Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Svein SørlieFinner visst ikke noe nå jeg. Finner faktisk heller ikke den Johanna som Hanne nevner i forrige innlegg. Kan de ha vært utenfor kirken da tro ? Du har vel ikke noe navn på bosted vel ? Skal se litt mer.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Grete LudvigsenHar funnet i fødelsesboken: f. 5/11 døpt 11/11-1858 Patrick Julius. Foreldre: Per Johannisson og Petronella Petersdotter, Liden u/önnebacka.Husforhør 1854-61 side 74 og 1861-68 side 85 og 1869-75:Per Johannisson 17/1-1825 AabyPetronella Petersdotter 25/9-28 ödsmålBarna: Wilhelmina Augusta 7/1-54Carl Johan 10/5-56Petrick Julius 5/11-58Emilia Fredrika 28/6-61Clara Josephina 19/1-65Frans Oskar 12/7-68BArna er fødte i Foss. I siste husforhøret var de fattighjon. Fam flyttet 6/10-69 til et sted jeg mener er Stale (usikker).Når jeg så går til det husforhør som dekker tiden hvor Patrick Julius reiste til Norge, så finner jeg også fam der.Husforhør 1885-89 side 71 boende på fattighuset Holmen u/elserød.Per og Petronella bor på plassen. Av barna jeg allerede har nevnt som fortsatt bor hos dem da er Patrick Julius og Emilia Fredrika. I tillegg har de også barna Tekla maria f 12/8-71 i Foss og Hulda Elisabeth 11/12-76 i Foss.Per nevnes som skreddare og han var utfattig. Sønnen Patrick vistas i Norge. Melder flytting til Moss i NOrge 25/9-85. Datteren Emilia flytter til en annen plass i Foss i 1886 og tar post som piga.Ved tellingen 1890 finner jeg fam fortsatt på samme sted. Petronella er nå enke, og har yngste datteren Hulda hos seg.Datteren Emelia bor også der, ugift og med sin oägta dotter Anna Ottillia f 1890 i Foss.Jeg kan ikke se at Petrick hadde med seg noe kone eller barn da han forlot Sverige og flyttet til Norge.I tillegg reiste også Petricks søster Tekla Maria til Norge: Persdotter, Tekla Maria Dotter (ogift kvinna)f. 12/8 1871 i Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 24/10 1890 från Elseröd Holmen Fattigstug, Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 70Emibas emigrationsakt: Foss O 1890 027Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne Lene. Disse to er fra samme gård som denne Johanne, kan man finne dem i fødtselsboken da??Christiansdotter, Martha Flicka (ogift kvinna)f. 2/10 1848 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 4/9 1864 från Falltorp, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Grue, Hedmark fylke, NorgeChristiansson, Nils Son (ogift man)f. 10/11 1856 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 22/3 1883 från Falltorp, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Åsnes, Hedmark fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Grethe Jeg bare suplerer det bra arbeidet Anne Lene gjør, må få kose meg litt jeg også. Wilhelmina Augusta gifter seg med Jordtorper Johan Fredrik Andersson f 1859 i Uddevalla. De bor i 1890 på Warpet torp under Ødsmål i Foss. Barna er Hilda Emilia f 1885 og Tekla Maria f 1889. Dette er fra 1890 tellingen.Persdotter, Hulda Elisabeth Piga (ogift kvinna)f. 11/12 1876 i Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 27/10 1893 från Foss St. Westberg, Foss, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Fredrikstad, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 114Emibas emigrationsakt: Foss O 1893 038Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Bosted for Ole (Oluf) Christiansson er Åsnes Finnskog.Det er ikke rett søster eller foreldre som Hanne har funnet. Om det ikke står noe i dåpsprotokollene for Södra Finnskoga må vi nok gi opp. Det er ikke i andre kirkesamfund, men dåpen fant sted på Prästgården i Djekneliden, Södra Finskoga. Innført i kirkebok for Hof, men uten faddere. Takk for hjelp. Svein Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Han er født i Norge.Christiansson, Olof Inhyse (gift man)f. 7/11 1841 i Åsnes, Hedmark fylke, NorgeUtvandrad 8/6 1864 från Medskogen, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Åsnes, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 191Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1864 005Onormerade namnformer:Födelseland: Norge Destinationsort: Åsnäs Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsdotter, Ingrid Hustru (gift kvinna)f. 22/10 1838 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/6 1864 från Medskogen, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Åsnes, Hedmark fylke, Norge dotter, Marta Dotter (ogift kvinna)f. 7/11 1862 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/6 1864 från Medskogen, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Åsnes, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 191Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1864 007Onormerade namnformer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Dette er den rette familien, Hanne. Mitt opprinnelige spørsmål var om det er mulig å lese navn på faddere da Ole (Oluf) ble døpt 05.12.1841 i Södra Finnskoga. Svein Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Dette er emibas, så jeg ser ikke dåp. Han er født i Norge, er du sikker på at han ikke er døpt i Norge? De var jo ganske redde for å ta barna ut pga at de ikke kom til himmelen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Norway-------------------------------------------------------------------------------- Oluf Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 07 Nov 1841 Place: Christening: 05 Dec 1841 Place: Hof, Hedmark, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Christian OLSEN Mother: Marthe ERIKSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C423403 Source Dates: 1822 - 1848 Film or Fiche Number: 124289 Collection Details: Hof; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Svein SørlieNei, jeg kan i allefall ikke finne noe innføring for dåpen.I husforhøret 1861-1865 side 191 Medskogen i S.Finnskogen finner jeg:Inh Olof Christiansson 7/11-1841 Åsnes, NOrgehustru Ingri Olsdotter 22/10-38 S. Finnskogadotter Marta 7/11-1862 S. Finnskoga.Det er opplyst at de er gifte i april 1862, men selve datoen er utydelig. De kom fra Åsnes og til denne plassen 5/12-62 og flyttet igjen tilbake til Åsnes 8/6-64.Det er ikke noe plass som heter Åsnes i S. Finnskoga. Det ser ut som dette er hva jeg kan finne i Sverige.Ingri er født og har bodd på Medskogen det meste av tiden fikk jeg inntrykk av. Hennes familie er grei å finne om du skulle ønske det.Om han er født i norge i november og døpt i Sverige i desember, så betyr det jo at de har kommet til Sverige på den måneden i mellom Jeg kan ikke finne familien i innflyttingslistene i året 1841.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Ludvigsen

