Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Gunhild HansenJa, du fikk jo et svar av Anniken om hva husforhør er. Ja, vi kan vel si det er et kortfattet sammendrag av fødsels/vigsels/dødbøker, inn/utflyttingslister, samt en del tilleggsinfo og anmerkninger.Å hvor jeg misunner Svenskene denne kilden. Spesiellt kolonnene med inn/utflyttingslistene gir oss en enorm mulighet til å følge våre slektninger år for år fra plass til plass. Slik sett får vi en unik mulighet til å få en god og helhetlig oversikt over slekten.Arbeidskrevende - ja selvfølgelig, men ikke i nærheten av hva det ville korstet oss av arbeide her i landet for å skrape sammen samme informasjon.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Karin. Ja dette kan nok bli å lete etter nåla i høystakken. Men, noen ganger finner man nåla. Jeg tenkte at du da kanskje kunne komme i kontakt med noen som vet eller kjenner til. Du kan jo selv lage et innlegg under Winberg og se hva som skjer, om du får svar. Responsen er litt opp og ned, mange opplever at de ikke får svar, men forsøket verdt er det jo. Vær bare obs på at du får ikke mail slik som her i forumet når det foreligger svar. Du må selv følge med.I og med at du mener at det er en del prester i slekten, så øker jo muligheten for at de står omtalt i div litteratur også da. Det finnes en bokserie som heter Svänska män och kvinnor. Her er alt alfabetisk og det er fort gjort å se om Winberg navnet er med der. Jeg har funnet mye i de bøkene. Husker ikke forfatternavn. Skulle jo tro at et bibliotek i bergen har bøkene.I og med at det er et litt annerledesnavn enn ...sson/dotter, så går det også an å sjekke utklippsarkivet til nasjonalbiblioteket i Oslo. Kanskje flere kom hit til landet ? Dette er også alfabetisk og fort gjort å sjekke om det er noe på han der. Sender du dem en mail, så kan det jo hende de ser etter for deg.Hva med bygdebøker i Nordfjord da ? Om ikke du har sjekket hva som finnes der så er det kanskje lurt å gjøre det.Kanskje finnes det i Sverige bøker over prester ? Jeg vet ikke, men det er mulig.Bare noen tanker. Uansett så skal det nok ikke bli lett å finne, med så lite å gå på.Lykke til.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KarinUff dette ble noe galt. Jeg mener at du kan lage et innlegg på anbytarforum/slektsnavn/winberg. Der er det allerede et innlegg. Det går jo an å lage et selv der. LenkeNytt på anbytarforum nå er at man MÅ registrere seg for å lage innlegg. Da må du evt først gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Anne Lene: Ang mitt innlegg (568): Dette ble også kanskje noe galt. jeg tok ikke inn før etterpå at det stod at Anna og Anders var skrevet som gifte, enda du skrev det så tydelig! Det var fordi Anna er skrevet som Kareliusdotter, mens hennes datter Berta Maria står m gift navn Nilsson iflg Hanne.Ang husförhörslängder skjønner jeg at de stort sett opphørte i 1895, så da er det jo bare kirkeboken/dødboken igjen å lete i?Jeg er derfor fremdeles veldig interessert i oppslagene jeg ba om i innlegg (568). De ble stilet til Hanne for å avlaste deg og følge opp hennes hjelp til meg (innlegg 567), MEN kan DU finne svarene så tar jeg jo gjerne imot! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

AnnikenJa, husforhøret stopper i 1895. Du kan muligens få lånt det neste fra Svar på mikrofiche. Spør på biblioteket. De har gode oversikter på hva du kan få lånt fra svar.Jeg har søkt på de dødsfallene du lurte på i innlegg 558 og har ikke funnet dem. Dødboken begynner i 1947. Så døde de før det, og det gjorde de vel trolig, så er de ikke med i databasen.Får du lånt noe mer husforhør fra Svar så vil du muligens få noe av de svarene der.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

Hei Anne LeneTakker for masse gode tips. Noe av det har jeg fulgt opp tidligere, men mye av det du foreslo er helt nytt for meg.. ( Er fremdeles på amatørstadiet som slektsforsker :-) )Hilsen fra Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei igjen Anne Lene. Har vondt for å bry deg igjen etter all pågangen du får, men våger meg frempå igjen. Bernhard Mathiasson som du tidligere hjalp meg å finne (innlegg 431) hadde foreldrene Mathias Christensson f 22.01.1807 og Beata Corneliusdtr f 11.11.1810. (Dette fra Susann i innl 440) Siden f.dato og år er funnet undres jeg på om deres foreldre igjen kan spores opp? Hvis ikke så har jeg en annen kar som også var innflytter til Norge og Vestfold som jeg håper å finne noe mer om. Navnet er Johannes Hansson f 13.04.1832 i Kila i Vermland av foreldre Hans Pedersson og Stina Bryngelsdtr. Har ikke funnet ham som innflytter men han gifter seg 1 gang 25 Jan 1857 i Strømm i Vestfold og slår seg ned på Birkøen i Sande med kona Rise. Han dør forøvrig 1910 i Tønsberg. