Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn Piro På den tiden er det vanskelig å finne noen fødte i Sverige uten å vite hvor de ble født. Søkbare kilder (i allefall som jeg har tilgang til) er først litt ut på 1800 tallet. I mosselitteraturen har jeg ikke sett hvor Nils A. Berlund er fra i Sverige. Jeg har søkt på dem på familysearch i håp om at de fantes der og at det da fremkommer et fødested. Men, har ikke funnet dem der. Så beklager, men da er det akkurat det du lurer på, som jeg trenger for å finne dem i sverige.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thomas HansenJa, da har jeg omsider funnet Gustav. Fødelsesboken var så dårrlig, mye av skriften var borte, så det ble mest gjetting av hva som stod der. En kontroll da i husforhør, sier at det nok er rett person.Jeg finner Gustaf sammen med foreldre og søsken på: Säteriet Wettungen u/Stormyren, Bäcke iÄlvsborg, i husforhør 1856-60/1861-65 og 1866-70, og familien ser totalt slik ut:Torparen Olof Bryngelsson født 27/9-23 BäckeHustrun Maja Olsdotter 2/4-24 ÖdskBarna: Emanuel 1/7-49Mina 11/3-57Carl Magnus 14/4-60Gustaf 14/7-64Otto 28/5-68Alle barn født i Bäcke.Olof Bryngelsson ble født 27/9-23 og døpt 28/9 av foreldrene: i Nybacka Bryngel Hansson og Ingjerd Olofsdotter.Familien finner jeg i husforhøret 1820-1830 side 54:Torparen Bryngel Hansson f 8/6-1784 og hustru Ingjerd Olofsdotter f 1787. De hadde barna Maria 1814, Cajsa 22/11-15, Lisa 31/12-16, Anders 11/1-21, Olof 27/9-23 og Lars 30/5-26. Alle er født i Bäcka, men muligens ikke Ingjerd, hun har nok et annet fødested, men jeg har problemer med å tolke det, men Ra……Olof bryngelssons kone Maja Olsdotter har jeg foreløpig ikke funnet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anita BjørholtDette er nok noe lite info til å kunne finne han på. Snakker vi her om Kobbarberg län, eller er det feil av meg ? Jeg har bare sett på kartet og kommet til at det må være det. Et stedsnavn vil hjelpe, selv om du ikke har eksakt år. Fremkommer ikke det noe sted ?I og med at han var gullsmed, kunstsmed, så finnes jo bøkene: Norges Håndtverkere og Norges Håndtverksmestere. Om han er med der så kan det kanskje stå noe der. Kanskje du også kan spørre nasjonalbiblioteket pent om de kan se om han finnes i utklippsarkivet der. Hva med bygdebøker for området han bodde i ? Kanskje det kan fremkomme noe i disse stedene om når og hvor han er født. I såfall så kan jeg muligens finne han.Hilsen anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Unni KnudsenFinner ingen Anders Wilhelm Andersson født 19/5-1839 og heller ikke i 1839 i det hele tatt. Ingen Anders Wilhelm i det hele tatt kan jeg finne det året. Når jeg så utvider litt og ser på årene 1838-1840, så finner jeg en som er døpt Anders Wilhelm i løpet av disse 3 årene. Det er i 1838 og han er uekte født, men far der er oppgitt til Henrik Pettersson.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå var vi jamen passert 500 gitt. Det har vært en del spørsmål siste dagene, samtidig som jeg har vært litt fraværende. Lett å overse noe da. Hvis det nå er noen som ikke har fått svar, så gi meg et hint da.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Thomas Otto bor hjemme hos foreldrene i 1890 etternavnet er da Olsson Bjørkman. Han er feltjeger. Karl Magnus er skomaker, gift med Charlotta Johannesdotter f 1860 i Bäcke. De har fått en sønn i 1889 Johan Anton. Karlsson, Johan AntonHalängenDöd 15/10 1948.Kyrkobokförd i Dalskog (Älvsborgs län, Dalsland).Född 9/5 1889 i Bäcke (Älvsborgs län, Dalsland).Änka/änkling (19/11 1933).Anm: Gift 19240119 -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Dalskog, Melleruds kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: Bäcke (Älvsborgs län)Källor: DB, FS Lisa Bryngelsdotter er enke i 1890, bor på Backen. Lars Bryngelsson er enkemann. Bor på Wettungen i Bäcke sønnen Svante Petter f 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ser etter foreldrene til Jonas døde 24 okt 1859 i Torp Dalsland. Da var han 2 år 10 mnd og22 dager gammel. Han er også født i Torp, adressen er Åntorp Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvil Hansen

