Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Bjørtuft

Hei igjen Anne Lene!Lenkene mine i forrige innlegg ble ikke riktig. Derfor prøver jeg på nytt etter en bruksanvisning her i forumet.Krysser fingrene!Jeg søker min tippoldefar Aron Larsson Lindstrøm f ca 1818 i Dalarne, Sverige.Aron kom til Østre Toten fra Hamar. Han var kunstsmed, guldsmed og har visstnok laget ornamenter i flere kirker i områdene Elverum, Løten, Stange.Han giftet seg 16.4.1857 i Østre Toten med Marie Andersd fra Sodstad. Kirkeboka for Østre Toten nr 13 s 169 Lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9318&idx_id=9318&uid=ny&idx_side=-126>LenkeHans datter Karen Aronsd Lindstrøm er egtefødt 17/6/1857 av kunstsmed Aron Lindstrøm og Maren Andersdatter Sodstad ( Kirkebok for Ø.Toten: nr 66 s 71. Lenke:LenkeHans sønn Anton Arons Lindstrøm er født 19/9/1858 på Skjøl, %Sekjøl% vestre, Kiseeie i Østre Toten iflg. Folketellingen i 1865 og kirkeboka for Østre Toten nr 33 s 38: Lenke: Lenke Aron døde i Oslo 7.2.1860 av tæring, oppført som guldsmedsvend i kirkeboken for Oslo Domkirke nr 37 s 707-708. Lenke:

bilete3884.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BeritSå fant jeg da endelig vieslen, i Fryksände ja, men må si at jeg har problemer med tolkningen. Tror du er mye bedre enn meg på det. Send meg en mail så sender jeg deg siden, og så regner jeg jo med at du vil ha den selv også.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anita BjørtuftFortsatt for få ideer her gitt. Det er litt lite å gå på det at han er født i Dalarna ca 1818. Du har tidligere nevnt Kopparberg. Kopparberg län er mange kirkesogn, men om det da kunne ha vært sognet Kopparberg, så har jeg lett gjennom Stora Kopparberg i årene 1816-1820. Ingen funn der. Ikke en eneste Aron.Det var jo et flott bilde du har av han. Hva med noe militære kilder, kan det være noe å hente der ? Det kjenner ikke jeg noe til.Leksand ligger jo i Kopparberg. Hva med å rette en henvendelse til Släktforskarnas hus ? http://www.genhouse-sweden.com/index.html Du må nok regne med å betale noe for det, vet ikke hvor mye. Men,det kan være et sted å kunne få greie på noe.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kirsti RyeNå tror jeg i allefall at jeg har funnet en mulighet for deg til å kunne få greie på noe.Det finnes en boupptekning etter det som jeg tror er din Matts Loberg. Jeg får ikke sett på det, men det er å få kjøpt for kr 250,- fra Svar på Cd. http://www.svar.ra.se/Her er bestillingsinfo du trenger for å få rett boupptekning om du ønsker å bestille det: Sökresultat Register: Bouppteckningsregister - Uppsala och delar av Stockholms länPost 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökningNamn: Matts Loberg, båtsman Hemort: Svartnö, Börstil År: 1884 Arkiv: Frösåkers häradsrätt (ULA/10289) Volym och nummer: F II:39, nr 420 Information om register: Bouppteckningsregister - Uppsala och delar av Stockholms länRapportera felaktighet med denna post. --------------------------------------------------------------------------------©Riksarkivet/SVAR-Svensk arkivinformation. Tel:0623-725 00 vx, Fax:0623-726 05, www.svar.ra.se, info@svar.ra.seInformation Bouppteckningsregister - Uppsala och delar av Stockholms län Registernamn Bouppteckningsregister - Uppsala och delar av Stockholms länAnmärkning Innehåller uppgifter ur bouppteckningar för härads- och rådhusrätter inom Uppsala län och delar av Stockholms län. Klicka ovan för ytterligare information om innehållet.Upprättad av Landsarkivet i UppsalaUpprättarens hemsida www.statensarkiv.se/ulaTillgänglig som cd 250 kronor (Gå till Bokhandeln)Du kan til svars hjemmeside gå til bokhandelen og bestille og betale der, så kommer det raskt i posten. Om du ønsker å kjøpe det da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Anne Lene.Tusen takk for den informasjonen du kommer med her, helt utrolig alt du finner fram til.Ser jo spennende ut dette, jeg vil absolutt kjøpe en CD, har stått fast så lenge, men nå ble jeg ganske optimistisk igjen, takket være deg.Jeg har studert den info som ligger på svar, og er litt usikker på hvordan dette fungerer, håper du kan oppklare for meg. (Jeg må sikkert ha dette inn med teskje)Slik jeg leser på svar, er det bare register over boupptekninger på CD en kan kjøpe, for det står at innholdet ikke er gjengitt. Er det da slik at etter å ha kjøpt CD, kan en bestille innholdet i den boupptekningen en er interessert i?