Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Helen 1418Er redd jeg ikke har kommet noe lenger på det du lurer på.Av barna jeg ikke tydet fødestedet på: Hans f 1858 i Hindby. Per 1860 og Carolina 1863, begge er født i Västra Sallerup på plassen Arneberga.Du verden, denne familien har vært flinke til å gjemme seg bort. Jeg trodde det stoppet helt opp etter husforhøret som slutter i 1870.Men så klarer jeg å følge dem litt til, uten at det fremkommer noe nytt.Så i april 1877 flytter familien til Svedala. Innflyttingslistene for Svedala 1877-92: Innflyttet no 17 den 5/4-1877 til fol 156 f. Per Hansson og hustru, i alt var det flytting for 3 mannkjønn og 3 kvinnkjønn (altså alle sammen). De flyttet fra V. Sallerup til St. Svedala.Jeg finner de så i husforhøret 1868-1877 Store Svedala på side 165 og ikke 156 som det stod i flyttelisten. Gid nr 1370.46.9800Der stopper det igjen. Jeg finner dem ikke igjen i det neste husforhøret som går fra 1878. Men, så er St. Svedala enormt stort og jeg kan ha oversett dem. Så langt har det ikke fremkommet noe flytting på Carolina.Finner heller ingen i denne fam i 1880 tellingen. Flyttet alle til danmark ? Caroline kan jo dermed ha flyttet mellom 1877-1880, jeg vet ikke.Finner ikke noe flytting på Caroline på Emibas, ikke de andre heller for den saks skyld. Bortsett fra Christina da, som jeg nevnte i innlegg 1385.Så dermed er du vel ikke så mye lenger, desverre. Kanskje noen kloke hoder her, som kan finne noe jeg har oversett ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Anne Lene.I starten skrev jeg til dig, at Karoline skulle stamme fra Ystad. I hele denne families flytteforløb har der jo ikke været noget, der lignede Ystad, bortset fra den sidste flytning til Svedale. Det er da det tætteste de har været.Ærgerligt nok, støder man ind imellem på aner, der har gjort det til en dyd at gemme sig for os. - Og jeg aner simpelthen ikke, om hele familien kom til Danmark. Jeg har ikke fundet andre end Karoline og Christine i de folketællinger, jeg har set i.Og, jo da! Jeg er skam kommet længere ved din hjælp. - Den har skabt forbindelse til aner længere bagud. - Og jeg kan nu sætte det rigtige navn bag på et par gamle fotografier.Jeg er meget glad, fordi du har brugt tid på at hjælpe mig. Tusind tak.Venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Anne Lene! Har klart å slette mail adr. din, men håper du har min! Send meg gjerne dette utenom forumet!Jeg har lurer på om du kan hjelpe meg med oppslag om disse personene i Sverige:Charlotte Sophia (Johansdotter?) Fogelström f. 1. Januar 1837 i Åmål, Älvsborg. Kan du finne fødselen hennes? Dato er oppgitt da hun flyttet med sin norske mann og datter til Drammen 19. Nov. 1868 LenkeHun skal ha giftet seg i 1863 (i Åmål?) med Baltzer Jørgensen Opsand f. 1. Juli 1829 i Kråkstad, Akershus. Finner du vielsen?De fikk datteren Mathilde Charlotte f. 1 August 1865 i Åmål. Finner du dette i dåpsboken?Husforhør for perioden rundt 1860-68 og evt. med Charlotte Sophia Fogelstöms foreldre hadde vært supert!Jeg takker så mye! God helg!