Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Bjørtuft

Hei Anne Lene!Mitt innlegg nr 475 svar fra deg nr 503. Aron Larsson Lindstrøm. Far Lars Lindstrøm. Jeg har ikke eksakt fødselsdato, men jeg har regnet ut etter kirkebøkene at han er født i 1818. Han skal være født i Dalarne men hvor vet jeg ikke. Lenkene til kirkebøkene er i innlegg 475. Vet du om Lindstrøm var et vanlig navn i Sverige i tidlig 1800? Han døde i 1860 42 år gammel slik at han nok ikke hadde jobbet lenge som gullsmed. Jeg har skrevet til gullsmedforeningen og ikke fått svar. Hvor tror du jeg kan begynne å lete? Håper du kan hjelpe meg. Vennlig hilsen Anita Bjørtuft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn Thomas Lind

Hei Anne Lene!Takk for all hjelp. Jeg har funnet frem til en svensk hjemmeside http://hem.passagen.se/aco/slakt.htm med mange av de opplysninger du bekrefter. Her fikk jeg se at Olof Jakobsson returnerte til Sverige. Fine sider, men kun anene til webdesigner beskrives, slik at ditt supplement er meget informativt. På hjemmesiden utpekes Jakob Erikssons foreldre: Erik Jakobsson Hjorth (1736-1805) og Britta Olofsdotter (1756-1826), begge angivelig født og gravlagt i Svanskog. Har du tilgang til noe informasjon om disse og deres barn?mvh Jahn Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei Anne Lene.Jeg har funnet Magnus i Schweigaardsgate i Oslo, der han bor sammen med sin kone, Ingeborg Andersen fra Eidsskog. De har en sønn som heter Albert (min oldefar) som er født i 1872, og flyttet hjemmefra, han bor også i Oslo. Jeg har funnet ut hvor jeg har fått foreldrenes navn første gang og det er en forspørsel jeg hadde i Anbytarforumet i Sverige. De andre foreldrene fikk jeg i tillegg til et annet spørsmål jeg fikk hjelp til.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaTusen takk for det. Det er jo det jeg sier at med denne hobbyen her så lærer man noe nytt hele tiden, og det er jo så bra.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anita BjørtuftNei, har nok ikke noen gode ideer her. Tror nok Lindstrøm ihvertfall ikke var uvanlig. Selv om det ikke kan skrives noen nye innlegg på anbytarforum om dagen, så kunne det kanskje vært en ide og se der. Både på navnet Lindstrøm under slekter og på Gullsmed under yrker. Sånn bare for å få noen ideer.Skal titte litt mer og se om det er mulig å finne noe. Om det er ok for deg så kan det være at jeg ikke får gjort det før til uken.Kanskje noen andre her har noen tips ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ellen MarieMen, den Magnus Andersen som du sikter til fra 1900 tellingen er jo opplyst å ha fødested Eidskogen. Er det feilskrevet ?Uansett. For å ta det foreldreparet: Anders svensson og Martha Andersdotter begge født 1815 i Sverige. I Gunnarskog i värmland finnes det paret med de f.datoer som du oppgir. De fikk også en sønn Magnus 8/10-47.Har fulgt denne familien for å forsøke å avklare. Magnus gifter seg i Gunnarskog med en Ulruka Eleonora. De får i allefall sønnen Anders Gustaf i 1870. Familien flytter 24/10-72 til Eda. Så dermed ser det ut som dette ikke er din familie.De flytter altså til eda sent i 1872 og din oldefar er født samme år med en annen mor i Norge. Så da er nok dette gale foreldre ja.Jeg kan se mer, men mulig at dette også må vente til etter helgen. Håper det er ok.Men, greit å avklare dette med fødested Eidskogen, om det er rett eller galt.