Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Jeg har et spørsmål som det nok er liten sannsynlighet for at noen har svar på, men jeg prøver. Botel(Botil) Hansdatter f. ca. 1798 fikk med Peder Olsen, Ytterbø, sønnen Hans Sivert Pedersen utenfor ekteskap i Evenes 1831. Hun finnes i kirkebøkene som konfirmert i Evenes kirke 1819, men hennes fødsel er ikke registrert. Det har vært spekulert i at hun kunne være født i Sverige og kanskje var av samisk herkomst.Isåfall har hun vel mest sannsynlig innvandret til Ofoten fra Norrbotten. Er det noen svenske kilder som kan bidra til å oppklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hans Sivert Pedersen Pedigree Male FamilyEvent(s): Birth: 13 MAR 1831 Evenes, Nordland, Norway Christening: Death: Burial:Parents: Father: Peder Olsen Ytterbo Family Mother: Bolette HansenMarriages: Spouse: Andrine Nicoline Larsen Family Marriage: 23 OCT 1856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Heidi,Som jag skrev tidigare,se mitt inlägg nr 538, så har jag tittat i Födelseboken och där står det Nils Erik.När det gäller Nina född 1924 och föräldrarnas giftermål så är det inget som jag kan lösa eftersom jag inte har tillgång till de kyrkböckerna, utan det är något som Landsarkivet i Göteborg har då får man i så fall skicka e-post till dom så att de letar upp det.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har mottatt følgende fra en venninne i Sverige;'När det gäller min släkt så härstammar min egen farfar på mödernet från 'Mahkta-Lasa' Mattis Larsson (1808-12-29--1862-12-28) . Hans pappa hette Lars Thursson och var född 1758. Den här släkten höll till i Härjedalen/Norge. Längre än så här kommer jag inte.Min farfars farmor föddes 1879-10-16 som dotter till lappmannen Kristoffer Matiasson och dennes hustru Elin Nilsdotter från Frostviken. Nedkomsten skedde enligt födelsebok för Alanäs i Gubbhögen. Kristoffer Matiasson föddes 1844-12-14 som son till fjällmannen i Frostviken Matts Larsson (f 1808) och den hustru Magdalena (Malin) Jonsdotter (f 1798).Elin (biland skriven Elisabeth, ibland Elsa) Nilsdotter föddes 1847-08-11 som dotter till lappmannen i Frostviken Nils Nilsson (f 1826-10-01) och dennes hustru Sigrid Lisa Pehrsdotter (f 1812-05-08)'Er det noen som sitter med opplysninger som kan hjelpe?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten, er det mulig å finne Lucie Kathrine Graff innvandret?Iflg. 533: Forsberg, Lucia Catarina Hustru (gift kvinna) f. 20/11 1905 i Oslo fylke, Norge Utvandrad 26/10 1925 från 8/4 54, Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeHun var da 20 år, og var 22. Nov 1924 blitt mor som 19-åring. Jeg vil tro hun innvandret til Sverige ikke lenge før dette. Enten som Lucie Kathrine Graff - og da gift i Gøteborg - eller allerede gift i Oslo, og da innvandret som Lucie/Lucia Forsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Min oldefars bror KARELIUS OLSEN (Linaasen) f. 01.10.1850 Eidskog,Norge. Giftet seg,fikk barn, bodde og døde(?)i Sverige. For mange år siden gjorde jeg en del reseach via bestilte husförhörslängder etc på Riksarkivet i Oslo. Jeg ønsker bekreftelser på det jeg har funnet, samt utvidete opplysninger om ham og hans famile i Sverige. Det jeg har er at:Karelius Olsen bodde i Nytomta, Norra Emterud, Eda i 1876, giftet seg 08.03.1876 m Maria Olsdotter (f 11.01.1850 Eda), fikk 11.04.1876 barnet Anna og tok utflytn/inflytning fra Norge til Sverige 08.06.1876. Alle tre var bosatt i Norra Emterud. I 1883 er Karelius 'föreståndare' på Församlingens Fattiggård i Hulteberg og alle tre har adr dit. Neste år i 1884 er adr for alle tre Morast, Eda. Samme i 1890 og 1891. I 1900 bor ikke Anna der mer. Karelius og Maria står oppført fortsatt oppført under Morast, Eda i 1910, men i 1920 bor ingen av dem der.Fra gml slekts-nedtegninger har jeg disse info