Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Søgård

Har ei svensk ei her, Kaisa Jønsdotter,født ca 1821,Mangskogen, Värmland.Reiste til Hof i Solør en gang før 11 Mar 1862,da hun ble gift i Hof kirke med Ole Andersen fra Hof.Vet du mer om henne?mvh. Morten Søgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa i innlegg 851 vies her: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 9 (1862-1877), Ekteviede 1862, side 187. LenkeHun sies å være datter av Jahn Andersson, og født på Börbakken i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jönsdotter, Kajsa Inhysepiga (ogift kvinna)f. 3/4 1821 i Mangskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 19/10 1861 från Bjurbäcken, Mangskog, Värmlands län (Värmland) till Hof, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 37Emibas emigrationsakt: Mangskog S 1861 004Onormerade namnformer:Destinationsort: Hofs socken Destinationsland: Norgeog hennes datterOlsdotter, Oliana Dotter uä (ogift kvinna)f. 16/5 1860 i Mangskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 19/10 1861 från Bjurbäcken, Mangskog, Värmlands län (Värmland) till Hof, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 37Emibas emigrationsakt: Mangskog S 1861 005Onormerade namnformer:Destinationsort: Hofs socken Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Oliana Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 16 May 1860 Place: Christening: 20 May 1860 Place: Mangskog, Varmland, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Olof ANDERSSON Mother: Kajsa JONSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C401343 Source Dates: 1754 - 1861 Film or Fiche Number: 81786 Collection Details: Mangskog; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Takk Hanne! Jeg har en til her: Nils Danielson født 1732, Digerberget i Värmland.Død i 1804 Grue i Hedmark.Begravd 5 feb. 1804 i Grue. Jeg har en del om han,men ikke direkte fra svenske kilder. Spørsmål er også om han har slektsnavn Rämäinen eller Hämäläinen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Ludvigsen

Hei!Jeg har noen aner fra Sverige som jeg gjerne skulle visst litt mer om.Her følger mine forfedres navn og årstall som jeg har fått oppgitt, :Johan Gustav Karlsen, f. 1850, Varmskog ? Grums Varmland, d. 1921 g. m. Kristine Johannesdtr..., f. ? De fikk sønnen- Karl Karlsen, f. 5.4.1880, Skjeberg Østfold, d. Torsnes i Østfold g. m. Olga Nilsine Karlsen, f. 23.5.1884, Skjeberg som fikk datteren- Klara Karlsdtr. Antonsen, f. 26.9.1906Kan noen hjelpe meg med opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

GreteKarlsson, Johan Gustaf Dräng (ogift man)f. 10/4 1850 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/10 1880 från Ekebol, Värmskog, Värmlands län (Värmland) till Halden, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 102Emibas emigrationsakt: Värmskog S 1880 008Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

