Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmund Rekstad

Ref. (669)/(674). Finner ham ikke i Østfold FT 1865. Ingen opplysninger om far eller hjemsted i Sverige i kirkebøkene. Men jeg glemte å opplyse at alderen hans er ved vielsen i 1822 oppgitt til 36 år og ved flytting til Berg i 1826 til 39 år, så han er vel født ca. 1786/1787. Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Anne LeneDa jeg tok til med litt slektsgransknig, oppdaget jeg at de var av 'omreisende folk', men da var jo Johan Albrigt voksen. Om opphav, barndom vet jeg kun det som står i kirkeboka om dåpen hans, og at begge foreldrene kom fra Sverige.vennlig hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei Anne Lene, neida jeg har ikke gitt opp. Jeg har sitti klistra i hele dag og rota med dette her. Trodde jeg skulle finne en liten bekreftelse på at det du hadde funnet var de rette folka mine,før jeg la inn et stort takk til deg som sitter oppe halve natta og leiter. Føler meg ikke helt sikker, men skal nok bli det etterhvert også. Du er i hvertfall kjempesnill som står på så mye for så mange. Skulle ønske at det var 'min' Marte. Tror du det bestemt? Vet du at halve slekta mi kommer fra Moss,Våler ,Rygge og Råde? Og jeg gleder meg til å spørre deg om litt der også. Jeg har stranda så altfor tidlig på mange grener der. MEN, det får bli en annen dag. Jeg skulle gjerne sitti her mye mer, men det er så mye annet som skjer også - kommer tilbake når det er fred og ro. Takk igjen da, snille du...fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

StineSå fint at du ikke hadde gitt opp. Jo jeg føler meg vel så sikker som man kan med så lite info å gå på at det er din Marta/Marte. Marta i Sverige, Marte i Norge. Hun ville nok aldri blitt døpt Marte i Sverige. Hva er det som gjør den lille usikkerheten din ?Hvorfor jeg tror at dette er rett. Nå har jeg vært ganske så grundig på utflyttingslisten. Jeg gikk ut fra 1830 som første aktuelle f. år. Derfra regnet jeg meg fra ca konfirmasjon(antar at hun har blitt konfirmert før hun reiste) og har sett gjennom alt fra 1844 og fram til 1854. Kan vi gjette på at hun har giftet seg i 1853 eller 1854 ?I løpet av denne 10 års perioden jeg lette, må hun jo ha forlatt Sverige. I denne tiden var det kun en som reiste til Norge og det var hun jeg fant.Alle de andre Martaene flyttet til andre steder i Sverige. Er du sikker på at hun er fra Gunnarskog, så er det ikke noen andre alternativer, ikke som jeg har funnet.Det som hadde vært interessant å prøve å få greie på er jo om denne Martas søster Stine som også reiste til Norge. Dukker hun noen gang opp som fadder til noen av Martas barn ? En Stina/Stine Andersd der ville ha kunnet sannsynliggjort at funnet er riktig.Om du tviler, så finnes det en liten tvil. Har Marta flyttet til et annet sted i Sverige først, og så derfra til Norge ? Jeg har jo kun sjekket utflyttede fra Gunnarskog til Norge.Så må du gjerne kommme med spørsmål spesiellt om Moss. Men,det bør vi ikke ta her, da kan du sende meg en mail. Finner adressen i 1 innlegg. Spesiellt Moss har jeg en del kilder fra for 1800 og 1900 tallet, ikke så mye fra 1700. Selv har jeg mange mossinger i min slekt, men ikke gammel, de kom til byen fra Sverige og andre steder fra midten av 1800 tallet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddmund og Inger JohanneJeg har ikke glemt dere. Tror nok at deres spørsmål kan bli svært vanskelig å finne svar på, men gjør noen forsøk til.Det krever litt leting, så jeg setter meg med det når jeg har litt god tid og fred og ro rundt meg. I dag kommer det en liten tass til meg på 3 mnd, som garantert ikke gir meg ro til det. Derfor blir det nok på søndag eller mandag. Uansett funn eller ikke, så kommer jeg tilbake med svar til dere.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

