Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest stine orholm

Hei Anne Lene! (siste kontakt 681 og 683) Har ikke kommet no`lenger - tenkte å prøve meg i Anbytarforum med et spørsmål der, men det ligger fortsatt nede. Jeg tror bestemt at noen vet hvem som var far til 'min' Marte Andersdatter født en gang mellom 1830 0g 1835 i Gunnarskog, gift med Ole Kristoffersen på Eidsvold. Kanskje ikke i denne runda, men en gang...Vil bare takke deg så mye for den flotte jobben du gjør. Mvh fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Anne Lene,er du også behjelpelig med oppslag i emigrasjonslister? Jeg er i så tilfele interessert i en Hilda, som emigrerte fra Sverige i 1909 til New York. Hun er trolig født ca 1889. Se også Lenke fra # 8.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Heisann - denne går ikke bare til Anne Lene, men til alle dere som har kjennskap til Sverige - og da gjerne Nord-Sverige. Min sønns tipp-oldefar kom over fra Jokkmokk til Lofoten rundt 1860. I forbindelse med ekteskap i Flakstad oppgav han at faren var Lensmand Bergquist. Alle har gått ut fra at dette var en 'tvilsom' opplysning og at han brukte tittelen Lensmand litt 'grepet ut av lufta'. Jeg har sjekket på alle mulige måter og ikke funnet noen Lensmand som het Bergquist i det aktuelle eller i tilstøtende områder i Jokkmokk. Nå er jeg blitt oppmerksom på at Länsman faktisk er et finsk eller evt. samisk navn som er i bruk selv i dag - ihvertfall som etternavn. Da er det logisk å tenke seg at dette også kan ha vært brukt som fornavn - ihvertfall tidligere.Mitt spørsmål er derfor - er det noen som har tilgang til kilder rundt 1840 - 1860 somkan se etter om det har eksistert en med navn Länsman Bergquist i disse områdene på denne tiden. Eller kanskje rettere - om de som har kilder og som leter i disse områdene kan være våkne for dette navnet.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Rolf TheodorsenJeg har ikke så veldig my mer enda, men 2 fødselsinnføringer, begge fra fødelsesbok for Fergelanda, älvsborg:f 29/6-1806 Per. Foreldre: Lars Hansson og Maria Andersdotter. Bosted: ....u/Hede.f 4/9-1806 Maria. Foreldre: Anders Modig og Ingeborg larsdotter. Bosted: litt utydelig, men tror det er Högsäter.Har enda ikke gjenfunnet de i husforhør.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jon TorpForeløpig har jeg ikke klart å finne annet enn stadfestelse av det du selv sier, ikke noe nytt.Når jeg ser på fødsels/dåpsinnføringen til Isak i Blomskog i 1860 står det om mor: Kringstrykande qvinspersonen Christina Holm från torpet Kran...u/Sulvik i Elgå.Tenkte å sjekke om moren er derfra da og se om jeg kan finne hennes fødsel i elgå evt hennes fam på Sulvik, men det må vente. Genline er svært ustabil om dagen og de melder om å være ferdig med en oppgradering av server om noen dager (den meldingen har også stått der i noen dager nå). De älgå bøkene jeg har forsøkt å komme inn i som kan si noe om Christina, de er tomme når jeg forsøker.Men, gir du meg litt tid på dette så forsøker jeg igjen. Kan ikke tenke meg det skjer så mye at de får gjort ferdig dette i helgen. Dermed regner jeg med å forsøke igjen på mandag/tirsdag, så får vi se. Det virker som jeg må inn i de bøkene for å ha mulighet til å komme noe særlig videre.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arnfrid Mæland.Jeg har nok ikke emigrantlister, men emigrasjon fremkommer i husforhør og utflyttingslister. Så er det emibas som er et søkbart program over emigrerte Svensker.På emibas finner jeg flg Hilda f 1889 som emigrerte i 1909:Hilda Kristina Eld f 7/3-89 Grolanda , Skaraborg. Til Amerika 1909Hilda Karolina Karlsson 14/4-89 Ullervad, Skaraborg. Til Amerika 27/8-09Hilda Teresia Larsson 17/1-89 Nordmaling, Vesterbotten. 13/4-09 til Nord Amerika.Hilda Elisabet Mossbäck 23/11-89 Rämmen, Värmland. 3/7-09 til amerika.Hilda Kristina Nilsson 16/8-89 Hässjö, Vester Norrland. 31/12-09 til Nord amerika.Hilda Matilda Nilsson f 1889. 29/5-09 fra värmland til nord amerika.Hilda Kristina Olsson 25/9-89 grangärde, kopparberg. 29/3-09 til nord amerika.Tror du det kan være noen av de nevnte ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Hagen

