Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Takk for svar! Jeg får liten respons på mitt spm. om tydehjelp i temanr. 53291. Viser også til mitt innleggsnr. 473 hvor jeg ramser opp fadderes navn osv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vil ikke mase på folk her i forumet.Anita Bjørholt må vel være Anita Bjørtuft, altså etternavnet skrevet feil. Innlegg 475 og 503.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Anne Lene Du skal ha takk for forsøket. I Anbytarforum har jeg søkt på både på Weden/Wedin og snekkeryrke. Jeg har også hatt et innlegg der uten å få svar. Dessuten har jeg søkt i dåp/fødsler på et nettsted (som jeg ikke husker akkurat i øyeblikket) etter Bengt uten etternavn, født omkring 1780, og fant ut at det var et ganske vanlig navn den gangen. Så jeg skal se å få meg en hel dag på Landsarkivet i Lund snarest mulig. God helg! Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

IngvillJa det er nok ikke dumt med Landsarkivet i Lund.Søker du på wedin/weden her så får du opp en del resultater. Du kan jo bla deg igjennom og se om noen ser aktuelle ut. i såfall kan du forøske å ta kontakt med innsenderen.http://www.geneanet.org/Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Apropos Bengt/Bent. Jeg har ei nøtt i min anerekke som man kanskje må til Sverige for å knekke. I FT 1801 finner vi på plassen Paradis i Eidskog ei enke Mari Olsdtr. med sønnen Bent Andersen (Andersson) 8 år fra første ekteskap, g. m. Hans Mathisen. Lenke Jeg finner verken hennes første eller deres giftermål i de nærliggende kommuner i Norge- og heller ikke dåpen til Bent f. ca 1792. Trolig ble De gift der hun var fra, og navnet til Sønnen kan gi indikasjon om at vi må søke på Svensk side. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Magne ThorsenJa, dette virker som en nøtt og jeg har vel følelsen av at vi må finne noe mer før det er noe hensikt i å lete i Sverige. Å lete etter Bent Andersson / Maria Olsdotter i Sverige, det vil nok garantert gi et passende resultat som godt kan passe med dine. Men, det kan fort bli galt.Du henviser til 1801 tellingen for Paradis i Eidskog, men linken din sier jo Tougbøl i Vinger. Uansett for begge steder finnes det bygdebøker. På dis-norge finner jeg bygdebøkene for både Vinger og Eidskog mennesker som er villige til å gjøre oppslag i bygdebøkene. Kanskje det er forsøket verdt, at det kan stå noe der. Eidskog bygdebok [url="http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100691>Lenke Vinger Lenke Til venstre for tittelen ser du to notatsymboler. Klikk på den mørkeste, og du vil finne mail/tlf til personer som er villig til å gjøre oppslag.Eidskog har et aktivt slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Magne ThorsenHar sjekket litt i fødelsesbøker for Skillingsmark og Köla. Når jeg ser på kartet i forhold til Eidskgog, Vinger, så har jeg også sjekket Gräsmark og Östmark, som ligger rett over grensen for stedene. Da har jeg sjekket årene 1792 og 1793, og ingen av stedene har jeg funnet noen Bengt, som kan passe med etternavnet Andersson.Har også søkt på familysearc, og jeg har heller ikke funnet noe der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Anne Lene,Jeg vet ikke om dette faller innenfor kilder du har tilgang til:Nini Anita Forsberg skulle være født 22. Nov 1924, vissstnok i Gøteborg, av foreldre Nils Eskil Forsberg født i Gøteborg, og hans fru Lucie Kathrine Graff født 20. Nov. antagelig 1905 i Oslo.Nils Eskil Forsberg hadde søsteren Ingrid (Nini) gift med grev Axel Cronhielm, de bodde i Sundsvall. Far til Nils Eskil Forsberg var argentinsk konsul i Sverige, også han bodde visstnok i Sundsvall under krigen.Det er denne Forsberg-slekten jeg gjerne skulle kommet litt videre med, om du kan bistå med en pekepinn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Forsberg, Nils Eskil Grosshandlare (gift man)f. 21/10 1893 i Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Utvandrad 