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan thomasEr ikke så sikker på om jeg har så mye, i første omgang i allefall.Fødelsesboken for 1736 er svært vrien å lese. Husfohørene for starter først ca 20 år etterpå, så da får jeg ikke sett etter fam der.I fødelsesboken for 1756 har jeg funnet: f. 3 marti Britta. Foreldre: Olof (etternavn ikke innført) og Marit Jonsdotter. De hadde et bosted som jeg ikke har tolket enda. Husforhørene startet i 1758 så om fam har flyttet så kan de bli vanskelige å finne.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene o Anita - 827Folkräkningarna för Dalarnas län/Kopparberg börjar först 1880. Där finns 101 Lindström.På dis.se/discount/ en ny rolig funktion för dis-medlemmar kan man söka namnfrekvens. Där hittar jag 3 Aron Larsson Lindström 1820 o 8 Aron L. L. 1850. Problemet är att det inte framgår i vilka socknar man kan hitta dem. Jag fortsätter leta lite till i morgon. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei Anne LeneJeg har også stusset på det at han er født i Eidsskog, men har tenkt at det må være feil. Jeg har fått hjelp en gang før ang. hans kone Ingeborg og har fått utskrift der det står : Ingeborg Isaksdatter gift 2. gang med Magnus Andersson født (ca 1834 ???) i Gunnarskog (sønn av Anders Gunnarsson og NN). Hun (Ingeborg)flyttet til Kristiania med mann, sønn Johan og datter Karen.Det er en stund siden jeg har holdt på med dette, tar noen pauser innimellom. Nå husker jeg heller ikke hvor jeg har funnet at Albert er sønnen til Magnus. Det er mulig at Mamma har fortalt meg det, men hun er død nå og vanskelig å få spurt igjen.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene o Anita - 827Idag har det regnat o blåst kallt, så jag har letat igenom födelseböckerna 1817-1819 i Hedemora, Leksand, Malung, Orsa o Rättvik.I Mora hittade jag 2 Aron och i Hedemora 4, men ingen med en far som heter Lars.I Leksand - Lima finns soldatnamnet Limström. Hittar ingen Aron.Tror att gårdsnamnet Junker finns, men vet inte var.Vet du när Aron Larsson Lindström inflyttade till Hamar? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en liten nøtt i Østmark i Värmland.Hvem var Wallbor Larsdotter som iflg. dødsfall og husforhørsl. skal være født 1718, men jeg har ikke funnet henne. Har funnet en Walbor i 1714, men .....Wallbor Larsdt. fca. 1718 - død 31/8, grl.3/9 1769 Østmark. Hun døde av magesyke. Hun ble gift 28/12 1748 (Østmark?) med Jøns Engebrättsson fca.1718 Østmark - død 7/5, grl.15/5 1780 Østmark. Han døde også av magesyke. Wallbor mottok 16 lod sølv i morgengave.Jøns og Wallbor fikk barna : Halsten (oppkalt etter morfar til Jøns), Marit (etter moren og farmoren til Jøns), Kiersten (?), Lars (faren til Wallbor), Engebrätt (faren til Jens), Lars (se foran), Ingeborg (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei Anne LeneDet er et fint tilbud du har, å hjelpe til med å finne frem til informasjon om svenske aner/slektninger. To av mine tipptippoldeforeldre skal visstnok ha kommet fra Skee i Sverige. De het Ole Pedersen og Maja Stina Olsdatter. Han var født i 1820 og hun var født i 1830, og de giftet seg i 1849. Disse opplysningene har jeg funnet i kirkebøkene for Borge i Østfold, i forbindelse med dåpen til deres barn. Jeg har klart å finne ut at de ca 1856 flyttet fra Sverige til Tjøme, og ca 1861 til Borge i Østfold. De fikk barna Johan Julius (1856), Peder Alfred (1858), Marie Louise (1861, min tippoldemor), Karl Elis (1864), Hans (1870) og Olaf (1873). Om du har anledning til å hjelpe, vil jeg sette stor pris på det.mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Berit KnudsenBeklager sent svar fra meg, men det har vært noen hektiske dager her. Da går tiden litt for fort noen ganger. Ikke bare at det er sent svar, men så kan jeg ikke finne det du lurer på.Materialet for Østmark starter så sent. Husforhørene fra 1773, inn/utflyttede fra 1826 og fødsel/vigsel/dødbok fra 1765. Dermed ikke godt å finne det du lurer på desverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei, Klarer du å finne noe ut om Eline Eriksdtr fra Borangen, Sverige. Hun gifter seg i 1871 i Åsnes med Erik Henriksen Bakken. Han er norsk.