Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Min oldefar Thure Edvin Lundkvist, f. 15.6. 1867 ble behandlet i innleggene 133-160 og hans kone Olivia Sofia Jonsson/Jonsdotter, f. 29.2. 1852 Värö i 315 og mange innlegg utover.Spesielt Hannes Innlegg 326 er av stor interesse i øyeblikket. Nå er de siste bitene i puslespillet om min oldefar i ferd med å komme på plass. En John Halling i North Dakota, USA stod ansvarlig for Thure og Olivia Sofias gravsten i Kenora, Ontario, Canada. Dette var en stor gåte for mine canadiske kontakter og meg. Nå har min canadiske kontakt funnet ut at John Halling var gift med Amanda Lundin, f. 4.5. 1895 i Halland, Sverige.Når jeg ser på det som tidligere er kommet fram i debatten, ser jeg at Olivia Sofias søster Josefina, f. 27.5. 1862 var gift Lundin (innlegg 326). Jeg regner med at Amanda Lundin kan være Josefinas datter. Amanda emigrerte til Canada 16 år gammel (ca. 1911) etter opplysninger jeg har fått, og kom først til Kenora hvor Thure Edvin og Olivia Sofia bodde.Det jeg gjerne skulle ha bekreftet, er om Amanda Lundin var datter av Josefina Lundin. Da ville de fleste brikker være på plass for meg.Jeg vil til slutt si tusen, tusen takk for den fantastiske hjelpen jeg har fått her på forumet.Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ur SCB Halland HIAA:1133 födda 1895:Värö nr 29 Född 1895 4 maj Amanda Wilhelmina. Fader Stenhuggaren Svante Lundin i Åsen 1 f 28/1 1859 och moder Petronella Johansdr f 31/3 1860.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for den opplysningen, Ulla. Da var det altså Josefinas søster Petronella som var Amandas mor. Jeg hadde ikke tenkt meg at det var to søstre som begge var gift Lundin, men det spiller ingen rolle. Uansett gir din opplysning den informasjonen jeg trengte for å finne ut hvem det var som hadde reist gravstenen på min oldefars grav. Det var niesen til min oldefars kone.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det er dukket opp et nytt navn siden siste innlegg, og jeg håper noen kan hjelpe med det jeg håper er det siste spørsmålet mitt:Victor Lundin, f. 22.10. 1888.Er det en bror av Amanda nevnt i Ullas innlegg (627)?mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Stine Orholm.Har funnet dette i Familysearch (IGI) og All Resources. Ole Olsen født 24 september 1859 på Eidsvoll. Foreldere: Ole Kristoffersen og Martha Andersen. Regner med at dette er den riktige Ole som er din, som du skriver. Fant dette i kirkebøker for Eidsvoll.Konfirmasjon 1874 side 133, nr 32, Eidsvoll i Eidsvoll, 1871-1877.Ole Olsen født 18 september 1859, Bosted, Sneenaasen? tror jeg det står, datoen stemmer ikke helt med den andre jeg fant først, men regner med at dette er den samme personen. Fant hans søster Mina Albertine konf; 17 okt, 1880, Hun er født 27 nov 1865 og døpt 1 jan 1866. Føreldere Ole kristoffersen og Marte Andersdatter. Bosted: Sveenaasen/Lekenvangen?? Skanna kirkebok Eidsvoll, 1877-1881, side, 190, nr, 140. Har funnet noen Martha(e) Andersdatter i familyS- men ingen med den dato du har oppgitt.Unni Knudsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik

Hei!Har sett på folketelling i Sverige 1900. Da har Svante Lundin og Petronella datteren Amanda f.1895 og en sønn Einar Viktor Julius,men han er født 1898. Forøvrig står Svante som ugift,bor hjemme hos foreldrene i folketelling 1890.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I SCB födelsebok 1888 Värö finns fem med Viktor i namnet men ingen med föräldrarna Svante Lundin o Petronella. Har också tittat i hfl A1:23 1887-1896 Värö sid 434 Åsen 1 och där finns bara dottern Amanda Wilhelmina. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Svante Lundin och Petronella Johansdr gifte sig 1894 27/12 (SCB vigselbok Värö inskr nr 19) Det står också helt klart att Svante Lundin var född 28 okt. I Amandas födelsenotis var det svårare att se. