Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmund Rekstad

Tusen takk, Anne Lene, det er virkelig imponerende hva du finner ut på et øyeblikk. Og mail kommer !! Tydelig at presten har fått feil fødselsdata ved Carls konfirmasjon. Ved vielsen mellom Carl og Emilie Nilsdatter 11.des.1881 står det forøvrig også at han er fødr 1858, men 1857 passer bedre med alderen oppgitt ved FT 1865.Når det gjelder Emilie Sofie Nilsdatter, så er hun også datter av en svenske: Nils Pedersen. Han er i FT 1865 for Idd 41 år (skulle bli fødselsår ca. 1824) og bosatt Snekketoro-holtet i Idd hovedsogn sammen med kona Christine Elisabeth Hansdatter, 40 år, og fem barn. De ble gift i Idd 26.des.1849 og Nils oppgis da å være 23 år (fødselsår ca. 1826) og bosatt Øhr. Farens navn Peder Olsen. Nils Pedersen ble også konfirmert i Norge, i Idd 16.okt.1842. Han oppgis da å være bosatt Øhr nedre, 16 3/4 år og født i ?orlanda, Sverige (det skulle tilsi at han er født tidlig i 1826). Foreldrene er soldat Peder Olufsen, Hallebyn i ?orlanda og Ulrikke Nilsdatter. Kan jeg håpe at du får noe ut av denne familien også?Mvh Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunnar BolstadOle G. TaraldsetThomas HansenNoen nøtter vil det alltid være, men her er det 3 større og mindre nøtter på en gang.Derfor må dere nok ha tolmodighet med meg noen dager til. Så får vi se om noe av dette lar seg knekke. Titter litt mer på disse spørsmålene utover helgen, og kommer tilbake til det til uken.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Flott tilbod!To svenskar var med på ei tømmerhaugging i Bøverdalen, Lom i Gudbrandsdalen hausten i 1918 - desse heitte RAGNAR MOLIKANDER og LARS LAGERSTRÖM. Desse to skulle ha rymdt frå militærteneste - finn du noko om dei i ei eventuell folketeljing eller liknande?mvh, Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg håper ikke Anne Lene angrer på at hun valgte å legge ut dette tilbudet.Jeg er på jakt etter ei Johanne Nilsdatter født anslagsvis omkring 1780, antakelig i Västra Fågelvik församling.Jeg vet at hun var gift med Engebret (Ingberet) Amundsen Eng (38 år i 1801) da sønnen Nils Engebretsen ble født i Øymark 8.mars 1807. ( No.7 her Lenke ) , men jeg har ikke funnet ekteskapet inngått i noe norsk prestegjeld.Jeg vil tro Engebret Amundsen Eng og Johanne Nilsdatter inngikk ekteskapet i Västra Fågelvik eller Töcksmark. (Eventuelt Trankil). Tidsrommet for denne ektskapsinngåelsen kan avgrenses fra 1801 (til 1807), da Engebrets første ektefelle (Ingrid Amundsd.) levde ved folketellingen 1801.Engebret selv døde i 1809, og 5 mnd senere inngikk enka (Vår Johanne Nilsd.), nytt ekteskap med Nils Svendsen og ble boende i Norge til sin død.Klarer du å finne ekteskapsopplysninger på Johanne Nilsd. er jeg meget takknemlig. Klarer du så å finne fødselsopplysninger er jeg enda mer takknemlig.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Hei Anne Lene, for en flott jobb du gjør :) Jeg skal ikke be deg lete etter noen for meg.Men jeg lurte på om du kanskje visste om det fantes bygdebøker i Sverige, på lik linje med våre bygdebøker. Aktuelt for meg er Tanum, Skee i Gøteborg og Bohus. Eller også Kila i Vermland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Atle BrandsarJeg kan ikke finne noen av dem noen sted desverre. Nå har jeg sjekket i Emibas, hvor jeg egentlig ikke forventet å finne dem. Har de stukket av fra militærtjeneste, så ville de vel ikke umiddelbart bli funnet heller kanskje, og dermed kanskje ikke meldt flytting.Den siste folketelling jeg har tilgjengelig er 1900 og der fant jeg dem ikke, om de da ikke bruker et ...sson navn. Da trenger jeg noe mer å gå på i såfall som f.eks fødselsår/sted.Men, egentlig så bør de ikke være født enda en gang i 1900, eller de kan ha vært bittesmå. I såfall ble ikke alltid de små barna registrert med etternavn på tellingene. Å finne noe da på Lars og Ragnar uten å vite noe mer vil bli vanskelig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingunn Kraft RandaBygdebøker i Sverige slik vi har det her er nok ikke så vanlig. Kanskje lurt å ta kontakt med et biblotek for å spørre om hva som finnes av lokallitteratur for de aktuelle steder du er interessert i.Kom gjerne med dine spørsmål her om du har noe.