Hei, Anne Lene! Ja, jeg er fornøyd med den nye hobbyen min! Spennende! Du spurte hvor Boberg kunne ligge, og jeg tror han var fra Värmland. Kan det stemme i forhold til en av de tre Boberg du har funnet? Hilsen Harald Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Stein(Re754)Har sökt i CD 'Samer o nybyggare i inlandet o fjällvärden' av Kjell Åke Lundström och där funnit Olof Bergqvist f 1795 26/6 Bergviken, Piteå. Fast det står inte att han var länsman.Det är lättare att leta o försöka hjälpa dig om jag får veta vad sonen heter, när o var han är född, och gärna även moderns namn. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Her er det jeg har på Sven Petter:1 Sven Petter Bergquist. Født den 23 mai 1858 i Randijaur, Jokkmokk, Sverige. Sven Petter død den 6 aug 1937, han var da 79 år.Den 9 okt 1882 da Sven Petter var 24 år giftet han seg med Marie Magdalene Amundsdatter, i Flakstad, Nordland, Norge.12 Lensmand BergquistLensmand Berggquist ble aldri gift med Inga Stina Jacobsdotter.3 Inga Stina Jacobsdotter. Født den 23 apr 1825 i Randijaur, Jokkmokk, Sverige.6 Nybyggeren Jacob Pålsson. Født den 5 okt 1792 i Randijaur, Jokkmokk, Sverige. Jacob død i Randijaur, Jokkmokk, Sverige den 23 aug 1873, han var da 80 år.Den 7 okt 1820 da Jacob var 28 år gift han seg med Johanna Jacobsdotter.7 Johanna Jacobsdotter. Født 1792 i Jokkmokk, Sverige. Johanna død i Randijaur, Jokkmokk, Sverige 1836, hun var da 44 år.12 Pål Pehrsson. Født 1756.Den 14 feb 1787 da Pål var 31 år gift han seg med Ingeborg Ericsdotter.13 Ingeborg Ericsdotter. Født den 28 mai 1761 i Kvikkjokk, Sverige. Ingeborg død i Randijaur, Jokkmokk, Sverige den 8 mar 1838, hun var da 76 år.14 Jacob Ericsson. Født JAN 1748/49 i Jokkmokk, Sverige. Jacob død i Tjåmotes, Sverige 1824, han var da 75 år.1779 da Jacob var 30 år gift han seg med Catharina Pehrsdotter.15 Catharina Pehrsdotter. Født 1754 i Lycksele, Sverige. Catharina død i Tjåmotes, Sverige 1821, hun var da 67 år. Kilder1. “Klokkerbok Mosknes 1874-1896.” side 220, felt no. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Harald HagenJeg klarer ikke helt å finne ut hvor vi skal lete etter han. Det finnes ikke noe eget kirkesogn som heter Boberg i allefall ikke som jeg har funnet.På kartet finnes 3 steder Boberg i Skaraborg, Østergøtland og jämtland. Den siste antar jeg i allefall at vi kan se bort fra.Når jeg søker på adresse/bosted med navn Boberg så finner jeg flere steder og også noen i värmland, mest i Østra fågelvik og Sunne.Når jeg så søker på folketellingen 1890 så finner jeg ingen aktuelle til Gustaf Persson. Heller ikke på emibas.Mulig vi trenger litt mer å gå på. Vet du farens navn ? Om Gustaf giftet seg her i landet, så vil jo fars navn fremkomme der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HaraldSå fant jeg han rett etter at jeg skrev forrige innlegg. Det er vel typisk. Kommer tilbake med info, ville bare si det så ingen starter noe leting, det er jo ikke nødvendig da.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tack Stein! Nu har jag många uppslag att börja leta efter länsman Bergquist på. Återkommer när jag har något nytt att berätta. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

HeiAnne Lene: Jeg er på leit etter stenhugger Carl August Nilsson født 16. april 1851 i Malma, Essunga, Skaraborg län. Hans far het Nils Hansson og boddet på torpet Aspjun??Carl August giftet seg i Torsnes i Østfold i 1884.Er interesset i Carl August og hans aner.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HaraldFra husforhør 1871-75 side 920, 1876-1880 side 842, 1881-85 side 844 og 1886-90 side 949:Inh. Kerstin Persdotter 11/21841 Sunnedets o.ä barn: Johanne Persson 14/2-60 Gräsmarkds Kristina persson 25/2-63 Sunneds Nils Persson 11/4-1867 Sunneds Fredrik Jansson 14/3-1872 Sunneds Gustaf Persson 8/1-1875ds Britta Maria 15/11-1877Ds Hulda 28/10-1879.Far er aldri nevnt i disse husforhørene, heller ikke ved i fødelsesboken for 1875 som viser Gustafs fødsel. Mor Kerstin dør ?