Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnJeg har funnet henne på emibas:Post 824866Jonasdotter, Maria Piga inhyse (ogift kvinna)f. 9/1 1847 i Skillingmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 22/11 1868 från Boda, Skillingmark, Värmlands län (Värmland) till Fet, Hordaland fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 4Emibas emigrationsakt: Skillingmark S 1868 068Onormerade namnformer:Destinationsort: Fett Destinationsland: NorgeDette er riktig Maria selv om det står at hun flyttet til Fet, Hordaland.I husforhøret står det kun at hun flyttet til Fet, Norge.Grunnen til at jeg sier at det er henne er at jeg også har funnet henne i fødelsesboken for Skillingmark. Jeg er usikker på hva som er hennes rette fødselsdato. I fødelsesboken mener jeg det står 9/1 som emibas sier, men dåpsdatoen er den 7/1 og fødselsdatoen kan muligens forveksles med 4 eller 7, hun var uægte født. Hennes foreldre: i Klefvan piga Marit Olsdotter, fader uppis vara drängen Jonas Nilsson i ...Finner i husforhøret 1841-1855 side 89 på Klefven, finner jeg:pigan Marit Olsdotter f 20/3 el 8-1821 Bönoägta dotter Maria Jonasdotter 9/1-47Det står et notat her som er om Marias far, som jeg har noe problemer med.Om du sender meg en mail, adr min finner du i 1 innlegg, så kan jeg sende deg kopi av fødselsinnføringen og husforhøret. Så kan du også tyde hva som står, før jeg går videre på dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaNå har jeg funnet mer i husforhørene for Skee. Har sett for årene som går fra 1845 til og med det husforhør som slutter i 1860. Familien er da slik:Torp Oskar Andersson 10/11-1813hustru Niliana Johansdotter 13/1-19, død 5/2-58Barna: Mathilda 15/2-42Joh. Maria 16/5-43Anders 18/1-43Carolina 6/6-50Martin 23/7-53Elliska Britta 56Alle i fam er født i Skee. Først bodde de 2-3 år på Tjärndalen fra ca 1845 til 1848. Da flyttet de til Wettlanda og der bodde de resten av den perioden jeg fulgte dem.Fra 1848 er det som anm at de er utfattiga och bräckliga. Omtrent samtidig som at Niliana dør kommer det til en anm om alle barna: halt fattighjon.Jeg kan ikke gjenfinne disse i tellingen for 1880.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anne Lene, du er utrettelig! Tusen, tusen takk!Kan jeg bare spørre hvorfor døpte i Arvika 1816 ikke er tilgjengelig? Teknisk feil, ikke scannet enda? Finnes de i original, slik at jeg for eksempel kunne skrive til landsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeidiGenline er lunefull om dagen. Ting som har vært der blir borte og kommer plutselig tilbake. Startsiden deres sier at de driver med oppgradering, som kan føre til problemer. Så det ligger vel noe der.Arvika består av lands og stadsforsamling, og begge har ligget der scannet for kort tid siden. I går var de ikke der. Nå når jeg sjekket så ligger landsforsamlingen der, jeg så etter og kunne ikke finne Carl Forsberg.Stadsforsamlingen er også scannet og komemr nok tilbake når alt er ferdig.Så enten kan du vente, så kan jeg sjekke om noen dager. Da må du minne meg på det om du ikke hører noe fra meg i løpet av noen dager.Arkivene i Sverige tar betalt for oppslag stort sett, og en relativt høy timespris. Skal du spørre, så spør på Värmlandsarkivet. Så lenge du har en eksakt dato/navn å spørre etter så er et oppslag i fødelsesboken fort gjort. De har nemlig en ordning at de forsker i 15 min gratis, deretter tar de betalt. På den tiden regner jeg med at de kan finne innføringen i fødelsesboken. Så kan du komme tilbake her med den info du da får.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Tusen takk for raskt svar. Vet du hva 'halt Fattighjon' er? Har sett Emil feirer jul med fattighjonen, men hva betyr halt i den forbindelsen? Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Anne Lenehvis du har mulighet kan du finne dødsdato på min oldefars bror og kone. Carl Edward Andreassen f.6 jan.1862 i Ådal/Norderhov - d.ca. 1936-38 i Karlstad, han var skredder og min mormor fortalte at han hadde egen leiegård med butik, han var gift med Marie Elisabeth Andersen f.ca.1858 i Sverige, de hadde ingen barn som jeg vet om.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tom LarsenNei, desverre dette kan jeg ikke svare på. Jeg har ikkke tilgang på noen kilder som dekker dødsfall på den tiden der. Dødboken begynner først i 1947.