StineFor å forsøke å avklare. Jeg har tatt en titt på mine notater fra utflyttingslistene. I den 10 års perioden jeg så, var det 5 til som het Marta Andersdatter som flyttet fra Gunnarskog. En av de var født i Eda, og en gjenfinner jeg i folketellingen 1890 i Sverige.Da står vi igjen med 3 stk. De er født hhv 1821. 1828. og 1829. Selv om fødselsåret til din Marta varierer en del, så er vel dette allikevel noe tidlig ? De flyttet til hhv Eda, Gräsmark og Arvika. Hva tror du om fødselsårene ?Det virker som presten var nøye med sin føring av utfl listene, ikke alle er det.Da gjenstår den bittelille mulighet at hele hennes familie, med foreldre og søsken reiste til Norge. Da kan de jo ha reist når som helst etter at hun ble født. Men, jeg forstår deg ikke slik. Men, det vet du kanskje ikke noe om ?Så fortsatt, om hun reiste alene da, så virker det somd et er rett Marta som er funnet.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, nog tycker jag att det ser ut som du har hittat rätt Marte Andersdr. Som parantes vill jag säga att namnen kan ju stavas lite olika i födelsebok/hfl men ändå vara samma person. Ex: Marte/Marta/Märta - Maret/Märet/Merete/Merete - Margret/Magret/Margarete7Margareta. Eller Stine/Stina/Christine/Christina. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei Anne Lene! Ny dag og nye muligheter! Jo, du har virkelig jobba med saken,og jeg håper du har rett. Det var nettopp det med faddere jeg leta etter i går. Og også om jeg fant Stina og hennes evnt. barn i Norge. Det er så mange 'fremmede' navn i det du har funnet,men det kan vel være sånn av og til også. Uansett, så har du gjort en strålende jobb, og jeg er veldig takknemlig. Jeg får bruke helga på å fin-tenke.....God helg til dere alle...fra Stine. (og Anne Lene, ikke glem og hvil deg litt innimellom da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Det började åska så jag fick avbryta tvärt.Anders/Andreas - Jon/Johannes/Jan/Jean. Mansnamnen kan ju ställa till problem om man envist söker efter t.ex Jo/han/sson och bara hittar Jansson. Nordström kan bli Nolström - två olika sätt att stava samma namn.Min mmm hette Marta/Märta kallades Ante-Mass. Maken hette Anders. Marta blev Masse dialektalt.Det här gör ju bara släktforskningen ännu mer spännande eller hur. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Anne Lene.Jeg er klar over at jeg har lite forhåndsopplysninger til deg, og er veldig glad for at du i det hele tatt vil prøve.Ikke ta det som noe press, jeg er helt imponert over det arbeidet du utfører, jeg har fulgt med på spalten din helt fra starten, og har god tid til å vente. Jeg har mange 'hull' her hjemme jeg prøver å tette igjen sån pø om pø.Ha ei fin helg og kos deg med barnebarnet. Vennlig hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Inger-Johanne!Ur Järna hfl 1805-1815 A1:10b sid 4, Utsälje no 20: Hans Jansson enka Anna St. Lindberg f 1768 Vesterås, gift 1791, enka 1803, utfl till Norrige.Barn Peter f 1797 13/11, Brita f 1803 6/4.Jag fortsätter o tittar om jag kan hitta vigsel mm. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Död 1803 nr 23 HANS JANSSON ifrån Utsälje, född 1759 d. 1 Januari, fadren Jan Jansson och modren hustru Anna Hansdr i Utsälje.Gift 1791 m Anna Stina Lindberg ifr Vesterås. Haft 6 barn, 5 Söner och 1 Dotter af whilka 4 Söner åro döde. Upfört sig Ärbart o Stilla. Andre må högt blifva .. No 266. Lungsot i flere år förenat med andetäppa. Blev död i Söderberkie och Björsbo by den 10 okt. 44 år 9 mån och 10 dagar. Begravd 20 okt i Söderbierke. (Järna F2 död o begravningsbok, Dalarna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