levert muntlig den gangen (ant i 1958) av norske etterkommere:'Karelius og Maria hadde to - 2 - barn: Anna og Karl. Karelius m familie skal ha bodd et sted som het 'Knatten',Eda. Karelius døde i 1925.Datteren Anna skal ha fått to barn med sin ungdoms/livskjæreste (som faren ikke godtok). Kjæresten reiste til Amerika. Hun ble så gift m en annen mann og fikk to barn til. Ett av hennes barn skal være gift i Oslo (m en Gerhardsen?, resten ble i Sverige. Anna døde av tuberkulose i 1906.'Jeg tror det kanskje er en del forvekslinger i historiene her og trenger deres hjelp til å 'reda ut dom'! :-) Er også interessert i mer om Fattiggården i Hulteberg. Hvor lenge arbeidet og evt bodde Karelius m fam der, tro?Spent på svar er Anniken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunhild HanssenJeg har fortsatt ikke funnet Mikal Pedersen i noe husforhør. Husforhørene stopper på 1895. I og med at jeg fant han i 1900 tellingen og ikke i 1890 tellingen, så bør han jo ikke ha kommet til Sverige enda når husforhøret stopper i 1895. Kan han ha kommet til Sverige i mellom 1895 og1900 tro? I såfall har jeg nok ingen muligheter til å finne han.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stig NybergSom du sier så blir nok dette vanskelig å finne ut av. På ditt første spørsmål, vet du jo at han reiste til Sverige, men uten noe formening om hvor i sverige familien kom. I og med at det på den tiden dreier seg om originalkilder å lete i så blir det da en umulig oppgave. Jeg har nemlig på den tiden ikke noe å søke i, som jo ville gjort det litt lettere.På ditt andre spørsmål. Jeg har sett på viede for 1746 for Svinnegarn, Uppsala. Problemet her er liten skrift, mye gjennomslag fra foregående side, vanskelig lesbar skrift. Dermed altså stor mulighet for at jeg har oversett han. Om du retter en henvendelse til det landsarkiv som dekker Uppsala og spør der ? Så lenge du har eksakt dato, så burde det være en grei sak å stille spørsmålet, og å få svar på det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne Karin KringbergHar visst ikke svar på det du lurer på. Har funnet Karl Petter Duedal og Karin Eriksdotter gjennom noen husforhør og folketellinger. Jeg har ikke sett noe sted noe notat om når Karl Petter kom til Sverige.Jeg har ikke funnet dem på Emibas, som emigrerte. Du fant dem i Hafverø i 1890 tellingen, det har også jeg funnet. Husforhøret for Offerdal slutter i 1891 og det er da ikke notert noe utflytting på dem, så da har de flyttet etter det, og jeg kan dessverre ikke finne tidspunktet.Jeg sjekket også 1900 tellingen, selv om de da mest sannsynligvis ikke var i Sverige, men bare for å ha gjort det. De var som forventet ikke å finne i 1900 tellingen.Det fremkommer ikke noe nytt om dem, i forhold til hva du sier. Alle datoer osv er riktige. Tidspunktet de flyttet fra Hede og til Offerdal på er 25/4-1884 attest nr 12. Likeså er de registrerte i Offerdal dagen etter som innflyttede.Om du er interessert i noe rundt Karins familie så har jeg bl.a en kopi av husforhøret 1874-1884 jeg kan sende deg. På det husforhøret er det en del familie av Karin, bl.a foreldre og søsken. Min mail står i såfall i innlegg 1.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Heidi Tofterå SlettemoenJeg gjør fortsatt ikke noe med dine spørsmål jeg. Susann er så godt i gang med det og jeg skulle anta at du allerede har fått svar på det meste der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Harry AronsenNei, det blir vanskelig å finne noe her. Spesiellt når du ikke en gang er sikker på om hun er født i Sverige, og heller ikke noe indikasjon på hvor om hun var svensk. Veien å gå er nok å forsøke å finne noe om fødested/dato via kilder her i norge først. Om det så fremkommer noe der så går det an å forsøke i Sverige.Det vanskeliggjøres av at det på den tiden kun er originalkilder jeg kan se i, og ikke noe databaser jeg kan søke i.