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KirstiLitt usikker nå. Send en mail til Svar og spør kanskje. jeg har aldri bestillt boupptekning på cd, så det kan bli spennende å høre hva de sier.Jeg har bestillt som papirutgave, og det er vel fortsatt mulig å gjøre det skulle jeg tro. Det er ca 1 år siden jeg bestillte.Når du har bestillingsinfoen rundt boupptekningen burde det være en grei sak for svar å kunne svare på det.Det viktigste du vil få tilgang på i dette her, er navn og bosted på arvinger. Det vil kunne si deg om dette er rett person vi har funnet. Om det så er rett så vil det sikkert være interessant for deg de nedtegnelser som er i boet også ang boets aktiva og passiva. Det gir et bilde av familien, hva de hadde, hvordan de hadde det osv.Gi gjerne en tilbakemelding om hvordan dette går da Kirsti.Fremkommer det noe der, så legg ut infoen her, så får vi se omd et er mulig å komme videre.Lykke til.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Fostås

Hvor ble det av Kristine Andersdotter av smedslekten Korp?Jeg vet allerede mye om mine svenske slektninger, MEN hvor ble det av Kristine Andersdotter (f.ca 1852)som flyttet fra Høland (Norge) til Skillingmark i 1874, sammen med sin norske ektemann Johan Markus Olsen Løvås? Kristines far, Anders Andersson Mogren, f.ca 1825 (o.ä) i Skillingmark(?) arbeidet som spikersmed på Eid Verk i Høland i 1855 (det var det flere svensker som gjorde),og han hadde hele familien med seg; hustru Johanne Olsdatter og tre barn, bl.a. storesøster Kristine. I 1856 flyttet de til Karlanda, senere emigrerte de til USA, vet ennå ikke når. - - - Kristine ble antagelig igjen i Sverige/Norge, bl.a. hos sin svensk-norske faster Lena, min oldemor. Iallfall ble hun gift med en hølending. De bodde en kort periode på gården Brangerud, og i 1874 flyttet de altså. - - - I familiealbumet har vi fotografier av Kristine (tror jeg), bl.a. med to døtre. I mange år har jeg håpet på å komme i kontakt med etterslekten. Har du tid til å gi meg et tips, av ett eller annet slag, før eller senere? På forhånd tusen takk!Vennlig hilsen Olaug Fostås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OlaugTror jeg har funnet svarene du søker.Fam innflyttet som du sa til Karlanda og det var den 18/10-56, til plassen Gladåker. På Gladåker har jeg funnet fam i 3 husfohør fra 1856 og til 1873:Spiksmed dr Anders Andersson Mogren f 4/1-25 Edahustru Johanna Olsdotter 30/10-23 GillbergaBarna: Christina 22/3-52 SkillingsmarkAnton 8/10-53 SkillingsmarkJuliana 10/10-55 HølandKarin 18/1-58 HølandUlrika 11/11-1861Maria 23/3-64, død 16/2-67Den 3/9-71 reiser Christina igjen til Norge, men det står ikke hvor. Fam forøvrig melder flytting til Charlottenburg i Eda 2/8-73.Christina må også ha fulgt etter til Eda, men flytter senere til Amerika.Det jeg har funnet på emibas:Post 747560Löf Olsson Johansdotter, Hanna Maria Hemmadotter (ogift kvinna)f. 22/4 1877 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 31/10 1879 från Charlottenberg, Eda, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0661879028 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 675Emibas emigrationsakt: Eda S 1879 028Post 748269Mogren Blom Blom, Juliana Hustru (gift kvinna)f. 30/10 1855 i NorgeUtvandrad 9/5 1888 från Charlottenbergs Bruk, Eda, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0661888036 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 