Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Stine OrholmStarter med noen spørsmål jeg. Vet du ca når Marte Andersdotter kom til Norge ? Er vielsen funnet og står det i såfall noe om fødested/dato der ?Vi snakker om Värmland län, og der er både Arvika og Gunnarskog egne forsamlinger. Så vidt jeg har klart å se er det ikke noe Gunnarskog i Arvika. Jeg forstår deg vel dit at du mener at hun er født i Gunnarskog. Har sett over fødte i Gunnarskog og har ikke klart å finne noen som kan passe i 1832. 12 feb 1833 derimot er det født en Marta Andersdotter, med en far Anders Borgstrøm. Sier Borgstrøm navnet deg noe ? Jeg vet enda ikke om denne Marta reiste til Norge og evt når det var, men skal nok finne ut det.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tove H. RivelsrudHar sett gjennom fødte for tiden 1825-1827 for Kinnarumma i älvsborg län uten å finne noen Andreas som kan passe med etternavnet Christiansson. Det var til sammen ca 2 sider der hvor teksten var så svak av tidens tann at det var svært vanskelig å lese. Jeg kan ha oversett det der.Har du funnet vielsen i Drammen, kommer det i såfall ikke frem noe mer der ? Der kan det vel også være at fars navn står ? Om du enda ikke har funnet den, men vet ca når og hvor de giftet seg, så må det nok være veien å gå. Å finne vielsen og se hva som der står. Kjenner du til om Andreas hadde søsken ? For da kan jeg se om jeg finner dem, og forsøke å finne familien på den måten.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Anne Lena og Geir. Takk for innspill og kommentarer. Jeg ar glad for at du Anne Lene påpekte at jeg har blandet sammen to linjer i forbindelse med vielsen. Det er helt klart at Peters far heter Daniel Johansson. Jeg bør nok bli bedre i å kvalitetssikre arbeidet mitt! Mht. til fødestedet ser det klart ut som om det står Nyby og ikke Nybro. Geirs forslag om at det kan være på Øland er interessant, fordi under folktellingen i Sandefjord 1875, står det at Petter Danielsen er født på Øland, Sverige (bosatt i Strandgaden 30 i Sandefjord, krets 34). Det er den eneste referansen til Øland jeg har kommet over, men kan være viktig. Jeg skal sjekke kart over Øland for å se etter stedet på nordsiden av øya som Geir foreslo. Kan det være at Nyby er et så lite sted at det hører til en annen forsamling på Øland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Johan og GeirSå da skal vi på et eller annet tidspunkt sikte oss inn på öland kanskje. Selv om jeg sa i innlegg 604 at jeg ikke fant noe, så kan jeg ha lett på feil sted.Om det i folketellingen har stått at han er født på öland, så får jeg gå tilbake dit og se.Kanskje Geir har noe tips om aktuell forsamling.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Først av alt, så hadde jeg nok lett i feil forsamling Geir. Geografien kunne saktens vært bedre noen ganger, men så blir den også bedre når man har denne hobbyen her.Det er faktisk i Borgholm født en Peter, som en av et tvillingpar, den andre tvillingen er søsteren Johanna Wilhelmina. De ble født 10 juli og døpt den 12 juli i 1839. Innføringen er for meg utydelig, men foreldrene er: arbeidkarlesn David H/K.... og dets hustru Maria.Kanskje noen kan gå inn på gid-nr 10.15.62500 og se på innføringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Anne Lene og Geir, Nyby tilhører Källa Sokn og ligger i Borgholms Kommun på Öland. Håper det er tilstrekkelig for å finne frem. Er spent på resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei igjen,Anne Lene,og takk så langt, altså: jeg er helt 'blank' på det meste her. Vielsen til Marte og Ole er ikke funnet (fordi kirkebøkene i fra Eidsvold brant opp fra disse åra, mener jeg...?) Vet heller ikke når hun kom til Norge, vet ikke hvor jeg skal lete? Men Gunnarskog skal være riktig, ikke Arvika.Har aldri hørt Bergstrøm, og er spent på om det er mulig å finne noe sikkert her i det hele tatt. Tusen takk for den flotte jobben du gjør. mvh.stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk til Atle Staal for flott lenke. Den er allerede lagt til i mine favoritter, og blir nok flittig brukt fremover når jeg står fast i forsamlinger. Stine OrholmDa har du tydeligvis en formening om når de giftet seg. Har du funnet barn ? Fremkommer det i såfall noe der ? Det er bare noen små år mellom 1855 og 1861 som vielsene ikke er på digitalarkivet. Ellers er de jo der .Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Johan Fredrik BockelieDet var nettopp Källa jeg hadde sjekket når jeg i innlegg 608 hadde lett i feil forsamling. Jeg har også fått forståelsen av at vi snakker om Källa, så jeg får se litt mer der. Kommer tilbake til det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei igjen Anne Lene! Jada, jeg har funnet barn :fra folketellinga 1865 : Carl født 1854, Karen født 1856,så kommer 'min' Ole i 1859.Disse har jeg ikke funnet i kirkebøkene for Eidsvold,jeg ser bare kirkebøker fra etter 1861, og der finner jeg i 1862:Andrine og i 1865:Mina Albertine OG i 1870:Kristian Julius. Jeg ser at det finnes enkelte utdrag fra kirkebøkene litt før, men det er ikke noe å finne der. Kanskje jeg tar feil, men jeg har ikke funnet noe så langt. OK,jeg leter gjerne om du loser meg videre. De må jo antagelig ha gifta seg før 1854,og i 1850 så var hun 18 år,så det er ikke så mange år å gå på.Kanskje løsningen nærmer seg? Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene Hagen och Stine Orholm (599)I Gunnarskog B2 utflyttning 1858 nr 33 finns Maria Andersdr f 1832 21/11 Gunnarskog.Hon flyttar från Bosebyn sid 147 till Akersh (tror jag det står) Norrige. (Gid nr 488.56.39400 o 488.22.27500).Kan det vara den sökta Marte?Just nu hinner jag inte följa upp henne men tänkte ni ville veta.Och Anne Lene du gör ett fantastiskt fint gränsöverskridande arbete! Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter, Maria Piga (ogift kvinna)f. 21/11 1832 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1858 från Bosebyn, Gunnarskog, Värmlands län (Värmland) till Aker, Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 147Emibas emigrationsakt: Gunnarskog S 1858 009Onormerade namnformer:Destinationsort: Akers socken Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her står Øland i parangtes for Kalmar, vet ikke om det er noe hjelp?? Danielsson, Peter Gustaf Ogift manf. 31/8 1866 i Hulterstad, Kalmar län (Öland)Utvandrad 6/4 1883 från Alby, Hulterstad, Kalmar län (Öland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 27Emibas emigrationsakt: Hulterstad H 1883 022Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Takk for responsen til både Horten og Malmø,kanskje det er rett person,vet ikke. Har prøvd å lete etter innflyttede i Aker(og Akershus) men fortsatt forgjeves. Takk for hjelpa! Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiHar noen av dere mulighet for å kontrollere følgende: Widerick Pettersen Nordberg var gift med Anne Zakrisdatter. Han skal ha vært socknapoteker i Marby sokn i Jämtland i årene 1768-1773. Kan det være at han er nevnt i noen av kildene som er tilgjengelig for det området på den tiden. Tenkte spesielt på dem med husforhør. Lurte på om det sto noe om hvor de kom fra og navn på barn?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Anne Lene !Det er en flott service du i og med denne siden tilbyr Digitalarkivets brukere (!!) I god, gammel norsk tradisjon har jeg gjennom tida ”slitt tungt” med flere svensker ..:-)) .. og da i særdeleshet de atskillige som arbeidsinnvandret til Østlandet medio 1800 tall og senere. Så jeg er freidig nok til å kaste meg på med en forespørsel her; i det jeg under henvisning til tema 53328 (gruppe Østfold) etterspør mulige opplysninger knyttet til Hans Olsen (Olofsson), mest sannsynlig f. i Nössemark 1830 som sønn av Olof Johansson og Lena Andersdtr. (kfr. forøvrig særlig temaets innlegg (8-10). ) Hans innflyttet til Berg i Østfold innen 1858.Enhver tilbakemelding imøteses med takknemlighet (!!)Med vennlig hilsen Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Hanne Heen!Ur Marby A1:1 1770-1816: (Gid 2692.4.92000)Myckelåsen åren 1770-1776 Sochne Apothecaren Widrich Norborg f 1736H(ustru) Cath: Norborg f 1721Dr Maria Cathar. f 1753Son Nils Pehrss f 1759Har inte hittat familjen efter 1776 och inte heller att hustru Catharina skulle ha dött före 1780. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stine OrholmJan Fredrik BockelieTove RivelsrudJeg har ikke glemt dere, men har ikke funnet noe enda. Det kan virke som dette fort kan bli nøtter som kan bli vriene å løse. Men, jeg forsøker litt til.Ulla BaggeFlott at du er med her, og takk for pene ord fra deg.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei UllaTusen takk for informasjonen. Da har de muligens flyttet på seg. Men man har i alle fall noen årstall å gå ut i fra.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Svar på (602): Hei Anne Lene. Vielsen foregikk i Skoger 5.desember 1852. Der står Andreas oppført som 26 år, født i Kinnarumma, far Christian Berntsen (så det er riktig det jeg trodde....!)Noe mere er det ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.