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Eva Tomter - 806Halt betyder att man har svårt att gå. Man kan ha en skada i foten eller benet som gör att man linkar/haltar. Låghalt finns också - då är det ena benet kortare än det andra.Har inte kunnat titta på husförshörssidan, men skulle tro att 'halt' avser 1 person och fattighjon hela familjen, efter Anne Lenes beskrivning. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eva - UllaJa, det stemmmer nok Ulla, utfattiga gjelder hele familien. Jeg glemte også å skrive at i det førstse husfohøret 1845-50 står det: Bevard eller bovard lega.I 1855-60 står det: halt fattighjon, men når jeg ser på det nå igjen, så kan det være at det står hàlt fattighjon. Det gjelder for alle barna og ikke 1 person.. Det står klamme om alle barna før det står skrevet.Dette har jeg ikke greie på og nå kan jeg være helt på jordet, men kan det beskrive noe om mengden støtte fra fattigvården de får ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Anne Lene, jeg driver fortsatt med mitt Lensmannsøk i Sverige. Vet du om det finnes noe motstykke i Sverige til den norske statskalenderen? Der burde i såfall en lensmann på 1850-tallet være listet opp. Merkelig at det ikke skal være mulig å finne igjen en Lensmann Bergquist som har eksistert så sent som på 1850-tallet.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stein OleJeg har drevet og lett litt ja,men her er jeg helt blank.I går ble det lagt ut info om lenviks bygdemuseum her i forumet. Se på nr 54352 om ikke du har sett det. Kan det være noe der da ? Kan museumet være noe å kontakte ?Ellers, beklager helt blankt hos meg. Kanskje Ulla eller Susann leser dette og kan vite noe ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei Anne Lene.Vet ikke om du kan hjelpe meg, men prøver alikevel. 'Problemet' mitt er min tippoldefar Magnus Andersson (Andersen) Jeg har funnet han i tellinga for 1900 i Oslo og der står det at han er født i 1847. Foreldrene hans har jeg funnet: Martha Andersdotter, 08.11.1815, Stommen og Anders Svensson 31.05.1815.Jeg har av en eller annen grunn ikke skrevet hvor jeg har funnet det.På en annen forespørsel jeg har hatt fikk jeg fortalt at han er født 09.12.1846 i Gunnarskog og foreldrene hans er : Marie Olsdatter og Anders Gunnarsson.Problemet er nå, hvem er 'min' Magnus ?? Jeg vet at han jeg har funnet i 1900 er den riktige, og årstallet for fødselen som står skrevet der kan være feil. Har du noen mulighet til å finne hvem som er hvem ? Takknemlig for all hjelp.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn Thomas Lind

Anne LeneJeg søker opplysninger om Johannes Jakobsen som ble født i Svanskog i Värmland 25. august 1829. Han ble døpt 30. august. Faren skal ha vært Jacob Eriksson.Johannes kan ha utvandret sent på 1850-tallet da han giftet seg med Maren Sørine Nilsdatter 1. mai 1859 i Asker.Jahn Thomas Lind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ellen MarieHar du funnet noe vielse på Magnus Andersson her i Norge ? Der vil jo fars navn, og Magnus sitt fødested og f.år/dato sikkert fremkomme.Vet du grunnlaget for at du har fått opplyst andre informasjoner her enn det du selv har ?Jeg finner den Mgnus som er født 1846 i Gunnarskog, på emibas. Dvs jeg finner han da som emigrert til Norge. Det er dog litt lite synes jeg å bygge det på at dette er din Magnus, men det kan jo være det. Det er mange som reiste til Norge uten at de er registrert på emibas.Du husker ikke hvor du har funnet info om foreldrene. Men, du husker kanskje om det er info fra sverige eller Norge ? Dvs jeg lurer på om du aner om også de flyttet til Norge, eller om det kun var Magnus.Skal se litt hva jeg evt kan finne, men det er mulig at jeg får gjort det først i morgen tidlig. Håper det er ok.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan ThomasJohannes, med de f.data du oppgir og broren Olof f 11/11-1834 reiste sammen til Norge i oktober 1858 og til Bærum.Fra husforhørene 1826-30 , 1831-35 og 1851-55 finner jeg familien slik, og alle er fødte i Svanskog:Torp. Jakob Eriksson født 1794hustru Maria Jansdotter 21/1-98Barna: Lena 5/9-18Erik 14/9-24Kajsa 25/6-27Johannes 25/8-29Britta 21/12-31Kristina 7/12-32Olof 11/11-34Maria 14/10-42Johannes er født på Måsen u/Lefverheden. Der bodde de i husforhøret 1826-30 og i 1831-35. Så flytter de til Hedan Sødra og det er der jeg finner de i 1851-1859 og det er der de bodde da brødrene Johannes og Olof reiste til Norge.I husforhøret 1831-35 står flg anmerkning: Utfattig, fått fattiggåva.Ellers stod det et par anmerkninger som var utydelige. Skal se litt senere hva jeg kan få ut av det.