/12-1880. I løpet av husforhøret 1876-1880 dør altså mor, de to eldste i denne barneflokken flytter ut. De minste blir boende igjen - alene. I fohøret 1881-1885 bor Nils, Fredrik, Gustaf, Britta Maria og Hulda fortsatt på boberg. De betegnes da som fattighj.I folketellingen 1890 gjenfinner jeg flg:Om personen Namn: Kristina Persdotter Hemförsamling: Sunne Hemort: Askerud Kontrakt: Fryksdals Län: Värmland Födelseår: 1863 Födelseförsamling: Sunne Civilstånd Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h Famstkod: Mor/fru (M)Personer i hushållet: Fam. nr 1Johan Daniel Dahlström, f. 1865 i Sunne, Hemmansegare Kristina Persdotter, f. 1863 i Sunne Johan Fridolf, f. 1887 i Sunne Anna Elfrida, f. 1889 i SunneOm personen Namn: Nils Persson Hemförsamling: Sunne Hemort: Ivarsbjörke 30 Kontrakt: Fryksdals Län: Värmland Födelseår: 1867 Födelseförsamling: Sunne Yrke: Dräng Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: s. Famstkod: Barn (B) Personer i hushållet: Fam. nr 1Kajsa Nilsdotter, f. 1836 i Sunne, Jordarbeterska Nils Persson, f. 1867 i Sunne, Dräng Karl Otto Persson, f. 1874 i Sunne, Dräng Alfred Persson, f. 1876 i Sunne Karolina Persson, f. 1879 i SunneFredrik Jansson finner jeg i Gräsmark på 1 S:a Wästrottna som ugift, dreng.Gustaf Persson som ugift dräng på Getkärn 68 i Sunne.Britta Maria og Hulda bor i 1890 fortsatt på Boberg 58. De er ugifte og fattighjon.Fra 1900 tellingen gjenfinner jeg: Om personen Namn: Kristina Persdotter Hemförsamling: Sunne Hemort: Askerud Kontrakt: Fryksdals Län: Värmland Födelseår: 1863 Födelseförsamling: Sunne Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Personer i hushållet: Fam. nr 1Johan Daniel Dalström, f. 1865 i Sunne, Målare Kristina Persdotter, f. 1863 i Sunne Johan Fridolf, f. 1887 i Sunne Anna Elfrida, f. 1889 i Sunne Naemi Kristina, f. 1894 i Sunne Maria Bernardina, f. 1896 i Sunne Ruth Elisabet, f. 1900 i Sunne Gully Karolina, f. 1897 i Sunne Anna Lisa Jonsdotter, f. 1837 i Kil Namn: Britta Maria Persdotter Hemförsamling: Sunne Hemort: Skinnarsbacka Kontrakt: Fryksdals Län: Värmland Födelseår: 1877 Födelseförsamling: Sunne Yrke: Piga Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 2 Övrigt: Gift med hem.eg.son Johan Jansson i Backetorp. Personer i hushållet: Fam. nr 1Lars Larsson, f. 1853 i Sunne, Hemmansegare Kristina Persdotter, f. 1870 i Sunne Hildur Kristina, f. 1890 i Sunne Selma Elisabet, f. 1893 i Sunne Fam. nr 2Britta Maria Persdotter, f. 1877 i Sunne, PigaHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn R. AngelandHm, det var ikke kirkebøker tilgjengelig for Essunga i Skaraborg. Husforhørene derimot, er tilgjengelige, men da må jeg ha bostedet.Jeg finner ikke noe i Essungen som heter Malma. De stedene i Essungen som begynner på M er: Maberg, Makullen, Mossen, mörlanda.Jeg kan ikke finne Carl August på emibas som emigrert. Kan heller ikke finne han i folketellingen 1880. Den finnes for Skaraborg län, men er ellers ikke komplett for hele landet.Hvor har du stedsnavnet fra ? Kan det være en av de andre navnene på M ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Harald.Litt mer.Fra fødelsesboken for Sunne. f. 11/2-1841 døpt 14/2 Kjerstin. Foreldre: Spelnestorp Per Larsson og Ingeborg Persdotter.Gjenfinner familien i husforhør 1845-1849 Spelnästorp, Sunne, Värmland side 311:Inh Per Larsson 14/9-12 Spelnäst.Ingeborg Persdotter 2/12-19 GetkarnBarn: Kjerstin 11/2-41Per 8/9-42. død 27/5-42Maria 12/9-44Olof 9/6-46Per 20/7-56Alle barna født i Spelnästorp.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BjørnHan reiste til Norge i 1883Post 636212Nilsson, Karl August Ägarson (ogift man)f. 16/4 1851 i Malma, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 6/10 1883 från Torpet, Malma, Skaraborgs län (Västergötland) till NorgeKälla: SVAR; Husförhörslängd, vol. Malma AI:7, s. 83Emibas emigrationsakt: Malma R 1883 016reiste til Norge i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.