Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Leif B. MathisenPrøv emigrantregistret i Karlstad http://www.emigrantregistret.s.se/frameset-sv.htmDe skal dekke hele Sverige, selv om de tydeligvis har mest materiale fra Värmland. Jeg har fått veldig god hjelp der tidligere.Merkelig at jeg ikke har funnet noe, noe må jeg jo ha oversett.Får håpe de kan finne noe.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunnar Bolstad:Jeg har ikke noe ny informasjon enda. Korporalen het nok Jacob Siljan (?)Jeg fant dem i husforhøret 1791-96 på plassen Hulteberg. De flyttet fra plassen i 1792 og jeg får ikke helt taket på hvor de flyttet hen. Jeg har en kopi av husforhøret og kan sende deg det. Send meg i såfall en mail, min adr står i innlegg nr 1. Kanskje 2 par øyne ser bedre enn 1 par.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christian Arentz:Den Anders f 18/2-44 sin far het Anders Svensson og ikke Andersson., og har ingen bror ved navn Nils.Fødselsboken Långserud, Värmland:Født 18/2-1844 i Gislebytorp, inhys Anders Svensson og hustru Cajsa Fredriksdotters barn ANDERS.Med forbehold om at det er rett Anders, så har jeg funnet fam i husforhør.Fra husforhørene 1841-45/1846-51 sidene 204 og 225, Gislebyn i Långserud, Värmland:Inhysan Fältjägaren Anders Foss f 10/3-1806 SillerudHustrun Kajsa Fredriksdotter 17/7-07 LångserudBarna: Stina 30/10-29 SillerudJohanna 1/5-33 SillerudLotta 6/2-35 Långserud. Hun dør i løpet av husforhøret 1841-45.Carl 30/4-40 LångserudAnders 18/2-44 LångserudGustaf 3/6-66 LångserudDeretter finner jeg Anders og Kajsa i husforhør på Rudsbyn i Långserud frem til de dør. Uten at det fremkommer veldig mye ny info. Anders Foss betegnes i husforhøret 1851-55 som afskedigat fältjägare. I neste husforhør nevnes det at han har 12 R i pensjon. Anders Svensson Foss dør 19/9-70 og Cajsa dør 7/12-71 begge mens de bor på Rudsbyn.Deres sønn Anders f 1844 flytter i 1858 til Stømme i Stafnäs og er dreng på plassen frem til han deb 16/10-61 flytter til Gøteborg. Der mister jeg han og har ikke klart å finne en dato for flyttingen til Norge.Broren Gustaf derimot flytter til Drøbak 10/11-1868 attest nr 81.Av de andre i denne barneflokken har jeg funnet flg i 1890 telligen: Post 3395754Fors, Stina f.d. Pigaf. 1829 i Sillerud (Värmlands län, Värmland)Ogift kvinna, ensam i familjenQvarstående obefintlige Långserud (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: SillerudPost 3394893Andersdotter, Johanna Inhysesf. 1832 i Långserud (Värmlands län, Värmland)Ogift kvinna, ensam i familjenGisslebyn Långserud (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Långseruds AnnexHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hej, Anne Lene! Dette var gode nyheter! Brudgommens far Anders Andersen i [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060609070588.jpg>Lenke over (397) kan være feilskrevet av presten istdf. Anders Svensson, ikke minst fordi brudgommen Anders er oppgitt med bosted Haakestad (i Tjølling) og brudens far i neste vielse het Anders Andersen Haakestad!!Jeg heller til den tro at 'din' familie er den rette, fordi: 1. faren skrev seg Forss som min Anders, 2. min Anders fikk en eneste sønn Carl (oppkalling), og 3. at fødselsåret 1844 stemmer med den som er oppgitt ved sønnen Carls dåp. Riktignok har vi i h.h.t familieopptegnelser hans fødelsdata som 18 jan. 1842. Kan det likevel tenkes att det fantes to Anders Foss i Långserud på den angitte tiden?Noe som likevel gjør meg usikker er at du oppgir (sønnen?) Gustaf (født?) 3/6-66 Långserud under husforhør 1841-45/1846-51 s. 204 og 225, Gislebyn i Långserud, Värmland. Kan han være født så sent, eller er det sønn av en annen (slektning?). Se bare her, hva jeg fant under Drøbak FT 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Peter Ägare (gift man)f. 15/5 1828 i Sillerud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1870 från