Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Ulla B.! (1443)Mange takk for det du skriver ang. søk på ort/steds-navn og gårdsnavn. Her fikk jeg noen flere steder å søke i. Jeg synes Landmateriet er litt vanskelig å søke. Så jeg får se litt på Hjelp-funksjonen om den fins og se på de andre stedene/sitene du nevner. Hyggelig om du kommer tilbake med evt. nye opplysninger.mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei RoyI Gøteborg er det 13 menigheter så det er myye å leite i. På slektdata ligger noen av menighetene, der kan jo alle titte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Bare et kjapt spørsmål angående tilgjengelige kilder:Hva finnes for Malmø og Lund 1905-1918? Kirkebøker? Avgangs- og tilgangslister spesielt, men også dødsfall er av interesse.På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk for svar på spm.1428 for et par dager siden! Var ikke klar over responsen, for jeg har nok glemt å krysse av for at man får melding om svar på innlegg! Det var flott at de var funnet i husforhøret, og at det ble bekreftet at kom fra Karlstad i 1868!Dersom ikke kirkebøkene for Åmål lansdistrikt er tilgjengelig, er det jo ikke noe å gjøre med det. Du får de hva du klarer å finne!Takk for hjelpen så langt!Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Leif Engnæs -1431Ikke veldig mye jeg har funnet enda. Efraim er ført inn i fødelsesboken som Hans Efraim den 3/7 (og ikke den 7/3), dåpsdato var 12/7. Foreldrene var som du sier Hans Svensson og Elenora Charlotte Andreasdotteri Stenung, Nedragård, Norum.I husforhøret 1862-1870 side 108 for Stenung Nedragård, Norum finner jeg:egare Hans Svenson 21/11-1834hustru Eleonora Charlotta Andreasdotter 17/9-38barna: Andre Severin 20/11-62Karl Elof 14/7-63Hans Efraim 3/7-69På alle står fødested: Nor. Jeg vet jo ikke om det da menes Nor eller Norum. Ut ifra at jeg fant Hans Efraim i Norum og likeså faren Hans svensson, så er det kanskje Norum som menes – kun gjetning foreløpig fra min side. Det står også at Hans Svensson dør 23/4-69.I fødelsesboken for Norum: f 27/11-1834, døpt 30/11 HANS Foreldre: Swen Hansson och Anna Christina Johannisdotter i Stenung Nedragård.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thor Bøhmer – 1442Det er en Oluf født i Eda 25/3-26 døpt 26/3. Foreldrene er: i Ås Per Olsson och hustru Kerstin Jönsdotter.Husforhørene 1826-31 side 213 og 1831-36 side 230 for Ås i Eda:egare Per Olsson 1785hustru Kerstin jönsdotter 12/6-1795barna: Karin 23/12-20Marta 18/6-23Olof 25/3-26Kjerstin 23/10-38Anders 22/12-32Nils 1835Alle født i Eda. Kan dette være rett familie tro ?Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Litta Olsen – 1453Du kan ikke regne med at det er så mye tilgjengelig her nei, ikke på nettet i allefall, det begynner å bli for ny inof i forhold til sperrefrister osv på nettet. Du kan komme til 1907 i fødelses og dødbøker i noen av sognene men slett ikke i alle.Men, du har anledning til selv å låne mikroficher fra Svar og da vil du kunne låne lenger frem i td enn det som er tilgjengelig på nettet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, har sett det Hanne, og derfor skrev jeg at jeg antar/ gjetter at det er Norum. Men, så er det også greit å få det med slik som det står i husforhøret. Der står det Nor. I dette tilfellet virker det som det er en forkortelse for norum.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RoyNei det er nok for mye usikkerhet her til å klare å finne Carl Peter når vi ikke har mer å gå på. Som Hanne sier Gødteborg består av ganske så mange forsamlinger. Beklager. Men, kom tilbake igjen om du finner noe som sier når og hvilken forsamling han er født i. Da bør det jo være mye enklere. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Anne Lene. Har du mulighet for å sjekke om Anna Zachariasdatter fødsel finnes i Halmstad, Malmøhus? Ref 1328 og 1345.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