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fogelström, Charlotta Sofia Hustru (gift kvinna)f. 1/1 1837 i Åmål, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1/5 1868 från Herrhagen, Karlstads stadsförs, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 86Emibas emigrationsakt: Karlstads stadsförs S 1868 008Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: NorgeOpsand Jörgesen, Baltzar Garvargesäll (gift man)f. 1/6 1829 i Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1/5 1868 från Herrhagen, Karlstads stadsförs, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 86Emibas emigrationsakt: Karlstads stadsförs S 1868 007Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Kragstad Destinationsort: Oslo Destinationsland: NorgeOpsand Jörgensdotter, Mathilda Charlotta Dotter (ogift kvinna)f. 1/8 1865 i Åmål, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1/5 1868 från Herrhagen, Karlstads stadsförs, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hanne (1422 + 1423)Er det muligt at finde Rasmus Fougt og Karna Nilsdr. i et husförhör omkring 1834 - 1836 i Anderslöv, (måske Ugglarp), så kunne man vel se hendes fødselsdato der. vh Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Engnæs

Hei: Jeg søker etter forfederene Efraim Engnæs,Født 7-3-1869 i Stensung Nedergård Norums Bohuslen.Døde 1948. Far:Hans Svenson Født,27-11-1834. Mor:Elenora Charlotta Andreasdatter,Født,17-9-1838. Brødere av Efraim er ANDRE SEVERIN Født 20-111862. KARL ELOF Født 14-7-1863. Håper det er noen i sverige som kan hejlpe meg med dette, det er min oldefars slek. MVH Leif Engnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Elenora Charlotta Andreasdotter f 1838 i Norum. Er i 1890 gift med Sven Peter Nilsson f 1846 i Ronneby. Kan det være henne gift pånytt? Den har en datter Hildur Charlotta Ingeborg f 1877 i Stockholm. De bor der. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Ann Kristin! (1425)Det høres bra ut. Jeg lurer på om Østad er et sted/ord som ligger i Alingsås? Jeg har sett litt på Wikipedia (bra site) hvor jeg fant Jonas Alstrømer, grunnleggeren av potet-byen. Jeg lurer også på om Sjøholm er et sted/ort eller gård i Alingsås og omegn?Jeg vet at emigrasjonsår på folketellinger kan være litt feil.Imøteser svar.mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anders Sevring bor også i Stockholm i 1890. Han er ugift handelsbitrede. Bruker Hansen som etternavn.Hansson, Carl Elof Kypare (ogift man)f. 14/7 1865 i Norum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 10/8 1881 från Hedvig Eleonora, Stockholms stad (Uppland) till FinlandSe även infl. Hedvig Eleonora BIA:25 5/12 s.427Källa: SVAR; Flyttningslängd, vol. Hedvig Eleonora BIIA:15 3/14 s.137Emibas emigrationsakt: Hedvig Eleonora A 1881 172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Hanne!Takk. Det var Sjøholm jeg lurte på. Ann Kristin foreslo det navnet i hennes innlegg nr.1425. Siden jeg ikke har kjennskap til steder,len og så videre, så lurer jeg på om Østad,Sjøholm (gård eller sted?) ligger nær Alingsås (stedet kjent for poteter og Jonas Alstrømer. Det for å få bekreftet at det kan være snakk om rett mann i innlegg nr. 1425 som Ann Kristin nevner.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Östad er et setteri i Allingsås. Sjöholm er ingen adresse i Allingsås. Lse den første linken så ser du Østad Setteri i Allingsås. H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Hanne!Takk. Jeg vil vise til mitt 1. innlegg ang. John Holm(1378) hvor jeg kopierte deler av mail, hvor det ble skrevet at han trodde at Sheaholm (Sjøholm) var et område. Nærmeste man kommer foreløpig, er Hemsjø i Alingsås. Slik forstod jeg det i innlegg 1397. Skrevet av Ulla.Er det noen steder på nett som viser oversikt over gårdsnavn i Sverige?mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Oluf (Olaf) Pedersen f 1826 i Eda. Faren het Peder Olsen. Oluf ble gift i Vang på Hedemarken med Karen Pedersdatter Rapstad-eie. Er interessert i ytterligere opplysninger om Oluffs foreldre og slekt. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Kristin!På lantmateriet.se kan man söka fritt på kartor o ortnamn. eniro.se/kartor och hitta.se/kartor är andra adresser du kan pröva.Riksantivarieämbetet raa.se har info om gårdsnamn - där kanske du kan hitta något.Att googla på gårdsnamn och se vad man får upp är en annan möjlighet. Ortnamnsregister (sök på ordet) finns på nätet men gårdsnamnsregister har då inte jag hittat nåt. Jag fortsätter fundera på din John Holm och återkommer om jag får fler idéer. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Cathrine 1428Jeg trodde dette spørsmålet skulle bli relativt enkelt. Jeg har sjekket om Charlotte Sophia ble født i Åmål stadsforsamling, men det var hun ikke, hva jeg kan se. Da har vi Åmål landsforsamling, men der har jeg ikke funnet tilgjengelige kirkebøker. Da blir det litt vanskelig. Skal se senere om jeg kan følge dem fra Karlstad og tilbake til Åmål, og se om det da går an å finne noe. Kommer tilbake til det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei !Har du mulighet til å foreta oppslag i Sveriges dödbok ?Jeg ser etter det den har av opplysninger om disse to :* Jenny Karlsson, 110 år 269 dager - 17. okt 1891 - 13. juli 2002* Hanna Eriksson, 110 år 120 dager - 26. feb 1891 - 26. juni 2001På forhånd takk!Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Heisan! Trodde jeg var ferdig med svenske innvandrere, men en ny kar dukket opp, som jeg gjerne skulle ha visst noe mer om. Carl Peter Bostrøm f ca 1813 i Gøteborgsområdet. Han giftet seg i Drammen 22 Nov 1835 med Sara Johnsdtr f 1813 i Drammen Carls far er skrevet Peter Bostrøm. De er bosatt på Kongsberg i 1840 - 45 hvor de får 2 barn. Carl er Skredder og de havner via Lillehammer og Langesund til Porsgrunn i 1865.Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

CelvinEriksson, Hanna KristinaBirkagården 614 30 SöderköpingDöd 26/6 2001.Folkbokförd (1997) i Sankt Laurentii, Söderköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).Född 26/2 1891 i Mora (Kopparbergs län, Dalarna).Änka (11/1 1972). -------------- Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Söderköping, Söderköpings kn (Östergötlands län, Östergötland)Födelseförsamling i källan: MORA (Kopparbergs län)Källor: bef80 / RFV 03 / SPAR 97f Karlsson, Jenny CeciliaTorslund 730 30 KolsvaDöd 13/7 2002.Folkbokförd (1997) i Västra Skedvi, Köpings kn (Västmanlands län, Västmanland).Född 17/10 1891 i Västra Skedvi (Västmanlands län, Västmanland).Änka (6/5 1968). -------------- Födelseförsamling i källan: V SKEDVI (Västmanlands län)Källor: RFV 03 / SPAR 97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til dere med nye innlegg/spørsmål. Jeg har ikke hatt noe særlig med tid i dag til å få gjort noe særlig, mulighens blir det sånn også i morgen. Men, i allefall på onsdag kommer jeg tilbake til de enkelte sakene, som det i mellomtiden ikke har kommet noe løsning på. Håper dere har litt tålmodighet. Til Roy 1446Det kan bli vanskelig å finne en som er født ca 1813 i G.borg distriktet. Hvilken kirkebok skal jeg i såfall se i ? Det er desverre lite søkbart nemlig. Har du sjekket på Slektdata om du kan finne noe der ? Har du funnet vielsen her i Norge ? I såfall står det vel fødested/dato der eller ? Men, det har vel du sjekket ut antar jeg. Jeg gjør et forsøk men er redd det kan bli vanskelig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei igjen du! Gifte er i Drammen (Bragernes) og alderen hans står som 23 år og ingen f dato. Fra Gøteborg. Takknemlig for at du gjør et forsøk uansettRoy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.