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Jeg er imponert over den hjelpen du gir!Jeg har en Johan Henrik Olsen Eklund som ble gift i Hammerfest 7.okt 1849. Av kirkeboka framgår det at han er født i Karungi i Sverige, alder oppgis da til 33 1/6 år, altså var han født i 1816. Videre oppgis hans far å være Ole Stenberg. Jeg har forsøkt å dokumentere fødseldata og opphav fra kilder i Sverige uten å lykkes. Kan du hjelpe?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arne JohansenSikker på at han er født i Sverige ?Når jeg søker på fam.search for å forsøke å finne et sted å starte letingen på, så finner jeg at han skal være født i Repparfjord i Hammerfest.Det må da være samme person som du leter etter ?LenkeHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ole G TaraldsenJeg er nok redd jeg ikke har noe å komme med. Har ikke funnet henne blant fødte 1785-1788 i Marstrand, Gødteborg og Bohus län. Da vet jeg ikke helt hvor jeg skal lete.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thomas HansenLurer på om du eller noen andre kan tyde fødestedet til Ferdinand, på viet par nr 18. Det er i gøteborg og bohus län, men hva er stedet ?Permanent sidelenke: Lenke Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Anne LeneFerdinand Olausson är född 22 oktober 1862 på Berget under Gregeröd i Svarteborgs Socken, Bohuslän. Döpt 25 oktober 1862 och faddrar är Torpare Gustaf Eriksson under Gregeröd och Carolina Jonsdotter under Torp. Far är Skomakaren Olaus Christiansson och mor är Anna Maria Persdotter. Källa: Svarteborg födda C:6.Jag går vidare i husförhörslängden AI:15 sida 189 och där står det:Olaus Christiansson född 1813.07.02 i Bro Socken Anna Maria Persdotter född 1822.06.22 i Håby SockenBarn: Amanda född 1854.11.27 i Svarteborg Socken Carl Johan född 1857.03.29 i Håby Socken Paulina född 1859.05.27 i Svarteborgs Socken Ferdinand född 1862.10.22 i Svarteborgs SockenJag går vidare i nästa husförhörslängd AI:17 sida 268 och där är det ingen ändring av familjen men i Husförhör AI:19 sida 278 ser jag att fadern Olaus är död 1876.05.19. I dödboken F:1 sida 181 ser jag mycket riktigt att han är död 1876.05.19, begravd 1876.05.28, dödsorsak Bröstsjukdom, ålder vid dödsfallet 62 år 10 mån 17 dagar.Tillbaka till AI:19 sida 278, ser jag att Amanda har en oäkta son Axel född 1879.03.05 i Svarteborg, jag har dock ej kollat i födelseboken för att se vad som står där.Ferdinand flyttar från Gregeröd och blir dräng på Berg enligt Husförhör AI:19 sida 209 Enligt Husförhörslängd AI:21 sida 39 så flyttar Ferdinand från Berg och till Håby Socken den 20 april 1886 med flyttbetyg nr 19, som anmärkning står det: Antagen som båtsman.Jag hittar Ferdinand på Torphuset No 286 1ste Bohus Kompani på Norr Gläborg i Håby Socken, Husförhörslängd AI:13 sida 53, står då som Båtsman Ferdinand Olausson Friman. Under kolumnen flyttad står det att man skall titta på Särsk. fört. 1889.11.20Denna särskilda förteckning som heter Zvarstående obefintliga hittar jag Ferdinand på sida 292 i Husförhör AI:13 för Håby socken. Står som särskild anteckning Rymd. I nästa bok AI:14 sida 302 står det fortfarande som särskild notering Rymd, men nu står det även Tönsberg Norge 1890.05.02. Om detta datum stämmer vet jag ej, eftersom jag inte kan hitta han i utflyttningslängden, men jag antar att det är så att han ej har meddelat vart han tog vägen och sen har man fått reda på att han var i Tönsberg och då skrivit det datumet.Sen om detta är rätt Ferdinand vet jag inte, men det känns så.....Med vänliga hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I dag har ikke jeg fått automatisk melding fra Digitalarkivet om nytt innlegg i debatten. Er det sånn hos flere ? Får følge med litt selv da.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Anne Lene,När jag såg att det stod Svarteborg blev jag nyfiken eftersom det är en av 'mina' socknar i Bohuslän. Men vad jag kunde se så var det inte några namn som passade ihop med mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Thomas Paulina har to 'uekte' barn Selma Bernhardina f 1886 og Oskar Albert f 1888 i SvarteborgJohansson, Oskar AlbertVese 1:2Död 10/6 1970.Kyrkobokförd i Bro, Stångenäs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 20/3 1888 i Svarteborg (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (28/11 1955). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Bro, Lysekils kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Svarteborg (Göteborgs och Bohus län)Källor: DB, FS / RTB 70 / UTD 70d og hans koneJohansson f. Henriksson, MatildaVese 1:2Död 28/11 1955.Kyrkobokförd i Bro, Stångenäs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 30/4 1886 i Svarteborg (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Gift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Bro, Lysekils kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Svarteborg (Göteborgs och Bohus län)Källor: DB, FS / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk for hjelpen likevel! Nei, eg har diverre ikkje noko anna å gå etter...ein kan nok finne dei i rettspapir eller noko, sidan dei rymde frå militæret, men det vert for vanskeleg å finne fram, så det får berre liggje ;-)Tusen takk ein gong til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Viser til nr. 443.Takk for ditt innlegg!Kan du forklare meg hva buopptekning er? Skifte? Folketelling kan det vel ikke være. Kan du finne buopptekning etter hans far Wolemar Widerberg? Nils giftet seg i Bergen og døde der. Så det er ikke skifte etter ham (Nils) i Sverige.Har du noen tips til hvordan jeg kan finne frem til Dagny og til Bergliot?Jeg tyder så langt at kirkens navn begynner på Hu (der introen foregikk). Får se om noen tyder resten i mitt opprettede tema ang. tyding.Fortsatt god lørdag!mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Iver MosvoldIngen angring på dette temaet fra min side nei. Tvert i mot. Men, det hender at dere som spør må ha litt tålmodighet noen ganger, men sånn er det vel med noen og en hver.Jeg har ikke funnet din Johanne Nilsdotter enda i sverige. Så egentlig har jeg bare et spørsmål - har du funnet henne i noe innflyttingsliste til Norge ? Det er nemlig ikke noe utflyttingsliste for västra fågelvik som dekker den tid hun kan ha flyttet derfra på.Letingen fortsetter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Jeg vet ikke om du kan finne Nils sin utflytting fra Karlshamn på en enkel måte, men hvis du kan det så ville det være fint om du så etter den. Jeg regner med at Emibas er emigrantregister, men Nils emigrerte ikke (til USA,Australia osv.). Han flyttet, ville jeg tro.Faren til Nils (moren til Nils het Sissa Jon/Jans-datter ser det ut som) var varv/varfstimbrar= verftstømrer. Jeg har søkt etter verft i Karlshamn, og ser at en verft ligger på/i Bodekull på øya Boån ved Mieåns munning. Fadderne til Nils var bl.a. folk som jobbet på verft eller var direktør. Navnene: Varvstimb. Aron Hallstrøm, arbetskarlen Nils Grønberg (jeg tror gift med Sissa Mansdr. i Karlshamn 1/12-1787), varfsarb. Nils Hagstrøm, drengen Jan Ebbesson, varvsdr. Anders Knutsson?, Hustru Sissa Grønberg, hustru Eln. Hagstrøm, pigen Bengta Nilsdoter, pigen Botilen/Botilla Ljunggren. Presten/Forretteren het P? Petterson.Kan de navnene hjelpe litt til å finne frem til bostedet for å kunne finne rett husforhør?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Anne Lene,jeg har funnet det bildet selv, men la faktisk ikke merke til at det sto fødested der. Det er sløvt av meg. Jeg mener det må stå Svarteborg eller noe slikt? Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Hei Anne Lene!Jeg søker min tippoldefar Aron Larsson Lindstrøm f ca 1818 i Dalarne, Sverige.Aron kom til Østre Toten fra Hamar. Han var kunstsmed, guldsmed og har visstnok laget ornamenter i flere kirker i områdene Elverum, Løten, Stange.Han giftet seg 16.4.1857 i Østre Toten med Marie Andersd fra Sodstad. Kirkeboka for Østre Toten nr 13 s 169: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9318&uid=ny&idx_side=-126>LenkeHans datter Karen Aronsd Lindstrøm er egtefødt 17/6/1857 av kunstsmed Aron Lindstrøm og Maren Andersdatter Sodstad ( Kirkebok for Ø.Toten: nr 66 s 71. LenkeAnton Arons Lindstrøm er født 19/9/1858 på Skjøl, %Sekjøl% vestre, Kiiseeie i Østre Toten iflg. Folketellingen i 1865 og kirkeboka for Østre Toten nr 33 s 38:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.