Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Kjell HalvorsenSå fint at Ulla har funnet det jeg lurte på her. Supert. Ulla – kan du se hvor de flyttet til ?Kan se mer på dette litt senere Kjell. Kom ikke inn på kirkebøkene i går i det hele tatt. Så nå tar jeg de spørsmål jeg da tenkte å ta, så kommer jeg tilbake igjen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vibeke L. HansenDu lurer på hvor du selv kan lete i Sverige ? Tja, mye i Sverige er betalingstjenester, hvor det kreves abbonnement.Ønsker du det så har du genline med scannede kirkebøker og husforhør [url="http://www.genline.se/>http://www.genline.se/ og Svar som bl.a inneholder folketellinger og en del mer http://www.svar.ra.se/Om ikke du ønsker å ta abbonnement noe sted, så har du jo alltid familysearch.org.Søker du mer info fra området der Julius Olof Olsson var fra så har du demografiske databasen sødra sverige http://ddss.nu/(S(ibp33hnaiglw2jb5kbb5vwqw))/swedish/default.aspxSå har du slektdata, om du har fam fra det området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Hei. Jeg leter etter min kones svenske aner i Värmland, og har i denne forbindelse funnet en kvinne som er fadder ved en dåp i Norge i år 1900. Det er lærerinne Clary Nyman, Drottninggatan 21, Karlstad.Jeg ønsker å finne ut mer om henne, fordi jeg tror at hun er i tett familie med min kones svenske aner.Jeg har tilgang til Genline, men der finnes ikke husforhørslengder for året 1900, og jeg har ikke greid å finne henne under året 1895 som er siste året for husforhør der. Kanskje en folketelling for dette året kunne si noe mer om når hun er født og hvor hun kommer fra? Mvh Bjørnar Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørnar IversenFor värmland har jeg tilgang på folketellinger for 1890 og 1900.Et par spørsmål. Hun var fadder ved en dåp i Norge, hvor var det ? I og med at det var i 1900 har du funnet henne i 1900 tellingen ? Da ville du i såfall fått et f.år og muligens sted.Skal se litt om det er noe å finne.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Gomorron Inge-Johanne! (svar på 694) När Anna Stina flyttade till Norge behövde hon ha en flyttningattest(betyg) med sig. Ursprungliga syftet med attesten var att intyga att personen var berättigad att delta i nattvarden. Då det gäller in- o utflyttningslängderna så var skälet att man förde sådana att kontrollera den kraftiga folkomflyttning ur skattesynpunkt. De började föras på 1700-talet.Ungefär så här kunde hennes attest sett ut:Hans Jansson Enka i Utsälje Anna Stina Lindberg född 1768 uti Vesterås. - Begått Herrens Heliga Nattvard den ... - Någon om hennes kristendomskunskaper och vandel. - Eventuellt namn på medföljande barn. Mannens födelse- o döds-datum antecknades sällan.En änka antecknades i husförshörslängder etc som makens änka, ända till hon gifte om sig.Bilden av Anna Stina som jag får genom det jag hittills vet skildrar en stark o driftig kvinna. Hon är 23 år när hon gifter sig med en 9 år äldre man. Om hon kom som vuxen till Utsälje eller som barn tillsammans med sina föräldrar vet jag inte. I äktenskapet föder hon 6 barn under 12 år. Maken är svårt sjuk i lungsot under många år och 4 av barnen dör redan som små. 1802-03 arbetar man i Möklinta? och 10/3 1803 tar man ut arb.attest till Söderbärke där mannen dör i oktober. Anna Stina deltar i husförhör 15/10 1806 o flyttar sen till Norge.Flyttade hon till släktingar? Vad arbetade hon med? Hur lyckades hon försöja sig o sonen? Det var tufft för en änka med barn i början av 1800-talet. Gifte hon om sig? Det gjorde nog dom flesta. Klarade hon sig från lungsoten? Det är sånt jag skulle vilja veta om hon var min ana. Grattis till att du har en spännande tid framför dig då du ska följa Anna Stina o hennes leverne o förfäder i bl.a Västerås. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene!(svar på 704) Jag har skrivit vart dom utfl t.ex Wingåker. Eller missförstår jag dig? Har vi inte tittat på samma sida? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørnar IversenFra folketellingen 1900 Sverige: Clary Kristina Nyman f 1878 i Karlstads stadsforsamling. Adr i 1900: Staden 125-126 Karlstad. Ugift småskoll.Om du har genline så finner du hennes dåpsinnførsel på gid nr 100017.32.42200, dåp nr 98 i 1878 den 30/6.Da finner jeg også hennes familie i 1890:Om personen Namn: Lars Nyman Hemförsamling: Karlstads stads Hemort: Staden N:o 125-126 Kontrakt: Kils Län: Värmlands Födelseår: 1849 Födelseförsamling: N. Ny Yrke: förste lärare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 43 Rad: 1Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Lars Nyman, f. 1849 i N. Ny, förste lärare Kristina Olsson, f. 1848 i Borgvik Anna Amalia, f. 1875 i Karlstads stad Clary Kristina, f. 1878 i Karlstads stad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaJo da, vi har nok sett på den samme siden. Jeg var litt rask for jeg måtte ut og rekke noe viktig. Kanskje jeg var for rask. Har sett på det igjen nå, opp mot små notater jeg gjorde meg i går og det du er skrevet, og jeg er helt enig i alt du har skrevet. Uten at du hadde skrevet innlegget, så hadde jeg nok ikke klart alt selv. For jeg slet litt med en del av det. Derfor ønsket jeg også at du eller noen andre skulle se på det. Tusen takk.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Ref 705 Er det ett abonnement for alle tjenestene i Sverige, eller trenger du ett for hvert sted du jobber i? Takk for svar, mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VibekeGenline har scannede kirkebøker og husforhør for hele sverige. Du kan få forskjellige abbonnementer fra klippekort/døgn/mnd/2mnd/halvt og helt år bl.a. Alt etter hvor mye/lenge du vil ha tilgang.Svar har folketellinger bl.a 1890 og 1900 for hele Sverige. 1860 og 1870 for noen få län og 1880 som etterhvert dekker store deler av sveige, men er langt fra komplett. Her er også noen variasjoner av abb.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Her er noen opplysninger jeg har om mine oldeforeldre:Anna Matilda Johanneson g Augustson f 4.9.1896 i Säbbön, Krokstad, Uddevalla. Hun har to søsken: Gustaf Werner f 1894 og Klara f 13.4.1899 i Säbbön. Kan du se om disse søskene giftet seg og fikk familie, evt noen som lever i dag?Jeg vet at Anna's far var Johannes Jakobsson f 28.5.1833 og mor var Maria Johannesdotter f 15.7.1861 i Toröd by, Sanne. Marias far var Johannes Andersson i Toröd og mor var Ulrika Andreasdotter. Kan du finne om det var flere søsken? Når forldrene døde, og evt hvem deres foreldre var?Ivar Amandus Augustson f 4.5.1898 (visstnok 3.5.1898 i kirkeboken) i Hogane, Krokstad, Uddevalla. Faren var skomaker Carl August Andreassen f 12.2.1856 og moren var Augusta Johannesdatter f 5.8.1862. Augusta døde visstnok i barsel med Ivar. Vet ikke når Carl August døde. Ivar og søskene ble tatt hånd om av myndighetene og plassert flere steder. Søskene er Karl Edwin f 1890, Anders Fredrik f 1891, Oskar f 1893 og Albert Kristoffer f 1893. Kan du finne ut noe om søskene, om de fikk familier, når de døde etc? Kan du finne ut mer om hvem forldrene til Carl August og Augusta var? Takknemlig for svar.Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Ulla.Takk for hilsen. Ja, der er mange ubesvarte spørsmål som jeg prøver å finne ut av. Alle årene fra Johan Albrigt ble døpt i Holtålen og til jeg finner han som voksen Omreisende hestejælker og vevskjebinder her på Vestlandet er et stort spørsmål, men da får jeg nok gå ut av dette innlegget og lage et nytt, men takk for all den hjelpen du har gitt meg.vennlig hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

VibekeJohannesson, Gustaf VernerÅlderdomshemmet 450 54 HedekasDöd 28/9 1979.Kyrkobokförd (1974) i Krokstad, Munkedals kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 19/8 1894 i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Krokstad, Munkedals kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: KROKSTAD (Göteborgs och Bohus län)Källor: RTB 79 / SPAR 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Tusen takk for opplysningene om Clary Nyman. Du er vel fantastisk, jeg er imponert. Nå skal jeg gå inn og se på disse opplysningene. Hilsen Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Vibeke,Nu har jag bläddrar och bläddrar i mina papper och kommit fram till att du har levande släkt i Sverige.Efter Johannes Andersson född 1834.01.03 och död 1871.03.01 så gifte sig Ulrika Andreasdotter med Johannes Hermansson, de fick fyra barn och ett av barnbarnen har jag kontakt med eftersom han är släkt till mig. Dock är inte vi släkt (vad jag vet än är kanske bäst att tillägga) Jag har på uppdrag av min släktning försökt att få fram en del uppgifter om Ulrika Andreasdotters barn, barnbarn och så vidare. Jag vet att han har kontakt med