26/10 1925 från 8/4 54, Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 2393Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1925 010Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Göteborg Domkyrko Destinationsort: Kristiania Destinationsland: NorgeForsberg, Lucia Catarina Hustru (gift kvinna)f. 20/11 1905 i Oslo fylke, NorgeUtvandrad 26/10 1925 från 8/4 54, Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 2393Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1925 011Onormerade namnformer:Utrikes födelseort: Kristiania Födelseland: Norge Destinationsort: Kristiania DestForsberg, Nina Agneta Flicka (ogift kvinna)f. 22/11 1924 i Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Utvandrad 26/10 1925 från 8/4 54, Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 2393Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1925 012Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Göteborg Domkyrko Destinationsort: Kristiania Destinationsland: NorgeHer er de. Skal se videre. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Cronhielm, IngridAnders Zornsg 23E 412 72 GöteborgDöd 5/1 1979.Kyrkobokförd (1972) i Örgryte, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.Född 1/12 1891 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Änka (23/6 1953). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Örgryte, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: GUSTAVI (Göteborgs och Bohus län)Källor: RTB 79 / SPAR 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Cronhielm, Carl Axel PolycarpusAnders Zornsgat. 23Död 23/6 1953.Kyrkobokförd i Örgryte, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 4/7 1882 i Skeppsholm (Stockholms stad).Gift man (15/6 1936). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Örgryte, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Skeppsholm, Sthlm (Stockholms län)Källor: DB, FS / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Cronhielm far Carl Teodor Polycarpus med fam ligger begravd på Norra begravningsplass nr 8a nr 86 og en del slekt på plass 4a nr 163. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej Heidi,Efter det som Hanne har hittat på de olika sökbara cdskivorna så har jag nu tittat i födelseboken för Göteborgs Domkyrkoförsamling, C:17 och hittat:Nils Erik född 1893.10.21 döpt 1893.11.12.Far: Bokhållare Fredrik Wilhelm och Mor Gabriella Wessberg.Faddrar var: Fruar Agnes Friman, Ragnhild Friman och Sigrid Reuter, Fröknar Hanna Bystedt och Anna Glauser (osäker på efternamn), Herrar F Palamgren, Aug Arfvidsson, G Reuter, V Warvik (osäker på efternamn) och Gust. von Reis.Ingrid född 1891.12.01 döpt 1891.12.20.Faddrar: Karl Gyberg, Ernst Friman, A L Svensson, Arthur Nyman, Per Westness.Jag har tittat vidare i Församlingsboken för år 1889-1898, AI a:50 sida 499 och ser att det finns fler barn och de har jag även hittat i födelseboken:Karl Gustaf född 1890.03.18 döpt 1890.04.06.Helma född 1895.02.26 döpt 1895.03.25.Jag ser även i Församlingsboken att Fredrik Wilhelm Forsberg och Gabriella Wessberg vigdes 1889.05.25.Fredrik är född 1862.03.12 i Ölme, Värmland och Gabriella född 1870.01.04 i Göteborgs Gusyavi/Domkyrko.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, her har det vært jobbet iherdig i sene kveldstimer i går og morgentimer i dag. Da avventer jeg å se etter noe jeg. Hanne og Susann har jo allerede funnet mye av det som Heidi lurer på antar jeg. Er det noe mer du lurer på Heidi så sier får du si ifra.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Anne-Lene,Jag har abonnemang hos Arkiv Digital, http://www.arkivdigital.se/main, och de har ju fotograferat av orginal kyrkböckerna så jag har tillgång till Husförhörs/Församlingsböcker åtminstone fram till 1900 talet. Det gäller ju även födelse, vigda och döda också.