Ginnarsbol, Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland) till Dröbak, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 69Emibas emigrationsakt: Åmåls landsförs P 1870 024Onormerade namnformer:Destinationsort: Dröback Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter, Sara Kristina Hustru (gift kvinna)f. 18/7 1826 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1869 från Gunnarsbol, Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland) till Dröbak, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 69Emibas emigrationsakt: Åmåls landsförs P 1869 006Onormerade namnformer:Destinationsort: Dröback Destinationsland: NorgePettersson, Anders Ägarson (ogift man)f. 16/10 1855 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1869Pettersdotter, Anna Lisa Ägardotter (ogift kvinna)f. 24/6 1857 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Pettersdotter, Allida Ägardotter (ogift kvinna)f. 26/6 1859 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Pettersson, Edvin Ägarson (ogift man)f. 28/11 1861 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (DalslandPettersson, Johan Peter Ägarson (ogift man)f. 28/11 1861 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Pettersson, Gustaf Ägarson (ogift man)f. 26/2 1864 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjempefint, Hanne!Ser du hvem som var Andersson, Peter Ägare (gift man) f. 15/5 1828 i Sillerud, Värmlands län (Värmland) sine foreldre og søsken også?mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christian ArentzDen 18/1-1842 i Långserud er det kun innført et pikebarn, som døde dagen etter. Så denne dato/sted kan nok ikke være korrekt.Den Peter som Hanne fant i innlegg 405 har foreldrene: Andreas Andersson og Cajsa Persdotter.Husforhøret viser at denne Andreas Andersson ble født 23/3-96 i Sillerud.Så dette var nok ikke Andreas Svensson Foss i et annet ekteskap.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tusen takk, begge to! Så da har vi to forskjellige Gustafer i Drøbak, Anne Lene, og han som interesserer er Gustaf Anderssen Foss f. 3/6-66 i Långserud , som flyttet (alene, 2 1/2 år gml?) til Drøbak 10/11-1868, attest nr 81. Står det flere på samme attest, og/eller kan fødselsåret 1866 være feil (de andre søsknene var jo 22-37 år yngre)?P.S finner ikke ham i Drøbak ved FT 1875, så da har han vel flyttet videre.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei Anne Lene. Ser du har vært innom Åmål her,jeg lurte på om du kunne sjekke ei dame for meg. Kajsa Eriksdotter f.04.02.1828,Berga,Åmål, tror jeg har hennes foreldre,Erich Nilsson og Kersti Parsdotter, det er alt jeg har.Kajsa gifter seg i Hennebyn 12.05.1846 med Eric Jansson,jeg har mye på ham.Så det hadde vært gøy med litt på kona også. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Takk for hjelp så langt! Selv om det ikke ga mye resultat. Jeg lurer litt på hvilken info du mener. Tenker du på det jeg nevnte med attest i Halden?Fant i databasen i digitalarkivet ang. innflyttede til østfold. Noe lignende navn.Har du mulighet til å se om du finner noe om introen til Nils i Carlshamn? Han ble introdusert der i januar 1801. Er det noen som kan hjelpe meg med oversikt over kirker i Carlshamn på den tiden?Jeg oppretter et eget tema hvor jeg ber noen lese hva det står i dåpen til Nils.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Anne Lene,Jeg tar sjansen på at du kanskje kan hjelpe meg med dette problemet?Jeg har en 2T-oldemor som ved inngåelse av ekteskap i Bergen het 'Margreta Dorthea Olsdatter føed MARSTRANDER'. Hun kalles et par ganger Jonsdatter.Hun ble gm Andreas Andreassen Floer 8.10.1815 i Domkirken i Bergen.