ytterligare släktingar från Ulrika Andreasdotters första äktenskap.Så om du skickar mig ett mail på sannes70@hotmail.com så skall jag försöka att berätta mer.Med vänliga hälsningarSusann Sannefjäll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vibeke L. Hansen 715Ang. Anna Mathilda Johannesson. Ikke funnet så mye om henne enda, men her er familien i 1900, men det er kanskje der du har din informasjon fra ?Om personen Namn: Johannes Jakobsson Hemförsamling: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Hemort: Söbbön Kontrakt: Vikornes s. Län: Göteborgs- och Bohuslän Födelseår: 1833 Födelseförsamling: ? Yrke: Hemmansägare Civilstånd: Gift (G) Personer i hushållet: Fam. nr 1 Johannes Jakobsson, f. 1833 i ?, Hemmansägare Maria Johannesdotter, f. 1861 i Sanne Göteborgs- och Bohuslän Gustaf Werner, f. 1894 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Anna Matilda, f. 1896 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Klara, f. 1899 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vibeke 715Ang Ivar Amandus Augustsson f 4/5-1898. Fra husforhør 1881-1894 Högheden , Krokstad. Alle er født i Krokstad om jeg ikke har skrevet noe annet.H.eg Carl August Andreasson 12/2-1856Hustru Augusta Johannesdotter 5/8-62Barn: Anna Gretha 26/10-81Johanna Maria 25/5-83 Skouger, NorgeJohannes 31/3-85 Andreas 6/12-86Emma Sofia 12/10-88Carl Edvin 25/7-90Anders Fredrik 22/11-91Oskar 16/9-93Carl August og Augusta ble gift 1/7-81. De flyttet til Skouger i Norge 15/6-83 attest 13, og tilbake igjen til Sverige 25/10-84 attest 14. Som du ser et av barna er født mens de bodde i Norge. De kom tilbake igjen til samme plass, Högheden. Den 22/10-91 flyttet de til Hogane i Krokstad, og Anders Fredrik og Oskar er født mens de bodde der. Husforhøret stopper her, så jeg kan ikke følge fam til Ivar Amandus blir født i 1898. I 1900 tellingen derimot kan jeg finne en del, og da er foreldrene døde tydeligvis, for de kan jeg ikke finne, og barna er nå spredt rundt om kring.De to eldste jentene Anna Gretha og Johanna Maria: Om personen Namn: Anna Greta Augustdotter Hemförsamling: Uddevalla Göteborgs- och Bohuslän Hemort: N:o 86 - 87 Kontrakt: Elfsyssels norra Län: Göteborg Bohuslän Födelseår: 1881 Födelseförsamling: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Piga Civilstånd: Ogift Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1 Sven Hilmer Svensson, f. 1858 i Uddevalla Göteborgs- och Bohuslän, Konditor Amanda Lovisa Maria Behrns, f. 1858 i Hässlunda Malmöhus län Karl Hilmer Amandus Behrns, f. 1885 i Raus Malmöhus län Maria Matilda Teodora, f. 1887 i Raus Malmöhus län Otto Teodor Laurentius, f. 1888 i Uddevalla Göteborgs- och Bohuslän Hjalmar Knut Vilhelm, f. 1893 i Uddevalla Göteborgs- och Bohuslän Erik Gustaf Georg, f. 1900 i Uddevalla Göteborgs- och Bohuslän Fam. nr 2 Anna Greta Augustdotter, f. 1881 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän, Piga Johanna Maria Augustdotter, f. 1883 i Skogn, Norge, PigaBroren Johannes.Om personen Namn: Johannes Augustsson Hemförsamling: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Hemort: Hogane med Skälebräcka Kontrakt: Vikornes s. Län: Göteborgs- och Bohuslän Födelseår: 1885 Födelseförsamling: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Dräng Civilstånd: Ogift (O) Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1 Johannes Augustsson, f. 1885 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän, DrängBroren Andreas er dreng på Sörbo i Krokstad og ugift.Emma Sofia har havnet i älvsborg län på plassen brattfors i Ödeborg hos ekteparet Anders Petter Josefsson og Johanna Maria Pettersotter. Emma Sofia er ugift og fosterdatter.De andre søskenene: Karl Edvin, Anders Fredrik, Oskar og den du søker Ivar Amandus er i 1900 å finne på forsamlingens helförsörjningshjon i Krokstad. Der bor for øvrig også en Albert Kristoffer Augustsson f 1895 som jeg antar også er i denne søskenflokken. Dette var sikkert da en type barnehjem el.l.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VibekeJeg har problemer med å finne den Jullius Olof du spør etter i innlegg 698, men forsøker litt til.Kanskje noen andre har funnet noe ?Hislen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei Anne LeneNei, jeg har ikke fått noen opplysninger, dessverre. Han antas å være død ca 1938, hvis det kan være til hjelp.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.