GreteEr dette søsken??? Karlsdotter, Maja Kajsa Piga (ogift kvinna)f. 20/12 1855 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/6 1880 från Ekebol, Värmskog, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKarlsdotter, Mathilda Piga (ogift kvinna)f. 20/2 1852 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/6 1880 från Ekebol, Värmskog, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKarlsdotter, Märtha Piga (ogift kvinna)f. 24/12 1853 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/6 1880 från Ekebol, Värmskog, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg vil bare fortelle dere som har innlegg her nå, at jeg må nesten få lov til å bruke litt tid på de enkelte svar. Det er litt sykdom i familien. Jeg jobber med de sakene som har kommet og som kommer sånn innimellom slagene. Derfor tar altså ting litt lenger tid. Håper på forståelse for det. Kom bare med nye innlegg dere som ønsker det. Jeg glemmer ikke de forskjellige innleggene. Kommer tilbake etterhvert som jeg er ferdig med dem. Kommer sterkere tilbake.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Morten Søgård - 852Jeg har funnet noe, men ikke så mye.Igrunnen ikke noe mer enda enn det som allerede har kommet frem her, men tar det med allikevel. Merkelig, men Kaisas fødsel har jeg altså ikke funnet.Det er en Cajsa født den 2/4 og døpt 3/4-1821 i Mangskog men hun hadde foreldre: Anders Ersson og Britta Andersdotter, så det blir jo feil.I husforhøret 1861-1865 side 37 Bjurbäcken, Mangskog finner jeg:Inh. piga Kajsa Jønsdotter f 3/4-21 Mangskogoä dotter Oliana Olsdotter 16/5-60 MangskogAnm på både mor og datter: sjukliga, befriade. Begge reiste til Hofs sn i Norge 19/10-61 attest 11 og 12Finner de også på Bjurbäcken i 1856-60 og 1851-55 med samme info.Hisen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Morten Søgård - 855Nils Danielsson fra Digerberget. Har du noe formening om hvor i Värmland Digerberget er. Det er ikke noe kirkesogn, så det er nok en adresse / bosted. Så har du noe formening om hvor det er så er det flott.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Grete Ludvigsen 856Her kom vi til en barnerik familie ja. Johan Gustaf har mange søsken.Først, fant i fødelsesboken for Värmskog: f 10/4 døpt 12/4-1850 Johan Gustaf. Foreldre: i Ekebol Karl Olsson og Stina Nilsdotter.Så gjenfant jeg fam i husforhørene og da hele tiden på Ekebol i tiden 1846-1870, alle er fødte i värmskog.:Brukaren Carl Ohlsson 5/1-22hustru Stina Nilsdotter 28/5-23Barna: Anders 14/1-46Emma Christine 10/9-47Bengt 29/11-48Johan Gustaf 10/4-50Mathilda 20/2-52Märtha 24/12-53Maja Cajsa 20/12-55Carl 15/11-57Nils Fredrik 6/7-59Lovisa 23/4-61, død 22/9-61Lovisa 15/11-62, død 15/5-67August 24/7-65Hilsen anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Morten Søgård - 855Hei Anne Lene, jeg beklager at jeg ikke fikk med hvor Digerberg eller Digerberget er. Det riktige skal være: Digerberg,Norra Ny,Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

MortenNils Fredrik Olsson f 1859 gift med Kristina Karlsson f 1861 i Kalskoga. Bor i Næsboda i ÆlvkarlebyEmma Kristina er gift med Anders Andersson Gillberg f 1851 i Gilberga. De bor i Rotvik i Gilberga. Barn er Maria f 1873 hennes uekte datter og Julia Mathilda f 1878 deres felles datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