ULLA !!Tusen tusen takk, mye mer enn jeg noen sinne har drømt om ! Også Anna Stina fra Vesterås da, Vesterås og Ålesund er vennskapsbyer !! Morsomt.Glad hilsen fra Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Inger-Johanne, ja visst är det roligt när man hittar anorna! Jag hade bra flyt - tittade i husförhöret 1805-1815 och redan i början av boken fanns dom.Vigseln i Järna E1:1, nr 11 26 dec 1791 - inga nya uppgifter.Har hittat några av barnen i Järna födelsebok C:3. nr 66 OLOF född 1794 12 okt, döpt 13 okt. JAN nr 24 1796 17 april, PETER nr 43 1797 3 nov, döpt 5 nov och BRITA nr 37 1803 6 april, döpt 10 april.I födelsenotisen för Jan heter modern hustru Anna Olsdotter. Så troligen heter Anna Stinas far Olof Lindberg.I Hfl Järna A1:9 1795-1804 sid 8 Utsälje finns anteckning om utfl till Möklinta (Västmanland) o arbetsattest 1803. Anna Stina har inte någon anteckning för förhören 1802 o 1803. 1804 har hon deltagit igen. Det gjorde hon även 1806 (hfl A1:10b s 4).Västerås födelseböcker 1768 har jag inte tillgång till nu. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint Ulla, alt hva du har funnet for Inger-Johanne. Da har vel hun fått svar på det meste av hva hun lurer på skulle jeg tro. Oddmund RekstadHer tror jeg at jeg kommer til kort. Det er nok for få opplysninger til å klare å finne noe. Jeg har søkt litt på familysearch for å se om det kan dukke opp en som jeg mistenker å være din. Da blir det mest originalmateriale å lete i, og det er ikke enkelt når vi ikke aner hvor i sverige han var fra.Skulle du på din vei finne en liten peker på hvor i Sverige vi bør lete, så kom gjerne tilbake med det, så får vi se om det da kan finnes noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Anne Lene,Jeg leter etter foreldre til Carl Johan Heintze som iflg FS ble født 3 februar 1818, Reijmyra Glasbruk, Skedevi, Östergötland län og (fortsatt iflg FS) viet til Matilda Lovisa Jaqvelina Torstensdatter den 12 Juni 1842 i Skedevi. Info om vielse stemmer med notater jeg har.Iflg FS fikk et foreldrepar Abraham Heintze og Maria Stenström barna Anna Gustafva 1810, Johan Gustav 1812 og Adolph Fredrik 1815 i Carlsdal, Sägerstad i Värmland. Senere fikk de barna Anna Christina 1818, Carl Axel 1820 samt i 1821 tvillingene Jacob og Isak i Rejmyre, Skedevi i Östergötland.Er det mulig å få bekreftet at dette foreldreparet også var foreldre til Carl Johan, selv om dette passer dårlig med oppgitt fødselsdato for Anna Christina, som iflg FS var 2 Jan 1818 ?Hadde tenkt å benytte Anbytarforum til denne etterlysningen, men det fungerer fortsatt ikke skikkelig ennå. Håper derfor at du vil se på dette. Forslag til steder å lete tar jeg gjerne imot også !Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei KjellAnbytarforum er vel ikke oppe og går enda nei. Får håpe den snart blir det.Nei jeg kan nok ikke bekrefte samme foreldrepar her. Carl Johan er som du sier født 3/2 i Skedevi og han er døpt 7/2. Foreldrene hans var: i Regnmyra/Regnmyna glassblåsare Gustaf Henje/Hentze og hustru Sara Cajsa Renong.Vielsesdatoen 12 juni 1842 er også korrekt.Da antar jeg at det er dette foreldreparet jeg har funnet her som du er interessert i ? Jeg forstår deg slik at det er Carl Johan og hans familie du søker.Jeg kan gjerne gå litt videre på disse litt senere i dag. Jeg skal nemlig snart ut en tur.Har nå nettopp sendt deg kopi av dåpsinnførselen til Carl Johan på mail, hadde jo din mailadresse fra før.