681Emibas emigrationsakt: Eda S 1888 036Post 748835Mogren, Anders Gustaf Smidesarbetare (ogift man)f. 8/11 1876 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 5/5 1893 från Emterud Södra, Eda, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0661893041 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 114Emibas emigrationsakt: Eda S 1893 041Post 750500Mogren, Anton Dräng (ogift man)f. 8/10 1853 i Skillingmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 13/7 1877 från Charlottenberg, Eda, Värmlands län (Värmland) till Drammen, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 657Emibas emigrationsakt: Eda S 1877 014Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgePost 750514Mogren, Karin Piga (ogift kvinna)f. 18/1 1858 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 14/11 1877 från Charlottenberg, Eda, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 680Emibas emigrationsakt: Eda S 1877 028Post 748481Mogren, Maria Hushållsarbetare (kvinna)f. 23/5 1869 i Norra Ny, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 16/11 1890 från Öjenäs, Eda, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0661890104 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 588Emibas emigrationsakt: Eda S 1890 104Post 747767Mogren, Ulrika Hushållsarbetare (kvinna)f. 11/11 1861 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 9/9 1881 från Charlottenberg, Eda, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0661881063 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 633Emibas emigrationsakt: Eda S 1881 063Jeg kan ikke finne foreldrene på emibas.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OlaugForeldrene reiste nok ikke til Amerika. Anders Andersson Mogren døde som løsdrivare i Eda 23/8-81 da var han enkemann.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei Anne LeneTusen takk for at du har lett etter opplysninger om mine aner for meg. Jeg har i ettertid funnet opplysninger om de i lister for innflyttede i Tjøme i 1857 og i Borge 1861. I kirkeboka for Tjøme står det at de har flyttet fra 'Qville sogn', og i kirkeboka for Borge står at de også er født i Kville i Sverige. Jeg kan ikke være sikker på årstallene jeg har oppgitt, men de er i hver innførsel i kirkebøkene som jeg har funnet oppgitt til de samme, så det stor sannsynlighet for at de er riktige. Det som kanskje er rart er at det første barnet som jeg har funnet er født i 1856, altså 7 år etter de giftet seg. Det er mulig de har fått noen barn tidligere som ikke har levd opp. Dersom det er riktig at Ole og Maja Stina er født i Kville, blir det vanskeligere å finne dem, da jeg har lest at kirkebøkene for Kville gikk med i en brann. Vet du om det er noen andre kilder hvor man allikevel kan finne de ? Igjen takk skal du ha.mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

StianSom du sier, dette kan bli vanskelig. At kirkebøker har gått tapt stemmer nok også. Det som finnes for Kville, starter med 1860 og da var jo din fam i Norge.Jeg har ikke umiddelbart noen gode ideer desverre. Kanskje noen andre har ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Mantalslängder kan vara ett alternativ när hfl inte finns. SVAR har skannade för Kville fram till 1820. Landsarkivet i Göteborg www.statensarkiv.se kan kanske hjälpa till att hitta vigseln 1849 o födelseuppgifter. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei Anne Lene og Ulla Tusen takk igjen Anne Lene for svar og for din gode hjelp, det er mulig jeg spør igjen om hjelp hvis det er ok, til å finne opplysninger om en annen tipptippoldefar som kom fra Östvall i Sverige, men jeg må samle litt mer informasjon om han først. Tusen takk til Ulla for gode tips om hvor jeg kan lete videre.mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da kommer mitt neste problembarn, og det hadde vært morsomt om du hadde funnet henne, men det er ikke livet om å gjøre. Hun bare irriterer meg hele tiden da jeg ikke har funnet fødselen. Hun fikk 4 brødre, men bare yngste broren ble med på flyttelasset til Trysil i 1857. Når Lena kom dit vet jeg ikke, men det må være mellom 1865 og 1875. FT 1875 LenkeLena Halstensdotter f. 18/6 1829 ? i Sverige iflg. husforhør fra Østmark. Hun døde ugift i Trysil 9/8 -grl.14/8 1881 (krk.bok).Foreldrene rakk akkurat å forlove seg i Østmark like før hun ble født, men det tok litt tid å bli gift.Foreldre: Halsten Pehrsson (1811 Lillsetra-Bastvåln, Østmark - 1887 Norge) og Ingeborg Thomesdotter (1808 Haikfallet, Lysvik - 1870 Norge) ble forlovet 11/6 1829 og gift 13/1 1830 i Østmark.Jeg har også funnet en pike, Maritt, født i 1842, men er usikker på om hun var deres datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BeritLena reiste ihvertfall til Norge mye senere enn sine foreldre, alene.Post 797145Halstensdotter, Lena Inhysepiga (ogift kvinna)f. 1829 i Östmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 3/11 1876 från Häckfall, Östmark, Värmlands län (Värmland) till Trysil, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 89Emibas emigrationsakt: Östmark S 1876 030Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeSkal se litt i husforhør, har ikke gjort det enda. Det blir senere i kveld eller i morgen.Men, det skal være fullt mulig å finne ut om henne uten for store problemer.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Hei. Vet du hvor jeg finner Nya Kopparby i Ørebro len i Genline? Skreddargesellen Per Korsell flytter dit i 1876 (se Genline 1325.6.46000 tredje linje). Det finnes ikke noen forsamling med dette navnet under Ørebro. Dessuten er Kopparberg et eget len antakelig fra 1876? Eller finnes han på en folketelling rundt 1870? Han ble i hvert fall norsk statsborger i 1891. På forhånd mange takk! Hilsen Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I Folkräkningen 1890 finns Per Kårsell f 1858 o Johan Kårsell f 1852 i Hovsta, Örebro län. Moder Johanna Charlotta Lindberg, Jordtorpare, f 1823 i Götlunda, Västmanlands län. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Takk for opplysningene. 'Min' Per Korsell er født i Näs sogn, Malmøhus den 21 jan 1855, og flyttet til Nya Kopparby 30.3.1876 ifølge Genline, så han kan ikke være noen av de du nevner. Han ble forøvrig døpt Per Jønsson, og tok navnet Korsell før han flyttet til Nya Kopparby. Nå skal jeg lete i Ljusnarbergs socken. Mange takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Korsell, Per Skräddare (man)f. 21/1 1855Utvandrad 28/3 1892 från Socknen, Trollenäs, Malmöhus län (Skåne) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 406Emibas emigrationsakt: Trollenäs M 1892 003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Takk, det var interessant. Han søker om norsk statsborgerrett 23.11.1894, og døper 2 av sine barn samtidig i Grønland kirke 1.4.1900 Lenke da de er 4 og 7 år gamle. Første barnet er født 09 des 1891 og de 2 andre 1893 og 1896. Ved dåpen av de 2 yngste barna står det at han er borgerlig gift 12.8.1891, men vet ikke hvor. Han har antagelig 'pendlet' mellom Sverige og Norge et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Anne Lene.Det bor en gullsmed i Arendal i siste del av 1700-tallet (død i Arendal 1800, 61 år gml.) som muligens var svensk. Han het Johan(nes) Arhusiander. Jeg har i en svensk slektsoversikt sett en Johannes Arhusiander f. i Gunnilbo 22/2 1739, som i hvert fall har 'rett' alder. Går det an å finne ut om han flyttet til Norge? I så fall bodde han først i Asker. Se denne tråden (særlig lenken til innlegg 45).Mvh Oddbjørn J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innlegg 899: Jeg ser nå at da Johan Arhusiander giftet seg i Asker i 1768 (han giftet seg senere på nytt i Arendal), står det 'fra Arendal'. Dermed er det altså ikke sikkert at han noen gang var bosatt i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.