(Ungkar/Mad) De fikk 5 barn.Hun døde 55 år gammel og ble gravlagt i Korskirken i Bergen 30.12.1841.Etter hva jeg kan skjønne hører hun IKKE til i den norske Marstranderslekten og jeg lurer derfor på om hun kan være innvandret direkte fra Sverige / Marstrandregionen.mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Anne Lene! Kan du hjelpe meg med denne karen mon tro? Bernhard Mathiasen f ca 1836 i Tanum sogn Bohuslen. Ved gifte 1863 i Stokke Vestfold er hans far skrevet Mathias Christensen.Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Mattisson, Bernhard Arbetskarl (ogift man)f. 30/10 1827 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 28/2 1862 från Sannäs, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Tönsberg, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 426Emibas emigrationsakt: Tanum O 1862 003Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

BERNHARD MATTIASSON Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 31 JUL 1836 Ljung, Goteborg Och Bohus, Sweden Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: MATTHIAS OLSSON Family Mother: ANNA MATHISDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Hanne. Ditt første svar er utvilsomt rette mann, da han er å finne i innfl liste 1863 i Tøsberg. Han står der med kona Caroline og første sønn Anton. Alderen hans spriker dog godt, da han her står som 26 år, altså født 1837? De bosetter seg i Tønsberg rett etter gifte i 1863. Deres andre barn Berthine (Berntine)fødes 1864 i Tønsberg. Takker så mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Heisann! Jeg lurer på om du/dere har mulighet til å hjelpe meg med min mormors to bestefedre. Begge har innvandret til Østfold fra Sverige, men jeg har litt problemer med å finne dem (i hvert fall med riktig fødselsår) i immigrantregisteret til Østfold Historielag.Den ene er Ferdinand Olaussen, født 27.10.1862. Jeg finner bare én med det navnet i immigrantregisteret, og han står med et annet fødselsår - men han er i hvert fall oppført som døpt i Askum. Faren hans heter Olaus Kristenson.Den andre heter Gustav Olavssen, født i 1864. Heller ikke her finner jeg eksakte opplysninger, men han jeg tror det kan være er døpt i Eda.Jeg har dessverre ikke stort mer, men jeg kan gi dere navnene på de norske ektefellene deres om det hjelper. Fint om det er noen mulighet til å grave fram noen opplysninger om disse.Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ole G TaraldsenLurer på om dette kan vise seg å bli for få opplysninger til å finne henne. Når du sier Marstrander, mener du da stedsnavnet Marstrand, eller mener du det kan være et slektsnavn.Skal se om det kan være mulig å finne noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy Kåsa.Du mener han er født ca 1836 i Tanum. Hanne fant Han på emibas og da er fødselsdato satt til 30/10-27.Husfohøret når han emigrerte sier at han er født 30/10-37. Dette er også trolig Emibas sin kilde for sin informasjon. Kan det være en tastefeil her tro hos Emibas. Problemet er allikevel at jeg har ikke funnet han i fødselsboken den 30/10 verken i 1827 eller 1837. Men, en av delene er jo trolig riktig.Jeg har funnet han så langt som dräng i 2 forskjellige husforhør og begge angir fødselsdato 30/10-37. Skal se senere om jeg kan nøste meg tilbake til det husforhør hvor han blir født, og se hva som der står.Så avvent litt med å være sikker på fødselsdato/år.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thomas HansenHar du noen formening om når Ferdinand og Gustav kom til Norge ? Om du ikke har, så kan du kanskje ta utgangspunkt i når de giftet seg og evt fikk barn her. Det hadde vært fint å vite om du har noen formening om det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Helmin KvenoddJa, jeg har vært ute på en lang rundreise i Sverige i denne debatten her.Berga ligger i Åmål landsforsamling, og der er det dessverre ikke tilgjengelig scannede kirkebøker på genline.Når jeg foretar et søk på Familysearch, så ser det ut som de heller ikke har med Åmål. Heller ikke kan jeg finne henne på emibas.På familysearch kan jeg allikevel finne en Kajsa Eriksdotter født i 1828 men det er i Høgsäter