Anne Lene Her får du et hint fra en som ikke har fått svar (innlegg 351 om Bengt Wedén). Vet du om det finnes søkbare kilder om registring av snekkere eller om reisepass fra Sverige til Danmark omkring år 1800? Jeg må si du gjør en kjempejobb med å søke for andre. Interessant å følge med på. Selv har jeg funnet mye på ancestry som jeg abonnerer på for tiden. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneFra husforhør 1856-1860 Åntorp, Torp, älfsborgAndreas Petterss. 23/10-1820Hustrun Anna Lisa Jonsdotter 28/1-22Barn: Johan Fredrik 17/7-48Jonas 2/1-57, død i 59Så bodde de en liten periode på en plass som het Boda, før de igjen var tilbake på Ånstad. Mens de bodde på/i Boda fikk de datteren Anna Christina den 25/11-59.Det er Andreas som er fra Åntorp. I husforøret 1821-26 har jeg også funnet hans familie:Peter Hansson 2/3-1783 ÅntorpHustru Anna Maria Larsdotter 11/10-84Barna: Anna Lisa 5/11-1808Johannes Magnus 17/6-11Jonas 10/3-15Andreas 23/10-15Anders Hindrik 21/4-23Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Hei, Anne Lene. Takk for fyldig info i nr. 497. Du er unik og er blitt uunnværlig for oss som vandrer i grensetraktene!!! Når det gjelder 451, 494 og 499: I emne 53462 var jeg ute etter en oppklaring om faren til Nils Pedersens kone, og det fikk jeg (feil i kirkeboken). Slengte samtidig frempå spørsmål om Nils Pedersen, og fikk full pott: Hans foreldre var Per Olsson Hultmann f.19/9-1774 og Ulrikka Nilsdotter f. 5/8-1797 Holmedal. Gift 26/10-1815 Hultebyn, Carlanda (Karlanda) Sverige. Og Nils kom til Ør som tjenestedreng 19/10-1840. Han var født 17/6-1825 i Carlanda. Jeg er m.a.o. godt fornøyd, men tar gjerne mot ytterligere opplysninger hvis du har. Takk igjen, og ha en fin dag. Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingvild HansenBeklager dette, og fint at du sier fra.Men, dette må jeg sette meg ordentlig inn i. Helsingborg er (synes jeg) meget vanskelig. Det er så enoooormt stort sogn, og dermed vanskelig å finne noe om man ikke har noe eksakt og konkret. En som er mer kjent faller det kanskje lettere for, hva vet jeg.På denne tiden du søker info er det kun originalkilder og ikke noe særlig søkbart.Jeg har nok en følelse av at du vil finne mest i denne saken når du som du sier i innlegg 351 skal krysse øresund og forsøke å finne noe der. Fordelen din er at det er litt spesiell navn her og ikke ...sson/dotter navn.Det er ikke (hva jeg vet) søkbare kilder over snekkere, eller reisepass mellom Sverige og danmark.Jeg skal sette meg inn i dette og se om jeg kan klare å finne noe, tror nok ikke jeg får gitt deg noe tilbakemelding om dette før i morgen.Jeg fant også Anna Brita Balch sin fødsel, og kan forsøke å ta det som et utgangspunkt, og se om jeg kan klare å følge henne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej, Unni Knudsen (492)I födelseboken för Färnebo C:9 sid 345v, GID 482.100.74600: Född 1838 25/2 Anders Vilhelm. oä (utom äktenskapet) Moder: Pigan Anna Maria Svensdr 27 år Nyhyttan och Björnkärn (Björntjärn). Vittnen (faddrar)är Byggmästaren Henrik Pettersson o dess hustru Anna Margaretha Carlsdr från Persberget, Dr. Anders Svensson från Björnkärn och pigan Lovisa Carlsdr från Persberget. 1839 föds det ingen som heter Anders Vilhelm I husförhörslängden Färnebo A1:18A 1836-1840 sid 171 GID 482.83.71600: Nyhyttan - Björntjärn finns Anna Marias far Enklingen Sven Andersson f 1887 16/9 Fernebo, brodern Anders f 1817 27/3. Anna Maria är född 1811 21/9. Har tittat i vigselboken för att se om Anna Maria ev. gift sig med någon man som heter Anders i förnamn (ev. fadern) och Anders Vilhelm fått efternamnet Andersson men ej hittat vigseln. Morfar heter förstås Andersson i efternamn o Anna Maria kan ev ha kallat sig och sonen Andersson. Tror det kan vara idé att följa Anna Maria o denne Anders Vilhelm för att se om det är den du söker. Återkommer om jag hittar något mer. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal du ha for forsøket, Anne Lene -- men jeg prøver igjen:Anna Olsdotter og Olof Segolsson ble gift 26/12/1738 i Lofterud, Vårvik i Bengtsfors. Anna døde 18/12/1794 samme sted, mens Olof døde 24/03/1764 samme sted. De fikk en rekke barn (Börje, Anders, Olof, Karin, Maria, Anna og Johannes), men jeg vet imidlertid ikke noe om noen av deres opphav. Kan du hjelpe?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nils Axel BraathenEr nok like vanskelig dette her desverre. Det er ikke noe kilder tilgjengelig. Husforhør starter i 1785. Fødte i 1745 og både vigsler og døde er tilgjengelig fra 1777.Så tidlig varierer det veldig hva som er tilgjengelig. Det var også bl.a derfor jeg i første innlegg skrev at 1800 tallet er best, men at overgangen 1700/1800 også går bra. For å finne disse to sin fødsel så er vi faktisk på overgangen 1600/1700 og da er det ikke alltid så mye som er tilgjengelig.Om du allikevel vil forsøke å finne dem så kan du sikkert bestille mikrokort fra Svar som du kan låne. Dette ordner du fra et bibliotek, som har permer med oversikt over hva som er mulig å låne fra Svar. Da vil du greit finne ut om de har filmer fra denne tiden.Beklager at også dette ikke lot seg finne ut av men sånn er det nå noen ganger.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingvild HansenBeklager men jeg har ikke funnet noe. Jeg kommer ikke videre på dette. Kanskje det er noen andre her, som kan forsøke ?Jeg lurer på jeg, om du skal ta en titt på anbytarforum. http://aforum.genealogi.se/discus/Ut på venstre side finner: Diskusjoner, velg der: ämnen, og så velger du igjen: Släkter.Under slekter finner du dine slektsnavn og der er det innlegg på dine slektsnavn. Kanskje du skal lese gjennom dem om du ikke har gjort det, og se om det er noe aktuellt der ?Under ämnen er det også et emne om yrker, kanskje du kan finne noe der ? Evt på disse stedene komme i kontakt mednoen som vet noe eller kjenner til noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Hei! Jeg har kanskje en håpløs nøtt å knekke? Hanna Malene Henriksd (alias Hanna Henriksen alias Hanna Meyer), f. 31. aug 1873, reiste fra Ofoten til Sverige etter 1905. Kildene sier at hun ble gift der, men om hun fikk barn,vites ikke. I konfirmantlistene for Ofoten 1889, er det ved hennes navn skrevet (i ettertid?) tallet 1922. Kanskje er det hennes dødsår? Jeg skulle gjerne visst noe om hennes liv i Sverige. Kan du hjelpe meg? Mvh Eldar Gundersen 8665 Mosjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eldar GundersenJa, dette kan muligens bli en vrien nøtt. Jeg forstår deg slik at Hanna er født i Norge ? Du sier at hun reiste fra Ofoten og til Sverige etter 1905. Kan du finne det i utflyttingslistene ?Tror ikke jeg har måter å finne henne på uten først å vite noe mer. Selv da kan det bli vanskelig, det er nemlig få kilder utover på 1900 tallet.Du kan forsøke utvandrersenteret i Stavanger http://www.utvandrersenteret.no/ Da må du ta betalt for det. Ser at prisen er kr 500,- for de første tre timene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eldar GundersenHa ha, ja der ser man hvor galt det kan bli når man først skriver galt. Det er jo ikke du som må ta betalt for det, men du må betale for det. En vesentlig forskjell skulle jeg mene.Jeg har søkt etter henne i Sveriges dødbok, men har ikke funnet henne der. Så trolig er hun vel død før 1947. Sveriges dødbok går fra 1947-2003Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Eldar, Jag har fått ditt brev men jag har inte börjat att titta så mycket på det ännu, kan dröja ett tag. Tyvärr känns det som om det kommer att bli mycket svårt att hitta Hanna Malene. Du har ingen notering om var till Sverige hon kan ha flyttat? Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.