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stine OrholmAng den Maria Andersdotter som Ulla Bagge fant i innlegg 615. I husforhøret 1841-1845, gid nr 488.16.2800 finner jeg familien:På Bosebyn, Gunnarskog.Anders Olsson 26/4-1806Hustru Maria Bryntesdotter 19/11-1803Barna: Cajsa 20/5 – 1830Maria 21/11-1832Anders 13/12-1834Olof 23/2-1844Alle født i Gunnarskog. Om Maria Bryntesdotter står: haft ett o.ä barn. Det står også en annen anm som jeg ikke tar helt: varit på curhuset (?) för ……..?Er det her noen navner som du kan gjenkjenne som kan være med på å si noe om dette er rett familie ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Johan Fredrik BockelieJeg har tttet litt mer og fortsatt ikke funnet noe. Peter Danielsson har jeg ikke funnet døpt i Källa.Når jeg derimot ser nærmere på Borgholm, så kan han faktisk være født der. Jeg legger merke til at det er ikke innført fødte/døpte mellom 11 mai og 20 aug i 1839. Kan det være en side eller to som ikke er scannet tro ?Et forslag fra meg er at du finner ut hvilket arkiv som er dekkende for området. Deretter retter du en henvendelse til arkivet med konkret spørsmål om han kan være født 12 juli 1839 i Borgholm.Om du får noe svar der, så kan du jo komme tilbake med den infoen, så skal jeg se om det er mulig å komme videre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øyvind LarsenHei igjen. Er du sikker på at Victor er født i 1888 ? Ser det også har kommet frem i et annet innlegg her.Denne Amanda Wilhelmina som Ulla nevner i innlegg 627 har nemlig en bror Einar Victor men han er fød i 1898.Familien i 1900:Om personen Namn: Svante Lundin Hemförsamling: Värö Hemort: Åsen. 5/6 mtl Frälse Kontrakt: Fjäre och Viske Län: Halland Födelseår: 1859 Födelseförsamling: Hyringa Skaraborgs län Yrke: Stenhuggare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 62 Rad: 34 Visa källa Visa källa Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1 Svante Lundin, f. 1859 i Hyringa Skaraborgs län, Stenhuggare Petronella Johansdotter, f. 1860 i Värö Hallands län Amanda Wilhelmina, f. 1895 i Värö Hallands län Einar Viktor Julius, f. 1898 i Värö Hallands länSender du meg en mail Øyvind så kan du få tellingen i originalutgaven. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svaret, Ulla.Kanskje det da er Petronellas søster Josefina som er moren til Victor Lundin, f. 22.10. 1888. Hun var også gift Lundin. Hanne Ludvigsens svar i innlegg 326: Lundin f. Johansdotter, Josefina Stormgat stg 620Död 19/7 1949.Kyrkobokförd i Varberg (Hallands län, Halland).Född 27/5 1862 i Värö (Hallands län, Halland).Änka (18/1 1946). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Varberg, Varbergs kn (Hallands län, Halland)Födelseförsamling i källan: Värö (Hallands län)Källor: DB, FS Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øyvind LarsenI värö den 22 okt 1888 er det ikke født noen med navnet Victor. Fødelsesbøkene for Värö stopper desverre i 1897.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Anne Lene, takk for hjelpen! Jeg skal ta kontakt så snart jeg kan for å få undersøkt saken. Det kan se ut til at vi begynner å nærme oss en avklaring. Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ur hfl A1:23 1887-1896 Värö sid 434 Åsen 1:Sjömannen Olof Hansson f 1859 29/2 Fjärås infl fr Onsala 1887 21/1,Hustru Josefina Johansdr f 1862 27/5 Värö, infl fr Amerika 1892 31/10,dotter Hilda Amalia f 1887 28/4 Värö, infl fr Amerika 1892 31/10,son Albert Julius f 1889 25/12 Brooklyn i Amerika, infl fr Amerika 1892 31/10.Det finns en attest 'Att Olof Hansson afled den 20 juni 1892 i Brooklyn, New York stat, Norra Amerika varder härmed på begäran af hans efterlefvande till Sverige afflyttade maka å ämbetets vägnar intygadt. Brookly N.Y. d. 8 november 1892. L. Johan Sandén, Pastor af Sv. Ev. Luth ....... församlingen i Brooklyn'Vigseldatum är 1887 4/3. Och Josefina har gift om sig 1894 9/11. I SCB vigselbok Värö finns vigsel nr 17 med Arb. Herman Lundin, Varbergs församling f 1862 11 Juli.