen av de her Peders.. til etternavn.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En korrigering. I mitt siste avsnitt i innlegg 381 har jeg skrevet : første tilgjengelige husforhør var i 1890. Det skal selvfølgelig være første tilgjengelige folketelling.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenJeg svarer på dine 4 innlegg/spørsmål under ett jeg. Her er det nemlig svært lite eller dvs ingen ting jeg får gjort.Ditt første spørsmål innlegg 362. Der har jeg funnet dåpen og den kopien regner jeg med at du har fått. Om du klarer å tolke noe bosted der, så kan du gjerne komme tilbake med det, for da vil det være mulig å finne mer.Innlegg 371 an Karl August Magnussen. Denne trodde jeg faktisk at jeg skulle kunne finne. Men, den gang ei. Det er fint lite tilgjengelig fra Genline for Kville. Husfohør og fødelsesbok starter først i 1860. Da blir det ikke godt å finne noe. Her må du nok låne inn mikrokort fra Svar for å finne det. Ser på siden til släktdata at de har heller ikke med Kville sogn.Innlegg 372 Dagny Eggum. Gift i Sverige er nok noe tynt grunnlag til å finne henne på. Her må nok jobben starte i Norge. Den bør jo da ende opp i å kunne finne henne i utflyttingslister. Der vil det forhåpentligvis stå hvor i sverige hun flyttet til. Allikevel tviler jeg på at jeg kan finne henne dvs, jeg tror jeg ikke kan. Dette er antakeligvis for nytt. De fleste kilder stopper rundt århundreskiftet 1800/1900. Siste folketelling er 1900, ingen videre inn på 1900 tallet. Det som kunne vært mulig hadde vært å finne henne i Sveriges dødbok 1947-2003. Antar hun døde i det tidsrommet. Har ikke funnet henne der.Innlegg 373 Bergliot Sofie. Her gjelder det samme. Det er for nytt. Om man antar som du sier at hun giftet seg i Helsingborg 1918, så stopper vielsesbøker for Malmøhus län i 1897. Jeg har heller ikke funnet henne i Sveriges Dødbok.Så desverre, ikke det var ikke mye jeg kunne gjøre med dine spørsmål.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene! Mange takk for din leting etter personer for meg og takk for fil med dåp!Jeg skal sende den mailen med filen til en annen og høre om han kan se i Svar etter Karl August M. for meg. Han har nevnt at han har Svar. Karl August har attest datert august 1853 og er 22 år, da han flytter inn i Halden. Noen måneder senere gifter han seg. Der står farens navn i vielsesboken.Ang. bosted til Widerberg klarer jeg å tyde at han blir introdusert i kirken hvor navnet på kirken begynner på H (tror jeg). Er det noen av brukerne av forumet som kan hjelpe meg med oversikt over kirker i Carlshamn i Blekinge len? Det kan hjelpe å lokalisere bostedet.Ellers er det tynt med utflyttingslister fra Norge. Det med tanke på Dagny Eggum.Kunne du Anne Lene se om Dagny Eggum og Bergliot Sofie Johannessen & Karl Edvin Anderson emigrerte til andre land enn Norge? Tenker på Emibas (antar det er rett database for flyttinger).mvh. Kristin (S. Aasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei KristinVeldig å lite en kan gjøre noen ganger. Når det gjelder Dagny Eggum/Bergliot Sofie Johannessen og Karl Edvin Andersson så har jeg også sett etter dem i Emibas.Ingen Dagny eller Bergliot Sofie. Karl Edvin Andersen er det en del som emigrerte fra Sverige som hete. Når vi ikke vet ca når/hvor han er født så blir det vanskelig å finne ut hvem som er rett om det i det hele tatt er noen av dem.Det jeg kan si iallefall er at ingen av de med navnet Karl/Carl Edvin Andersson og som emigrerte fra Sverige var gift/reiste ut sammen med en Bergliot Sofie Johannessen (eller noen varianter av navnet).Send meg de infoene du snakket om du, så skal jeg se om jeg kan finne noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Anne Lene,Jeg søker fødested og foreldre/søsken til (ant. brødrene) Anders og Nils (pers. nr. 4 og 5) her: Lenke, ant slektninger av den Stine Foss de bor hos, da Anders senere kaller seg Foss. Fantes en familie Andersen (Foss) i Gillaberg Sogn, Værmland ca. 1831-46 som kunne passe? Det er mulig Anders Andersen (Foss) var født 18. jan. 1842 på et sted som het Lansrød el.l.Takknemlig for svar, mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B.Mathiesen

