Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Svein SørlieJeg har ikke klart å finne Ole/olof/oluf el.l som født på den dato du oppgir i Sødra Finnskoga.Det er døpt en del Oluf, men hva jeg har klart å se ikke med de foreldrene.Har du navn på noen søsken ? Reiste familien til Norge, aner du i såfall ca når ? Eller ble de i Sverige ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stian KristiansenFra fødelsesboken for Østervallskog:Født 20/10-1802 døpt 26/10 Ingri. Foreldre: Anders Bengtsson og Karin Andersdotter i Ivarsbyn. Dåpsvittner: Olof Torstensson, Anders Olsson, böret och Anna Bengtsdotter i Botnner.Født 12/4 døpt 15/4-1804 Nils. Foreldre: Anders Nilsson og Ingebor Arnesdotter i Ivarsbyn. Dåpsvittner: Anders jacobsson, Olof Arnesson, Ingebor Nilsdotter, Sigri Bengtsdotter i Ivarsbyn.Da har jeg også funnet fra husforhør 1804-1809:Söder Ifvarsbyn side 47:Anders Nilsson 1769Ingebor Arnesdotter 1767Barna: NIls 1804tvillingene Anna og Ingebor 1796Böret 1800Olof 1808Har problemer med å få noe ut av fødesstedene, men det kan virke som det er plasser i Østervallskog, men sikker er jeg ikke.I samme husforhør side 15 N. Ifvarsbyn:Anders Bengtsson 1763Karin Andersdotter 1761Barna: AndersBöretOlofKirstin 1792Ingri 1803Infoen for familien var svært utydelig. Fødested var ikke notert. Som du ser så har jeg på barna bare skrevet fødselsår på 2, for de andre var det svært vanskelig å kunne se rett år, men det var på 1790 tallet. Det var kun siste tall som var vanskelig, så f.år begynnte med 179?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei Anne Lene,Har du mulighet å sjekke i husforhør om min tippoldemor hadde søsken ? Hun het Anna Dorothea Mattiasdotter, f: 24 juli 1853, Jörlov, Skee, Sverige og emigrerte til Norge.Hennes foreldre var Mattias Andersson, f: 13 jan. 1809, L:a Hjälmstad, Skee, Sverige, d: 4 feb. 1868, Jörlov, Skee, Sverige og Ingrid Olsdotter, f: 24 juli 1816, Wästby, Näsinge, Sverige, d:12 des. 1871, Jörlov, Skee, Sverige.Skee ligger i Strömstad kommune, Bohuslän.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roger FossumVisst hadde hun søsken. Fant familien i husforhør 1850-55 side 235 S. Jørløf. Alle er f. i Skee om jeg ikke har skrevet noe annet.Mattias Andersson 13/1-09Ingri Olsdotter 24/7-16 NäsingeBarna: Albert Julius 6/5-35Mathilda 14/9-38Oleana 15/3-41Carl 12/2-45Hans Martin 12/9-47Anna Charlotta 30/6-56Anna Dorothea 24/7-53Olof 30/8-56Så bor det 3 slektninger til på plassen, uten at jeg er sikker på om det er til Matthias eller Ingri:Modr enka Maria Månsdotter 20/5-1772, død 21/1-54Brorbarna tvillingene August Martin og Johanna Maria født 29/1-41.hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

RogerHennes bror Hans Martin f 1847 er gift med Augusta Elisabet Andreasdotter f 1847 i Tanum. De bor i Ejgde Westre i Tanum. De har barna Mikael f 1880, Carl August 1881, Anders Julius f 1885 og Hans Alfred f 1888. Alle født i Tanum.Hansson, MikaelHoghem Östra 3:11Död 8/7 1958.Kyrkobokförd i Tanums kyrkoområde, Tanums kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 18/7 1880 i Tanum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tanum, Tanums kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Tanum (Göteborgs och Bohus län)Källor: DB, FS / DOR 52-60Hansson, Karl AugustHoghem Östra 3:11Död 21/6 1962.Kyrkobokförd i Tanums kyrkoområde, Tanums kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 14/7 1881 i Tanum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (5/4 1931). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tanum, Tanums kn (Västra Götalands län, Bohuslän) Edsberger, Anders JuliusSäm Nedre Östergård 4:4Död 15/9 1952.Kyrkobokförd i Tanums kyrkoområde, Tanums kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 2/2 1885 i Tanum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Gift man (12/2 1926). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tanum, Tanums kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Tanum (Göteborgs och Bohus län)Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

