Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Svarteborg F4 1856-04-05 Anders Herman Hemmansägaren Carl August Jonsson Ingrid Helena Andersdotter Skåneröd Svarteborg F4 1858-04-03 Johan Ferdinand Hemmansägaren Carl August Jonsson Inger Helena Andersdotter Skåneröd Svarteborg F4 1860-05-08 Alfred Theodor Hemmansägaren Carl August Jonsson Ingrid Helena Andersdotter Skåneröd Svarteborg F4 1862-09-28 Justina Hemmansägaren Carl August Jonsson Ingrid Helena Andersdotter Skåneröd Svarteborg F4 1865-11-16 Karl Edvard Carl August Jonsson Ingrid Helena Andersdotter Skåneröd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lill Hansen 1499Hva er det du helst søker info om ? Er det etterkommere eller ønsker du foreldre/søsken ?I husforhørene 1811-15 side 32 og 1515-21 side 151 Brättnäs Øna, Torrskog, älvsborg finner jeg fam:Brukaren Anders Tholsson f 26/12-1773hustru Maria Nilsdotter 5/8-1786Barna: Thol 25/1-1811Nils 4/9-1812Olof 11/9-1815Maria Nilsdotter var født i Trankil, de andre var født i Torskog. Maria kom fra Trankil i 1810.Utfl lister fra Trankil er ikke tilgjengelig på genline for 1810. Via familysearch har jeg funnet hennes foreldre i Trankil.Husforhøret 1800-1805 på Norra Wiker i Trankil, Värmland finner jeg:brukaren Nils Olsson f 1752hustru Kjersti Halfvardsdotter 1755barna: Ingerid 1781Olof 1783Maria 1786Elin 1792Fam er født i Trankil.I det neste husforhøret som går fra 1805-1810, samme sted side 36. Her er Kjersti Halfvardsdotter enka. Kan ikke si at jeg la merke til at hennes mann døde i det forrige husforhør, men det må han altså ha gjort. Olof, Maria og Elin av barna bor hjemme hos sin mor. De flytter i løpet av dette husforhør, hvor det da står at datteren Maria flytter til Bråtnäs.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arnfrid MælandJeg kan finne familien i husforhør 1854-61 side 249 og 1861-68 på Skånerød, Svarteborg.Det er lite som er nytt i forhold til alt det som Hanne har funnet. Bortsett da fra faren Carl August Jonsson er oppgitt å være født 5/9-1828 i Udevalla og moren Ingrid Helena Andersdotter 20/8-1829 i svarteborg. Barna er de samme som Hanne har funnet og med de f.opplysninger som Hanne har funnet.I 1866, den 4/10 flytter de fra Skånerød og til en plass jeg ikke kan tyde. Utflyttingslistene for den tid er heller ikke tilgjengelig, så jeg får desverre ikke sjekket det der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ArnfridGodt med bekreftelse ra Anne Lene. Her er faren til Karl.Uddevalla F6 1828-09-05 Carl August Sara Jonasdotter Hos Rådman SandegrenMor var da 28 år. Faddere Stats teneste man Jak Olsson, hustrud Ak,Jonas Andersson , musik Zachau, sjøman Anders Jonassons hustru, piga Maria Olsson.Her er Saras foreldreUddevalla F6 1804-02-07 Sara Arbetskarl Jonas Andersson H. Maria Svensdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Arnfrid. Spennende med fadderen også synes jeg. Uddevalla V5 1842-12-18 Enkl. Fahnjunk. vid Bohusl Reg. Musikc. Christoffer Zachau Jungfru Inga Cathrina Wikström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

En feil. Moren til Carl Sara var 24 år når sønnen ble født, ikke 28.Uddevalla V5 1829-11-01 Dräng Fredr. Petersson Piga Sara Jonsdotter Uddevalla F6 1829-11-22 Inger Cecilia Fredrik Petersson Sara Jonsdotter Källebacken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dere er jo bare helt fantastiske. Dette hadde jeg trodd ble umulig, pga det valige navnet, men så sjekket dere altså vielsen i Norge. Så langt var ikke jeg kommet. Min venninne, Toril, oldebarnet til Karl Edvard Karlsson, sier at oldefaren visstnok benyttet NYQUIST som etternavn...Dette kom jeg på i natt.Skal prøve å sette det opp i system:Karl Edvard Karlson 16. nov 1865Foreldre:Karl