Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Pettersen

2659 1 Ole Brandt m b hf g Båndvæver Understøttes af fattigvæsenet 33 Dalsland Sverige N Intet Samfund 2660 Mina Brandt k b hm g Hustru 43 Rygge Intet Samfund 3111 Sigurd Olav Brandt m b el ug Visergutt.Nummeret på postane ovanfor er ei lenke. Trykkjer du den får du nedanfor sjå garden/huset/hendinga til denne posten.1900-telling for 0104 Moss [93063/58] Sidan 23.1 1998: 77.148.462 sider. I dag: 47929. Økt nr 3559 i dag. Sider nedlasta i denne økta: 6. Tid pålogga: 00:07:35. Søketid: 0,06 sekund.Hei Anne Lene. Gir opp linken. Ihvertfall fant jeg en Ole Brandt f. i 1833 i 1900-tellingen for Moss, fantes bare tre Brandt da. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ToneOg jeg som skulle spørre deg hvor Brandt ender opp i Norge. Det er Brandt slekt her i Moss i dag også. (inngiftet i min familie). Det hadde vært moro å vite om du vet noe mer om det. Send meg gjerne en mail: alenehagen@hotmail.comJeg skal bort en tur snart og er nok ikke hjemme før i ettermiddag/kveld.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei Anne Lene, takk for svar! Jeg hadde håpet det sto fødselsdato på Nils Andersson i Köla-längden, men til og med årstallet er nok galt. Jeg tror ikke det er han som ble født i Pikstad. Nils Andersson i Sverige er vel nærmest like vanlig som Ole Olsen i Norge.Jeg sitter med noen usikre opplysninger, som jeg kanskje kunne få bekreftet av deg. Det gjelder Holmerud i Holmedal rundt 1806. Der skal det ha bodd en Anders Levin som hadde barna Gustaf (født 1806), Anders, Nils, Anna og Ingeborg. Står disse i husförhörslängdene i 1806 (eller senere?) - mulig uten navnet Levin?Det er mulig at denne Anders Levin er identisk med Anders Gustafsson, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Jeg har for mange år siden notert Anders Gustafsson och frun på listen over fattige i Holmerud i längden som begynner i 1821, men jeg noterte meg ikke den gangen barnas navn. Sønenne skal ha flyttet til Köla.Med hislen, Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Tone.Forsøkte å finne Brämeberg eller Bränneberg, som jag nu tror det står, där Lisa Olsdotter bodde. Har ikke funnet det ennå, skal lete mer nå.Der står det sikkert alder og fødested henne (Lisa)Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Anne Lene Leiter etter foreldre og søsken til denne damen. I vieslsen på Grue står far som Niels Jansen Helgeholla, som kansje skal være ÄlghallaNilsdotter, Kjerstin Torpardotter (ogift kvinna)f. 15/10 1841 i Östmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 19/10 1857 från Älghalla, Östmark, Värmlands län (Värmland) till Grue, Hedmark fylke, NorgeMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne 1484Kjerstin er født 5/10-41 og ikke 15/10. Døpt 10/10. I älghalla, östmark, värmland. Foreldre Nils Jansson og Kjersti Olsdtotter.Fra husforhør alle fra älghalla i östmark 1841-45 side 455, 1846-50 side 82, 1851-55 side 53, 1856-59 side 56 og 1860-61 side 65:torpare Nils Jansson f 1814 østmarkhustru Kjersti Olsdotter 1806 Lysvikbarna. Gertrud 21/8-34. Til Rottnsburg, Grue 30/10-54Jan 16/11-38. Lysning 11/11-60. Vet ikke om han rakk å gifte seg, den 2/12-60 dør han.Kjerstin 5/10-41, Til grue 19/10-57Olof 20/12-45Barna er alle fødte i Østmark.I et av husfohørene stod notert foreldre til Nils Jansson: Jan Persson og Gertrud Jansdotter i Lysvik, samt foreldrene til Kjersti Olsdotter: Olof Nilsson og Kjersti Jonsdotter i Lysvik.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk Anne Lene. Må si det igjen du gjør en flott jobb. Så er du utrolig flink til å følge opp det du har satt i gang. Utrolig bra å ha deg.Håper man kan gjøre noe tilbake en gang. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Sten 1478Har lett etter Anders Levin, men jeg kan altså ikke finne noen Levin på Holmerud i den tiden jeg har sett.Jeg kan finne den som jeg antar er den Anders Gustafsson du mener. Har funnet fam i husforhør 1821-26 og 1826-1830 gid nr 492.17.41500 oh 492.18.64000 på Homerud i Holmedal.Anders Gustafsson 1786hustru Anna Andersdotter 1790Gustaf 1808Anders 1810Nils 1813Elin 26/12-1815Anna 3/7-1819Ingeborg 29/7-1822På barna Gustaf og Anders står det på begge: ikke i dåpboken.Sønnen Nils flytter til Köla i 29, ingen av de andre flytter dit i den tiden jeg har sett familien. Sønnen Anders flytter til Norge i 27. Et par av de andre barna flytter også, men det er til plasser i Holmedal. Flytter de til Köla så er det først etter 1830.Levin navnet kommer ikke frem i disse to husforhørene, jeg har ellers ikke sett Levin navnet på Holmereud i denne tiden.Kom du noe lenger med dette mon tro ?Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneTusen takk, for pene ord. Helgens lille blomsterbukett. Men, når det er sagt, så er du jo utrolig flink du også da til å bidra. Moro synes jeg at vi er flere som bidrar i denne debatten. Hvilken respons det har vært underveis. Så behovet er tydeligvis der det. Moro. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk skal du ha, Anne Lene! Det ser nok ut som om jeg må lete i flere sogn for å finne dåpen både for Nils og brødrene, og primært for å få bekreftet at Nils Andersson i Älgestad i Köla er identisk med sonen Nils Andersson i Holmerud. Fødselsåret 1813 er i det minste oppgitt begge steder, men av Holmedals-längden framgår at han åpenbart ikke er døpt i Holmerud.Dette vil kreve oppslag i et stort antall kirkebøker og husförhörslängder, så det skal jeg ikke belaste deg med - du har sannelig mer enn nok med å lede andre svenskætlinger på rett vei. Neste gang jeg skal over grensa tar jeg meg en tur inn i Värmlandsrummet på Stadsbiblioteket i Årjäng og studerer mikrofiche på leseapparat, altså med forrige årtusens teknologi. Tidene forandrer seg raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