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei SusannJa, da har vi tilgang på omtrent det samme skullle jeg tro. Har ikke prøvd arkiv digital. Jeg regnet med at du hadde noe sånt, men visste ikke om det er genline du har eller noe annet. Så fint da, jo fler som kan være med jo bedre er det jo.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei! Min oldemor hadde en bror som emigrerte til Sverige. Han het Mikal Pedersen, f. 07.06.1858, Vestnes, Bjarkøy, Troms. Han døde 15.12.1921, Landskrona i Sverige. Ble han gift? Unger? Hvor ble han begravet? Når dro han til Sverige? Yrke?I FT 1875 var han handelsbetjent på Bjarkøy, men han kan jo ha skiftet yrke etterpå. Hvor i Sverige er Landskrona?Alt av svar og hjelp taes i mot med stor takk!Med vennlig hilsen Gunhild H!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunhild HanssenFant han i 1900 tellingen, og da var han ikke gift.Om personen Namn: Mikael Pedersén Hemförsamling: Landskrona Hemort: Fröjdenborg Kontrakt: Rönneberg Län: Malmöhus Födelseår: 1858 Födelseort: Bjurkö Födelseland: Norge Yrke: Predikant Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 1 Nationalitet: Norsk undersåte Sida: 206 Rad: 16 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Mikael Pedersén, f. 1858 i Bjurkö, Norge, Predikant I 1890 tellingen fant jeg han ikke.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GunhildJeg har sett litt etter han i husforhør, men ikke funnet han enda. Fortsetter senere med det, så får vi se om det bringer noe nytt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Hei! Hvis også svenske 1700-talls kilder er tilgjengelige, vil jeg svært gjerne ha opplysninger om personene nedenfor. Alt er av interesse.1) Christian Andreassen Wølner, født 1745 på Kongberg, ble dømt til livstids straffarbeid for sølvtyveri, men rømte til Sverige i januar 1783. Han var en stor ekspert på sølvsmelting og prøvde sikkert å få en stilling ved et svensk silver-verk. Hans kone, Olea Hoff, født 1745, forsvant senere fra Kongsberg og kan ha prøvd å slå seg sammen med sin mann i Sverige. Hun kan ha tatt med seg en sønn ved navn Christian.2) Jonas Tax, gift med Christina den 16/9-1746 i Svinnegarn, Uppsala. Kilde: familysearch.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Min mann har en slektning som kom til Norge ca. 1891. Det var Carl Christian Petersen Duedahl f. 8 mai 1848. Han giftet seg med Karin Eriksdotter Frisk f. 3 mai 1860 i Hede i Sverige, 7 mars 1880. De fikk flere bran i Hede: Erik Petter f.4 juli 1880 (hadde han en tvillingbror?), Sigrid Marie f.24 april 1883. De må ha flyttet til Offerdal en gang mellom Erik Petter og neste sønn. Sønnen Wilhelm Emil ble født 21 aug.1885 i Offerdal. De fikk en sønn August Ekenbrecht Duedahl f. 21 januar 1888, men vi vet ikke hvor. Kan man finne ut av det? I 1890 telling bor de i Hafverø i Vesternorrland, men der er ikke August Ekenbricht nevnt. Neste sønn får de i Norge: Karl Robert f. 20 januar 1891 i Os i Tolga. Går det ann å finne ut av når de reiste til Norge? Og går det an å finne ut av når Carl Christian Duedahl kom til Sverige?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei alle, dette var jo storveis, nå ble jeg veldig glad! Tusen takk!Oppfølgingsspørsmål:Nini Anita Forsberg født 22. Nov 1924 i Göteborg Domkyrkof. Var hun døpt Nina Agneta, siden det er dette navnet hun er registrert utvandret med? (re 533)Og likeledes Nils Eskil Forsberg, er han døpt/registrert Nils Erik? 1893.11.12. i Göteborg Domkyrkof. (re 538)Og dersom noen har anledning til å kikke litt videre på Bokhållare Fredrik Wilhelm Forsberg och Gabriella Wessberg som vigdes 1889.05.25 i Gustavi/Domkyrko.Fredrik är född 1862.03.12 i Ölme, Värmland och Gabriella född 1870.01.04 i Göteborgs Gustavi/Domkyrko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kunne det være registrert noe sted hvor og når Lucie Kathrine/Lucia Catarina Graff (af Øhr)og Nils Eskil/Erik Forsberg var gift. Det ville vel være en tid før datteren var født 22. Nov 1924 i Gøteborg, ved fødselen var Lucie 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.