Hei Anne LeneJeg har nå søkt i alle tenkelige databaser i Norge. Et sted står det at ERIK LARSSON STRÖM er født 1837 i Solvedal. (ikke Salvedal som tidligere skrevet). Solvedal er iflg. Googel-søk ett sted i Solvborg (Sölveborg) kommun i Blekinge Län. Erik er iflg. ny info svensk statsborger boende i Norge (år 1900)LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christian ArentzHar du funnet Stina/Anders/Nils i noe innflyttingslister ?Jeg vil vel ganske sikkert tro det er Stina som er her i 1865 LenkeHun var tjenestepike for Ole Foss ser du og de var ugifte. Her er Stinas fødselsår oppgitt til 1836 og hun heter Eriksdotter, så søsken til Anders og Nils er hun neppe.Jeg regner med at vi snakker om Gillberga i Värmland. Du nevner 18/1-1842 Lanserud el.l på Anders som mulig fødested. Det er ikke noen plass med lignende navn i Gillberga. Men, vi har jo stedet Långserud i Värmland, kan det være stedet da tro ?Å finne 2 brødre Anders og Nils Andersson skal nok ikke bli så vanskelig for det er svært vanlige navn. Men, å vite hvem som er rett.....Kanskje du kan sjekke innflyttingslister og se om de skulle kunne stå der, da vil det forhåpentligvis komme frem hvor de kom fra.Samtidig skal jeg lete litt i Sverige.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LeifDette er og blir en nøtt tydeligveis. For jeg har desverre ikke noe positivt å fortelle deg.Har sett gjennom fødte i Sölvesborg i Blekinge tiden 1830 t.o.m 1939 uten å finne noen Erik Larsson Strøm.Nøtter er vel der for å knekkes men er ikke helt sikker på hvor jeg så kan lete. Forslag ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LeifFørste tilgjengelige folketelling er 1890 for Blekinge.For mor skyld søkte jeg nå kun på etternavnet Ström/Strøm. Det kom ikke opp noen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne. Takk for korrigering.Ja det var 1890 tellingen jeg mente og jeg skrev helt feil og tullete. Jo det er en del Strøm der, så her blandet jeg med noe annet jeg søkte på. Så krysset det seg litt i farten.Men, noe fødsel på Erik Larsson Strøm i Sölvesborg har jeg ikke funnet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Du blir vel helt nedrent av vitebegjærlige, men jeg prøver meg likevel med et spørsmål: Jeg lurer på en Dordi/Dordin Jacobsdatter, født i Eda cirka 1790. Hun giftet seg med Olof Andersson, bodde i Järnskog, og var mor til blant andre Karin, Cajsa, Olof, Martha og Anders. Jeg har ingen spor bakover fra Dordi/Dordin, men en eldre slektning har lykkes i å lokalisere henne i et 'forhør', antagelig fra 1833-34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunnar BolstadJeg får antakeligvis ikke gjort noe med dette i dag.Bare lurer på en ting. Det husforhøret dere har funnet hennes slektninger i. Har du noe referanse til det ? Det kan være et sidenummer, et gid-nummer, navn på plassen de bodde på el.lHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunnar BolstadDet er ikke så veldig viktig med referanse til husforhøret.Jeg har funnet hennes familie og så får vi se hva som kommer ut av det.Hun er datter av korporal Jacob....(?) og Ingeborg Olsdotter.Så langt har jeg da funnet barna: Anders 1779, Olof 1784, Anna Caisa 1787 og Dordin 1791.Må få komme tilbake med mer i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Anne Lene,Det var flott at du fant Ole Foss og Stina i FT 1865. Hun kan vel fortsatt være en slektning av de to brødrene Andersen, har etterlyst hennes bakgrunn på Anbytarforum under Gillberga.Anders var tydeligvis enkemann da han kom til Kristiania før 1875, og må ha blitt g. med sin hustru Marie Olsdatter fra Tønsberg mellom 1875 og 8 sep. 1882 da de i Tjølling, Vestfold fikk sønnen Carl Johan: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060609070467.jpg>LenkeHer er familien i FT 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Heisann, Anne Lene! Håper du leser dette først: Fant jammen Anders Andersen Foss og Marie Olsdatters bryllup i Tjølling, så sent som i 1882: Lenke Hans fødselsdata er angitt til 18 feb. 1844 i Långserud, Värmland. Anders sin far het Anders Andersen, men hvem var moren, og hadde de flere barn enn Anders og denne event. Nils? Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Tusen takk så langt! Dette var jo veldig lovende. Jeg har dessverre ikke noen detaljert referanse til dette 'forhøret', men familien Olof/Dordin bor tilsynelatende på en gård/sted som heter Strömer.Vi vet noe mer om Olofs familie: Olofs far: Anders Pehrsson, f. 1753, flyttet til Gällsbyn i 1782 fra Remjäng Hustru Cherstin Olofsdtr. f. 1756Hennes far Olof Torstenson, f. 1714 Hustru Gunila Bryngelsdtr. f. 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Anne Lene. Takk så langt. Har du kjennskap til om det finnes ett arkiv i Sverige eller Norge som omhandler personer som utvandret til Norge?LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.