GUSTAV ANDERSSON Pedigree Male Birth: 16 DEC 1806 Christening: 18 DEC 1806 Leversby, Holmedal, Varmland, SwedenParents: Father: ANDERS GUSTAVSSON Family Mother: ANNA ANDERSDOTTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ELIN ANDERSSON Pedigree FemaleEvent(s): Birth: 13 DEC 1815 Christening: 14 DEC 1815 Holmedal, Varmland, SwedenParents: Father: ANDERS GUSTAVSSON Family Mother: ANNA ANDERSDOTTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ser man det! Jeg hadde riktignok prøvd meg på Nils Andersson i Familysearch uten særlig hell, men at Gustaf Andersson var født 1806 i LEVERSBYN i Holmedal har gått meg hus forbi. Kanskje løsningen likevel finnes i Holmedal? Takk for hjelpen, Hanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ANNA ANDERSSON Pedigree FemaleEvent(s): Birth: 03 JUL 1819 Christening: 04 JUL 1819 Holmedal, Varmland, SwedenParents: Father: ANDERS GUSTAVSSON Family Mother: ANNA ANDERSDOTTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

INGEBORG ANDERSSON Pedigree Female Event(s): Birth: 29 JUL 1822 Holmedal, Varmland, SwedenParents: Father: ANDERS GUSTAVSSON Family Mother: ANNA ANDERSDOTTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ingeborg flytter til Daln i Tøcksmark,gifter seg med Kristen Svensson f 1821 i Norge. Sønn Nils Kristensson.Kristensdotter, Emma Piga (ogift kvinna)f. 8/10 1856 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 13/11 1879 från Dalen, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Askim, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 91Kristensson, Anders Hemmason (man)f. 10/3 1860 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 26/8 1881 från Dalen, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0721881023 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Emma kommer tilbake. Gifter seg med soldat Olof Nilsson Tørsfelt f 1863 i Tøkcsmark. Barn Nils Agnar f 1885,Karl Alfred f1887 og Olof August 1889Andersson Nilsson, Nils Agnar Ägarson (ogift man)f. 25/2 1885 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 19/4 1902 från Björkenäs, Östervallskog, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0731902004 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadOlofsson Törsfelt, Karl Alfred Målare (man)f. 2/7 1887 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/3 1912 från Töresbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0721912001 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Ingeborgs barn Christensson, Sibenius Son (ogift man)f. 7/6 1847 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 21/4 1873 från Dalen, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Röyken, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 91Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1873 028Christensson, August Dräng (ogift man)f. 22/12 1849 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 10/1 1870 från Dalen, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Röyken, Buskerud fylke, NorgeChristensson, August Dräng (ogift man)f. 22/12 1849 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 10/1 1870 från Dalen, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Röyken, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 85 Christensdotter, Anna Maria Piga (ogift kvinna)f. 8/6 1852 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 21/4 1873 från Dalen, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Trögstad, Östfold fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiPrøvde for lenge siden å få hjelp i Anbytarforum/Sverige men fikk ingen respons.Kanskje du kan ?Her er det jeg spurte om:Etterlyser slekt til min mfmmfm Maria Nilsdr f 5.8.1786 i Trankil.Hun giftet seg med Anders Tolsson og bodde på Bråttnesøya i Torrskog. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette blir vel for få opplysninger til at det er mulig å finne han:Karl Edvard KARLSON f 1865 i Sverige, Trælastfløter og Murer. Gift i Søndeled (Risør), Aust Agder, med Karen TELLEFSDATTER f 1865 i Søndeled. Tre døtre født 1895, 1896 og 1898. Her er han og familien i 1900 LenkeMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.