RogerMattis er født på La Hjelmstad i Skee. Foreldre Anders Olsson og Maria Hansdotter. Dette er fra slekt data. Han fikk en bror Olau ble født 25 Juni 1801. Så fikk de Mattis f 28 Sep 1804, som trolig døde siden broren heter det samme. 27 Jan 1806 kom Johannes. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Tusen hjertelig takk Hanne. Hva menes med Hoghem Östra 3:11 og Säm Nedre Östergård 4:4 i innlegg 931 ? Og om jeg forstår dette rett så byttet Anders Julius etternavn til Edsberger.Som foreldre til Mattias har jeg fått opplyst Anders Olsson og Maria Månsdotter som nevnes i innlegg 929, men slekt data opererer altså med Anders Olsson og Maria Hansdotter ?Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Hei Anne LeneDu verden....for et tilbudMulig jeg må skrive om litt av min slekthistorie og kanskje jeg får en ny gren i familieetterforskningen???Forholdet er følgende: Lars Johan Häggblom f. 10 08 1854 i Isteum, Käggestad i Skaraborg Län, utdannet skomakermester, men tok senere lærerutdannelse og ble ansatt i Tøftedal og senere flyttet til Krokstrand ved Iddefjorden der han fortsatte som lærer. Gift med Karolina Johansdotter f. 02 03 1864 i Solberga under gården Arvidstorp i Melby, Skaraborg Län. De fikk først to barn, Simon f. 20 10 1887 og Johan Lage f. 25 12 1888, men så reiste hustruen, Karolina, til Gøteborg, for å ta jordmorsutdannelse. Hennes søster, Maria Johansdotter f. ca. 1870, (foreldre Johan Svensson Häggblom f. 17 11 1829 og Marie Iselin f. 01 09 1833) flyttet inn og skulle passe de to guttene, mens mor tok utdannelse.Så har jeg blitt fortalt...Maria ble gravid med Johan Häggblom og fødte ei datter, Hildur f. 29 08 1890 i Tøftedal/Krokstrand.Karolina Häggblom kom tilbake fra Gøteborg og ekteskapet fortsatte og det ble ialt 13 barn, inkl. Hildur.Maria reiste til USA/Canada har det blitt sagt...Kan dette stemme? og tusen takk dersom du finner ut av detteSigmund Holt, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

SigmundHildur står oppført som fosterdatter i familien 1890. Søsteren som tok hand om guttene het Anna Maria Johannesdotter f 1866 i Råda. Karolina Charlotta står også oppført som født i Råda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

SigmundHäggblom, SimonOmvägen 11 DDöd 8/1 1969.Kyrkobokförd i Örgryte, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 20/10 1887 i Töftedal (Älvsborgs län, Dalsland).Frånskild man (3/4 1947). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Örgryte, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Töftedal (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Hanna og Anna Lena. Her kommer jeg med nåla i høystakken!Jeg søker etter Morten Mortensens foreldre og hans fødested i Sverige.Han ble født ca 1745 (1741?).Morten døde 30 november 1806 i Sand Malangen.Han giftet seg med Karen Andersdatter 11 november 1776 i Tromsø,Karen var datter av Kirsten Jørgensdatter Bull og Anders Olsen.Takknemlig for hjelp Med hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

