Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei Anne Lene!Omfatter dine kilder også Laxarby, Steneby og/eller Vårvik i den nåværende Bengtsfors kommune i Sverige? Jeg har mange 'løse tråder' på disse stedene fra omkring 1800 og bakover i tid.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thomas HansenJa, det var nok Svarteborg det stod. Mulig du har oversett det i og med at det stod til mitt navn. Men, du fikk et fint svar av Susann i innlegg 465, så dermed regner jeg med at akkurat Ferdinand er løst.Når det gjelder Gustav Olavssen, så tror jeg nok at det kan være litt lite info til å klare å ta ut den person som faktisk er din mormors bestefar.Hvor sikker er du på at han er født i Eda ? Jeg finner en Gustaf født 25/2-1864 i Eda. Foreldre: i Morast torparen Olof Engelbrektsson og Lovisa Bogquist.Jeg har ikke fulgt han i husforhørene enda slik at jeg vet ikke nå om han flyttet til Norge.Det er jo bare det at dette fort kan bli galt, og at jeg dermed kan finne helt feil familie til deg og det har jeg ikke lyst til.Er det ikke mulig via norske kirkebøker å finne noe mer om hvor han faktisk var fra og når han var født ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenJeg kommer tilbake til dine siste spørsmål. Jeg vet ikke om jeg kan finne noe, men skal forsøke.Bouppteckning kan du nok finne en del av samme info som i skifte. Det er et søkbart register. Finnes den man søker på der, så får man ikke tilgang på bouppteckningen, men til en bestillingsinformasjon. Bouppteckningen kan så kjøpes om man vil, og da er prisen kr 250.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nils Axel BraathenMulighetene for å finne personer er der for hele Sverige.Hvis du med bakover i tid mener mot 1700 tallet, så er det også mulig. Da finnes det små søkermuligheter, og det må letes i originalkilder.Da er det fint om du i allefall vet hvor det du søker er og i län og ca ¨årstall. Hvis ikke så har jeg små muligheter, men kom med ditt/dine spørsmål så får vi se.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Anne Lene!Ja, jeg mente bakover mot 1700 tallet. Jeg kommer tilbake med mer konkrete spørsmål senere.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

For å begynne et sted, Anne Lene:Cherstin Olofsdotter ble født 07/06/1750 i Skröfven, Laxarby, Bengtsfors, Sverige. Hun skal ha dødd en gang etter 1801, men jeg vet ikke hvor eller når. Hennes foreldre var (visstnok i følge födelseboken Laxarby C:2 side 95) Olof Börgesson og Britta Svensdotter, men jeg vet ikke noe om deres opphav, fødselsdato og ikke annet om deres dødsdato enn at det må ha vært etter 1750. Har de eventuelt hatt flere barn?Kan du gi noen flere opplysninger?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nå er jeg virkelig spent på om du kan hjelpe meg. Det gjelder Niels Andreasen Berlund (ca. 1763+1809)som tok borgerskap som skreddermester i Moss 10 juli 1792. Han var innvandret fra Sverige, men jeg skulle gjerne vite hvor i Sverige han kom fra og hvem som var foreldrene. Han bodde med sin familie i Kongensgt. Imidlertid tok han livet av seg idet han skjøt seg 20 april 1809, 46 år gammel. Det står mye om ham og familien i Moss By's Historie 1700-1880 (utgitt 1989: forfatter Nils Johan Ringdal). Hans kone var nok også svensk, Benel Kahrine Salomonsdatter (1769+1841). De giftet seg i Moss 1789. Hun finner jeg ikke som født i Moss, men hun ble konfirmert der i 1784, 16 år gammel. Foreldrene hennes er ukjent. Hun hadde en søster Anne Salomonsdatter som døde i Moss i 1797, 53 år gammel. Hun giftet seg i Moss 1786 med med skredder Jørgen Olsen Frost (som kan hende også var svensk). Har du noen ledetråder å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Takk til Susann for svar om Ferdinand Olaussen. Jeg la ikke merke til innlegget ditt før nå, men det er flott jobbet.Anne Lene - jeg fant nå omsider