Tusen takk igjen til Hanne og Anne Lene.Dette hadde jeg ikke fått med uten deres hjelp. Nå har jeg kommet langt med slektstreet mitt på bare et par dager.Det er interessant å finne ut om slekten.vennlig hilsen Grethe Ludvigsen, Florø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er det i Södra/Norra Finskoga, Värmland, ført dåp på Helene/Elene/Lene Eriksdatter ca. 1810-11?Hun blir oftest kalt Elene EINERSDATTER, men også Eriksdatter. Ved konfirmasjon i Åsnes, Hedmark 1828 (18 år gammel), føres hun som Elene Einersdatter, men foreldrene oppgitt til Erik Bertelsen og Lisa Henriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArildHar ikke funnet noe dåp på henne i tiden 1810-1812, men er usikker på hvor jeg skal lete. Det ser ut som sødra/norra finnskoga oppstod i 1830 og at fødsler før det er å finne i Dalby eller Norra Ny. Jeg har sett i begge.Når reiste Hanna til Norge ? Jeg forstår deg slik at også foreldrene reiste til Norge, er det korrekt ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hindriksdotter, Lisa Änka (änka)f. 1791 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 23/9 1862 från Järpliden, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Åsnes, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 108Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1862 036Onormerade namnformer:Destinationsort: Åsnäs Destinationsland: NorgeBare en mulighet?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

-------------------------------------------------------------------------------- LISA HENDRIKSDOTTER Pedigree FemaleEvent(s): Birth: 05 JAN 1791 Medskogen, Dalby, Varmland, Sweden Parents: Father: HENRIK DANIELSSON Family Mother: BRITA PERSDOTTER LEHMOINEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Hei, Anne Lene! Jeg leter etter Jensine Margarethe Hansdatter Rødahl født 17.02.1848 på handelsstedet Storholmen i Hustad sogn i Bud prestegjeld. Hun ble døpt i Bud prestegjeld 24.04.1848. Foreldrene var Hans H. Rødahl og Anne Dorothea.Jensine rømte til Sverige da hennes forlovede fikk barn med hennes søster Nikoline. Hvordan det gikk med henne? Jeg har veldig mange fine bilder av henne og familien på Storholmen, de var ganske bemidlet og dro endel til fotograf på 1800-tallet. Dersom det er etterkommere etter henne, kan de kanskje ha interesse av fotografiene.Spennende om du kan finne noe! Med hilsen Randi Hagen, Oslo

bilete3936.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Takker for undersøkelser!Helene/Elene/Lene Einarsdatter eller Eriksdatter kan være døpt i Hof prestegjeld, men dåpen ikke ført i kirkeboka der (men det er ikke første dåpen som mangler).Det merkelige er at hun kalles Einarsdatter ved konfirmasjon når faren samtidig blir oppgitt til Erik Bertelsen. Som gift fortsetter hun å kalle seg Einarsdatter (eller presten skriver ihvertfall det). Det er et unntak, hun får et barn utenfor ekteskap før hun blir gift og kalles da Eriksdatter. Med andre ord forvirrende. Faren blir ved hennes vielse oppgitt til Einar Olsen, men det er ingen Einar Olsen i Hof som får ei datter Elene.Elene bor i Åsnes etter hun ble gift, men de fleste av hennes barn er døpt i Sverige. Hun får forresten en sønn Erik som tyder på oppattkalling, men ikke en sønn Einar.Hvis Erik Bertelsen er faren, bodde han på norsk side. Dersom han er faren må Elene være født utenfor ekteskap ettersom Erik blir gift 1813. Han hadde forresten også et barn utenfor ekteskap i 1806.Den Lisa Henriksdatter Hanne viser til KAN være den rette, men da må hun ha giftet seg etter 1823, siden hun da er ugift og bor i Åsnes. Tror derfor det må være to forskjellige. Samme Lisa er også fadder i 1840-åra og bor også da i Åsnes.Men når det ikke er dåp på ei Helene/Elene eller Lene Einar@Eriksdatter i Dalby blir det vanskelig å si noe sikkert om foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Takk, Hanne! Så hun var i Gøteborg og enslig. Stakkars Jensine...håper det skjer noe på kjærlighetsfronten etter 1890. Greier dere å finne noe mer? Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.