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei igjen og takk for kjemperask og oppklarende respons !Ja, det er Carl Johan og hans røtter som jeg søker. Er svært takknemlig om du vil prøve å gå litt videre bakover, men er selvsagt også veldig glad for at du fikk meg inn på riktig spor igjen ! Vil søke litt i FS senere selv også.Mailen din kom nå, så jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Anne Lene og Ulla.Igjen må jeg få si tusen takk for flott hjelp, skulle dere komme over flere opplysninger om familien, sier jeg ikke nei takk til det.Men jeg har jo egentlig fått ei ny nøtt å gnage på, som jeg antar er uløselig. Jeg tolker kirkeboken i Haltdalen slik at Hans Janson er far til Johan Albrigt, men døde Hans i 1803 blir jo det umulig, fødselen var i 1807 !! og selv en elefant går ikke gravid i 4 år!! Fortalte ikke Anne Stina om hvor lenge hun hadde vært enke for å skjule et leiermål for datidens strenge prester? Vel, den hemmligheten blir nok hennes for alltid. Vennlig hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KjellJeg har også søkt litt på familysearch, og synes ikke det er så veldig mye der.Har vel egentlig funnet familien i et husforhør 1819-1823 for Rejnmyra glasbruk. Men , ærlig talt det var ikke helt bra å lese. Jeg bare gjetter meg til et og annet og det er for dårlig for deg å bygge videre på.Kanskje noen andre som er flinkere enn meg kan se på gid nr 368.9.78900. Det hadde vært helt supert om noen kunne gjort det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Anne Lene !!Re (690). Takk for at du forsøkte. Jeg var jo klar over at det egentlig ikke var noe materiale å bygge på, men du har jo klart det utroligste, så jeg måtte jo forsøke. Det er også en mulighet at fyren er født i Norge og har bodd en stund i Sverige og så kommet over grensen igjen. Blir nok å pusle med ham av og til i tiden fremover. Og igjen, takk uansett.Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hei Anne Lene Viser til innlegg 54044 0g 54050 Dersom du har opplysninger om noen av disse så hadde det vært kjempefint! Mvh Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei, lurte på om du kunne hjelpe meg litt... 3 av oldeforeldrene mine er svenske. Dvs at jeg kommer til å jobbe mye i svenske kilder for å finne anene mine tilbake i tid. Kan du gi meg råd for hvordan komme i gang? Hvor skal jeg lete, etc?Her er opplysninger om en av dem jeg må finne mer om: Julius Olof Olsson, f 5.4.1889 i Ystad(?), g i Bergen med Haldis Gudny Olsen f 1900 i Bergen. De fikk to barn. Så ble de skilt, han reiste tilbake til Sverige, giftet seg på nytt med Nanny Olivia Løfgren i 1935. De fikk et barn i 1935. Vet ikke når Julius døde, eller hvem som var foreldrene hans.De andre oldeforeldrene mine har jeg fått vite hvem foreldrene deres var og når de ble født. Men som sagt, må jeg få tips om hvordan jeg går frem. Med mindre du kan lete for meg? Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Anne Lene, jag tror inte jag är flinkare än du men gör ett försök ändå att läsa. Har inte Genline abb nu, utan har tittat på SVAR Skedevi A1:8 sid 264 och hoppas det är rätt sida. Det är ganska rörigt och dom har flyttat fram o tillbaka:Rejmyre GlasbruketGl.Bl. Gustaf Heintze f 85 24/3 Ed, gift 1822 d 3 martii - Hustru Anna G. Chenon f 94 28/8 Grafva, infl från Ransetter 21Hustru Sara Kjenong f 92 8/8 Grafva död 1820dotter Marg. Dor. Henze f 07 30/4 Ed, infl fr Ö Wing. 23, utfl Ö Wingåker 27Eva Louisa f 09 6/2 Ed, utfl Limmareds Glasbruk 21dott Gustafva f 11 9/9 Ed infl fr Ed 21, utfl Knäsbol? 21Anna Charlotta f 15 19/8 Ed, utfl N Grängesberg 1822?Son Carl Johan f 18 3/2 Skeve?Dr. Juliana Augusta f 1823 6/1Fredrika Seraphina f 20 26/4 Clsd(Carlstad?)Jungfruen Ann G. Chenon f 94 28/8 Grafva, infl fr Ransetter 21Svärmdr. Brita H. Kjenong f 65 21/4 Carlstad.Det ser ut som hans första o andra fru var systrar? eller släkt på annat sätt. Ibland står det dotter framför namnen ibland inte så man får kolla i födelseboken. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Tack Ulla, for at du tok oppfordringen fra Anne Lene og ga meg mye mer info enn jeg hadde håpet på ! Iflg FamilySearch var nok Sara og Anna Gustafva søsken ja Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.