bryllupsoppføringen til Gustav Olavssen (her skrevet Olafsen). De hadde giftet seg i en annen kommune enn jeg trodde, derfor tok det litt tid. Der står det i hvert fall at han er født i Häckefors i Elfsborg i 1864 og konfirmert der i 1879. Faren hans heter så vidt jeg kan forstå Olaf Brynjulsen eller noe i den duren. Kanskje du klarer å tyde det selv på Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Hei igjen og takk for svar! Jeg tror FS har feil fødselsted. Johan Henrik Olsen Eklund (innlegg 461) ble gift i Hammerfest den 7. okt 1849 og i kirkeboka er det ført inn fødselssted Karungi i Sverige. Ut fra alder ved inngåelse av ekteskap (33 1/6 år)må han være født i 1816. Han du tilgang til fødselsbok for Karungi?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I dag kommer jeg ikke inn på genline før ut på dagen pga oppgraderinger på genlines server. Ikke så mye å få gjort med det. I morgen er jeg borte fra tidlig på morgen og til sent på kveld. Dermed kan det hende at jeg ikke får gjort noe før på onsdag, i allefall om det gjelder leting i kirkebøker.De andre kildene er jo allikevel tilgjengelige.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arne JohansenDet er vel ikke verken første eller siste gang som familysearch er feil, men dette var jo ganske så feil da.Karungi er ikke et eget kirkesogn. Noen som vet hvilket sogn det ligger under. Ut fra kartet gjetter jeg at det ligger i Karl Gustaf eller Haparanda. Karl Gustaf har jeg sjekket, der finner jeg han ikke i tiden 1815-1817. For Haparanda er det ikke tilgjengelige fødselsbøker på genline, og heller ikke utflyttingslister for den tiden han flyttet på. Husforhørene er der, så jeg kan rett og slett bla igjennom de.Men, vil først høre om noen vet hvilket kirkesogn vi faktisk snakker om her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thomas HansenHer trenger jeg litt hjelp. Finner ikke noe kirkesogn som ligner på Häckefors i Älfsborgs län. Vet noen hvor det er. Vi har Frändefors da, men det er absolutt ikke det som står på innføringen for vielsen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn PiroDu er spent på om jeg kan hjelpe deg du, og ja det er jamen jeg også.Berlund er jo et velkjent Mossenavn, og står vel i det meste av mosselitteratur en snubler over også i Moss bys historie som du sier. Men, så er det vel ikke deres tid i Moss du er mest interessert i nå.Et hefte som heter familier i Moss 1829-1844 mener jeg jo at jeg burde finne hans enke Benel Katharina, men det gjør jeg ikke. Hadde hun et annet navn enn Salomonsdatter evt Berlund ? Hun levde jo i mange år etter sin mann, giftet hun seg igjen ?Mandtallet Moss 1841-1844 er mer usikkert om hun er med, men finner henne heller ikke der.Tanken var om det kunne fremkomme hvor hun var fra.Jeg kan sjekke i Sverige. Men, som du ser i et annet innlegg her så kommer jeg ikke inn på kirkebøkene før senere i dag, og da vet jeg ikke hvor mye jeg får gjort.Derfor får jeg antakeligvis ikke sett etter dette før senere i uken om det er ok for deg. Jeg holder nemlig på med noen andre som jeg får fortsette med når jeg igjen kommer inn på kirkebøkene. Så har du tålmodighet, så skal jeg se hva jeg finner.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thomas HansenJeg har fått vite fra en som har fulgt debatten her at det muligens der står Bäckefors og det er jo i Älfsborg. Får ta det som et utgangspunkt, men jeg kommer ikke inn på kirkebøkene i dag, så antakeligvis så må ting vente til Onsdag.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Anne Lene.Kan du hjelpe meg med dette: Anders Wilhelm Anderson født 19 mai 1839 i Farnebo, Varmland. Hans far, Anders Johnson.Anders Wilhelm giftet seg i Bamble,Telemark i Norge den 8/6-1886.Har hvert inne på FamilyS.Mormonerarkivet, men uten resultat. De datoene jeg går etter er fra vielsen.