Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Stine OrholmJeg holder på med å se gjennom fødelsesboken for Gunnarskog nå og tenkte å se på fødte i tiden 1830-1835. Det skal nok bli vanskelig å plukke ut rett person. Er akkurat ferdig med 1830 og bare der er det 4 stk Marta Andersdotter.Når jeg så søker på Emibas med flg kriterier: M.... Anders.... født i Gunnarskog i tiden 1830-1835, en kvinne, da får jeg opp 3 kandidater. Om vi da ser bort fra den Maria fra innlegg 634. Vi må jo anta at hun også i Sverige het Marta.Av de to gjenstående da er det en Marta, men det stemmer ikke helt, slik at jeg vil i første omgang ikke stole på at dette er rett Marta.I allefall er det en Marta Andersdotter, født 17/3-1831 i Gunnarskog. Hun utvandret i 1835 til Hedmark fylke i NOrge.Nå er vel ikke fylkesgrensen til Hedmark langt unna Eidsvoll, så slik sett kan det være rett Marta. Men, utvandringsåret er jo i 1855 altså året etter deres første barn ble født. Da skurrer det litt. Om flyttingen da ikke er meldt sent.Lurer på jeg om vielsen fortsatt må bli inngangsporten her. Da vil vi få farsnavn, og det vil bli mye lettere å sile ut rett Marta i Gunnarskog.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kirsti RyeJeg har jo lett en del etter denne nåla i høystakken din så langt uten funn desverre.Fint å få det inn her. Kanskje Ulla eller Susann kan kjenne noe til dette. Kanskje de er mer lokalkjente enn jeg ? Slik at de kan finne noe. Vi får håpe at de leser dette og forsøker. I mellomtiden forsøker også jeg igjen å finne din lille/store nål i høystakken. Vi får jo håpe at den stikker en av oss til slutt og forteller hvor han er.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kirsti RyeJeg skal gå inn og følge den Matts Loberg fra folketellingen 1880 jeg, for vi skal vel ikke se bort fra at det er rett person.Ved vielsen er jo far oppgitt til: Matts Loberg.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kirsti RyeHar sett gjennom fødelsesbøker for Kinnarumma 1825-1830, og kan faktisk nå endelig ha funnet en som kan være rett person. Men, så har jeg problemer med å tyde alt i innføringen.Er det noen som har mulighet til å se på gid-nr 776.3.10200, innføring nr 2 ovenfra på venstre side.Det er en Andreas født 7/10-1827 døpt 14/10. Foreldrene er: Christian usikker på etternavnet men noe sånt som Bengtsson og hustrun Helena Arnbjørnsdotter.Bostedet deres får jeg ikke noe fornuftig ut av, og det trengs for å komme inn i husforhør.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tove RivelsrudMitt siste innlegg her, nr 654 var skrevet feil. Jeg skrev til Kirsti Rye, men det gjaldt ditt spørmsmål Beklager feilen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene (654)Karlagården. Tittade i A1:5 s 58 (776.11.49200) och han heter Christian Bengtsson. Sonen Andreas finns inte med. Kanske han dog späd? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kirsti Rye (645) och Anne Lene.Det finns ett Svartnö strax söder om Norrtälje. Och i Gävle hfl finns namnlistor med ganska många som heter Norberg. Först till kvällen har jag möjlighet att leta vidare. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Anne Lene (653) og Ulla (657).Jeg har funnet dødsfallet til Mattias.Permanent sidelenke: LenkeHan døde 30 mai 1902, og her er fødselsåret oppgitt til 1832. Dette tror jeg ikke stemmer. Men fødestedet er også her Gefle.Så har jeg sjekket dåpen til de barna jeg har funnet for å se om jeg har oversett noe. Her varierer Mattias sitt fødselsår mellom 1838 og 1839. Og etternavn mellom Mattiasen og Norberg. Så vidt jeg kan skjønne er det bare norske faddere, men det har jeg ikke helt oversikt over enda.En stor takk til dere for at dere har brukt tid på dette. Så får vi se om det er mulig å identifisere Mattias i Sverige.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kirsti!Har tittat igenom födelseboken i Gävle åren 1832-1838 och hittat dess två:Mattias Hjalmar f 1835 17/8 (inskr.nr 131 sid 152 C1:12). Föräldrar är Hattmakaren Lars August Törnström och hustru Christ. Margr. Torfsgren, 29 år. Döpt av Comminister Backmark i Ofvansjö. (Gid 2103.63.811)Mattias f 1835 16/9 (inskr.nr 140 sid 153 C1:12). Föräldrar Brädbäraren Lars Lundberg o hustru Brita Cathr. And.dotter, 30 år.Vad tror du? Är någon av dem tänkbar? Känner du igen något namn som finns i släkten?Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Ulla.Det ser ut til at denne Mattias er en utfordring å finne. Jeg er i tvil om at de du har funnet kan passe. Fordi jeg tror det er sannsynlig at hans far het Matts/Mattias el.l. Ved vielsen er hans far oppgitt til Matts Loberg, landmann (hva er en landmann forresten?). Og han har minst en sønn som heter Mattias. Det som gjør dette ekstra vanskelig, er at de ulike kildene oppgir to ulike fødesteder, Gefle og Stockholm. Et av de må jo være feil! Han kan evt være født i Gefle og flyttet til Stockholm eller motsatt. Den Mattias Loberg i 1880 i Stockholm som Anne Lene nevner i innlegg 653, ser ut til å være den mest interessante kandidaten som hans far så langt. Mattias sin eldste sønn het Martinus Andreas f 1868, eldste datter Senora Mathilde f 1870. Ingen av disse navna er brukt før på morssiden som jeg kan finne.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Kirsti!Ja, det verkar vara en svår nöt. Jag tittade på dom två Mattias och Brädbärare Lars Lundsbergs har blivit en dotter Mathilda i husförhören. Har kollat A1:10b sid 31, 11b sid 32 o 12b sid 14. Det måste vara felskrivet i födelseboken!!Hattmakaren kan jag inte återfinna. Det är ganska många mörka sidor så jag kan ha missat honom.Det kan ju också tänkas att Gefle som anges i dödboken syftar på hela Gävleborgs län? - och då är det ju ett stort område att söka igenom. Men han kanske 'gömmer sig någonstans' i ungdomsåren och sen flyttar till Svartnö, som ligger i Länna - Sjuhundra i Uppsala Stift, Stockholms län. Jag har även sökt Mattias födelse där 1836-1839.Det finns några båtsmän Norberg i Länna men ingen Mattias. En båtsman uttogs av socknen för mitilärtjänst och blev tilldelad ett båtsmanstorp. Namnet gick ofta vidare till nästkommande båtsman i samma rote. Så det är inte säkert att båtsmän med samma efternamn är t.ex far o son.Landman hittar jag inte i min ordbok för släktforskare, men skulle tro att det är en landbonde - arrendator, brukare av annans jord.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ja, det ser ut som om Mattias har gjemt seg godt i ungdommen, og ikke blir lett å finne.Stor takk til de som har prøvd å finne ham, og til Ulla for forklaringer.Jeg hadde håpet å komme et skritt videre, men det er jo ikke alltid vi finner de vi leter etter.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ett litet tillägg:I en annan ordbok hittar jag 'Landsman' - högre tjänsteman som förestår förvaltningen inom ett visst distrikt; lagman.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nordberg Österman, Karolina Timmermanshustru (gift kvinna)f. 28/5 1844 i Länna, Stockholms län (Uppland)Utvandrad 24/8 1899 från Värmdögatan 57A-b, Katarina, Stockholms stad (Uppland) till AmerikaKälla: Rotemansarkivet, häfte 12739, s. 9Kan det være noe familie??? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei Anne Lene! Tusen takk nok en gang. Du har nok rett i at vielsen til Marte og Ole burde bli funnet først ja . Man må jo VITE, og ikke bare TRO. Så jeg får prøve på de muligheter jeg vet om, og heller komme tilbake om jeg finner noe mer. Er det noen andre der ute et sted som vet om vielsen til Marte Andersdatter født et sted mellom 1830 og 1835 i Gunnarskog Sverige OG Ole Kristoffersen født 1826 i Eidsvold. Jeg vet ikke hvor de gifta seg, men de bodde på Eidsvold, og det første barnet ble født på Eidsvold i 1854. Kommer tilbake senere. Takknemlig hilsen fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

StineJa, tror nok det må forsøkes å snu noen stener der.Prøv å legg inn et spørsmål i debatt 6247. Ser at den ikke har vært aktiv på en stund, men det står en mail adresse i 1 innlegg. Han har i allefall god greie på Eidsvoll.Kom gjern igjen ja med ny info, så kanskje vi klarer det til slutt ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Hei igjen, Anne Lene. Har fått hjelp av deg tidligere, og drister meg til å komme med en 'umulig' forespørsel (det umulige tar jo bare litt lengere tid, sies det): En Hans Petter Olsen kom fra Sverige til Rakkestad, til gården Aamodt, i 1821 (Kirkeboken for Rakkestad, innflyttede). Det er ikke nevnt hvor i Sverige han kom fra, men skal jeg gjette, er vel Värmland/Dalsland det man først tenker på tenker på når det gjelder det distriktet. Han flyttet videre til Skjeberg i 1822 hvor han giftet seg samme år med Helvig Andersdatter og fikk en sønn, Ole Peter i 1823. I 1826 flyttet de videre til Berg, hvor de fikk datteren Kirstine Elisabeth