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4994&idx_id=4994&uid=ny&idx_side=-155>Lenke Der er hun født i 1845 fra Vermunden. Ifølge Åsnesboka bind 1. er hun fra Borangen i Sverige. Ved fødsler senere er hun noen ganger født 1843. Ved Ft 1900 er fødested Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har kopier av husfohørslengdene, og burde jo ha sjekket dem før jeg skrev til deg. For eldre husforhør og kirkebøker for Østmark må man se i Fryksände.Jeg har kopi av husforhørslengden der for en familie i 1711. I 1750-52 finner jeg (tror 1751) finner jeg Jòns Engebättsson og Wallbor i Østmark, og da står det at de er født i 1718, men 33 og 25 år gamle. Det regnestykket går jo ikke helt opp, men kanskje det er jeg som misforstår noe der.I husforhørsl. for 1752-57 s.64 Østmark finner jeg dem igjen, men da står det at Jøns er f. 1718 og Wallbor i 1716.De ble gift 28/12 1748, men der ser jeg at jeg ikke har notert stedsnavnet. Antar det er Fryksände.Jeg fant alle opplysningene via Riksarkivet som for lenge siden hadde en avtale med Svar om utlån av film, men før jeg ble ferdig ble det slutt på den fantastiske servicen, og jeg ble aldri helt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BeritDa lærte jeg noe nytt igjen. Flott. Da har jeg funnet i husforhøret 1752-57 side 64 Østmark, Fryksände, som du henviste til.Da skal jeg ta dette som utgangspunkt og se videre begge veier i tid, så får vi se hva det bringer. Blir nok ikke ferdig med det i kveld.Om du sender meg en mail i løpet av morgendagen, så kan du få kopier av de sider der det evt fremkommer noe nytt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stian KristiansenKjell Arne mellumDere er ikke glemt, men jeg har foreløpig ikke funnet noe. Ser litt mer i morgen, om jeg kan finne noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anne Lene, jeg har funnet dødsfall og 7 barn. Det er dåp og foreldre jeg trenger. Om hun var derfra burde hun jo stå i et husforhør før 1748. Har jo heller ikke funnet dåpen til Jøns i 1718? med foreldre Engebrätt Ersson og Maritt Hallsteinsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Anne LeneJeg viser til innlegg 645 og svarene på dette. Jeg har ikke gitt helt opp å finne Matias ennå, selv om det ser håpløst ut.Men nå har jeg kanskje funnet noe som kan være et spor. På FS finner jeg en Matias Loberg 19 år, som gifter seg 22 okt 1836 med Anna Lena Mattsdr Lyberg 28 år. Stedet er Harg, Stockholm.På kartet finner jeg Harg i Norrtalje, det ser ikke ut som om det er så langt til Svartnø.Hvis du har muligheter til å sjekke om dette kan være rett par en gang du har tid, ville det være kjempeflott.