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei igjen. Dette ble skrevet litt rart. Leter etter foreldrene til Anders Wilhelm og evnt, søsken, har navnet på faderen men ikke noe årstall der.Han kom som innflytter til Bamble i 1867,Det er vel folketelling i Sverige også, har du en adresse til den som jeg kan gå inn på.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Hei igjen, Anne Lene. Viser til mitt innlegg nr. 451 ovenfor. Har fått uventet hjelp. Se tema nr. 53462 (Østfold). Men jeg tar gjerne mot ytterligere informasjoner fra deg hvis disse nye opplysningene fører til noe interessant. Uansett, tusen takk for all hjelp hittil. Mvh Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Hei igjen Anne Lene!I dag ligger Karungi i Karl-Gustav församling i Haparanda kommun. Om det var annen inndeling i 1816 vet kanskje andre noe om?Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Anne Lene,Takker for ditt svar 463.Synd det ikke ble napp, men takker igjen for at du forsøkte.Nå kan jeg foreløbig eliminere 'svenskelinjen'.mvhOle G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddmund RekstadTing tar tid, men nå endelig har jeg litt mer. Familien du søker er slik:Torparen/arbetskar Johannes Olsson f 11/3-1827 i ØdeborgHustru Johanna Johannesd f 11/10-1824 HögsäterBarna: Christina maria 22/10-50 ØdeborgJohan Aron 7/1-53 ØdeborgAugust 6/4-55 ØdeborgCarl 19/6-57 ØdeborgI Ødeborg bodde de på Stora Ødeborg/Kasen fra 1850 og til 1853, da flyttet de til S. Håfsäter og så ganske snart videre til Mellanrådane, soldatstommen 224. Her ble de til de i 1857 flyttet til Högsäter og da til plassen Jordsäter. På jordsäter har jeg også funnet dem, og der står det at familien i 1860 flyttet til Prestebakke i Norge.Fra fødelsesboken for Ødeborg: Født 11/3-1827 JOHANNES. Foreldre: i Norra Rådane Olof Pehrsson og Maria Hansdotter.I husforhøret 1830-35 for Norra Rådane side 51ser familien slik ut:Olof Pehrsson f 15/6-1793 og hustrun Maria Hansdotter 5/12-91. Hun dør 2/3-1832, og Olof gifter seg igjen i 1835 med en maja pettersdotter. Olof og Johanna hadde barna: Anders 30/10-1816, Anders 20/6-19, Stina 26/12-21, Johannes 11/3-27 og Carl okt 29.Når jeg så går over til hustrun i innlegg 448, Johanna Johannesdotter f 1824 i Högsäter, så har jeg også funnet henne. Hun ble født 11/10-24 og døpt 12/10. Foreldrene var : i Stocklanda, Barkerud Johannes Falk og Stina Jonsdotter.Ved husforhør 1821-25 på Stocklanda Barkerud side 155 finner jeg familien slik:Johannes Falk 19/2-82 Färgelanda og hustru Stina Jonsdotter 10/6-92 Högsäter. De hadde barna: Carl 26/9-14, Brita Stina 20/10-16, Cajsa 4/12-81, som dør i 21, Maria 27/5-22 og Johanna 11/10-24.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenJeg må nesten få tolket hva som stod i dåpsinnføringen for å komme videre med Nils. Klarer vi det, så kan jeg antakeligvis følge han videre. Jeg trenger et stedsnavn å gå inn på i husforhøret, hvis ikke er det så veldig mange sider å bla fra side til side. Har du klart å tolke det ? Hvis ikke, så forsøk det, og kom tilbake med det, så skulle jeg tro at jeg kan følge han. Det bør ikke være så vanskelig da.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddmund RekstadNår det gjelder spørsmålet ditt i 451 om Emilie Sofie Nilsdatter, så har jeg tittet på debatt 53462, men jeg har ikke satt meg inn i hva som har fremkommet der og hva du evt søker nå, men det har sikkert du. Kan du i såfall ta et sammendrag av hva du nå vet og hva du søker, så skal jeg se om det lar seg finne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nils Axel BraathenDenne var vanskelig. Det mangler nemlig husforhør for Laxarby i tiden 1727-1757 og da har jeg jo ikke kunnet finne familien. I 1757 har jeg ikke klart å finne dem på samme plass (Skröfven), de har jo da muligens flyttet derfra og til en annen plass.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.