Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Lurer på om noen kan hjelpe meg. Lillian Maria Strand født 21.03.1926 var gift med Ulf Hugo Viktor Eriksson fød 22.03.1928 - død 18.12.1976. Begravet i Osmo forsamling. De hadde datteren Anette. Lillian skal ha to barn, Eva og Bengt fra et tidligere ekteskap. Kan noen hjelpe meg med data på disse men også navn på Lillians foreldre. Håper på svar! mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jovisst trenger vi hjelp med svenske oppslag!August Leonard Rundberg ble født i Lysekil 1843, senere emigrert til Ålesund og gift med Bereth Knudsdatter fra Synnylven.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BeritLena ble født på Bastvåla 18/6-1820. I husforhør fra 1826 og frem til foreldrene drar til Elverum i 1857 finner jeg flg, hele tiden på samme plass:Halsten Persson 1811Ingeborg Thomasdotter 1808Barna: Lena 18/6-20Per 1830Jöns 2/5-35Sven 1840Anders 1846Alle født i Østmark. Altså ingen Marit f 1842. Det er ikke alle her som f.dato har fremkommet på, men kun år.Vet du om Lena hadde et handicapp ? Når foreldrene reiser til Norge flytter Lena omtrent samtidig til Häckfallet en annen plass i Østmark. Der er hun piga.Når jeg spør om handikapp, så er det pga noen likelydende anm som følger henne. Det står på litt forskjellige skrivemåter: Ofärdig, Krokryggig eller Ofärdig i ryggen.På Häckfallet bor hun til også hun reiser til Norge og Trysil.Se innl 890.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

901 IngerEriksson, Ulf Hugo ViktorRingv 116, III 137 00 Västerhaninge (Boendeadress 1 nov 1970)Död 18/12 1976.Kyrkobokförd (1977) i Västerhaninge, Haninge kn (Stockholms län, Södermanland). Mantalsskriven (1977) på samma ort.Född 22/3 1928 i Engelbrekt (Stockholms stad, Uppland).Frånskild man (6/12 1974). -----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Vikvam

Hei.Takk for hjelpen sist og jeg pröver igjen. Jeg har 2 tippoldeforeldre til fra Älvsborg län ,trolig Erikstad. Det er foreldrene til disse jeg trenger data på. Tippoldemor heter Brita Eriksdotter födt 23.1.1829. (når er hun död?) Tippoldefar heter Gustaf Svensson ,födt 27.8.1826. På forhånd takk.M.v.h Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Knut Fasting - 902Det finns ingen August Leonard i Lysekils födelsebok 1840-1849. Hittar honom inte heller bland utflyttade 1861-1889.I Folkräkningen 1880 Göteborg o Bohus finns det 4 personer med namnet Rundberg - 3 i Tossene. Där förstördes de flesta böckerna vid en brand 1898. I Fässberg (Mölndal) finns 1 med samma efternamn.I Tossene hfl A1:4 1860-1880 sid 158 (maskinskrivet utdrag) hittar jag Gustaf Adolf Rundberg f 1839 - fiskare i Bovallstrand, Tossene. Kanske en släkting? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I 1864 blir det født en Carl Rudolf Runeberg i Lysekil, kan de ha noen sammenheng. Så bor det en Olivia Runeberg, enke med 4 barn der. Hun er jo fått navnet ved vielse, Men kan jo bety noe? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen Anne Lene.Det må nok være en feil i innlegget ditt(903) ang. fødselsåret til Lena. Hun kan umulig være født i 1820 for da var faren bare 9 1/2 år. Selv 1826 er jo egentlig uvanlig for da ville jo han bare vært 15-16 år. Når det gjelder Lena og handicap så vet jeg faktisk ikke annet om henne enn at hun var fadder for brorens barn og når hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Knut Vikvam - 905Brita f 1829 23/1 - far Erik Svensson f -93 Frändfors, mor Anna Larsdr f -89 i B. (Bolstad?) Familjen bodde i Snutsbol 2 o flyttade 1841 till Kläppersrud i Erikstad.Brita gifte sig -54 12/2 med Gustaf LARSSON f 1826 27/3 Kläppersrud, Erikstad. Gustafs föräldrar var Lars Pärsson o Brita Jonsdr 35 år. Det finns bara denna Gustaf född 1826.Brita o Gustaf får barnen - Anna Lisa f -54 23/5, Brita Stina f -54 23/4, Maja Katarina f -59 22/11 död -60 15/9. (Källor Erikstad födelsebok C:1 sid 241 o 227. Hfl A:10 till A:16) Ska se om jag kan hitta när Brita dör. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