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan ThomasDet er flere kommentarer som jeg sliter med. Vil du forsøke selv så send meg en mail (adr i innl 1) og jeg sender deg kopi. Noe får jeg til men slett ikke alt.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Søker en vielse i Södra Finskoga.Halvor Embretsen/Engebretsen/Ingebretsen gift med Emilie Pedersdatter bodde i Våler i Solør, men ser ut til å være gift i Södra Finskoga Värmland. Deres eldste? sønn blir konfirmert i Våler og sies da å være født på Kindsjön, Sødra Finskoga 1877.Emilie var først gift med Halvors bror Ola som døde 1874. Vielsen bør da ha skjedd 1874-77. Ingen vielse på dem i Våler (begge er fra Våler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArildJa, de fikk barn i sødra finnskoga i 1877.F. 20/7-77 Per. Foreldre: eg. Halvor Embretsson, Kindsjön og inh p. Emilie Pedersen.Da finner jeg de jo også i husforhør.1876-1880 Kindsjön side 143Halvor Embretsson 27/4-58 Vaaler, Norgeenk. h. Emilie Pedersd 1846 Vaaler , Norge. Enkling 11/4-74Flyttet fra Norge 3/6-77. Gifte 17/5-77. Da tolker jeg det dithen at de er gift i norge.Emilies barn fra 1 giftet: Embret 12/9-1870Hans 23/7-72Olof Emil 5/12-74Halvor og Emilies gemensamma barn:Per 20/7-77Enar Hagbart 6/3-80Alle barn har fødested: S.F, noe jeg antar er Södra Finnskoga.De bor på samme plass i det neste husforhør 1881-1885 side 130. Der fremkommer det ikke noe nytt, annet enn at de flytter tilbake til Vaaler i Norge 18/1-82.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArildDa sjekket jeg vigselsboken. De er gifte i Södra Finnskoga, men på en annen dato enn det stod oppført i husforhør. Da får vi vel gå ut ifra at vigselsboken angir rett dato.Viet par nr 7 den 21 juni 1877: dr. Halvor Embretsson Kindsjön, f 1858, 1 ekteskap og enkan eg. Emilie Pedersd Kindsjön, f 1846, 2 ekteskap. Hatt kongl ma... tilstånd.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArildNei,det virker ikke som det er tvil om at dette er de rette folkene. Hyggelig med en rask løsning i en stille nattestund.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan Thomas LindHar fulgt familien litt mer. Funnet noen barn til i tillegg til de jeg skrev i innlegg 816:Britta 28/12-21Maria Lisa 20/4-37, død 23/3-39Lisa 18/10-40, død 25/9-45Fam bodde på Lefvarheden fra ca 1826 til 1847, da flyttet de til sødra Hedene hvor de bodde i den tid jeg har fulgt dem.Jakob Eriksson dør 22/4-1853. I husforhøret 1851-1855 står det en klamme rundt Maria Jansd og sønnen Olfo, så står det: befriade. vet ikke hva som menes med det.En del av kommentarene jeg ikke tolker (delvis pga svak skrift og tettskrevet) går på hvor barna flyttet og i allefall 1 lysning for et av barna.I 1890 tellingen har jeg gjenfunnet flg:Datteren Lena bor i ärtviken i Långserud annex. Hun er gift med Nils Nilsson født 1819 Sillerud, egare av plassen.Olof er tilbake igjen i Sverige og gift i Gillberga: Om personen Namn: Olof Jakobsson Hemförsamling: Gillberga moder Hemort: Hällsbäck Kontrakt: Gillbergs Län: Värmland Födelseår: 1834 Födelseförsamling: Svanskog Yrke: Arrendator Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Olof Jakobsson, f. 1834 i Svanskog, Arrendator Anna Karolina Hansdotter, f. 1844 i Askers sogn, Norge Ludvig Oskar, f. 1870 i Askers sogn, Norge Hans Hjalmar, f. 1873 i Askers sogn, Norge Emilie Kristiane, f. 1879 i Askers sogn, Norge Karl Marinius, f. 1882 i Askers sogn, Norge Hilda Katrina, f. 1884 i Långserud Agnes Augusta, f. 1889 i LångserudVed neste telling i 1900 finner jeg: Om personen Namn: Olof Jakobsson Hemförsamling: Gillberga moder Hemort: Hällsbäck Kontrakt: Gillbergs Län: Värmland Födelseår: 1834 Födelseförsamling: Svanskog Yrke: Arrendator Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Olof Jakobsson, f. 1834 i Svanskog, Arrendator Hanna Karolina Hansdotter, f. 1844 i Askers sogn Norge Karl Marinius, f. 1882 i Askers sogn Norge Hilda Katrina, f. 1884 i Långserud Agnes Augusta, f. 1889 i Långserud Finner på emibas at også Erik reiste til NOrgePost 835157Jakobsson, Erik Son dräng (ogift man)f. 14/9 1824 i Svanskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/7 1853 från Hedan Södra, Svanskog, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 290Emibas emigrationsakt: Svanskog S 1853 004Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.