Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Leif EngnæsEt av barna til Ulrika Sofia og Lars Erik reiste til Nord Amerika:Post 26208Larsson, Per August Fabriksarbetare (ogift man)f. 25/2 1864 i Fors, Älvsborgs län (Västergötland)Utvandrad 11/5 1894 från Eskilstuna, Södermanlands län (Södermanland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 772Emibas emigrationsakt: Eskilstuna D 1894 008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LeifI flg familysearch Lenke har Ulrika Sofia flere søsken. Om du søker på foreldre: Per Storm og Anna Jonsdotter, så får du opp listen. Dette er altså kun i flg familysearch. Jeg har ikke sjekket det mot kirkebøker/husforhør enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I 1890 bor Augusta f 1868 i Husby-Rekarne sammen sin mor Ulrika som da er blitt enke. Det står også at hun ikke er tilstede ved innskrivningen. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

LeifI Folkräkningen 1890 heter hon Ulrika Sofia Larsson och är änka. Hon o dottern Augusta f 1868 är noterade som kvarstående obefintliga 1881-1890 och i Amerika. Det bör betyda att dom flyttat till Amerika före 1881. Dotterna Augusta f 1868 är odöpt.Per August Larsson i Emibas ovan står att han är född i Fors, Älvsborg - det finns ett Forssa i Södermanland. Kan ha blivit fel i Emibas eller Eskilstuna. Hittar honom dock inte i föd.boken Forssa, Södermanland. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaDet er snakk om Eskilstuna Landsforsamling.Så kom ikke alt jeg tenkte med i innlegg 1400. I 1880 bodde familien på Lorentsberg i Fors. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg får visst korrigere det siste innlegget mitt litt tror jeg. Kanskje det gikk litt fort.Jeg har funnet familien i et husforhør for 1861-1865. Da finnes det i Eskilstuna Kloster og Fors kyrkoarkiv.Husforhør for Fors landforsamling 1861-1865 side 1 i forhøret (side 14 på svar) Rosenbergs teglbruk:Tegldreng Lars Erik Larsson 28/9-31 Näshultahustru Ulrica Sofia Persdotter 3/3-38 Flodadotter Anna Sofia 3/4-61 Husby Rekson Per August 25/2-64 ForsLars Erik og ulrica sofia giftet seg 30/3-60. De kom til plassen i 63 fra Malma.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene - Ja du, det finns många Fors - det i Eskilstuna Lands hade jag missat. Tur att du är vaken för jag har letat förgäves efter Lorentsberg i Forssa!! Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Ulla B! (1397)Takk for svar!Jeg har mailet med min amerikanske slektning. Han forteller at det ble brukt John i kirkebøker (jeg vet ikke om det er snakk om amerikanske eller svenske). Hans svenske nabo hadde Jon som fornavn, så han antar at John het Jon i Sverige. Så kan jeg tenke meg at Holm er en forkortelse for (stedet) Holmen. Kanskje han er født i oktober 1846 og ikke oktober 1847. Alingsås høres riktig ut når steder som Hemsjø (Sheahome/Homeshea) og Holmen ligger i nærheten. Jeg glemte å fortelle sist gang at stedet John kom fra, lå nordøst for Gøteborg.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg fikk rask og god hjelp i denne tråden for en drøy uke siden, så nå prøver jeg igjen:Ved folketellingen 1875 finner jeg en Anne Marie Svensdatter som losjerende på Bårlidalen i Eidsvoll. Hun ''opholder sig i Huset som Patient'' og oppgis født 1844 i Holmedal prestegjeld i Sverige.Høyst sannsynlig er dette den Anna Maria Svensdotter som jeg finner i Emibas og som emigrerer 16/6 1870 fra Rudsbyn, Holmedal i Värmland til Norge (- husförhörslängd s.194 oppgis som kilde). Her står det at hun er født 16/6 1844 i Karlanda i Värmland.Jeg ville være veldig takknemlig for oppslag i födelseboken/husförhörslängden fra Karlanda/Holmedal som kan gi opplysninger om Anna Marias foreldre og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore S. FalchAnne Marie født 16/6-1844 i Hämnäs, Karlanda, Värmland og døpt den 18/6. Foreldre: torpare Sven Markusson og hustru Ana Olsdotter. Vittner: drengen Erik Halvardsson og hustrun Elin olsdotter i Korsbyn.Da gjenfinner jeg familien i husfohør for Karlnada 1841-15 s 98, 1846-50 s 95 og Holmedal 1851-55 s 242 og 214. Familien er slik:Torpare Sven Marcusson 11/12-08 Holmedalhustru Anna Olsdotter 21/2-06 Holmedalbarna:hustruns oägta dotter Stina Bengtsdotter 5/11-29 HolmedalDe andre barna er parets felles barn:Anders 3/5-33 Holmedal. Flytter til Norge i 1853. Emibas har 2 utflyttinger på han nemlig denne i 1853 og så igjen i 1875 hvor han flytter til Oslo. Da flytter han med kone og 3 barn. Jeg forstår deg dit hen at du selv har emibas, så derfor tar jeg det ikke med her. I husforhøret 1861-1870 side 204 er det notert at han kom tilbake fra Norge og Trøgstad. Han bor da på samme plass som sine foreldre og er da gift og har sitt første barn. Konen var Anna Catharina Nilsdotter f 28/7-1858 Holmedal og sønnen Nils Magnus 6/5-67.Olof 22/11-35 Karlanda. Til Norge i 54.Nils 19/10-39 Karlanda, død 16/6-1844. I husforhøret 1841-45 står anm: enfaldig. Legg merke til noe spesiellt her. Nils dør på samme dato og årstall som søsteren Anna Maria blir født. Noe dødsårsak er ikke angitt.Ana Maria 16/6-44 Karlanda. Det veksler på om navnet skrives Anne/Ane Maria.Nils 21/2-49 Karlanda.Familien bodde i Karlanda på Hämnäs fram til de i 1847 flyttet til Korsbyn også det i Karlanda. Så flytter de i 1850 til Holmedal til plassen Stehln. Fra Stehln flytter de i 1854 til Rudsbyn i Holmedal og der er de fortsatt boende i den tiden jeg har fulgt dem.Av denne barneflokken på i alt 5 barn som levde opp så reiste altså Anders, Olof, og Anna Maria til Norge. Du finner alle på Emibas.Nils f. 1849 har jeg ikke klart å gjenfinne i 1890 tellingen. Stina Bengtsdotter er ved 1890 tellingen ugift fattighjon på Rössbyn i Holmedal. Hun er i 1900 på samme sted og ugift. Men, da bor det en Ingeborg Eriksdotter f 1835 i Blomskog sammen med henne som er enke. Det står at de to er halvsøstre.Jeg har ikke klart å finne barnas foreldre i 1890 tellingen så det er jo mulig at de er døde.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tusen takk for raskt og utfyllende svar! Det er ingen tvil om at vi har funnet riktig Anna Maria - hun kaller seg nemlig Markusson senere. Og ja, jeg har Emibas, så da skal jeg finne brødrene hennes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Helen Lypart Møller - 1399Ut fra opplysningene dine i det innlegget, så er det i allefall rett fam jeg har funnet i 1385 og 1387.Jeg skrev der at Elna Rasmusdatter var født i 1831, det er feil, enten har jeg skrevet feil, eller så har jeg feiltolket det som stod skrevet.Jeg har funnet hennes fødselsinnføring i Anderslöv. Født 17/4 (ikke den 7) og døpt 18/4-1834 Elna. Foreldre: På Ugglarp Rasm. Fougt og Karna Nilsdatter.Jeg har desverre ikke funnet noe mer om henne søsken/foreldre.Jeg har funnet kopi av flytteattesten inn til Västra Sallerup i 1859. Den sender jeg deg nå i mail. Håper den er grei å lese.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Finner en Jøns Rasmusson Fougt f 1826 i Andersløv og Per Rasmusson Fougt f 1846 i Andersløv. Er de brødere til Elna? Jøns bor i Svedalen og Per i Fru Alstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

RASMUS FOUGT Marriages: Spouse: ELLNA LARSDR Family Marriage: 20 AUG 1817 Fru Alstad, Malmohus, Sweden.Eller er det en annen FOUGT???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene o HanneNu har jag gått vilse i ett Fors igen. Det gäller inlägg 1378/1409:Har hittat Johan Larsson Holm född 1847 24 nov (C:3 s 317 Gid 728.4.7600) Fors Älvsborg.Han finns med familj i Folkräkningen 1880 o 1890 men inte 1900.I A1:9 1846-52 Hökullen sid 207 Gid 728.10.46300 och sen A1:10 1851-62 sid 193 Gid 728.2.46200 - där står att Johan flyttar till Kila -59. Han är då 12 år, modern dog 1856. Det enda Kila jag hittar ligger i Sörmland - verkar vara en lång flytt tycker jag. Det finns ett Kilanda i Älvsborg men där kan jag inte återfinna pojken.Det här är den enda Joh(a)n Holm jag hittills hittat - kan någon se om han utvandrat? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hej Anne Lene.Tusind tak for flytteattesten. - Naturligvis var den ikke grei å lese, men jeg har fået det væsentligste frem.Dine første fødselsoplysninger på Elna Rasmusdtr. var ikke noget problem - jeg fandt hende, og jeg er heller ikke bange for at spørge 2 gange, hvis der er noget jeg ikke forstår. Tak alligevel. Det er den helt rigtige familie, du har fundet. Du skal ikke bruge tid på hendes søskende.(1387). Til gengæld vil jeg være meget interesseret i at vide hvor Karoline Hansson er født og hvornår hun flyttede til Danmark. Vil du prøve at løse den gåde for mig?Vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Hanne.(1414) . Ja, de er brødre til Elna. Tak for adresserne.(1415). Rasmus Fougt er gift 3 gange og får mange børn. Den 22. september 1833 bliver han gift med Karna Nilsdtr. i Anderslöv. Hun er født ca. 1794 og dør 1836. Min Elna er født i dette ægteskab. Hvis du kunne finde den rigtige Karna Nilsdtr. og hendes forældre ville det være en rigtig god hjælp. Vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Jøns datterOlsson f. Jönsson, JohannaHyltarp 7:5Död 21/7 1947.Kyrkobokförd i Svedala (Malmöhus län, Skåne).Född 9/9 1874 i Svedala (Malmöhus län, Skåne).Änka (11/5 1947). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Svedala, Svedala kn (Skåne län, Skåne)Födelseförsamling i källan: Svedala (Malmöhus län)Källor: DB, PA Johanna tvillingen hennes finner jeg ikke. Det er flere barn som du kansje har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Jøns datterOlsson f. Jönsson, JohannaHyltarp 7:5Död 21/7 1947.Kyrkobokförd i Svedala (Malmöhus län, Skåne).Född 9/9 1874 i Svedala (Malmöhus län, Skåne).Änka (11/5 1947). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Svedala, Svedala kn (Skåne län, Skåne)Födelseförsamling i källan: Svedala (Malmöhus län)Källor: DB, PA Johanna tvillingen hennes finner jeg ikke. Det er flere barn som du kansje har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Karna Nilsdotter - 3ggs Compact Disc #131 Pin #4148287 Pedigree Sex: F Event(s) Birth: 13 Apr 1794 Stavesjo,Anderslov,Malmohus,Swdn Christening: 18 Apr 1794 Stavesjo,Anderslov,Malmohus,Swdn Death: 27 Dec 1872 Ugglarp #5,Anderslov,Malmohus,Swdn Parents Father: Nils Ivarsson Weberstrom - 4ggs Forester Disc #131 Pin #4148324 Mother: Hanna Jonsdotter - 4ggs Disc #131 Pin #4148325 Marriage(s) Spouse: Per Larsson/ Farmer(abo)1 14 Disc #131 Pin #4148286Kunne du søke på dette på FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneJa, hende kunne jeg finde på FS, men det kan ikke være den rigtige. I dine oplysninger står der, at hun dør 27. dec. 1872.Min Karna dør i 1836 og Rasmus Fougt gifter sig igen 19. sept. 1836. Er der andre muligheder i dit materiale? vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kristin 1409Johan Larsson Holm f 1847 24/11 dör 1893 20/5. Bor Köping o Torpa (Tegelbruket)Fors, Älvsborg hfl 1879-1897 (A1:12 sid 203 Gid 728.18.22300). Var fd soldat, tegelbruksarbetare. Så han är inte den John Holm du söker.Kan nämna att han har en son Axel Leonard Holm f 1872 1/11 Hjärtum som var i Norge 1892-96.Någon annan kandidat som kan matcha John Holm f 1846/1847 nordöst om Göteborg har jag heller inte hittat. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Kristin. Hva med denne? Sheaholm= SjöholmPost 593039Sjöholm, Johannes Arbetare (ogift man)f. 8/10 1847Utvandrad 28/12 1883 från Hjellnås Bergsgården, Östad, Älvsborgs län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 144Emibas emigrationsakt: Östad P 1883 006Årstalet for emigrasjon er riktignok 1883.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.