FolkräkningSökresultat Register: Folkräkning 1900 (Älvsborgs län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Karin Dagmar Hemförsamling: Töftedal Hemort: Sterbhuset Kontrakt: Västra Dal Län: Älvsborg Födelseår: 1891 Födelseförsamling: Töftedal Älvsborgs län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Familjeställning: d. Famstkod: Barn (B) Familj nr: 1 Sida: 3 Rad: 36 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Lars Johan Häggblom, f. 1854 i Händene Skaraborgs län, Skollärare Karolina Charlotta Häggblom, f. 1864 i Händene Skaraborgs län Simon, f. 1887 i Töftedal Älvsborgs län Johan Lage, f. 1888 i Töftedal Älvsborgs län Karin Dagmar, f. 1891 i Töftedal Älvsborgs län Ada Isidora, f. 1891 i Töftedal Älvsborgs län Ellen Beata, f. 1894 i Töftedal Älvsborgs län Svea Karolina, f. 1897 i Töftedal Älvsborgs län Beda Margit Elvira, f. 1899 i Töftedal Älvsborgs län Hildur Maria, f. 1890 i Töftedal Älvsborgs länLars Johan Häggblom, f. 1854 i Hendene Skar. l., Skollärare Karolina Charlotta Häggblom, f. 1864 i Råda Skar. l. Simon, f. 1887 i Töftedals annex Johan Lage, f. 1888 i Töftedals annex Hildur Maria, f. 1890 i Töftedals annex Fam. nr 2Anna Maria Johannesd:r, f. 1866 i Råda Skar. l., pigaHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Sigmundvet ikke helt hva som skjedde. Men, første delen av innlegget mitt kom ikke med her. Vet ikke om jeg klarer å kaste lys over så mye. Fant familien i husforhør 1886-1895 side 241 STommen, Töftedal:Skol. Lars Johan Häggblom 10/8-54 Hendene SkaraborgKarolina Charlotta Häggblom 2/3-64 Råda, SkaraborgBarna: Simon 20/10-87Johan Lage 25/12-88Tvillingene karin Dagmar og Ada Ididora 7/9-91Fosterdotter: Hildur Maria 29/8-90dotter Ellen Beata 19/2-94Alle barna fødte i Töftedal.Hustrun Karolina flyttet ut 22/10-86, vanskelig og se hvor hun flyttet hen i husforhøret, men i 88 var hun hjemme hos familien igjen.Pigan Anna Maria Johannesdotter f 17/8-66 i Mellby kom til plassen i 89. Hun reiste til Amerika 30/6-91 attest 8. Kan det være hun du kaller Maria Johannesdotter f. ca1870 ?Om Hildur Marie sier ikke fødelsesboken noe mer enn du allerede vet. Hverken mor eller fars navn kommer fram. Det står at hun er uekte født den 29/8-90. Mors navnefelt er tomt. På fars navnefelt står det: Hemby förlösning (tror jeg).Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Karl Johnny SommerJa, dette blir nok som du sier, å lete etter nåla i høystakken. Det blir vanskelig, for ikke å si umulig med så lite å gå ut ifra. Det er nemlig ikke søkbare kilder, men å lete i kirkebøkene for denne tiden.Så lenge du ikke vet noe om hvor i Sverige han ble født så blir det desverre vrient. Kommer det ikke frem i noen kilder her i Norge hvor han var fra ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