samme år, datteren Marie i 1830. Er det noen muligheter uten opplysninger om hvor han kom fra?Mvh Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Anne Lene! Har fått en ny info fra selveste Trond Ø. Lunde som du henviste meg til.Han sier at vielsen mellom Marte og Kristoffer antagelig var i Eidsvold, og da finner jeg den ikke! Enig? Det må da være et sted å gå videre? Kanskje noen der ute et sted bare vet? Hm,nå vet jeg ikke hva jeg skal...fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Anne Lene. Ser at det er mange som har fått hjelp av deg,derfor prøver jeg også. Det gjelder min tipoldefar Johan Albrigt. Det eneste jeg vet om opphavet hans, er det jeg finner i skannet kirkebok for Haltdalen, S.Trøndelag. 1805-1816. Han er døpt 1807 (side 11, innf.19) mor Anna Stina Lindberg fra Sverige, enke, far Hans Janson Jenna?/Jerna? sogn Sverige. Har du mulighet for å finne ut noe mere om dem? vennlig hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

StineHurra, nå har jeg endelig i en søvnløs nattestund funnet din Marta !!!!!!Utflyttet nr 144 i 1853: pigan Marta Andersdotter, til Eidsvold i Norge. Flytter fra N.Orretorp, Bortan, Gunnarskog.Fra fødelsesboken: F. 16/3-1830 døpt 19/3 Marta Foreldre: N.Orretorp Ander Jonsson og Marta Jonsdotter.Har fulgt familien gjennom en del husforhør fra 1826-1860 og hele tiden på N.Orretorp. Har jeg ikke skrevet annet så er alle født i Gunnarskog.:Anders Jonsson 2/7-1799 GräsmarkMarta Jonsdotter 10/4-94Barna: Anders 31/2-1822Jon 4/3-25, død 20/9-27Cajsa 21/1-28Marta 16/3-30. Til Eidsvold 1853Stina 1/10-29, død 8/10Stina 5/12-32. Har arbeidsattest til Norge 3/5-49. Hun flytter til Nes, Akershus (Romerikee) i 1856Johannes 29/1-36. Husforhøret 1851-1855 sier at han hørar illa.Per 28/5-39, død 1/6-40Kjerstin 30/7-42Gustaf 11/2-47Av disse barna var det 5 stk som rundt 1860 fortsatt var i Sverige: anders, cajsa, johannes, kjerstin og gustaf. ved søk i tellingen 1890 finner jeg ingen av dem, bortsett fra muligens Johannes Moren her,Marta Jonsdotter født 10/4, i husforhørene vekseler f.året mellom 1794 og 1797. Fødelsesboken sier 1797.Informasjonen gjenfinnes bl.a i husforhørene: 1826-31 gid nr 488.11.56500, 1820-1826, 1831-35 gid.nr 488.12.96500, 1836-41 gid 488.14.45300, 1841-45 gid 488.15.106500, 1846-50 gid 488.17.62200, 1851-44 gid 488.19.29100, fødelsesboken 1830 og utflyttede 1853.Fra husforhør 1796-1801 og 1800-1806 for Labråten, Gunnarskog:Jon Jonsson 1765Karin Andersdotter 1763Barna: Gustaf 11/2-1792Jon 20/3-1795Marta 10/4-1797Anders 13/4-1799Per 31/3-1801, dø 10/10-1803Stina 5/9-1803Per 2/10-1805Alle født i Gunnarskog. Infoen her gjenfinnes i husforhørene 1796-1801 gid 488.3.56900 og 1800-06 gid 488.4.93000.Anders Jonsson som ble født 2/7-1799 i gräsmark har jeg ikke funnet enda.Uansett regner jeg nå med at du har kommet et stort hakk viere Stine, både i Sverige og i Eidsvoll (via Trond Ø. lunde)Hilsen og god natt fra Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Forresten, den Johannes som jeg lurte på om jeg fant i 1890 tellingen (fam på nederste linje)Om personen Namn: Johannes Andersson Hemförsamling: Ny annex Hemort: Fiskevik krono Kontrakt: Jösse Län: Värmland Födelseår: 1836 Födelseförsamling: Gunnarskog Yrke: Dräng Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 5 Sida: 7 Rad: 34Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Viktor Wahlgren, f. 1806 i ?, V. Häradshöfd Margareta Wilhelmina Sjöman, f. 1829 i Sundsvall Fam. nr 2Anna Olsd:r, f. 1856 i Ny annex, Piga Fam. nr 3Maria Ohlfält, f. 1870 i Ny annex, Piga Fam. nr 4Karl Skoglund, f. 1872 i Ny annex, Dräng Fam. nr 5Johannes Andersson, f. 1836 i Gunnarskog, Dräng Maria Gustafsd:r, f. 1843 i Gunnarskog Emma Kristina, f. 1881 i Gunnarskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddmund RekstadHei igjen. Ja som du sier dette kan bli en nøtt. Foreløpig har jeg ikke funnet noen verdens ting. Merkelig at hverken fars navn eller fødested/år fremkommer noe sted.Er det ikke noe slikt som fremkommer ved viels, barns dåp el.l Finnes han i 1865 tellingen ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger Johanne IndrestrandHvis jeg forstår deg rett nå. Johan Albrigt er født i Norge mens i allefall mor er svensk ?Jeg tenker på Järna i Kopparberg, men har ikke fått sett etter enda.Har du noe signaler om når vi snakker om flytting fra sverige til norge ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.