forts. - 905Arbetaren Gustaf Larsson, Kläppserud dör 22/1 -64, 37 år 9 mån 25 dag. (SCB Erikstad)Har följt Brita i hfl o hon levde -97. Finns också med i Folkräkningen 1900. Längre kan jag inte följa henne. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei Anne LeneHer har jeg en annen tipptippoldefar som jeg ønsker å finne mer informasjon om. Han het Anders Nilsen, og for giftemålet hans i Hurum kirke 8/9-1859 står det oppført at han var født i Østvall i Sverige og at han var 32 år. Altså født ca 1827. Han giftet seg med den 31 år gamle Maren Andersdatter fra Høland i Akershus. Hans far het i følge kirkeboka Nils Andersen. Dette kan kanskje være en ledetråd; Anders og Marens sønn Nils flyttet først til Sverige og deretter til gården Flaten i Rømskog. Noen av barna hans ble døpt i Østervallskog kirke som er rett over grensen for gården Flaten. Det hadde vært veldig fint om du har anledning til å hjelpe meg med denne.mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

StianNilsson, Anders Dräng (ogift man)f. 18/6 1827 i Östervallskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1859 från Ivarsbyn Norra, Östervallskog, Värmlands län (Värmland) till Hurum, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 86Emibas emigrationsakt: Östervallskog S 1859 001Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

StianEr dette en familiemedlem???Nilsson, Nils Dräng (ogift man)f. 1/2 1843 i Östervallskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 10/6 1862 från Ivarsbyn Norra, Östervallskog, Värmlands län (Värmland) till Hurum, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 137Emibas emigrationsakt: Östervallskog S 1862 002Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Rättelse - 905Det blev en siffra fel på barnet Brita Stina - hon är född -56 23/4.Svar till Stian - 912Anders Nilsson f 1827 18/6 i Östervallskog. Fadern heter Nils Andersson född -04 12/4 och modern Ingrid Andersdotter född -02 20/10 N. Ivarsbyn. Dom gifte sig -26. Dotter Anna f -29 16/10. Familjen bor i S. Ifvarsbyn. (Källa Östervallskog födelsebok C:3 o hfl A1:7 s 82 o 76(hustrun). Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei alle sammen. Jeg har vært litt fraværende i et par dager nå. Ser at Ulla og Hanne har gjort mye fint i den tiden - flott. Jeg setter meg litt inn i de forskjellige innlegg som det ikke er funnet noe svar på enda, og kommer tilbake til de enkelte innlegg når jeg har funnet noe.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BeritDu har helt rett. Her har det sneket seg inn en liten stor trykkfeil ja.Korrekt år som Lena er født er 1829Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tusen takk Anne Lene. Du aner ikke hvor stor jobb du har gjort for meg. Det er så godt å bli ferdig med løse tråder for de har hengt over meg som en mare hele tida. Du har gjort en kjempejobb. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddbjørn Johannessen 899Jeg finner innførhingen til Johannes Arhusiander i fødelsesboken, men jeg klarer ikke å gjenfinne familien i husforhøret. Vet ikke helt om jeg har tolket rett plass. Sender deg kopi fra fødelsesboken i morgen, så kan du se.Jeg må jo gjenfinne dem i husforhør for å vite om han reiste til Norge, og dermed kan være rett person for deg.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger Marie Nesset - 901Jeg kan ok desverre ikke finne mer her enn hva Hanne allerede har funnnet.For å finne Lillian Maries barn, bør du nok gå via noe familie. Her er vi på personer som kan leve, og det har vi ikke anledning til å legge ut her. Så nye opplysninger er heller ikke tilgjengelig enda. Kanskje du har noen i familien å spørre ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla og Hanne har vist vært driftige nøtteknekkere. Godt å være fler.Om det er noen som ikke har fått svar på sine nøtter, så håper jeg dere sier fra. Ikke meningen å overse noen nemlig. Men, vet at det kan skje i tider hvor det er en del innlegg. Så si ifra.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Med tilbud om hjelp for Sverige spør jeg om følgende: Min oldefar Ole Christiansen (mulig døpt i Sverige som Oluf) ble døpt i Södra Finnskoga den 05.12.1841 av foreldre Christian Olsen og Marthe Eriksdatter. Er det mulig å se på dåpsopplysningene navnene på faddere? Svein Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Tusen takk til Hanne og Ulla for all informasjonen, og takk til Anne Lene som har startet dette temaet! Nå falt mange brikker på plass. Jeg må sjekke litt nærmere om personen du nevner Hanne (915) er slektning av Anders. Han bor ikke lenger i Hurum i 1865. Har noen tips om hvordan jeg finner mer informasjon om Anders Nilssons foreldre (se svar fra Ulla (916)), og deres forfedre, eller har noen anledning til å slå opp dette ? Mulig jeg strekker strikken langt nå.... Igjen takk for hjelpen.mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.