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjell Arne MellemElina reiste til NOrge i 1862:Post 837526Ersdotter, Elina Piga (ogift kvinna)f. 17/5 1845 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 13/11 1862 från Bograngen Lillnäset, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Åsnes, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 58Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1862 050Onormerade namnformer:Destinationsort: Åsnäs Destinationsland: NorgeJeg har funnet henne i fødelsesboken for S. Finnskoga: født 17/5-1845 døpt 25/5 Elina ogta fødd. Foreldre: i Medskogen drengen Erik Larsson och pigan Lisa Hendriksdotter.Har funnet noe i husforhørene, men de aller første (rundt Elines fødsel er svært uklare). Så infoen er lagt sammen fra flere for å få best mulig oversikt. Familien er slik:arb.kar drengen Erik Larsson f 1805hans (frida ?) piga Lisa Hendriksdotter f 1805 Kindsjønoä.dotter ? 13/11-1833oä dotter Karin 2/11-38 Medskogenoä. dotter Ingeborg 14/7-42 medskogenoä dotter Elina 17/5-45I husforhøret 1845-50 finner jeg dem på Medskogen side 3. erik og lisa bor da sammen, og dette er eneste husforhør jeg finner dem sammen på. Erik flytter videre til andre plasser i S. Finnskoga og tar poster som dräng. Jeg har sett han i 2-3 husforhør og han er da dreng og alene. Kan ikke se at han blir gift.Lisa flytter med barna. I forhøret 1857-61 gjenfinner jeg dem på s 10 Afvundsåsen. I 1862 finner jeg henne med barna på Begnangen og der ser det ut som hun blr.BArna flytter i tur og orden i fra mor og bosetter seg på plasser i S. finnskoga, sikkert giftet seg, det har jeg ikke sjekket.Om Erik står det i et par husforhør: oä fader til Karin, Ingeborg, Elina, maria og Erik. Da var det nok maria som jeg ikke klarte å tyde navnet på men som da er født i 1833.I husforhøret 1876-1880 på Begnangen står det at Lisa er rotehjon i Medskogen og hun dør da 19/1-81. Etter å ha bodd mange år alene og flyttet litt på seg, men kun rundt på naboplasser.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjell ArneFra 1890 tellinge, mulig det er Elinas søster Karin som her er gift:Om personen Namn: Karin Ersdr Hemförsamling: Södra Finskoga Hemort: Kinsjön Kontrakt: Elfdals Län: Värmland Födelseår: 1838 Födelseförsamling: S. F Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Personer i hushållet: Fam. nr 1Carl Mattsson, f. 1831 i S. F, Eg. Karin Ersdr, f. 1838 i S. F Lina, f. 1870 i S. F Per, f. 1872 i S. F Olof, f. 1874 i S. F Mathilda, f. 1876 i S. F Enar, f. 1883 i S. FDette er nok søsteren Ingeborg:Om personen Namn: Ingeborg Eriksson Hemförsamling: Södra Finskoga Hemort: Kinsjön Kontrakt: Elfdals Län: Värmland Födelseår: 1842 Födelseförsamling: S. Finskoga Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Personer i hushållet: Fam. nr 1Olof Andersson, f. 1849 i S. Finskoga, Inh. Ingeborg Eriksson, f. 1842 i S. Finskoga Emilia, f. 1873 i S. Finskoga Mathilda, f. 1875 i S. Finskoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Berit.Ja, jeg forstår at det er fødsel/dåp og foreldre du ser etter. Det er bare det at noen ganger så må man ta utgangspunkt i et husforhør og jobbe derfra og se hva som evt da er å finne.Som du så har jeg heller ikke funnet Wallbor eller jöns i fødelsesboken i 1718. Den er til dels ikke så god å lese, og dermed sikkert lett å overse. Skal se en gang til for sikkerhets skyld. Så utvider jeg f.året litt på begge sider og ser da.Har som jeg sa funnet det husforhør som du viser til for 1752-57, den info som står der har du jo. Å komme videre derfra er vrient igrunnen. Dels for det at det da kommer en periode hvor de da bare lister opp navnene til de som bor der uten noe særlig annen info. DA er det lett å trå galt. Delvis også for at husforhørene ikke overlapper hverandre, dvs det er noen hull, noen år som ikke er der. Om de da flytter i de hullene som ikke er der, så er de umulige å gjenfinne.Jeg gjør noen flere forsøk på å finne dem.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.