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tusen takk Anne Lene for VIKTIG og GOD hjelp! Fordi du også fant bare ett barn hos Karelius og Maria Olsen, og to for meg ukjente barn av deres datter Anna: Karl (Maurits) og (Berte)Maria samt Annas ukjente mann Anders Persson Sjöquist (Hanna som fant!), har puslespillet lagt seg ganske pent på plass for meg foreløpig. Jeg tror historien om Annas to menn, Amerika og flere barn er blandet sammen med Karolius sin søster, tante til Anna, som først ble gift med en svenske, og fikk to barn: Carl(Waldermar) og Maria(Magdalena)! Mannen fikk tuberkulose etter et par år (ble bare 25år) og ba sin bror i Amerika om å ta vare på sin lille familie. Hun reiste etter hans død til Amerika, giftet seg med sin svenske svoger der, fikk flere barn og levde et godt og langt liv der!Anser derfor at dette med Karelius sin famile er en sammenblanding men trenger å kunne verifisere deres riktige historie. Derfor skal jeg forsette å søke via ditt tips på Svar. Legger som en liten hilsen det eneste bilde jeg har som viser Maria, Karelius og lille Anna (som har gjetord for å ha vært veldig vakker!)Takknemlig hilsen Anniken

bilete3692.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy KåsaDet er nå bare å spørre det.I fødelsesboken for Tanum gid nr 954.32.23600 finner jeg: Født 11 og døpt 18 nov 1810 BEATA. Foreldre: Cornelius Persson og Chrestina Olsdotter i Oppen.I husforhøret 1811-1812 gid nr 954.32.49100 Oppen i Tanum (samt det neste huforhør 1813-14) finner jeg flg familie:Cornelius Persson 1/2-1766. Han dør i løpet av husforhøret 1813-1814.Christina Olsd 20/5-1781Barna: pehr 29/10-1801Olaus 7/2-1804Beata 11/11-1810Johanna Catharina 7/1-1813Så finner jeg i Fødelsebok for Tanum, gid nr 954.31.3000 finner jeg: født 23 og døpt 25 jan 1807 MATHIAS. Foreldrene: klockare i Lur Christen Jansson og Börta Olsdotter.I husforhøret 1811-1812, gid nr 954.54.46700 for Gården i Tanum finner jeg:Klockare Christen Johanss 1756Börtha Olsd 1779Barna: Mathias 1807Johannes 1811Jeg har også sett på släktdata http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch og ser at du finner en del om familien der. Bl.a ser jeg at Christen Johansson var enkemann da han og Böret i 1803 giftet seg (i flg släktdata- ikke sjekket mot vigselsbok).Så til ditt andre spørsmål.Johannes Hansson utvandret til Norge i 1856. Post 760339Hansson, Johannes Dräng (ogift man)f. 13/4 1832 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 18/10 1856 från Ulfsbol, Kila, Värmlands län (Värmland) till Svelvik, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 355Emibas emigrationsakt: Kila S 1856 006Onormerade namnformer:Destinationsort: Svalviken Destinationsland: NorgeJeg finner han i fødelsesboken for Kila gid nr 499.48.100700, født 13 apr døpt 15 april 1832. Foreldre: i Ulfsbol Hans Persson og Stina Bryngelsdotter.Jeg har funnet familien i flere husforhør, det er en del frem og tilbake her. Jeg gjengir en del, men det er også en del jeg ikke har med. Både fordi en del er vrient å få tak på når det gjelder anm osv og for det det er en del frem og tilbake og vil sikkert ta noe tid å få tak på det. De er i hovedsak greit leslige.1831-35 Ulfsbol gid nr 499.31.41200Hans Persson f 1806 SvanskogStina Bryngelsdotter 15/8-1807 MoBarna: Anders 22/1-30 MoJohannes 13/4-32 KilaKajsa 15/2-34 og død 23/3(usikker på mnd)-34Det bor også en enke der ved navn Maja Hansdotter f 1775 i Kila, fattighjon. Jeg finner henne sammen med familien også i et par senere husforhør. Kan dette være en mor ?I husforhøret 1836-1840 Sandbol-indhyses gid rn 499.32.75400 er det også en datter til Maja født 27/4-37. Stina Bryngelsdotter dør 21/5-37. Datteren Maja ble ikke mange ukene gammel, hun dør 17/5-37.Hans Persson gifter seg senere på nytt og da med en Kajsa Svensdotter f 1809 i Kila. Også hun var enke da de giftet seg. Har ikke funnet dato for dette ekteskapet enda. Bl.a finner jeg de på Ulfsbol, der de blir boende. Hans blir igjen enke. Når så Johannes Hansson som du etterlyste i 1856 flyttet til Norge, så var det nettopp fra Ulfsbol. Der han bodde sammen med sin far som da var enkemann og sammen med en som jeg ikke har klart å plassere, nemlig Peter Johannesson f 10/9-37. Disse to reiste sammen til Norge. Peter Johannesson vendte så tilbak til Ulfsbol igjen et par år senere.Dette ble rotete tror jeg. Har du lyst til å sette deg og nøste sammen dette selv, så finner du mailen min i 1 innlegg, så sender jeg deg husforhørene. Jeg regner med at du leser de helt greit og antar at du heller ikke er helt ukjent med innholdet i husforhørene ?Hilsen anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anniken LindaasTusen takk for denne tilbakemeldingen, og så flott bilde da. Det er jo utrolig moro å få en og annen slik tilbakemelding.