og ikke i Åmål. Da heter foreldrene Erich Nilsson og Kjersti Pedersdotter som du sier.Det som er tilgjengelig på Genline fra Åmål er husforhørene. du mener at Cajsa er født den 4/2-1828 i Åmål på plassen Berga. Når jeg ser gjennom husforhør for Berga 1826-1831 så finner jeg en Cajsa Eriksdotter født på Berga 4/2-1828, men hun har andre foreldre enn det du oppgir.I det husforhøret ser familien slik ut:Erich Andersson 1891 Berga Hustru Sara Jensdotter 26/3-97, død i 1830 Barna: Anders 12/12-18 Berga Johannes 9/3-21 Berga Daniel 4/6-23 Berga Anna Maria 14/6-25 Berga Caisa 4/2-28 Berga Stina 1830 BergaJeg kan ikke si bestemt at det ikke er født en Caisa Eriksdotter til på samme dato. Har de flyttet til en annen plass i samme husforhør, så har ikke jeg sett det. Jeg har kun sjekket Berga. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Hei Anne LeneHar nå vært i kontakt med Emigrantregisteret i Sverige. Det kostet jammen en del penger Grunnavgift 500 SEK. Og da har jeg ett spørsmål til deg. Har du store kostnader i forbindelse med mine og andres forespørsler? I så tilflle hadde det ikke vært riktig at vi dekket dine utgifter.LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LeifJa, slike ting koster i Sverige, så takk for tanken. I det du skal ha et arkiv eller en instans til å gjøre noe for deg, kan det bli dyrt. Har du anledning til å reise dit, så er det et alternativ. De har lesesal og det er kostnadsfritt å benytte etter hva jeg vet.Når det gjelder Genline og Svar, så har jeg hatt abbonnement der i noen år nå. jeg har ikke noen ytterligere utgifter på å lete for andre enn for meg selv.Det er faktisk hyggelig å kunne gjøre dobbelt nytte av det. Abbonnementene har jeg uansett, og kan de brukes mer enn kun på meg selv så er det fint.Ikke nødvendigvis pga de kostnader som er ved et abbonnement. Men, dette innlegget her viser også at en del synes det er vanskeligere å finne sine aner/etterkommere i Sverige enn i Norge. Sverige er et veldig greit land å finne frem i egentlig. Da er det hyggelig å kunne gjøre det slik.Før har jeg spurt om hjelp her i dette forum, og det gjør jeg sikkert også igjen. Da er det jeg som forhåpentligvis får litt hjelp. Slik sett jevner det seg ut antar jeg.Hadde jeg hatt ekstrautg i forhold til de jeg uansett har så er det jo ikke sikkert jeg hadde gjort dette her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LeifJeg var faktisk ikke klar over at emigrantregisteret var såpass dyre. Praksisen er ganske så forskjellig. NOen arkiver f.eks forsker f.eks 15 min kostnadsfritt, så tar de seg betalt om man ønsker mer.Jeg har selv før fått hjelp fra emigrantreg. Forespørsler jeg ikke har betalt for. Men, det har vært konkret forespørsel som det antakeligvis har vært greit for dem å finne ut av.Jeg har også kjøpt attester der, og de har jeg betalt for.Hadde jeg visst at de hadde en såpass pris, så hadde jeg nok gjort deg oppmerksom på det, når jeg anbefalte deg å høre der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Hei, Anne Lene. Takk for raskt svar.- Ferdinand Olaussen giftet seg med Bolette Marie Bolivardsdatter fra Borge i 1904. I immigrantregisteret til Østfold Historielag står han registrert som innflyttet til Hvaler i 1875, men jeg er altså ikke sikker på at dette er samme mann, siden de også har satt fødselsåret til 1855 (skal være 1862). Jeg finner ham heller ikke som innflyttet i kirkebøkene for Hvaler fra 1875. I historielagets register har han også mellomnavnet Carl og er registrert som sjømann.- Gustav Olavssen fikk sitt første barn med Oline Marie Ødemann fra Fredrikstad i 1898, men jeg har ikke klart å finne ut når han giftet seg. Dersom jeg har funnet rett person i immigrantregisteret så flyttet han til Skjeberg i 1874, men dette må altså tas med en liten klype salt (heller ikke han finner jeg som innflyttet i kirkebøkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.