Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest helmin kvennodd

Hei Anne Lene Takk for det fine svaret,jeg tror nok du har funnet de rette foreldrene. Jeg mener det står Berga når hun giftet seg,har ikke papirene med meg, sjekker når jeg er hjemme igjen. Igjen hjertelig takk Sara er et navn som går igjen i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Carl Wilhelm Johnson, f.i Sverige 22.02.1905, bodde en del år i Norge. Han ser ut til å ha flyttet tilbake til Sverige.Er han å finne i Dödboken i Sverige ? Jeg ser spesielt etter evt dødsdatoPå forhånd takk !Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene igjen!(411): Kan du finne introen jabuar 1801 til Niels/Nils for meg? Pga. lokalisering av bosted. Jeg vet ikke om du har oversett mitt innlegg.Ellers har jeg laget eget tema ang. oversikt over kirker i Carlshamn/Karlshavn.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Helmin KvenoddHvis du føler deg sikker på at dette er rett familie, skulle det gå greit å finne mer om det er interessant.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin AasenDu er ikke oversett. Jeg har dessverre ikke funnet noe så langt. For å kunne finne han må jeg nesten vite bostedet, og det er jo nettopp det du lurer på. Jeg har forsøkt å lete i bouppteknignsregisteret, og finner ikke noe boupptekning på han heller.I Blekinge ligger det 3 kirkesogn som begynner på H. Det er Hasslö, Hjortsberga og Hällaryd. Jeg er ikke geografisk kjent i Blekinge, så jeg vet ikke om noen av disse ligger i nærhet til Carlshamn.Kanskje du hadde hatt større hell med et spørsmål under slektsnavn på anbytarforum ? Det er jo ikke rare greine jeg har fått til. Men, sånn er det noen ganger, dessverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy KåsaDa har jeg funnet han født og døpt. Fra fødelsesboken for Tanum: Født 30/10-1837 døpt 4/11 BERNHARD. Foreldre: i Gården Mathias Kristensson og Beata Corneliusdotter.Jeg har ikke funnet familien i husforhør enda. De er nemlig ikke helt gode for Tanum. Men, jeg har sett litt på siden til Slektdata, og der vil du kunne finne noe om familien. Om du titter litt på den siden og prøver å få frem det som finnes der. Så kommer du evt tilbake med den infoen som er der, så skal jeg se om jeg kan finne dem i husforhørene.http://www.slaktdata.org/index.php/regsearchHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christian ArentzAng innlegg 409. Uff så leit og fort gjort det er å taste feil. Den Gustaf som reiste til Drøbak var født i 1846 og ikke 1866 som jeg skrev. Dermed så ble vel det hele mer logisk også skulle jeg tro.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Anne Lene Tusen takk for tilbakemeldingen. Gustav var jo bare en bifigur, tross alt. Du har gjort en flott jobb, og jeg er veldig fornøyd med det jeg har fått av informasjon om Anders Foss m. familie! mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Anne Lene Nå trenger jeg litt hjelp til min Christina Olsdotter f 11 Des 1787,lurer på hvem hennes foreldre er. Hun er gift med Jacob Hård Tomasson i Lyse.Så har jeg Elsa Hansdotter f 1778 i Bro. Hun er mor til Jacob giftet seg med hans far Tomas i 1792 16 Mars.Hadde vært glad om du fant noe? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneDu skrev ikke hvilket län det gjaldt. Tok en sjans på at det var Gøteborg og Bohus og det var jo rett (mente å huske at du har mye slekt der fra tidligere)Husforhørene starter ikke før i 1834 så jeg får muligens ikke set familien. Vi får se.Når det gjelder Christina Olsdotter. Er du sikker på fødselsdatoen ? Jeg finner ingen Christina på den dato. Derimot finner jeg en Christina døpt 5 des 1787 født den 1 av foreldrene: Olof Andersson og Catharina Jacobsdotter i Humlekiær. ( I Lyse)Kan det være dine ?De andre har jeg ikke fått sett etter enda. Vet ikke helt om jeg rekker det i dag.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ja det kan være en av mine. Jacob ble tatt for tjuveri på Humlekjær. Å Bohuslen er det jo, glemte å skrive det. Takk. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Anne Lene.Har sjekket og det er ikke tvil,du fant den rette familien.Det hadde vært kjempeflott om du har tid til å finne noe mer på dem, om du har tida da. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Celvin RuisdaelJeg kan ikke finne din Carl Wilhelm Johnson i dødboke. Da har jeg søkt på alt tenkelig av fornavn/etternavn og med fødselsdato.Det er en Carl Wilhelm født på den dato, som heter Lindell. Tar han med her i og med at det ikke er et ....sson navn, da er det jo en liten mulighet. Ellers er det faktisk ingen andre hva jeg kan se i allefall.19050222-7317Lundell, Karl WilhelmBox 2110 790 20 Grycksbo (Boendeadress 1 nov 1970)Död 2/1 1972.Kyrkobokförd i Grycksbo kbfd, Faluns kn (Kopparbergs län, Dalarna). Mantalsskriven på samma ort.Född 22/2 1905 i Stora Kopparberg (Kopparbergs län, Dalarna).Gift man (17/8 1935). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Grycksbo, Faluns kn (Dalarnas län, Dalarna)Födelseförsamling i källan: ST KOPPARB (Kopparbergs län)Källor: MTL 71 / RTBd 72 Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Till Roy Kåsa. I Tanums Husförhörslängd AI:17 sida 89 på Gården Uppegård hittar jag Bernhard. Far: Mattias Kristensen född 1807.01.22 Mor: Beata Corneliusdotter född 1810.11.11 Barn: Kristina född 1831.09.22 Carl född 1833.03.05 Alexander född 1835.02.14 Bernhard född 1837.10.30 Johan August född 1840.03.29I nästa Husförhörslängd AI:17 sida 85, finns det ännu ett barn: Pål född 1843.04.15Med vänliga hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Takk for innlegg!To ting jeg lurer på/vil nevne:1. Jeg spør etter introen januar 1801 og det er vel ikke det samme som buopptekning. Så jeg lurer på om du har sett etter/funnet den?2. Jeg har hatt innlegg ang. slektsnavnet Widerberg i Anbytarforum uten noe hell. Kun 1 svar fra en Widerberg som ikke er i slekt med meg.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KristinEr klar over at anbytarforum ikke alltid fungerer like godt som digitalarkivet når det gjelder hjelpen man får. Jeg har ved flere anledninger selv fått meget bra hjelp der. Så er det jo det med å prøve å komme i kontakt med enten de som er lokalkjente eller kjent med den slekt man søker noe om. En annen ting Kristin er jo at om du ikke har fått svar, så kan det jo rett og slett være for det at det ikke er noe å svare, dvs at de som har lest innlegget ditt ikke har funnet noe info å komme med. Ser bare hvor lite jeg har funnet for deg her, dvs det er jo ingen ting, men det står ikke på meg. Det er det at jeg ikke finner noe.Selvfølgelig er ikke boupptekning og introduksjon det samme, det er to veldig forskjellige ting. Det dreier seg fra min side om å forsøke å finne noe info til deg, der infoen kan tenkes å finnes. Derfor søkte jeg i registeret for boupptekning også. Hadde det vært å finne et boupptekning etter han, så hadde du nemlig hatt mulighet på en god del informasjon.Jeg har desvarre ikke funnet noe om introduksjonen. Som jeg sa det er beklageligvis svært lite jeg har klart å finne for deg, men sånn vil det jo også alltid kunne være når vi dreiver med denne hobbyen her. Det tror jeg at vi alle kjenner til.Skulle du få kjennskap til noe nytt f.eks via Norske kirkebøker, så kom gjerne tilbake med det, så gjør jeg et nytt forsøk.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Helmin KvenoddEn liten korrekson av meg selv. Caisas mor heter Sara Jeremiasdotter og ikke Sara Jensdotter.Det er Caisas far Erich Andersson som er fra Berga.Husfohøret 1815-1820 Berga, Åmål finner jeg familien:Anders Jonsson f 7/9-1759 Berga. Han dør i løpet av dette husforhøret. Dato er 11/3 meds årstallet er ikke skrevet, men jeg tror det er i 1819.Hustrun Maria eriksdotter f 4/3-61 (i Risa ?) Hun dør 26/2-40Sønn Erik f 1791 BergaSønn Jonas f 12/10-91 Berga. Det står at han er sjuklig. Han dør 22/12-37Så er det tre til på plassen hos dem, og jeg vet ikke om disse er slekt på noen måte, det er: Dok. Enk Kjærstin f 9/10-87 Berga og hennes to barn Johanna Enard 16/11-1811 og Erik Enarss31/7-1814).I løpet av dette husforhøret gifer Erik Andersson og Sara Jeremiasdotter seg. Fra da blir også de boende på Berga. Familien deres er da slik som jeg skrev i innlegg 421 frem til Sara dør. Hun dør i løpet av husforhøret 1826-1831. Sara er født i Mo socken.Flere av barna flyttet da også senere til Mo. Deres datter Sara født 1835 dør allerede 15/7-36.I husforhøret 1826-1831 bor forresten enkan Maria Eriksdotter (anders sin mor) og sønnen Jonas hos dem. Som anmerkning på dem begge står det : Brecklig. I tillegg står det på Jonas: Odugelig till arbete.Når vi så kommer til husforh 1831-1835 så gifter Erik seg igjen. Da med Stina lennartsdotter født 1799 i Svan…(?) De to får så barna Anna Maria 14/6-1825, Cajsa 4/7 (?) 