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anniken LindaasVet ikke om jeg klarer å tilføye noe nytt til deg, vi får se. Har fulgt Karelius Olsen og Maria Olsdotter i husforhør 1876-1885 på: Norra Emterud gid nr 476.48.38400, Hulteberg gid.nr 476.58600 og Morast gid nr 476.49.18700, videre i husforhør 1886-1895 på Morast gid nr 476.49.18700.Familien ser som du sier slik ut:Olsen Karelius 1/10-1850 Eidskog, NorgeHustru Maria Olsdotter 11/1-1850 EdaDotter Anna 11/4-1876 Eda.Karelius kom fra Norge i 1876, attest nr 11. De giftet seg 8/3-1876. Jeg har ikke funnet mer enn Anna som barn, og da er det heller ingen barn som døde tidlig eller var dødfødte. De bodde på Norra Emterud frem til 1883 da de flyttet til Hulteberg. På Hulteberg er Karelius som du sier nevnt som forstandare. De ble ikke lenge på Hulteberg. I 1884 flyttet de til Morast og der ble de. Det siste husforhør jeg kan se dem er 1886-1895. Videre bodde de også på Morast ved tellingen i 1900 og da som du sier alene.Datteren Anna finner jeg i i 1900 tellingen som gift og med barn:Om personen Namn: Anna Kareliusdotter Hemförsamling: Eda Hemort: Eda glasbruk, (beläget i Emterud norra och Morast) Kontrakt: Jösse Län: Värmland Födelseår: 1876 Födelseförsamling: Eda Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 116 Rad: 39 Visa källa Visa källa Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1 Anders Persson Sjöqvist, f. 1879 i Eda, Glasarbetare Anna Kareliusdotter, f. 1876 i Eda Berta Maria, f. 1899 i EdaKarl Maurits, f. 1898 i Eda Jeg har ikke funnet hennes mann eller noen av de 2 barna på Emibas som emigrerte fra Sverige.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Anne Lene - bruk den tiden du trenger. Jeg er takknemlig for all den hjelp jeg kan få med dette. Du kan evt. maile meg direkt på steinole at broadpark.noStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anniken Nilsson, Berta MariaSt Hög 670 50 CharlottenberDöd 23/3 1989.Kyrkobokförd (1989) i Eda, Eda kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1989) på samma ort.Född 28/2 1899 i Eda (Värmlands län, Värmland).Änka (9/1 1987). -------------- Födelseförsamling i källan: EDA (Värmlands län)Källor: RTB 89 / SPAR 90Sjöquist, Karl MauritzPilgrensv 6 671 00 ArvikaDöd 6/12 1979.Kyrkobokförd (1976) i Arvika östra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1976) på samma ort.Född 3/4 1898 i Eda (Värmlands län, Värmland).Änkling (20/11 1968). -------------- Födelseförsamling i källan: EDA (Värmlands län)Källor: RTB 80 / SPAR 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tusen takk til Anne Lene (565) og Hanne (567) for raske og positive svar på mitt innlegg (558) !Anne Lene: Fins det ikke husförhör mellom 1895 og 1900? Skulle gjerne visst når Anna flyttet hjemmefra. Ser at første barnet, Karl Maurits, er født 1898 i Eda. Kanskje ble Anna sambo med Anders? Eller giftet de seg?Hanne: Kan du være så snill å sjekke dødsfall for: Anna Kareliusdotter f 11.04.1876 Eda og Anders Persson Sjõquist f.1879 Eda samt Annas foreldre Karelius Olsen f. 01.10.1850 Eidskog og Maria Olsdotter f.11.01.1850 Eda ? Kanskje står det om evt når Anders ble 'ãnkling' ? hvis de var gifte? I så fall kan Anna ha tatt noen av hans etternavn.Takker for all hjelp jeg kan få! Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei alle, takk for hjelpen så langt!Jeg lurer fortsatt på spørsmålene i 557: er det mulig å finne Lucie Kathrine Graff INNvandret til Sverige? Iflg. 533: Forsberg, Lucia Catarina Hustru (gift kvinna) f. 20/11 1905 i Oslo fylke, Norge Utvandrad 26/10 1925 från 8/4 54, Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeHun var da 20 år, og var 22. Nov 1924 blitt mor som 19-åring. Jeg vil tro hun innvandret til Sverige ikke lenge før dette. Enten som Lucie Kathrine Graff - og da gift i Gøteborg - eller allerede gift i Oslo, og da innvandret som Lucie/Lucia Forsberg. Og dersom noen har anledning til å kikke litt videre på Bokhållare Fredrik Wilhelm Forsberg och Gabriella Wessberg som vigdes 1889.05.25 i Gustavi/Domkyrko, ville jeg være veldig takknemlig.Fredrik är född 1862.03.12 i Ölme, Värmland och Gabriella född 1870.01.04 i Göteborgs Gustavi/Domkyrko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Heidi,När det gäller Göteborg och på 1900 talet är det inte så mycket mer jag kan göra, då jag inte har tillgång till de kyrkböckerna. Det du kan göra är att kontakta Landsarkivet i Göteborg, de kan säkert hjälpa dig, då de har alla kyrkböcker för Göteborg. Jag kan se vad jag kan hitta om Fredrik i Ölme och Gabriella i Gustavi, men får bli när jag har tid.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

Hei Anne Lene Så ditt generøse tilbud , og prøver lykken, selv om jeg er klar over at dette blir vanskelig.Jeg leter etter en Magnus Andersson Wiinberg (Wünberg) Det eneste jeg vet er at han kom til Nordfjord og bygsla en gard der i 1806.Dessuten mener jeg å huske at bestefar fortalte at vi hadde en slektsgren som kom fra Sverige, og at det var mange prester i den slektamvh Karin Lothe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til Anne Lene Hagen og Ulla Bagge.Har ikke annen dato å gå etter enn da Andreas Wilhelm Anderson giftet seg i Bamble Telemark, og da han var innfløtter, fra Sverige. Begge steder står det at han er født i Færnebo, Varmland, 19 mai 1839. Hans far, Anders Johnson.Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Gunn Googlet på 'husförhör' og fant denne fine forklaringen/fortellingen fra 'Anbytarforum':Av Ingegärd Johansson – onsdag den 28 aug 2002 kl. 01.57: [Ändra]Husförhör pågår alltjämt, i varje fall i Agunnaryd och andra församlingar i Sunnerbo i södra Småland. De moderna husförhören spelar ju inte längre någon roll, varken för folkräkningen eller för kontrollen av kunskaperna i kristendom, men det ger ett bra tillfälle för prästen att träffa sina församlingsbor och diskutera aktuella frågor med dem. I min barndom (30-talet) var husförhöret (eller 'läsmötet' som vi sa) ett 'måste'. Det var gårdarna i husförhörsroten, som i tur och ordning stod för värdskapet. Eftersom det fanns nio gårdar i vår rote, så var det bara var nionde år, som mina föräldrar rustade till husförhör, men då rustades det verkligen. Husförhöret tog hela dagen, började med allvar och slutade med kalas. Allvaret tog prästen hand om. Han höll en betraktelse, det sjöngs psalmer och sen kom förhöret, 'läsningen'. Vår snälle prost tog ganska lätt på den delen, men jag minns att det året när jag hade konfirmerats fick jag ganska många frågor. Sen var det folkräkningens tur. Prosten läste noggrant upp namn och födelsedata på alla personer i varje hushåll i roten och frågade om det stämde. In- och utflyttning, födelse och död under det gångna året kommenterades, och allt noterades i husförhörslängden. Efter det var alla hungriga, och då var det dags för det stora kalaset. Det fortsatte också nästa dag, för då bjöd man släkt och umgänge utanför roten. Björn, du skriver att det fördes protokoll, men det var ju husförhörslängderna, och de är ju mikrofilmade. Har du hittat någon annan form av protokoll från husförhör? Mvh Ingegärd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Karin LotheSom du sier dette er det nok hakket for vanskelig å gi noe svar på.http://aforum.genealogi.se/discus/ Søk på Winberg her, ut på venstre side finner du stora slektsøk, der vil du få opp en masse resultater. Kanskje det kan være noe å finne.Skulle du få signaler om når han er født/hvor så må du gjerne komme tilbake til det, så er det mulig å se om det er mulig å finne noe.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.