MortenKarlsson, Bengt Fabriksarbetare (gift man)f. 29/11 1848 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/11 1889 från Bergvik, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 212Emibas emigrationsakt: Söderala X 1889 018Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Vermskog Olsdotter, Karolina Hustru (gift kvinna)f. 8/10 1856 i Övre Ullerud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/11 1889 från Bergvik, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland) till Norge Bengtsdotter, Hanna Eugenia Dotter (ogift kvinna)f. 5/11 1877 i Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 11/11 1889 från Bergvik, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland) till Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Karl Karlsson gifter seg med Ottonia Nilsdotter f 1860 i Sunne. Barn Ellen Lovisa f 1885 og Beda Matilda f 1890 i SöderalaKarlsson, Karl Torpare (gift man)f. 15/11 1857 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 23/5 1891 från Lynäs, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland) till Rio de Janeiro, BrasilienKälla: Husförhörslängd, s. 66Emibas emigrationsakt: Söderala X 1891 017Onormerade namnformer:Destinationsort: Rio De Janeir Nilsdotter, Ottonia Hustru (gift kvinna) Karlsdotter, Ellen Lovisa Dotter (ogift kvinna)f. 2/4 1885 i Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 23/5 1891 från Lynäs, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland) till Rio de Janeiro, BrasilienKarlsdotter, Beda Matilda Dotter (ogift kvinna)f. 19/1 1890 i Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 23/5 1891 från Lynäs, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland) till Brasilienf. 17/3 1860 i Sunne, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 23/5 1891 från Lynäs, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland) till Rio de Janeiro, Brasilien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Karlsdotter Andersson Gillberg, Emma Kristina Hustru (gift kvinna)f. 10/9 1847 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/9 1893 från Rotvik, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0791893039 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 387Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1893 039 Andersson Gillberg, Anders Arbetare (gift man)f. 3/2 1851 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/9 1893 från Rotvik, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika Andersdotter, Julia Matilda Arbetardotter (ogift kvinna)f. 13/2 1878 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/9 1893 från Rotvik, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Grete.Jeg skrev Morten over det er jo selvfølgelig til Grete Dette var det siste jeg fant, tror jeg. Mvh HanneKarlsson, August Arbetare (ogift man)f. 24/7 1865 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 24/12 1884 från Ekebol, Värmskog, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 100Emibas emigrationsakt: Värmskog S 1884 014Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Morten SøgårdJa, jeg fant visst ut litt senere at det var Norra Ny.Jeg har ikke funnet noe i husforhør/kirkebøker enda, de er ikke gode å lese.I heftet Värmlandske antavlor 1-50, anetavle nr 29 fremkommer et par som jeg lurer på om kan være foreldre til Nils.Ane nr 452 og 453 for innsenderen er:Daniel Greisson Moijanen, torpare født 1684 S. Flatåsen, Ny. Gift 25/12-1712 med Karin Persdotter Rämäinen f 8/6-1690 Digerberget, N.Ny.Noe mer fremkommer ikke. Innsender har oppgitt navn,adr,tlf og mail. Vil ikke legge det ut her men send meg en mail så får du det. Adr i innlegg 1Kan godt kopiere anetavlen til deg, om du har interesse av deg. Men, skulle vel kanskje tro at innsender har mer info, og at du ønsker å kontakte henne. Hun kan jo kjenne til parets barn, selv om de ikke fremkommer i antavlen.Husforhør for NOrra Ny starter i 1745 og det kan jo være grunnen til at jeg ikke har sett noe enda også, men jeg kan også ha oversett fam.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stian Kristiansen 838Jeg kan altså ikke finne ole eller Maja Stina, hverken fødsel eller vielse på de årstall du sier i Skee. Heller ikke på emibas så langt. Har også søkt litt på fs og släktdata, men............Kanskje noen andre klarer ?Jeg antar at du er sikker på Skee, men kanskje årstall er noe usikkert ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Berit KnudsenHm..... har en følelse av at jeg kommer til kort her.På FS finner jeg Walborg Larsdotter i 1714 og 1720. Sidene for 1714 er slett ikke gode, mye gjennomslag fra foregående side bl.a. Sidene fra 1720 er heller ikke verdens beste, men mye bedre, og jeg har ikke funnet henne. Hun må jo være der, så jeg må jo ha oversett henne, i allefall om FS er korrekt, men det er jo heller ikke alltid.Du sier i innl 842 at du har et husforhør fra 1711. Har du oe ref. til det ? Sidenavn, gårdsnavn, gid.nr ??Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fryksände 1711-19, mikrofiche A:2, stedet er Østmark og skal stå som 'overskrift'.(Tror Østmark er ganske langt bak i lista. Synes jeg husker at det er en oversikt på første side av mikrofichene). Ang. sidenr. så står det ingen ting på kopien. Øverst på venstre side starte det med navnet Oluf Ifwerson. Jeg har også kopi av husforhørslengdene helt opp til 1768 for Fryksände, men det gjelder kun for denne ene familien. Det er bare i 1752-57 det står at Wallborg er f. 1716. I alle de andre står det 1718.Men om du klarte å finne vielsen deres 28/12 1748 så ville det bety mye for meg bare det. Tror den var i Fryksände, men jeg er ikke sikker siden jeg ikke har skrevet noen kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.