1828 , Stina 20/3-1830.,Sara 1835, Sara Brita 2/5-37 og Gustaf i 1840. Alle født på Berga.Når det så gjelder Sara Jeremiasdotter, så er hun født 26/3-1797 i Hennebyn, Mo, Älvsborg.Hennes foreldre var (fra husforhør 1786-1800): Jeremias Nilsson f. 1751 og Anna Danielsdotter f 1756. I tillegg til Sara hadde de også barna: Hans 1778, Nils 1780, Cathrina 1784, Britta 1788, Maria 11/6-1790, Daniel 1793, Anna 1795 (hun døde i løpet av samme husforhøret som hun ble født).Ble dette litt rotete, så kan jeg sende deg kopier av de aktuelle husforhør. I såfall står mailen min i innlegg 1.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneIkke all verdens er jeg redd.Jeg finner at Thomas Jacobsson og Elsa Hansdotter giftet seg som du sier den 16/3-1792 i Bro. Jeg klarer ikke å få tak på hva plassen de bor på heter.Jeg finner også at de før de giftet seg fikk et barn. Fra fødelsesboken:Døpt 11/12-1791 JACOB født 9/12. Foreldre: Thomas Jacobsson och hustru Elsa Hansdotter, Kasene under Röe. I fall det kan føre deg noe videre, har jeg tatt med faddere her. Jeg kan gjette på at det kanskje er litt faddere fra Elsa Hansdotters familie. I allefall fadderene: Catharina ......., Anna Jonsdotter Björneröd, Hans Hansson & H Hansson ibid, Carl Olsson i Källevik og Hans Berggren, Källebacka. Det står anmerket at foreldrene var forlovet.Det er kun i Bro det evt er mulighet for å se i husforhørene. Men jeg har ikke funnet dem der. For Lyse er det husforhør først fra 1834 og det er vel noe sent.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Anne Lene, ble først klar over ditt generøse tilbud om hjelp igår, og skynder meg å benytte meg av det: I FT 1865 for Idd, garden Stenbodalen i Enningdalen sogn har vi Johannes Ols. (Olsson?), 37 år (m.a.o. født ca. 1828) og hustru Johanne Johannesd., 42 år (født ca. 1823), begge født i Sverige. Fire av barna: Christine M. 16 år, Johan A. 14 år, August 11 år og Carl 9 år er også født i Sverige. De to yngste Anders A. 5 år og David L. 3 år er født i Norge. I Idd kirkebok opplyses det ved Carls konfirmasjon 8.okt.1876 at han er født 22.jun.1858 i Høgsät, Sverige. Neste barn, Anders Adolf er født i Norge des.1860. Dette tyder på at familien flyttet til Norge 1858-1860. Er interessert i hvor familien kom fra (aner ikke hvor Høgsät er) og selvsagt foreldrene til Johannes og Johanne.Hilsen Oddmund Rekstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddmund RekstadDin fødselsdato på Carl er nok ikke helt korrekt. Han er født 19/6-1857 og døpt den 24/6 i Högsäter, Älvsborg län. Foreldrene: på Jordsäter Johannes Olsson og Johanna Johannesdotter.I husforhør for Jordsäter 1856-1860 er familien slik:Johannes Olsson f. 1827 ÖdeborgJohanna Johannesdotter f 1824 HögsäterKristina Maria 1850 ØdeborgJohan Aron 1859 ØdeborgAugust 1855 ØdeborgCarl 1857 HögsäterFamilien kom til plassen fra Ødeborg 1857 og flyttet til Prestebakke i NOrge 1860.I boken husmannsplasser i Enningdalen, finner jeg dem også.Først på plassen Stenbudalen, der du fant dem i 1865 tellingen. Der fremkommer det også at de fikk en datter Sofie i 1866. Johannes døde i 1867. Det står også at i 1875 bor enken med barna på Søtholmen.På Søtholmen gjenfinner jeg Johanna. Da er hun igjen gift, men uten flere barn.Så flytter de fra Søtholmen til Ørsethre.Det er ikke så mye som står i boken, men vil du ha kopi fra de sidene, så send meg en mail. Adr finner du i innlegg 1.Foreldrene/søsken til Johannes og Johanna har jeg ikke sett etter enda. Kommer tilbake til det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Anne Lene,Takker for ditt svar 418 på mitt innlegg 412.Dessverre så har jeg bare de opplysningene som jeg la ved.Det står bare 'føed Marstrander' ved vielsen hennes og siden jeg ikke kan koble henne til Marstander-slekten i Norge(har 'vrengt den ut og inn' uten resultat), så tenkte jeg kanskje hun var innvandret fra Sverige?Tror dette er en nøtt, men finner du ikke ut av det så sier jeg takk likevel for at jeg fikk lov å prøve denne muligheten.mvhOle G,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.