IngerBeklager. Innlegg nr 1345 hadde gått meg hus forbi.Nå har jeg sett på årene 1783-86, uten å finne noe. Får ta 1780-82 litt senere, rekker det ikke nå. Det er tunglest, dette her, og det øker sjansen for at jeg kan overse noe, men jeg mener at hun ikke finnes 1783-86, i Halmstad, Malmøhus.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei, søker moren til Kristina Olsdatter Brandt f. 13.06. 1856 i Frendefors, Dalsland, flyttet til Norge i august 1879. Faren het Ole Brandt og kom fra Fargelanda, Alvsborgslen?, Frendefors. Dette er alt jeg vet. På forhånd takk.Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Ann Kristin! Hvor i all verden fant du dette da? Klarer du å tyde skriften? Takk for hjelpen, artig dette her.Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Tone.Fant det på Arkivdigital, har abonnment der. Födsels och dopbok Färgelanda C:8 1829-1856Vet ikke om jeg klarer å tyde allt.Men det står i vertfall: Kristina, (oä), født 13 døpt 14 juni 1856. Brämeberg Pig. Lisa Peters dt. Soldat Brandt angafd som fader. Dåp vittne: Jonas Larsson og Kajsa Ols dt. ibm.Trordet var allt. Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei Anne Lene, takk for sist! Jeg fikk flott assistanse av deg for omkring 1300 innlegg siden, og håper at jeg kan få plage deg nok en gang, denne gang på vegne av en tidligere kollega.Det gjelder Nils Andersson Levin i Köla, trolig i Älgestad. Han fikk 16. september 1844 datteren Kristina, og kona skal være Kerstin Olsdotter. Ser du hvilken fødselsdato som Nils Andersson Levin står oppført med i tilsvarende husförhörslängd? Og om dato og sted virker noenlunde korrekt, lar det seg gjøre å finne hans dåp? Det er mulig at hans foreldre heter Anders Gustafsson og Anna Andersdotter.Med hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Ann Kristin. Hva gjør jeg for å finne ut mer om Lisa Petersd.? Fødselsdato, hennes foreldre, søsken, barn osv. Tips?Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Sten 1469Ja det har blitt noen innlegg her etterhvert. Akkurat nå satt jeg med nesa i en 1780 talls bok som var vrien å lese. Greit med et avbrekk, før jeg går tilbake til den igjen.Først har jeg funnet dåpen til Kristina født 16/9 og døpt 17/9-1844. Foreldre: i ofr Elgestad Nils Andersson och Kerstin Olsdotter.Så til husforhør1841-45 side 27 og 1846-50 side 27 øfvra Elgseter:brukare Nils Andersson f 1813 Holmedalhustru Kerstin Olsdotter 19/12-10Barna: Anders 7/3-1838Olof 22/8-42Christina 16/9-44Maria 1/6-48Anna 15/10-50hustru og barna er født i Köla. Når det gjelder Nils Andersson er det bare notert fødelsår, det fremkommer ikke noe dato. Han er som du ser født i Holmedal, og det er vel et sted som du har stor kunnskap om antar jeg ?I fødelsesboken for Holmedal i året 1813, finner jeg en som kan være aktuell, og i det året er han også den eneste aktuelle.Født 23/1 døpt 24/1 1813 Nils. Foreldre: i Pikstad, Anders Nilsson och Ingebor Ersdotter 27 år.Det fremkommer ikke noe Levin her. Jeg kan ikke si at det er rett Nils, men han kan være det.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger J ElsebøForts fra innlegg 1462Nå har jeg også sett gjennom årene 1780 t.o.m 1782. Desverre finner jeg ikke Anna Zachariasdatter. Igjen sier jeg altså at dette var vrient å lese, og dermed lett å få oversett noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ToneDen siste lenken funket heller ikke. Tenkte jeg skulle se etter familien i husfohør, men kan ikke finne Brämberg/Brenneberg i färgelanda i husforhøret. Hm, har jeg oversett noe mon tro ? Ser litt mer. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.