August Jonsson 5. sep 1828 - 21. des 1918 (La Stackekärr) g.m.Ingrid Helena Andersdotter Skåneröd 20. aug 1829de har også barna Anders Herman Hemmansägaren f 1856, Johan Ferdinand Hemmansägaren f 1858, Alfred Theodor Hemmansägaren f 1860, Justina Hemmansägaren f 1862,Besteforeldre:Sara Jonasdotter (Hos Rådman Sandegren) gm Fredrik Petersson (men var han Karl Augusts far?) fikk datteren Inger Cecilia i 1829.Oldeforeldre:Jonas Andersson H. (Arbeidskarl)Maria Svensdotter Hva er La Stackekärr og hva er Hemmansägaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArnfridHemmansägare/ägare, han var eier av den plass han bodde på.La Stackekärr, lurer på om det kan være bosted jeg, skal se om jeg kan finne ut av det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut for at Stackekärr og Skånerød, begge steder er i Svarteborg sokn. La kan bety Lilla, for jeg ser at det fins både Stora og Lilla Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Carl August sin fadder var Christoffer Zachau, hans far var handelsman i Uddevalla. Sier litt om status og omgangskrets. Sara bodde hos rådman johan sandegren og fruen Ingeborg. Han døde av kolera i 1834. Men vet ikke hvem som er far til Carl August, men rådman heter Johan og Carl het jonsson. Kan det stå i bøkene om uddevallas historie?? Kansje noen på forumet i Sverige vet noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant, i lenken i (1514) foreldrene til Karl Edvards mor; Ingrid Helena Andersdotter:Anders Sifversson f 3. apr 1788, Gunghult, Svarteborg g. 24. jun 1818 m. Karin Nielsdotter, Præstgården.Hvilken Prestegård kan det være snakk om, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ser Anders er fra Hult gård og har tittelen Rusthållare.Svarteborg F3 1788-04-03 Anders Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Svarteborg V1 1784-04-12 Dräng Sifver Svensson Pigan Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg Svarteborg F3 1784-12-20 Christina Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg F3 1786-04-22 Regina Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg F3 1788-04-03 Anders Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg F3 1790-11-11 Olof Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg F3 1793-04-06 Hans Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg F3 1801-05-21 Nils Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg F3 1803-09-14 Brita Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult Svarteborg F3 1804-09-21 Anna Brita Sifver Svensson Helena Jöransdotter Gunghult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Også svigermor til Karl Edvards datter, Augusta Charlotte, var av svensk slekt på morssiden; Anna Magdalena Gustavsdatter HERVANDER, f ca 1817. Nå er vi i Bergen. Hun ble gm Gregorius Tollaksen fra Askvoll. Henns far er oppgitt å være Gustav Erik Hervander. Så står det noe jeg ikke klarer å tolke Lenke nr 6.Går det an å finne ut av dette også, mon tro?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

-------------------------------------------------------------------------------- ANNA MAGDALENA HERVANDER Pedigree Female FamilyMarriages: Spouse: HAKAN WILHELM PETER CARLBERGER Family Marriage: 09 JAN 1813 Stadsfors, Kristianstad, Kristianstad, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Jeg lurer på om det er mulig å finne noe om : Ole Olsen Nordkvist, født 1870 et sted som heter Røsøen i Jemtland ?mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Er det noen som kan sjekke følgende for meg: Amanda Kristine Kareliussen, f.20-1-1902 i Norra Ny i Värmland i Sverige, konf.29-10-1916 s.s. Jeg er interessert i alt som står under dåpen, evnt. konfirmasjonen. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.