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tove RivelsrudJeg har desverre ikke kommet lenger enn jeg skrev i 602. Jeg har ikke funnet Andreas Christiansson født i tiden 1824-1826, men igjen, det er noen sider der man bare kan ane skriften. Det vil der være svært vanskelig å finne han.Kjenner du til om han hadde søsken og når de evt var født ?hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk igjen, Ulla.Da må Viktor Lundin ha andre foreldre, eller hans fødselsdata som jeg har fått fra Canada være feil. Jeg skal se hva jeg kan finne ut.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Iver Mosvold (456)Jag har sökt vigseln mellan Johanne Nilsdr o Engebret Amundsen Eng i Västra Fågelvik m.fl församlingar (hänvisning till Holmedals böcker). Har också rullat igenom hfl men lyckas inte finna dem. En del sidor är mycket skadade o oläsliga. Och som Anne Lene redan berättat (inlägg 472) finns inga utflyttningsböcker dom aktuella åren.Namnet Johanna/Hanna är ovanligt i området. Har du någon idé om annan födelseort?Är Engebret Amundsen Eng född på svenska eller norska sidan?Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg håper det kan være mulig å finne fram til min 'nål i høystakken', selv om jeg har stått fast i mange år. Min oldemors far var svensk, det er omtrent det eneste vi har visst med sikkerhet i tillegg til at han var sjømann og kom til Kristiansand fra Sverige. Han het Mattias(eller Matts) Norberg og var født i Sverige i 1838 I familien het det alltid at han kom fra Gefle, og det er oppgitt som fødested i ft 1900. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f01001&gardpostnr=744&personpostnr=8080&merk=8080#ovre>Lenke Men ved vielsen i 1868 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg håper det kan være mulig å finne fram til min 'nål i høystakken', selv om jeg har stått fast i mange år. Min oldemors far var svensk, det er omtrent det eneste vi har visst med sikkerhet i tillegg til at han var sjømann og kom til Kristiansand fra Sverige. Han het Mattias(eller Matts) Norberg og var født i Sverige i 1838 I familien het det alltid at han kom fra Gefle, og det er oppgitt som fødested i ft 1900. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f01001&gardpostnr=744&personpostnr=8080&merk=8080#ovre>Lenke Men ved vielsen i 1868 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Svar på 642: Hei igjen Anne Lene. Nei, det står ingen steder om søsken, men det er nevnt ett sted at han er født i 1830... Det stemmer jo ikke med at han var 26 år ved giftemålet i 1852, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Svar til bla, innlegg nr 634. Tror nok at det er feil å lete etter Marie Andersdatter. Det er jo feil navn, hun heter Marte(a) Andersdatter(Andersson).Hun er født en gang mellom 1830-1835. Marte Andersson giftet seg med Ole Kristoffersen på Eidsvold og de fikk sitt første barn der Karl(Carl) i 1854. Hun har nok utvandret iallefall et år før. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Takk igjen til Anne Lene og Unni Knudsen ! Jeg driver og leter og roter litt rundt sjøl nå, og har funnet både folketellinga fra 1865,1875,1900og Martes 'død' fra Eidsvold kirkebok i 1916. Hele veien heter hun Marte, og ikke Marie, men årstallet hun er født varierer fra 1830-1835.Altså: Marte Andersdotter fra Gunnarskog i Sverige.(Cajsa og Oluf er også helt ukjente navn i rekken videre).Det 1. barnet Carl (Johan) er født 1854 i Eidsvold. I Akershus finnes ikke innflyttede i kirkebøkene fra den tida, eller ? Finner svært lite her- og desverre heller ingen vielse. Da blir det vel vanskelig og komme lenger? Prøver det jeg kan, og takker for følget så langt. mvh. stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.