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Anne Lene. Min oldefar, Peter Danielsen (visstnok opprinnelig Danielson) ble født i Sverige, men flyttet til Norge og bosatte seg i Sandefjord omkring 1866-68. Under hans giftemål (Stokke kirke 24.3.1881) oppgis han å være født i Nyborg i Calmar Lãn. Hans fars navn er Peder Anderson. I sjømannsrullene for Sandefjord (Hovedrulle no.4; 1860, film NOR 1, boks 624 står det på side 365 at Peder var født 12.juli 1839 i Sverige og at han fikk patent 1.januar 1869 (som matros på norsk skip).Peter hadde sannsynligvis vært matros før han kom til Norge, og da vært registrert som matros i Sverige.Er det mulig å få bekreftet om Peter ble født i Nyborg i Kalmar Lãn 12. juli 1839, og om faren var Peder Anderson, eventuelt morens navn. Om mulig ville jeg helst også vite mer om Peters slekt i Sverige, men vi får ta en ting av gangen.Det som overrasker meg er at han har slektsnavnet Danielsen, fordi det ikke passer med den oppgitte fars navn. Det kuriose er at han under sine første år i Sandefjord bodde han i losji hos enken Anne Marie Adriansen, enken er Andrian Danielsen i Sandefjord. Under folketellingen i 1875 (da han bodde hos Anne Marie) opplyses at han var fra Øland i Sverige. Øland er jo nær Kalmar, men hvorfor han ikkke oppgir Nyborg er et mysterium. Håper du kan gi meg litt hjelp med dette. mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Johan Fredrik BockelieLurer på om du kan ha lest litt på hver linje ved vielsen jeg. For Peters far heter da Daniel Johansson, og da stemmer det jo.Er ikke så sikker på at det står nyborg på fødestedet jeg. Kanskje noen kan se Lenke Finner ikke Nyborg forsamling i Kalmar eller andre steder. Derimot er det i Kalmar en forsamling som heter Nybro.Jeg regner med at disse to fikk barn i Norge, står det ved dåpen deres hvor han var fra ? Evt i folketellinger ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RoyÅ takk for den. Det var jo pent sagt av deg. Send meg en mail, med postadressen din du. Så ligger kopiene ferdig her til å sendes. Det blir lettere for meg å sende dem i posten nemlig, for det ble en 16-17 kopier, og da blir posten enklere.Det er nemlig en del jeg ikke har tatt med i innlegget, men som kommer frem på kopiene.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Unni Knudsen! (492 o 572)Jag vill bara komplettera: Har följt Anders Vilhelm som föddes 1838 25/2 Färnebo i husförhören.Han tar sig namnet Myhrman, gifter sig 1873 och bor 1895 i Yngshyttan, Färnebo.Alltså inte den Anders Vilhelm du söker.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jo helt enig at det står Nyby, og Calmar Lehn.Det er ingen forsamling i Calmar län som heter nyby, ikke som jeg har funnet i allefall. Dermed er kanskje Nyby plassen de bodde på. Så er det store spørsmål - hvilken forsamling skal vi til da ? Har studert et kart men har ikke blitt noe klokere.Noen med gode sverige kunnskaper her ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Jeg leter etter foreldre/forfedrene til Andreas Christiansen (Christiansson) født ca 1826 i Kinnarumma, Älvsborgs len i Sverige. Han flyttet til Norge og ble gift med Caroline Gulbrandsdatter fra Drammen i 1852. Han nevnes som veveriformann ved Nydalens Compagnie i Vestre Aker i 1875. En eller annen har hvisket meg i øret at hans far muligens kunne hete Christian Berendsson - men det er hverken bekreftet eller avkreftet... Hvis du kunne finne ut noe mere Anne Lene, er jeg svært takknemlig;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei,Anne Lene,dette var spennende saker. Jeg må også prøve meg med et spørsmål da. Min tippoldemors foreldre er ukjent for meg, hun heter Marte Andersdotter, født 1832 i Gunnarskog i Værmland (Arvika len?). Hun var gift med Ole Kristoffersen Løk(en)moen født 1826 i Eidsvold, hvor de også var bosatt. Jeg har ikke funnet noen hverken utflytta eller innflytta den veien, men ser flere Marte`r,hvem av dem er 'mine'? Hadde vært så gøy, etter flere år,og endelig komme videre på denne siden. På forhånd,tusen takk fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Johan Fredrik BockelieFortsatt har jeg ikke klart å finne ut hvor Nyby er. vi må nok avklare det før jeg kan forsøke å finne noe. Noen som vet?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.