SimonJosvall, Karin DagmarKyrkåsg 11 416 56 Göteborg (Boendeadress 1 nov 1970)Död 15/11 1970.Kyrkobokförd i Härlanda, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven på samma ort.Född 7/9 1891 i Töftedal (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (16/7 1946). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Härlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Björkekärr, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Häggblom, Ellen BeataÖverby 450 90 Skee (Boendeadress 1 nov 1970)Död 20/8 1974.Kyrkobokförd (1967) i Skee, Strömstads kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1967) på samma ort.Född 19/2 1894 i Töftedal (Älvsborgs län, Dalsland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Skee, Strömstads kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: TÖFTEDAL (Älvsborgs län)Källor: MTL 71 / RTB 74 Födelseförsamling i källan: TÖFTEDAL (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne LeneHäggblom, Ada Isidora Tjänarinna (kvinna)f. 7/9 1891 i Töftedal, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 20/9 1917 från Vården, Göteborgs Vasa, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 83Emibas emigrationsakt: Göteborgs Vasa O 1917 034Er dette en slektning Anne Lene????? Häggblom, Svea Carolina Kassörska (ogift kvinna)f. 16/7 1897 i Töftedal, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 11/7 1917 från Västra Haga 51 52, Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 1258Emibas emigrationsakt: Göteborgs Haga O 1917 014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneI innlegg 939 finner du de barna jeg har funnet. Ada Isidora er en av dem. Nå har jeg skrevet Ada Ididora. Har ikke husforhøret foran meg nå, men mener at det stod det. Kan jo ha feiltolket, men det er i allefall samme person.I innlegg 938 har jeg info fra tellingen i 1900. Der er Svea Carolina et av parets barn.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Tusen takk, begge toJeg har meget god oversikt på alle barn samt etterkommere etter Johan og Karoline Häggblom på Krokstarand....bare spør, dersom noen trenger dette.Historien er jo svært interessant og kan dere se på Kirkebøkene/døpte for søstrene Karoline og pigan Anna Marie Johannesdatter f. 17 08 1866. Har de felles foreldre - Johannes Svensson Häggblom f. 17 11 1866 og Marie Iselin f. 01 09 1833 fra Råda, Skaraborg Län?...se mitt innlegg nr. 934. Ble mor og far oppgitt i Konfirmasjonen for Hildur f. 29 08 1890 Er det mulig å finne pigan Anna Marie Johannesdatter f. 17 08 1866 i Emigrasjonsprotokoller...hvilken båt tok hun og hvor var bestemmelssstedet evt. annen info om hvor hun skulle?Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Ludvigsen

Til Hanne og Anne Lene. Tusen tusen takk for gode opplysninger om min slekt fra Sverige.Beklager at jeg ikke har sendt tilbakemelding etterhvert, men jeg har vært bortreist noen dager og har ikke hatt tilgang på pc.Dette ser veldig bra ut i en slekt jeg ikke hadde så mye om i forhold til mine andre slektsgrener. I Norge er det lettere å finne frem i både digitalarkivet etc. som finnes. Men i Sverige var det for meg så langt ikke så enkelt.Som nybegynner er det mye å sette seg inn i i dette forumet. Gjorde en 'feil' med å sende en takk til en av dere men det havnet på feil sted. I nye innlegg. Det skal jeg prøve å få rettet på. Derfor vil jeg sende dette på rett sted nå og takke hjerteligst for de gode svar om Johan Gustaf med familie og til og med hans søsken som har utvandra. Grethe Ludvigsen, Florø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Ludvigsen

Er det mulig å komme videre i opplysninger til foreldra til Karl Karlsens kone, Olga Nilsine Pehrsdtr ? ( innlegg 856 )Jeg har fått oppgitt fra en kilde: Patrik Julius Pehrson, f.i Sverige 1858 ? og hans kone Anna Lovisa Nilsdtr.Hvidsten, f. 1860 i Norge ?med hilsen Grethe Ludvigsen, Florø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

GrethePersson, Patrik Julius Hemmason (ogift man)f. 5/11 1858 i Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 25/9 1885 från Elseröd Fattigst Holmen, Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Moss, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 71Emibas emigrationsakt: Foss O 1885 005Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Ole Christiansen bodde i Norge, men er døpt i Sødra Finnskoga. At du ikke finner ham kan bero på at han ikke er innført i kirkeboka. Det er imidlertid et faktum at han ble døpt 05.12.1841 i Sødra Finnskoga. Takk for god hjelp for oss som søker slekt i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne Lene og Svein. Kan dette være en søster???? I 1890 tellingen er det få ChristianssonerJOHANNA CHRISTENSSON Pedigree FemaleEvent(s): Birth: Christening: 08 OCT 1843 Sodra Finnskoga, Varmland, SwedenParents: Father: CHRISTIAN EMBRITSSON Family Mother: MARTIA OLESDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.